Chidaneh.com placeholder image

هوشمندسازی فروشگاه، یک خرید آسان و هیجان انگیز!

به قلم: سمانه زارعی

وارد فروشگاه می­ شوید، همه وسایلی که احتیاج دارید به راحتی پیدا می­ کنید و در چرخ فروشگاه قرار می­ دهید، دیگر لازم نیست در صف صندوق منتظر بمانید، هزینه ­ی خریدتان از حساب شما کم می ­شود! خیلی جالب به نظر می­ رسد، اینطور نیست؟ این فقط یکی از ویژگی­ های فروشگاه هوشمند است. در مطالب قبلی چیدانه راجع به هوشمندسازی ساختمان صحبت کردیم، و مفاهیم اولیه هوشمندسازی خانه را بیان کردیم. امروز می­ خواهیم در چیدانه، راجع به هوشمندسازی فروشگاه صحبت کنیم. 

 

قالیشویی ادیب
هوشمندسازی فروشگاه

هوشمندسازی فروشگاه

هوشمندسازی فروشگاه، چه تفاوتی با فروشگاه معمولی دارد؟

فروشگاه ­ها و مراکز تجاری بزرگ نیاز به مدیریت درست، نیروی انسانی و نظارت مداوم دارد. هوشمندسازی فروشگاه امکانات زیادی را برای مدیران مراکز تجاری، نیروی کار و مشتری­ ها فراهم می­ کند. با هوشمند شدن مراکز خرید؛ نیازی به تنظیم و کنترل نور و روشنایی، سرمایش و گرمایش، قفل درب­ ها، کنترل عبور و مرور افراد و… به صورت دستی نیست، در نتیجه با افزایش میزان نظارت و امنیت تعداد نیروی انسانی کمتری احتیاج است.

مطلب پیشنهادی: خانه هوشمند چیست؟ لینکپ کلی محصول برایش دارد

 

خرید در فروشگاه هوشمند

چرخ دستی هوشمند در فروشگاه هوشمند

خریدها چگونه در فروشگاه هوشمند انجام می­ شود؟

با هوشمندسازی مراکز تجاری و فروشگاه­ ها، شما می ­توانید اپلیکیشن مخصوص به خرید هوشمند را نصب کنید. با استفاده از یک QR کد مخصوص خرید هوشمند، وارد فروشگاه می­ شوید، هر وسیله­ ای که لازم دارید را برمی ­دارید و بدون اینکه در صف صندوق معطل شوید از فروشگاه خارج می­ شوید، همه خریدهای شما از طریق اسکن QR کد هنگام خروج ثبت می­ شود و هزینه آن از حساب شما که قبلا آن را شارژ کرده ­اید کم می­ شود. 

فروشگاه­ های هوشمند اطلاعاتی راجع به نیاز مشتری­ ها و سلیقه ­های آنها جمع ­آوری می ­کنند و با استفاده از این داده­ ها برای فروش هوشمند برنامه ­ریزی می ­کنند.

مطلب پیشنهادی: اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان

 

مراکز تجاری هوشمند

مراکز تجاری هوشمند

مراکز تجاری هوشمند، چه مزایا و امکاناتی دارد؟

مراکز تجاری هوشمند مزیت­ های زیادی دارند و امکانات خاصی را برای مدیران مراکز تجاری و همچنین مشتریان ایجاد می­ کنند. صاحبان فروشگاه­ هایی که به فکر راحتی و آسایش خود و مشتریان و جذب مشتری­ های بیشتر هستند، می­ توانند برای هوشمندسازی فروشگاه اقدام کنند. برخی از مزایای هوشمندسازی فروشگاه عبارتند از:

  1. کاهش تعداد کارکنان: با وجود سیستم­ های پیشرفته امنیتی و همچنین امکانات کافی برای مشتریان؛ ضرورت وجود تعداد زیاد کارکنان کم می­ شود.
  2. قفسه­های هوشمند: با وجود سنسورهای تعبیه شده در قفسه­ ها، در صورت تمام شدن هر کالا در هر قفسه کاکنان از آن اطلاع می ­یابند و پشتیبانی قفسه را مجددا پر می ­کنند.
  3. نورپردازی هوشمند: با استفاده از تنظیم برنامه نورپردازی برای بخش ­های مختلف فروشگاه، نیازی به تنظیم نور به صورت دستی نخواهید داشت.
  4. سرمایش و گرمایش هوشمند: همانطور که در خانه هوشمند، سرمایش، گرمایش و تهویه ساختمان به صورت برنامه ­ریزی شده و خودکار قابل انجام است، در فروشگاه­ های هوشمند هم چنین امکانی وجود دارد.
  5. هوشمند شدن پرداخت هزینه: با استفاده از اپلیکیشن­ های مخصوص پرداخت هزینه­ ها را می­ توان به صورت آنلاین انجام داد. در فروشگاه ­های هوشمند، صندوق پرداخت حذف می­ شود.
  6. امکان نظارت از راه دور: با وجود سیستم­ های پیشرفته نظارتی و امنیتی در فروشگاه­ های هوشمند، امکان نظارت بر فضاهای مختلف مراکز تجاری حتی از راه دور هم وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی هوشمند خانه، فقط با یک کنترل!

 

امنیت در فروشگاه هوشمند

امنیت در فروشگاه هوشمند

امنیت در مراکز تجاری هوشمند

امنیت در فروشگاه ­ها شامل موارد مهمی مانند احتمال سرقت و یا امنیت در برابر حوادث است. در یک فروشگاه هوشمند برای همه چیز فکر شده است. در فروشگاه ­های بزرگ ولی معمولی باید نیروهای کار متعددی برای نظارت بر بخش ­های مختلف فروشگاه وجود داشته باشند ولی در فروشگاه­ های هوشمند این کار از طریق دوربین­های پیشرفته و همچنین سنسورهای قفسه­ های فروشگاه انجام می­ شود. 

مطلب پیشنهادی: امنیت در خانه هوشمند؛ تکنولوژی های روز دنیا در خانه های مدرن

 

مراکز تجاری هوشمند

نارت بر بخش های مختلف مراکز تجاری هوشمند

سناریوسازی برای مراکز تجاری هوشمند

برای شرایط محیطی فروشگاه­ ها می ­توان سناریوهایی را در نظر گرفت؛ به طور مثال برای یک روز گرم تابستانی که فروشگاه شلوغ­ باشد، نیاز به سیستم سرمایش مناسب با دمای هوا و همچنین تهویه مناسب است؛ همینطور نور کافی برای بخش­ های مختلف فروشگاه لازم است. یک سناریو برای برنامه ­ریزی نور، دما و تهویه فضای فروشگاه­ به راحتی با استفاده از یک کلید قابل اجراست.

همچنین یکپارچگی سیستم هوشمند در فروشگاه باعث افزایش سرعت و کاهش تلفات ناشی از حوادث می­شود. به طور مثال با به صدا در آمدن آژیرهای امنیتی، درب­ها به طور خودکار باز می­ شوند، آسانسور متوقف شده و درب آن باز می ­شود. سیستم­ های اطفا حریق به صورت خودکار فعال می­ شوند. 

 

هزینه هوشمندسازی فروشگاه

هزینه هوشمندسازی فروشگاه

هوشمندسازی مراکز تجاری؛ باعث ایجاد امکانات زیادی می­ شود در نتیجه هوشمندسازی مراکز تجاری مانند یک سرمایه­ گذاری است. عوامل  مختلفی مانند: مساحت مراکز تجاری، میزان هوشمندسازی فروشگاه، بی سیم و یا باسیم بودن سیستم هوشمند سازی، نوع پروتکل و برند بر هزینه هوشمندسازی فروشگاه­ ها موثر هستند.

مطلب پیشنهادی: هزینه هوشمندسازی ساختمان، برای مدرن بودن چقدر بپردازیم؟

 

فروشگاه هوشمند

کلام آخر:

سرعت پیشرفت تکنولوژی و هوشمندسازی آنقدر زیاد است که احتمالا بعد از چند سال دیگر؛ اغلب فروشگاه­ ها به صورت کاملا هوشمند عمل می ­کنند. این موضوع از لوازم خانگی هوشمند و خانه هوشمند شروع شده، و تا سال های بعد به کل شهرها می­ رسد و در آینده­ای نه چندان دور؛ شهرهای هوشمند پایدار خواهیم داشت.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه