چطور فضای کاری شادابی داشته باشیم؟ معماران پاسخ می‌دهند

چطور فضای کاری شادابی داشته باشیم؟ معماران پاسخ می‌دهند

به قلم: مهشید بختیاری

این روزها ماشینی شدن زندگی و افزایش انرژی‌های منفی محیطی بستری برای ایجاد روزمرگی و افسردگی را برای همه ما فراهم آورده است. به همین علت اگر خودمان دست به کار نشویم و برای مقابله با آن تلاش نکنیم خیلی زود در این مبارزه شکست خواهیم خورد. اگر مدیر یک مجموعه هستید و احساس می‌کنید که راندمان شغلی کارمندان شما در حال کاهش بوده و روحیه آن‌ها افت کرده است سریعا باید به دنبال راهکاری برای ایجاد یک فضای کاری شاد و پرانرژی برای مجموعه خود باشید. برای این کار نیاز نیست به دنبال راه‌های عجیب و پیچیده بگردید. دانش معماری با ارائه راهکارهای ساده و جزئی می‌تواند شما را در فراهم کردن محیطی پرنشاط و کارآمد یاری کند. کارشناسان گروه معماری دکوشیان در این مقاله با ارائه راه حل‌هایی از منظر معماری به ارتقاء بازده شغلی شما کمک خواهند کرد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گروه معماری دکوشیان
گروه معماری دکوشیان
فکتور

نقش طراحی داخلی در انرژی فضای کار

حتی اگر هیچ سررشته‌ای از معماری و طراحی دکوراسیون نداشته باشیم با تصور کردن محیطی با رنگ‌های تیره و کدر، اتاق‌های کوچک و تاریک و فضایی با آلودگی بصری فراوان مطمئنا احساس ناراحتی می‌کنیم، چه بسا آن فضا محیط کارمان باشد. یعنی محیطی که در آن باید با تمرکز و انرژی کافی حضور داشته باشیم زیرا موفقیت مجموعه ارتباط مستقیمی با عملکرد و بازدهی ما دارد.

سرویس خواب بالسا

بنابراین نقش دکوراسیون داخلی در شور و نشاط محل کار بسیار تعیین‌کننده است. طراحی محیط کار بنا بر هدف مجموعه و کاری که انجام می‌شود صورت می‌گیرد. مطمئنا طراحی داخلی یک سازمان یا ارگان رسمی با یک شرکت خصوصی متفاوت است، همینطور طراحی دکوراسیون برای یک مجموعه که افراد جوان‌تر در آن مشغول به فعالیت هستند سرزنده‌تر و پویاتر از فضاهای شغلی دیگر است. فلذا یک طراح زبده باید در ابتدا اطلاعات اولیه‌ای از عملکرد مجموعه داشته باشد و سپس متناسب با فعالیت و افراد شاغل در آن به طراحی شادترین و زنده‌ترین دکوراسیون ممکن بپردازد.

چند راهکار معمارانه برای افزایش نشاط و بهره‌وری محیط کاری

اگر می‌خواهید محیط را برای کارمندان به فضایی پرانرژی و پویا تبدیل کنید این موارد را در طراحی دفتر کارتان لحاظ کنید:

طراحی فضای کار باز

یکی از روش‌های موثر برای افزایش تعامل میان کارمندان و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نظرات آن‌ها با یکدیگر طراحی داخلی باز است. در صورتی که شغل شما به گونه‌ای است که کار تیمی در آن نقش پررنگی ایفا می‌کند بهتر است هنگام طراحی داخلی به تعبیه اتاق‌های تیمی بزرگ و قرار دادن میزهای اشتراکی فکر کنید. زمانی که کارکنان در یک اتاق بزرگ در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند دسترسی آن‌ها به افراد مجموعه زیاد شده و این موضوع ارتباط و پیوند میان همکاران را افزایش می‌دهد.

گروه معماری دکوشیان
گروه معماری دکوشیان

به عنوان مثال برای گروه‌های کاری که نیاز به تبادل اطلاعات و ارتباط مداوم دارند طراحی فضای کار باز می‌تواند کار را ساده‌تر کند. این مساله کارآیی و قدرت نوآوری افراد مجموعه را بشدت افزایش می‌دهد و این تعامل باعث شکستن سکون و رخوت فضای کار خواهد شد.

طراحی فضای منعطف

معمولا در ادارات و شرکت‌های اتاقی برای برگزاری جلسات مهم اعضای هیئت مدیره وجود دارد. گاهی هم جلسات فوری و ضروری با کارمندان در این اتاق‌ها برگزار می‌شود. اما نکته اینجاست: شما بعنوان مدیر یک مجموعه چه فضایی را برای جلسات داخلی کارکنان و تبادل ایده‌ها و خلاقیت‌ها در نظر گرفته‌اید؟ بدون شک در طراحی محیط شغلی بخشی از محل کار باید بعنوان یک بخش منعطف و شناور برای برگزاری جلسات داخلی و تعامل بیشتر میان همکاران وجود داشته باشد. این امر فرصت گفتگوی بیشتری را فراهم کرده و کمک زیادی به کار تیمی می‌کند. این فضای صمیمی به نشاط و انرژی جاری در فضا کمک بسزایی خواهد کرد.

گروه معماری دکوشیان
گروه معماری دکوشیان

 جایی برای استراحت در نظر بگیرید!

مسلما توقع ندارید که کارمندان بدون خستگی و گذراندن لحظاتی برای استراحت به صورت مداوم به فعالیت بپردازند؟ اگر چنین است بایستی در محیط کار خود محلی را برای استراحت و آرامش افراد در نظر بگیرید. به عنوان مثال با قرار دادن یک دست مبلمان راحتی به سبک مسکونی فضایی دنج و راحت را ایجاد می‌کند. این بخش فقط مربوط به استراحت کارمندان نیست، بلکه افراد می‌توانند در یک محیط راحت و غیررسمی ذهن خود را منظم کنند، افکارشان را تجزیه و تحلیل کرده و حتی ایده‌پردازی کنند. در این صورت است که با روحیه‌ای بهتر و شادتر به محیط کار برمی‌گردند و این انرژی را به بقیه همکاران نیز منتقل می‌کنند.

از معجزه رنگ‌ها غافل نشوید

رنگ‌ها به صورت معجزه‌آسایی بر انرژی افرادی که در آن محیط حضور دارند تاثیر می‌گذارند. به همین علت در کمپانی‌های موفق، روانشناسان در طراحی دکوراسیون دخالت کرده و رنگ‌های کاربردی و مناسب با هر حیطه شغلی را به مسئولان پیشنهاد می‌کنند.

به عنوان مثال رنگ‌های گرم شور و هیجان فضای کاری را بیشتر کرده و باعث می‌شود که پرسنل با اشتیاق بیشتری به فعالیتشان ادامه دهند. از طرفی رنگ‌های سرد برای فضاهایی مناسب است که کارکنان برای پیشبرد کار به تمرکز و آرامش بیشتری نیاز دارند.

گروه معماری دکوشیان
گروه معماری دکوشیان

مبلمان اداری ارگونومیک

اگر کارمندان در ساعات اداری از میز و صندلی ارگونومیک و مناسب استفاده کنند میزان رضایتمندی، سلامت جسمی و روانی و احساس شادابی و دلبستگی به کار در آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد. پس بهتر است میز و صندلی پرسنل خود را با توجه به شرایط فیزیکی آن‌ها سفارش بدهید و بازتاب این کار را بر عملکرد و راندمان کارمندان مشاهده کنید.

نورپردازی مناسب و اصولی داشته باشید

بر طبق عقیده متخصصان تا جایی که ممکن است باید در محیط کار از نور طبیعی بهره گرفته شود. بنابراین تعبیه پنجره‌های بزرگ و پرده‌های نازک و روشن نور را به داخل دعوت می‌کند و بر عملکرد افراد موثر است. چنانچه فضای شما نورگیر نیست و یا تایم کاری شما به ساعات شب کشیده می‌شود سعی کنید از کارشناسان معتبر برای اجرای نورپردازی مناسب کمک بگیرید.

طراحی سیستم نوری مناسب یکی از کارآمدترین روش‌ها برای افزایش بازدهی کارکنان است. نور محیط کار باید به اندازه باشد، زیرا نور زیاد چشم را ضعیف می‌کند و نور کم انرژی افراد را به شدت کاهش می‌دهد. پس برای داشتن یک محیط کاری شاداب و زنده بهتر است به کمک دانش معماری از نورهای طبیعی و مصنوعی بهترین استفاده را داشته باشید.

گل و گیاه را فراموش نکنید

استفاده از گل‌ها و گیاهان برای تزئین فضای اتاق یا بر روی میزهای کار یکی از کارآمدترین ایده‌ها برای افزایش شور و نشاط محیط است. وجود گیاهان سبز در محل کار تصور قرار گرفتن در دل طبیعت را به افراد القا می‌کند و این تصور امکان بروز خلاقیت و ابتکار را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن گیاهان تصفیه‌کننده قوی هوا هستند و با فراهم کردن هوای سالم روحیه‌ای شاداب را به کارمندان هدیه می‌کنند.

حرف آخر

محل کار خانه دوم بسیاری از ماست، یعنی جایی که ساعات زیادی از شبانه روزمان را در آن سپری می‌کنیم. پس ضروری است که محیطی شاد، پرانرژی و پویا در اختیار داشته باشیم. در این مطلب درباره اثر معماری داخلی و دکوراسیون بر شادابی و بازدهی کاری افراد صحبت کردیم و به این پرسش پاسخ دادیم که: چطور فضای کاری شادابی داشته باشیم؟ گروه معماری دکوشیان به همراه تیم مجرب خود آماده است تا شما را در طراحی داخلی هرچه بهتر فضای کاریتان همراهی کند. کافی است به صفحه پروفایل این مجموعه وارد شوید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه