Chidaneh.com placeholder image

دست بافته‌هایی که دوست‌دار محیط زیست هستند!

به قلم: علی صفری

در مورد فرش‌های دست‌بافت بارها و بارها مطالب مختلف و مفیدی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. می‌توان گفت اکثر مفاهیم در مورد کیفیت فرش‌های دست‌بافت بوده و از مزایای آن نسبت به فرش‌های ماشینی گفته شده. شاید کیفیت غیر قابل مقایسه‌ی فرش‌های دست‌بافت است که باعث شود سرمایه‌ی ملی نام گرفته و کشور را در صادرات آن در سطح جهانی به چهره‌ای توانا تبدیل کند. البته که فرایند تولید فرش دست‌بافت در مقایسه با فرش ماشینی طولانی‌تر است، اما به زبان امروزی می‌توان گفت که فرش‌های دست‌بافت یک سر و گردن بالاتر از دیگر فرش‌ها است. ورای قیمت، بها، کارایی، مواد اولیه‌ای که از پشم دست‌ریس بهاره، شسته شده، ضد عفونی شده و مرغوب تهیه شده و همچنین رنگ‌رزی گیاهی صورت گرفته، از مهم‌ترین و قابل بحث‌ترین مزایای فرش‌های دست‌بافت نسبت به فرش ماشینی، سازگاری آن با محیط زیست می‌باشد. محیط زیستی که بایستی در حفظ و مراقبت از آن همواره کوشا بوده و آسیبی به آن نزنیم. این بار همراه چیدانه و شرکت فرش ذوالانواری باشید!

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون 1
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

سرویس خواب بالسا

فرش‌های دست‌بافت و محیط زیست!

با گذشت زمان و تخریب تدریجی محیط زیست به دلیل زندگی ماشینی، انسان‌ها و آسیب‌های طبیعی بایستی در راستای کمک و بهبود محیط زیست کاری صورت می‌گرفت. فعالین حوزه‌ی محیط زیست اما با تحقیقات خود در این مورد نسبت به تولید برخی کالا‌های ماشینی که صدمه‌ی جدی و جبران ناپذیری در دراز مدت به محیط زیست وارد می‌کند به این نتیجه رسیدند که بایستی در کارخانه‌ها تهیه‌ی مواد اولیه‌ی کالا‌ها به صورت غیر ماشینی صورت گیرد. یکی از پر رونق‌ترین بازارهای کشور، بازار فرش ایرانی می‌باشد که همواره نسبت به تقاضا و تولید بالا، صادرات بالایی هم به کشورهای مختلف دارد. همانطور که می‌دانید دو نوع فرش در ایران تولید می‌شوند، یکی فرش‌های دست‌بافت و دیگری فرش‌های ماشینی. فعالان با تحقیقات صورت گرفته در این صنعت متوجه موردی بسیار با اهمیت شدند. تفاوتی که بین روند تولید و همچنین مواد اولیه بین فرش‌های دست‌بافت و فرش‌های ماشینی که باعث وقوع خطری جبران ناپذیر در آینده‌ای نزدیک برای محیط زیست می‌باشد.

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون 1
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش‌های دست‌بافت، حامی محیط زیست!

با تکمیل شدن تحقیقات، نتایج قابل توجهی به دست آمد. نتایجی که نشان می‌دهد فرش‌های دست‌بافت در مقایسه با فرش‌های ماشینی هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند. اما دلیل چیست؟ عوامل زیادی در برتری فرش‌های دست‌بافت در برابر فرش‌های ماشینی دخیل هستند. عواملی که با رعایت آن‌ها، به راحتی می‌توان از محیط زیست پیرامون خود مراقبت کرد. یکی از آن عوامل، طبیعی بودن فرش‌های دست‌بافت می‌باشد! با پیشرفت تکنولوژی برخی از تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی از الیافی استفاده کردند که پرزی ندارند و به اصطلاح بدون حساسیت هستند اما باید به این نکته توجه کرد که همچنان الیاف استفاده شده در فرش‌های دست‌بافت بسیار برای سلامتی انسان مفیدتر می‌باشند. وقتی پشمی که در تولید فرش‌های دست‌بافت به کار گرفته شده با رنگ‌های گیاهی وارد مرحله‌ی رنگ‌رزی ‌شوند، مشتری ظرافت بالا را بیش‌تر حس می‌کند. اما مهم‌ترین عاملی که فرش‌های دست‌بافت دارند هم‌سویی آن‌ها با محیط زیست می‌باشد، به این دلیل که الیاف به کار گرفته شده در فرش‌های دست‌بافت از پشم حیوانات (گوسفند و بز)، نخ‌های پنبه و ابریشم تهیه شده است. اما نکته‌ی مهم درمورد پشم چینی این می‌باشد که چینش پشم حیوانات کاملا با دست و بدون دخالت وسایل صنعتی صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان مانند پشم دباغی نیست که قبل یا بعد از مرگ حیوان جدا شود که حیوان آسیب ببیند. برخی با این باور غلط که تهیه پشم از حیوانات منجر به صدمه به حیوان و انتقال میکروب و باکتری می‌شود به این مورد توجه نمی‌کنند اما جالب است بدانید که شرکت فرش ذوالانواری، با همان روش قدیمی و دستی، پشم حیوانات را تهیه کرده و پس از شست و شو و مراحل باکتری زدایی طبیعی، این عمل را انجام می‌دهد که جای هیچ نگرانی نخواهد ماند. عاملی تاثیرگذار که تفاوت اساسی بین فرش‌های دست‌بافت و ماشینی است، رنگ‌رزی آن‌هاست که در تهیه‌ی فرش‌های دست‌بافت از رنگ‌رزی گیاهی استفاده می‌شود. می‌توان گفت تفاوت رنگ‌رزی گیاهی با شیمیایی این است که در رنگ‌رزی گیاهی بر خلاف شیمیایی هیچ زباله‌ای تولید نشده و می‌توان گفت تنها دور ریز کارخانه تفاله‌ گیاهان است که به راحتی به طبیعت باز می‌گردد. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که رنگ‌رزی گیاهی به دلیل واکنش فعالی که با اکسیژن دارد با توجه کیفیت رنگ آن، شفاف‌تر و درخشنده‌تر می‌شود ولی رنگ‌رزی شیمیایی بعد از چند سال از الیاف شسته خواهد شد.

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش‌های دست‌بافت، پیشتاز در صنعت فرش کشور!

فرش‌های دست‌بافت مزایای زیادی دارند که باعث شده در رقابت با فرش‌های ماشینی پیروز شوند. دوام و عمر مفید بیش‌تر فرش‌های دست‌بافت در مقایسه با دیگر فرش‌ها، یکی از امتیازاتی است که منجر به برتری آن شده. در کنار این مزایا، لطافت بیش‌تر را نیز باید اضافه کنیم که به دلیل رنگ‌رزی گیاهی حتی با گذر زمان رخ زیباتر و چشم‌ نوازتری را شاهد هستیم. از برترین ویژگی‌های الیاف فرش دست‌بافت تغییر دمای آن‌ها متناسب با دمای محیط می‌باشد به عنوان مثال در زمستان، گرم و در تابستان، خنک می‌شوند. اما بارزترین مزایای آن ارزش فرش‌های دست‌بافت می‌باشد که با گذر زمان حفظ می‌شوند و کاهش پیدا نمی‌کند. شرکت فرش ذوالانواری که پیشرو در تولید فرش‌های دست‌بافت ایرانی می‌باشد همیشه در تلاش بوده تا با رعایت موارد گفته شده همواره از محیط زیست کشور مراقبت کرده و هیچ آسیبی را متوجه آن نکند.

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون 1
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

شرکت فرش ذوالانواری یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان فرش‌های دست‌بافت ایرانی می‌باشد که توانسته تنها شرکتی باشد که گواهی اکوتکس را دریافت کند. این شرکت فرش‌های دست‌بافت را با استفاده از پشم دست‌ریس بهاره، شسته شده، ضد عفونی شده و مرغوب، رنگ‌رزی گیاهی که بسیار با طبیعت سازگار می‌باشد، پشم که همانطور که گفته شد به صورت سنتی و دستی تهیه می‌شود و با مراحل مختلفی که باعث می‌شوند الیاف باکتری زدایی شوند تلاش دارد تا مثل همیشه کالای مرغوب، اصیل، با کیفیت و در عین حال ارگانیک را تحویل مشتری بدهد البته پس از کنترل کیفیت. برای مشاهده‌ی نمونه کار‌های شرکت فرش ذوالانواری به پروفایل این شرکت مراجعه فرمایید.

اگر علاقه‌مند به فرش‌های دست‌بافت هستید، مطالب زیر را از دست ندهید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه