Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی هوشمند خانه، فقط با یک کنترل!

به قلم: گلنار

پیشرفت تکنولوژی در عرصه ساختمان فقط محدود به خود بنا و بحث های مهندسی نیست، بلکه در راستای راحت تر و با کیفیت تر شدن زندگی در یک خانه هم حرکت می کند. این که شما کنترل هر قسمت از خانه را با یک صفحه لمسی در اختیار داشته باشید و یا فقط با چند حرکت ساده یک کنترل، کارهایتان را در منزل انجام دهید، رویاهای به حقیقت پیوسته ما هستند که شاید در دو دهه پیش ناممکن به نظر می رسیدند. اما از آن جا یی که بلندپروازی های انسان تمامی ندارد مسلما شاهد پیشرفت های بیش تر و سریع تری خواهیم بود. در این مطلب می خواهیم با کمک گروه خانه هوشمند، می خواهیم شما را با نورپردازی هوشمند در ساختمان آشنا کنم تا شاید با استفاده از آن، شما هم کمی به رویاهایتان برای زندگی راحت تر نزدیک بشوید.

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی ساختمان در ایران
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

chidaneh ad banner

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی مسکونی
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

تعریف نورپردازی هوشمند

نورپردازی یک خانه فقط شامل روشنایی آن نمی شود. انتخاب منبع نور، نحوه نورپردازی، میزان و شدت نور، موقعیت و مکان یابی نورپردازی از مواردی هستند که در طراحی اهمیت دارند. به طور کلی نتیجه هماهنگی ابزار و و سایل مناسب بنا بر سلیقه صاحب خانه را هوشمندی می نامیم. یعنی زمانی که شما می توانید میزان نور لازم برای شب جهت جلوگیری از آزار چشم ها را خودتان تنظیم کنید و یا با تعریف سناریوی “بیداری"، همه خانه به حالت پیش فرض که مطابق با سلیقه شما طراحی شده روشن شده و هنگام خروج با انتخاب سناریوی “خروج" همه روشنایی های خانه خاموش شده و نیاز نباشد به تک به تک اتاق ها سر بزنید.

روشنایی هوشمند در واقع زیر مجموعه ای از خانه های هوشمند هستند که شیوه ای نوین از زندگی را با زیبایی، رفاه و قابلیت مدیریت جامع امکانات و از همه مهم تر بهینه سازی مصرف انرژی ترکیب می کند. 

تنظیم رنگ نور در خانه
انتخاب رنگ دلخواه نورپردازی هوشمند توسط تلفن همراه

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی ساختمان در ایران
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

کاربردهای نورپردازی هوشمند

تصور کنید رنگ محیط شما تغییر می کرد. این اتفاق می تواند برای اتاق خواب، آشپزخانه، محوطه بیرون ساختمان یا هر محیط دیگری بیفتد. بنابراین اولین کاربرد آن تغییر رنگ است. همچنین این سیستم می تواند با حرکت اتوماتیک و سرعتی که توسط شما برای آن تعیین گردیده، طیف های مختلف و زیبایی را به حالت رقص رنگ ها خلق کند و زیبایی و آرامش را به محیط بیافزاید.

اگر بخواهیم در مورد جنبه کاربردی تر این نوع نورپردازی صحبت کنیم باید به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی آن اشاره کنیم. با وجود دیمرها، که برای کنترل شدت روشنایی استفاده می شوند، می توانیم به راحتی میزان نور مورد نیاز را مشخص کرده و از مصرف بیهوده جلوگیری نماییم. دیمرها برای نشان دادن کنترل خروجی انواع مختلف لامپ­ ها از لامپ های رشته‌ ­ای، هالوژن‌ ­ها و LED ها گرفته تا اخیرا لامپ ­‌های فشرده فلوئوروسنت (CFLها) استفاده می ­‌شود.

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی ساختمان در ایران
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی مسکونی
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

نحوه عملکرد نورپردازی هوشمند

بعد از انتخاب فضای مورد نظر برای اجرای نورپردازی، لامپ های مخصوص به این کار یا در قالب لامپ های شلنگی و جهت استفاده به عنوان نور مخفی و یا در قالب لامپ های هالوژن و جهت استفاده در قسمت های خاص ساختمان طراحی می شوند. البته برای داشتن کنترل تعیین رنگ لازم است که چراغ های مورد نظر را از نوع RGB تهیه کرده و  مشخصات فنی و ویژگی های آن ها را هماهنگ نمایید. در مرحله بعد سناریوی دلخواه خود را با توجه به نیازتان تعریف می کنید. پیاده‌ سازی سناریوهای مختلف روشنایی، بر اساس شرایط مختلف محیطی مانند زمان، مکان، شدت روشنایی و حضور افراد می‌توان جلوه‌های خاص به فضاهای داخلی و خارجی ببخشد. 

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی خانه مدرن
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

روشنایی هوشمند در یک نگاه :

  • کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های انرژی و کمک به محیط زیست
  • آسایش و سهولت کنترل
  • امکان کنترل از راه دور توسط تلفن همراه
  • سادگی در نصب و کاهش سیم کشی های سیستم متداول
  • توجه به زیبایی و ایجاد تغییر در محیط به کمک تغییرات رنگ نور
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به کمک مانیتورینگ دائمی
  • قابلیت توسعه سیستم در آینده
  • امکان کنترل و مدیریت روشنایی از طریق نرم افزار کامل و جامع سیستم هوشمند (Android-ios)در هر مکان
  • قرار دادن کلیدهای لمسی هوشمند به جای کلیدهای مکانیکی در کل محیط ساختمان 
  • امکان کنترل روشنایی خطوط از طریق سناریوهای مختلف (ورود به منزل، خروج، خواب، میهمان و …)به تعداد دلخواه.

کلام آخر : نورپردازی هوشمند به نوعی تلفیق هنرمندانه فناوری روز و طراحی صنعتی می باشد و مانند ساختمان های هوشمند، گامی به سوی آینده و پیشرفت در صنعت ساختمان. بنابراین این ما هستیم که میتوانیم کیفیت زندگی خود را تعیین کنیم.

“برای دریافت اطلاعات بیش تر در زمینه هوشمندسازی با گروه نوین اندیشان پلان درتماس باشید"

نورپردازی خانه هوشمند

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه