Chidaneh.com placeholder image

سرمایه‌ای ایرانی که زیر پایتان میافتد!

به قلم: علی صفری

فرش در فرهنگ اصیل ایرانی جایگاهی والا دارد، تا جایی که تاریخ ثابت کرده از زمان‌های خیلی دور، فرش عضوی جدایی ناپذیر از خانه‌های ایرانیان بوده و خواهد بود. می‌توان به جرأت اظهار کرد که فرش و فرهنگ ایرانی به یکدیگر وصل می‌باشند و به نوعی فرهنگ و فرش، مثالِ تار و پود در هم گره خورده و تا سال‌های سال اولویت اول خرید وسایل خانه‌ی نوساز می‌باشد. با نگاهی اجمالی به بیست سال گذشته‌ی ایران متوجه‌ی تغییر کوچک در دیزاین خانه‌های ایرانی می‌شویم که بر خلاف فرضیه‌ی تغییر بر اثر زمان، همچنان از قدرت و ثبات فرش ایرانی خبر می‌دهد.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

قالیشویی ادیب

فرش در سال‌های دور

از گذشته که به خانه‌های ایرانی نگاه می‌کنیم، پذیرایی و اتاق خواب‌هایی را به یاد می‌آوریم که سر تا سر با فرش پر شدند و نقطه‌ای از آن فضا بدون فرش باقی نمانده است. ولی با گذشت زمان و با ورود عنصر زیبایی و تکامل دیزاین و همچنین تولید انبوه و عرضه‌ی مبلمان‌ راحتی، فرش‌ها ابعاد کوچک‌تری پیدا کردند و گوشه‌های خانه‌ها را مبل‌ها پر کردند اما همچنان رکن اصلی دیزاین، فرش باقی ماند! حال به بررسی این روند صعودی و انواع فرش ایرانی می‌پردازیم البته با همراهی شرکت فرش ذوالانواری که در این مطلب چیدانه را همراهی می‌کند.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

انواع فرش

همانطور که می‌دانید، در کشور به طور کلی دو نوع فرش تولید و به کشورهای دیگر صادر می‌شود‌. فرش ماشینی و فرش دست‌ بافت. اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت این دو نوع فرش را به سمع و نظر شما برسانیم بایستی به بررسی تفاوت الیاف استفاده شده در پروسه‌ی تولید بپردازیم. در فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود که در طول زمان و با شست و شوی سالانه آسیب می‌بینند و می‌توان گفت پاشنه آشیل فرش‌های ماشینی، الیاف مصنوعی به کار گرفته شده می‌باشد. در مقابل، الیاف استفاده شده در فرش‌های دست بافت کاملاً طبیعی بوده و بسیار عمر بالایی دارا بوده و به مرور زمان و با شست و شوی سالانه آسیب نخواهند دید. همانطور که همه از فرش دست بافت انتظار اصل بودن دارند، شرکت فرش ذوالانواری هم با سال‌ها تجربه در تولید فرش‌های دست بافت به شما در این مورد اطمینان خاطر می‌دهد.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش و دکوراسیون منزل

امروزه دکوراسیون داخلی خانه و واحد‌های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار شده و به همین دلیل، با توجه به متراژ و ابعاد واحد، وسیله‌ها از جمله فرش و دکوراسیون وسایل و سقف و دیوار و… طبقه‌بندی می‌شوند. جدای ضرورت دکوراسیون داخلی، فرش یکی از ارکان تزئین و طراحی دکوراسیون داخلی واحد شما می‌باشد. با توجه به اینکه برخی از طراحان از رنگ‌‌های روشن و برخی از رنگ‌های تیره در دکوراسیون استفاده می‌کنند، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که فرش‌های شرکت فرش ذوالانواری با تنوع بسیار بالایی که دارند، تمام نیاز‌های شما و طرح دکوراسیون شما را پوشش می‌دهند. نکته‌ی دیگری که بسیار جلب توجه می‌کند، انتخاب فرش دست بافت توسط اکثر طراحان می‌باشد، زیرا به عنوان عضوی جدایی ناپذیر، الیاف‌های طبیعی استفاده شده در فرش‌های دست بافت خودنمایی بسیاری می‌کنند و کلاس کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

دلایل برتری فرش دست بافت

فرش‌های دست بافت در رده‌ی بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی قرار می‌گیرند، زیرا:

  • الف) استفاده از الیاف و مواد اولیه‌ی طبیعی
  • ب) استفاده از الگو‌های هندسی و طرح‌های زیبا
  • پ) ترکیب رنگ‌های طبیعی به کار رفته
  • ت) حس شادابی و صمیمیت

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

اصلی‌ترین شاخصه‌ی فرش دست بافت در دکوراسیون داخلی

می‌توان گفت ارزش هنری فرش‌های دست بافت و طبیعی و همچنین بهای آن‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی بالاتر است، همچنین شست و شوی بی دردسر فرش‌های دست بافت به دلیل پرز‌های انعطاف‌پذیر موجود، آن را به انتخاب اول طراحان تبدیل کرده است، اما اصلی‌ترین شاخصه‌ی فرش‌های دست بافت در دکوراسیون داخلی، ایجاد نشدن الکتریسیته بر روی سطح فرش بر اثر راه رفتن می‌باشد که دلیلی معنادار دارد و آن هم استفاده از ابریشم، پشم و پنبه در مواد اولیه‌ی الیاف آن می‌باشد که مانع از ایجاد الکتریسیته می‌شود‌.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

دکوراسیون داخلی با فرش دست بافت

به منظور خلق دکوری ناب، شاداب، گرم و دلنشین بایستی به چند نکته توجه کرد.

  • یک) همانطور که گفته شد، خالی گذاشتن فضاهایی از اتاق یا پذیرایی باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای واحد شما خواهد شد.
  • دو) با گذشت زمان در حالی که رنگ فرش و مبلمان شما به دلیل یکنواخت بودن، باعث بی‌روح شدن دکور شما می‌شود پس بهتر است با ایجاد تضاد بین رنگ فرش و وسایل دکور از این اتفاق جلوگیری کرد.
  • سه) راهی دیگر برای زیباتر شدن جلوه‌ی کف دکوراسیون منزل، استفاده از چند فرش می‌باشد که در این روش می‌توان فرشی را زیر فرشی دیگر با رنگی متفاوت قرار داد.
  • چهار) از دیگر تکنیک‌های مهم، نگه‌داری فرش می‌باشد زیرا به مرور زمان و راه رفتن بر روی فرش، فرش جا‌به‌جا شده و جلوه‌ی دیزاین شما را به هم می‌ریزد؛ برای جلوگیری از این رخداد می‌توانید از ترمز فرش یا چسب فرش استفاده کنید.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

نکاتی در مورد انتخاب فرش

اگر در دکوراسیون واحد مسکونی خود از رنگ‌های روشن استفاده کرده‌اید، بهترین انتخاب می‌تواند فرشی دست بافت با رنگ‌های پخته و فام‌های تیره‌تر به همراه طرح و نقش مدرن باشد، یا اگر به سبک کلاسیک علاقه‌ی زیادی دارید، ما به شما فرش‌های دست بافت ایرانی با طرح‌ و نقش‌هایی نظیر درختی، گلف‌رنگ، بته‌ریز، افشان و…  را پیشنهاد می‌کنیم. البته به این نکته هم توجه کنید که فرش‌هایی با رج‌شمار بالا، مناسب فضاهای کوچک واحد مسکونی شما نیستند!  اگر به سبک مدرن علاقه دارید فرش‌های ذهنی‌باف عشایری و انواع گبه‌ از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود!
در بافت گبه‌ها علاوه بر نقوش زیبا، متفاوت و ساده، از رنگ‌های شاد و درخشان استفاده می‌کنند که خود باعث ایجاد جلوه به خصوصی در فضای خانه می‌شود.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

خب، به انتهای مطلبی رسیدیم که تصاویر استفاده شده در آن از تولیدات شرکت فرش ذوالانواری هستند؛ شرکتی که تولید کننده‌ی فرش‌های دست بافت عشایری و دارنده‌ی گواهی ″پدر گبه‌ی جهان″ از نمایشگاه دموتکس آلمان و اولین و تنها دارنده‌ی نشان محصول سبز، سال و ارگانیک در زمینه‌ی فرش دست بافت در دنیا از شرکت اکوتکس اتریش می‌باشد. برای مشاهده‌ی فرش‌های اصیل ایرانی به پروفایل شرکت فرش ذوالانواری مراجعه کنید.

 

اگر به دنبال خرید فرش متناسب با دکوراسیون واحد خود می‌گردید مطالب زیر را از دست ندهید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه