Chidaneh.com placeholder image

آجر آنتیک، جلوه 10 دیوار در 10 خانه ایرانی!

به قلم: گلنار

من کوچه‌ های قدیمی و محله‌ های قدیمی‌ تر را خوب به یاد دارم. آن موقع کوچک بودم و وقتی دست در دست مادرم در کوچه‌ های محل راه می‌ رفتم، هر آنچه می‌ دیدیم، فقط دیوار خانه‌ ها بود. آن هم چه دیواری! آن زمان‌‌ ها مد بود که خانه‌ های اصیل را با آجر نما کنند. همین بود که با خاطرات کودکی‌، آجر برایم به یک نوستالژی تبدیل شده باشد. حس لمس آن را هم خوب می‌ شناسم. عادت داشتم کنار دیوار آجری که راه می‌ رفتم و قدم برمی‌ داشتم، دستم را دراز کنم و روی آن ها بکشم، ولی حالا همه‌ چیز تغییر کرده است. هم من بزرگ شدم و هم خبری از آن حس و حال صمیمی و لمس آجر را در خیابان محل زندگی‌ ام نمی‌ بینم، ولی می‌ خواهم آن زمان و خاطرات کوچه‌ گردی با مادر را برای خودم زنده کنم. تصمیمم را گرفته‌ ام. این بار آجر را مهمان خانه‌ ام می‌ کنم.

فروزان رحمانی
منزل نوعروس حمیده تمیمی
فروزان رحمانی

قالیشویی ادیب

فروزان رحمانی
منزل خانم بهناز رحمانی
فروزان رحمانی

آجر دکوراتیو 

استفاده از آجر در فضای داخلی دیگر چیز عجیبی به نظر نمی‌ رسد؛ چه فضای موردنظر خانه باشد، چه مغازه و کافه. حتما شما هم حس خوب استفاده از آجر در طراحی داخلی را درک کرده‌‌ اید. آجر یکی از مصالح بومی و قدیمی در معماری سنتی ایرانی است و به همین خاطر است که حضور آن در خانه، اصالت را به دکوراسیون منزل وارد می‌ کند. برای استفاده از آجر دکوراتیو در فضای داخلی خانه خود، نکات مختلفی وجود دارد که می توان به چند از آن ها اشاره کرد:

برندهای معتبر در این حوزه
  • انتخاب رنگ آجر آنتیک
  • فضای مناسب برای نصب آجر آنتیک
  • نصب عناصر دکوراتیو روی آجر
  • معایب آجر آنتیک

مطلب پیشنهادی : طراحی دیوار در دکوراسیون داخلی، 12 خانه آجرپوش ایرانی !

امیر صادقی
عکاسی منزل خاص مونا و سعید در کرج
امیر صادقی

انتخاب رنگ آجر آنتیک

آجر آنتیک معمولا در رنگ های مختلف ساخته و اجرا می شود. انتخاب این رنگ ها باید براساس سبک دکوراسیون شما، میزان نور فضای مورد نظر و همینطور سلیقه شخصی‌تان انجام شود. اما به طور کلی دو رنگ سفید و قهوه ای ار جمله پرطرفدارترین و محبوب ترین ها در بین آجرهای دکوراتیو هستند.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی گرم نیما و آذر در کرج
امیر صادقی

شیما خراسانی
دیوار آجری سفید
شیما خراسانی

آجر دکوراتیو سفید

این رنگ آجر دکوراتیو انعطاف پذیری زیادی در سبک های مختلف دکوراسیون دارد. علت آن هم در این است که رنگ سفید به راحتی با رنگ های مختلف ست شده و مانند رنگ دیوار سفید، از تاریک و دلگیر شدن فضا جلوگیری می کند. 

گروه معماران مدام
معماری داخلی منزل با آجر گری
گروه معماران مدام

ثمین موسوی
دیوار آجری پذیرایی
ثمین موسوی

آجر دکوراتیو قهوه ای

رنگ قهوه ای برای آجر آنتیک در تنالیته های مختلفی استفاده می شود. از قهوه ای تیره گرفته تا قهوه ای روشن و حتی ترکیب چند قهوه در کنار هم. اما برخلاف آجر دکوراتیو سفید، این رنگ ها را باید با دقت بیش تری انتخاب نمایید زیرا برای هر سبک دکوراسیون مناسب نیستند.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی اوین
استودیو پر

امیر صادقی
طراحی دیوار راهروی ورودی
امیر صادقی

فضای مناسب برای آجر آنتیک

بازسازی فضاهای مختلف خانه

در بسیاری از خانه‌های قدیمی که برای ساخت دیوار از آجرهای دست‌ساز و مقاوم استفاده می‌شد، در زمان بازسازی فضا می‌توان با جدا کردن لایه گچ از روی دیوار، آجر را زنده کرده و به طراحی داخلی وارد کرد، البته پیش از انجام این کار باید از متخصص آن کمک بخواهید و مطمئن شوید که آسیبی به ساختمان و بنای شما وارد نمی‌شود. بندکشی مجدد آجر در این حالت، باعث نو شدن و جذابیت بیشتر نمای دیوار آجری می‌شود.

کته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برای استفاده از این آجرهای آنتیک، محدودیت فضایی ندارید. به این معنا که می توانید از آن ها در فضاهای مختلف مانند آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی، ورودی، راهروها و حتی اتاقخ واب می توانید بهره ببرید. 

معین صالحی
خانه بازسازی شده خانم دلیران
معین صالحی

کدام دیوار برای آجر دکوراتیو بهتر است؟

برای دکوراسیون منزل جدید هم می‌توان دیواری را به‌عنوان دیوار آجری در نظر گرفت. در این روش است که باید از متخصصین اجرای دیوار آجری بخواهید تا با توجه به خواسته شما، دیوار را برای شما اجرا نماید. نصب آجرهای دکوراتیو در ابعادی متفاوت از آجرهای معمول در ساخت، تنها نمایی از آجر را به منزل شما وارد می‌ کند.
 

[[nid:198209]]

امیر صادقی
منزل خلاقانه ی خانم بادآهنگ در جنت آباد
امیر صادقی

انتخاب اینکه کدام دیوار باید آجر را نمایان کند به سلیقه شما بستگی دارد. نکته‌ای که در این قضیه باید موردتوجه قرار گیرد این است که دیوار آجری به‌عنوان یک نقطه عطف در دکوراسیون داخلی بروز می‌کند. اگر رنگ سفید را برای دیوار آجری انتخاب می‌کنید و البته دیوار خانه‌تان هم سفید است، انتخاب، ساده‌تر می‌شود، ولی بهتر است دیواری را انتخاب کنید که در معرض دید قرار داشته باشد؛ برای مثال دیوار پشت تلویزیون یا مبلمان منزل شما انتخاب ایده‌آلی خواهد بود.

هم‌چنین می‌توانید دیوار آجری را در ضلعی انتخاب نمایید که قصد نصب تابلوهای مختلف روی آن را دارید و به این شکل پس‌زمینه‌ ویژه‌ای برای آثار دیواری و هنری خود انتخاب کرده‌اید. 

مطلب پیشنهادی : دیوار آجری سفید در دکوراسیون خانه سارا، به زیبایی مازندران!

شیما خراسانی
جوشش هنر در خانه خانم نصر
شیما خراسانی

 

نصب تابلو روی دیوار آجری آنتیک

برای نصب تابلو یا هرگونه اثر دیواری دیگر، حتما در مورد میخ کوبیدن از فردی که دیوار را اجرا کرده است، سؤال کنید؛ چون به‌احتمال‌زیاد مجبور می‌شوید تنها در قسمت‌های بندکشی شده، میخ را به دیوار بکوبید و یا از ملات دیگری روی آجر استفاده کرده و سپس تابلو را در قسمت موردنظرتان نصب کنید.
 

فروزان رحمانی
میز و صندلی ناهارخوری
فروزان رحمانی

 

پنل دیواری از نوع آجر آنتیک

این روزها که پنل‎های دکوراتیو در هر طرح و نقشی ساخته و روانه بازار می‌شوند، دیوار آجری را هم پوشش داده‌اند. پنل‌های دکوراتیو به شکل آجر، نصب و اجرا را راحت‌تر کرده‌اند. در زمان اجرا تنها کافی است ابعاد دیوار موردنظر را به فروشنده و نصاب بدهید. رنگ آجر در این نوع پنل‌ها تنوع بیشتری دارند.

مطلب پیشنهادی : آجر و کاربرد آن در معماری و طراحی داخلی ساختمان
 

ثمین موسوی
اپن کوچک آشپزخانه
ثمین موسوی

معایب آجر آنتیک

حال که قصد دارید از آجر دکوراتیو در خانه خود استفاده کنید، باید حقایق بیشتری در مورد آن بدانید. آجر به دلیل اینکه سطحی کاملاً صاف نداشته و دارای برجستگی و خلل و فرج است، محل مناسبی برای نشستن گردوخاک و آلودگی به شمار می‌ رود؛

بنابراین توجه کنید که دیوار انتخابی شما در معرض آلودگی قرار نگرفته باشد؛ برای مثال دیوار آشپزخانه، خصوصا دیوارهای مجاور اجاق‌ گاز برای این منظور مناسب نیستند، چراکه روغن و چربی غذا به دیوار آجر چسبیده و به‌سادگی هم پاک نمی‌شوند، البته پنل‌ های دیواری در این مورد بهتر پاک می‌شوند چون خلل و فرجی ندارند که چربی به درون آنها نفوذ کند. 

“برای سفارش و خرید انواع آجر آنتیک از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید"

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه