Chidaneh.com placeholder image

سنگ نمای ساختمان، از معرفی انواع تا قیمت سنگ نما

به قلم: سمانه زارعی

قبل از پرداختن به موضوع سنگ نما، باید اطلاعاتی کلی از نمای ساختمان بدست بیاوریم:

نمای ساختمان قسمت بیرونی ساختمان است و معمولا به قسمت جلویی ساختمان گفته می­ شود. کلمه ی نما (Facade) ریشه­ ی فرانسوی دارد که از کلمه­ ی Frontage یا Face به معنی نما، جلوخان، چهره گرفته شده است. در معماری، نما در یک ساختمان جنبه­ ی مهمی از طراحی است زیرا باعث ایجاد هماهنگی با بقیه ­ی قسمت­های ساختمان می­ شود. از دیدگاه مهندسی اهمیت نمای ساختمان به دلیل نقش آن در بهره ­روی انرژی می­ باشد.

تابلو فرش ریحان

نمای ساختمان

نمای ساختمان (Façade) یا اصطلاح پوشش ساختمان (Cladding) به جزئی از ساختمان اشاره دارد که روی ساختار اصلی ساختمان کشیده شده و ظاهر آن را می ­سازد ولی نقشی در پایداری ساختمان ندارد. نمای ساختمان نقش موثری را در مقابل باد، برف، ضربه و… ایفا می­ کند. در نتیجه باید از نظر نوع آن و از نظر اتصالات به ساختار اصلی ساختمان مقاومت کافی در برابر فشارهای مختلف را داشته باشد.

نمای ساختمان انواع مختلفی دارد که کیفیت بالا، طراحی مناسب و نصب درست آن می ­تواند به حداکثر رساندن عملکرد حرارتی، حداقل رساندن نشت هوا و بهینه­ سازی استفاده از نور روز کمک کند، و همین عوامل می­ تواند به کاهش احتیاج به خدمات الکتریکی و مکانیکی ساختمان و بهبود بهره ­وری انرژی و کاهش هزینه سرمایه و اجرا کمک کند. در انتخاب نوع نمای ساختمان باید به مواردی مانند: کاربری ساختمان، شرایط داخلی و خارجی ساختمان، زمینه­ ی محلی، الزامات برنامه­ ریزی، مقررات ساختمان، ظاهر، دسترسی، نیازهای نگهداری و تمیز کردن، الزامات ساختاری ، انعطاف پذیری و دوام، انتشار آتش و…توجه شود.

ساختمانی با نمای شیشه ای

ویژگی های نمای ساختمان

نمای ساختمان باید:

  • یک محیط داخلی کنترل شده ایجاد کند.
  • از انتقال صدا جلوگیری کند.
  • به عنوان عایق حرارتی عمل کند.
  • نمای زیبایی برای ساختمان ایجاد کند.
  • از انتشار آتش جلوگیری کند.
  • فضایی برای دسترسی، نور روز و تهویه ایجاد کند.

نمای ساختمان می ­تواند از مواد مختلفی مانند ورقه ­های آلومینیومی یا فولادهای ضد زنگ، سنگ، شیشه، چوب، آجر و… تشکیل شده باشد که انتخاب آن بستگی به مواردی که گفته شد دارد. در سال­­های اخیر گاهی از مواد سنگین­تر مانند تیتانیوم استفاده می ­شود که با توجه به هزینه و حساسیت آن به رنگ کردن محبوبیت ندارد.

نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی

یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان نماهای سنگی (Stone Façade, Stone cladding, stone Veneer) هستند که در ساختمان­های امروزی به خصوص ساختمان­های مسکونی بسیار رایج هستند و در سبک­ها و رنگ­های مختلفی استفاده می­ شوند. نمای سنگی لایه­­ ای از سنگ است که به عنوان نمای ساختار بیرونی ساختمان استفاده می­ شود. در بعضی از این نوع نماها (استفاده از فرم طبیعی سنگ)، وقتی سنگ درست به کار برده شود یک بافت با ظاهر سه بعدی به دست می­ دهد و این ذهنیت را ایجاد می­کند که ساختمان کلا از سنگ طبیعی ساخته شده است.

نمای سنگی

مزایای نمای سنگی

  • پوشش خارجی و محافظ ساختمان
  • امکان تهویه طبیعی و مداوم دیوار ساختمان به دلیل داشتن حفره
  • نصب آسان
  • امکان نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم آب در فضای پشت نمای سنگی
  • امکان پوشش خطاهای ایجاد شده در اجرای نما
  • محافظت ساختمان در برابر باد و باران
  • ایجاد ظاهر زیبا برای ساختمان
  • ایجاد عایق صوتی و حرارتی
  • قابل بازیافت

معایب نمای سنگی

  • هزینه ­ی بالا (مراحل برداشت سنگ، برش، حمل و نقل، دستمزد نصب)
  • تخریب محیط­زیست با استخراج بی­رویه سنگ از معدن
  • احتمال تغییر ظاهر سنگ با عوامل فیزیکی و شیمیایی مانند بارندگی اسیدی و انجماد و..

انواع سنگ­ های مناسب نما

برای نمای ساختمان از سنگ­های مختلفی استفاده می ­شود که انتخاب آن برای هر ساختمان به عوامل مختلفی مانند زیبایی، تناسب با فضای قرارگیری ساختمان، کاربری آن، اقلیم منطقه، ابزارها و تکنولوژی موجود و… بستگی دارد. سنگ­های مناسب برای نمای خارجی ساختمان عبارتند از: سنگ آهک متراکم (سنگ چینی)، ماسه سنگ، مرمر، گرانیت­ها، گابرو، بازالت، زینیت، دیوریت، لابرادوریت، تراورتن و… که در اینجا برخی از سنگ­هایی که بیشتر در ایران برای نمای سنگی مورد استفاده هستند آورده شده است.

گرانیت 

سنگ نمای گرانیت

سنگ نمای گرانیت

نوعی سنگ آذرین بسیار سخت، بادوام، زمخت و صیقلی می­ باشد. سنگ­های گابرو و دیاباز (که به گرانیت سیاه معروف است) از انواع سنگ­های گرانیتی هستند که برای ساختمان استفاده می­ شوند. این سنگ در برابر سایش و هوازدگی مقاوم است. گرانیت با ساب زدن براق می ­شود.

سنگ تراورتن

سنگ نمای تراورتن

سنگ نمای تراورتن

از سنگ­های رسوبی است که در رنگ­های سفید، کرم و خاکستری وجود دارد. در سال­های اخیر استفاده از این سنگ در نمای ساختمان بیشتر شده است. استحکام این سنگ بالاست و قیمتی پایین­تر از گرانیت دارد.

سنگ نمای چینی

سنگ آهکی یا دولومیتی است و جزو سنگهای دگرگونی می­ باشد. یه این نوع سنگ کریستال هم گفته می ­شود. این سنگ رنگ روشنی دارد و در بیشتر مناطق گرمسیری برای نمای سنگی استفاده می­شود. سنگ چینی مقاومت مناسبی در برابر هوازدگی دارد. این سنگ در گذشته بیشتر برای نما استفاده می ­شد ولی به دلیل تنوع رنگی کم، امروزه کمتر در نما استفاده می ­شود.

سنگ مرمر

سنگ نمای مرمر

سنگ مرمر

نوعی سنگ دگرگون شده است که در رنگ­های سفید، خاکستری، سیاه، سبز، قرمز، زرد و بنفش وجود دارد. این سنگ در برابر نور، گرما، سرما و رطوبت مقاوم است و صیقل­ پذیری بالایی دارد.

سنگ مصنوعی

سنگ نمای مصنوعی

سنگ نمای مصنوعی

با توجه به اینکه هزینه­ ی نمای سنگی (برداشت سنگ، برش، حمل و نقل و..)  بالاست، امروزه گاهی از قطعات سنگی که از مواد دیگری ساخته شده است استفاده می­ شود. سنگ مصنوعی اغلب از سیمان پورتلند و رنگدانه­ های مصنوعی یا طبیعی و یا پلی اورتان با غلظت بالا ساخته می­ شود. این نوع سنگ­ ها سبک­تر از سنگ های طبیعی هستند.

نصب سنگ نما

یکی از نکات بسیار مهم در نمای سنگی ساختمان، اتصال درست سنگ به بدنه ساختمان و ملات پشت آن است که به آن اصطلاحا اسکوپ گفته می ­شود و اجرا و طراحی نادرست آن می­تواند عملکرد نمای ساختمان را به خطر بیندازد و مشکلات ایمنی مانند سقوط اجزای آن و یا جدا شدن از ساختار اصلی ساختمان را ایجاد کند. اسکوپ سنگ نما به روش­ های زیر انجام می­ شود:

اتصال با استفاده از پیچ و رولپلاک:

در این روش سنگ نما با استفاده از پیچ و رولپلاک به بدنه ساختمان متصل می ­شود، البته در این روش ممکن است ظاهر نمای سنگی به دلیل داشتن پیچ در سطح سنگ کیفیت پایین­ تری داشته باشد.

اتصال با استفاده از مفتول و سیم فلزی:

در این روش با استفاده از دستگاه فرز در لبه ­ی سنگ یا پشت سنگ نزدیک لبه ­ی آن ایجاد می­کنند و سیمی که ترجیحا گالوانیزه باشد را به صورت ضربدری از آن عبور می­دهند. این سیم فاصله­ای بین پشت سنگ و بدنه ساختمان ایجاد می­کند که باعث چسبیدن بهتر ملات آن به دیواره می­شود. در برخی مواقع یک سنگ کوچک هم در قسمت پشت سنگ نما و سیم قرار می­دهند تا بهتر به ملات بچسبد.

اسکوپ سنگ

اسکوپ سنگ

اتصال با کمک قلاب اسکوپ:

در این روش از قلاب اسکوپ که به بست سنگ نما هم معروف است استفاده می­ شود، این قلاب دو طرف دارد که یک طرف آن به دیوار و طرف دیگر در شیاری که پشت سنگ ایجاد شده متصل می ­شود و این امر باعث اتصال محکم­تر سنگ به ملات می ­شود.

اتصال با کمک چسباندن تکه سنگ:

با توجه به ابعاد سنگ نما چند تکه سنگ به پشت سنگ چسبانده می­ شود که باعث ایجاد فاصله­ ای بین سنگ و دیواره شده و وقتی تکه ­های سنگ کوچک در ملات فرو می­روند اتصال محکم­تری ایجاد می ­شود و احتمال کنده شدن سنگ نما کم می ­شود. گاهی در اتصال سنگ نما از چسب ­های مخصوصی در ملات استفاده می­ شود که چسبندگی سنگ به دیواره را بیشتر می­کند.

قیمت سنگ نمای ساختمان

قیمت سنگ­ هایی که برای نمای ساختمان استفاده می­ شود بر اساس کیفیت آنها و ابعاد تعیین می ­شود. واحد فروش سنگ نما بر اساس متر مربع می­ باشد که به طور کلی سنگ ­هایی که در این مطلب نام برده شده و بیشتر در نماهای ساختمان استفاده می­ شود، از هر متر مربع 40 هزار تومان شروع می ­شود که سنگ­های تراورتن و برخی از انواع مرمریت هستند و  با توجه به کیفیت آن قیمت­های بالاتر هم دارند. و سنگ ­های گرانیت جزو سنگ ­های با قیمت بالا هستند که از هر متر مربع 60 هزار تومان شروع می ­شود و تا قیمتهای هر متر مربع 300 هزار تومان هم به فروش می­رسد.

توجه: با توجه به نوسان زیادی که در قیمت­ ها وجود دارد قبل از انتخاب و خرید، از قیمت ها اطمینان حاصل کنید تا از نظر هزینه دچار مشکل نشوید.

ثبت درخواست انواع سنگ نمای ساختمان و استعلام قیمت از فروشندگان سنگ در چیدانه>>>

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه