Chidaneh.com placeholder image

فوت و فن های داشتن آکواریوم در خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

یک‌راست بروم سر اصل مطلب؛ استفاده از برخی تزیینات مانند آکواریوم با ماهی‌های رنگارنگ نه‌تنها فضای داخلی خانه شما را زیباتر می‌کند و به جذابیت بصری این مکان می‌افزاید، بلکه اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد هم خود شما و هم ‌مهمانان‌تان احساس بهتری از حضور در خانه‌تان دارند. قبول دارم بهره‌ بردن از این زیبایی بصری و حس خوشایند آن نیاز به داشتن معلوماتی در این زمینه است؛ اینکه چگونه باید از آکواریوم و ماهی‌های آن نگهداری کرد و مهم‌تر اینکه با توجه به فضا و شاخص‌های آب و هوایی محل سکونت‌تان بهتر است سراغ چه گونه‌ای از این جانوران بروید. همه ماجرا به همین چند مهارت ختم نمی‌شود؛ اینکه بهترین مکان برای جانمایی آن کدام گوشه دنج خانه است هم نکته دیگری است که دانستن آن اهمیت دارد تا بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید. پس قدم به قدم با هم پیش برویم تا شما هم این دانش را کسب کنید.

آکواریوم در خانه

بایدها و نبایدهای انتخاب آکواریوم

شاید نخسین موضوعی که باید از آن اطلاع داشته باشید، این است که چه نوع ماهی‌ای با توجه به شرایط و محیطی که در اختیار دارید باید تهیه کنید تا مشکلی برای‌تان ایجاد نشود. دیگر اینکه توجه داشته باشید این جانوران آبزی هم مانند انسان‌ها رژیم‌های غذایی متفاوت و خلق و خوی خاص خود را دارند؛ مواردی که به شما هشدار می‌دهد، نمی‌توان همه گونه‌ها را در کنار یکدیگر و در یک محفظه نگهداری کرد. اکنون تصمیم بگیرید می‌خواهید ماهی‌های سرد را در آکواریوم داشته باشید یا بیشتر تمایل به نگهداری از انواع گرم‌آبی این آبزیان دارید. اما یک توصیه مهم؛ اینکه در گام نخست ماهی‌هایی را انتخاب کنید که نگهداری از آنها آسان باشد. به عبارتی ابتدا این تغییر در محیط خانه و ‌مهمانان جدید را با کم‌دردسرترین ماهی‌ها تجربه کنید و بعد به سایر ویژگی‌ها مانند زیبایی بیشتر و. . . فکر کنید.

سرویس خواب بالسا

مطلب پیشنهادی : آکواریوم، کجا بذارم خدا رو خوش بیاد؟!
 

آکواریوم در خانه

یک انتخاب خوب سردآبی برای آکواریوم

اگر ماهی‌های سردآبی انتخاب شما است، خود را به نزدیک‌ترین مرکز فروش ماهی‌های آکواریومی برسانید و عزم‌تان را برای خرید گلدفیش‌ها جزم کنید. مهم‌ترین حسن این گونه آبزیان وجود تعدد در اندازه و رنگ آن هاست. این گونه دیگر نگران یکدست شدن ماهی‌های آکواریوم‌تان نخواهید بود. عجله نکنید این ماهی‌ها محاسن دیگری نیز دارند. به عنوان نمونه مهاجم نیستند و خوراکی‌هایی را می‌خورند که اندازه دهان‌شان است. توضیح دیگر این که اگر گلدفیش‌ها را انتخاب کرده‌اید باید هنگام خرید شن برای کف آکواریومی که محل زندگی جدید ماهی‌هاست، شن‌هایی را خریداری کنید که چندان درشت نباشند؛ زیرا انواع درشت ممکن است در گلوی همسایگان جدید و آبزی خانه‌تان گیر کند و دردسرساز شود. پس از شن‌های بزرگ یا بسیار کوچک استفاده کنید؛ البته اگر شن‌های درشت را انتخاب کنید، بهتر است؛ زیرا در زمان بازی با شن‌ها یا جست‌وجوی غذا کمتر این امکان وجود دارد که شن در گلوی آنها گیر کند.

مطلب پیشنهادی : قیمت انواع آکواریوم، هزینه زندگی با ماهی ها چند؟!

آکواریوم در خانه

یک پیشنهاد ویژه اما ارزان‌قیمت برای آکواریوم خانگی

اگر برای نخستین‌بار است که درصدد هستید تا آکواریوم زیبایی را در گوشه دنجی از خانه خود داشته باشید و تمایل دارید برای این اقدام از نظر مالی ریسک کم تری کنید، توصیه من به شما خریداری ماهی‌های ارزان‌قیمت است تا اگر به هر دلیلی دچار مشکل شدید و عطای داشتن آکواریوم را به لقایش بخشیدید، هزینه زیادی که متقبل شده‌اید، ذهن‌تان را مشوش نکند.
 

 پیشنهاد ما در چنین شرایط گوپی‌ها هستند؛ ماهی‌هایی که به نسبت ارزان بوده و علاوه بر این داشتن تنوع‌ رنگی از دیگر ویژگی‌های‌شان به شمار می‌رود. یادتان باشد تنوع رنگ به زیبایی و جذابیت آکواریوم شما نیز خواهد افزود؛ البته مزایای خرید گوپی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. نکته مثبت دیگرشان این است که اگر شما تنها یک ماهی ماده و یک ماهی نر خریداری کنید، مدتی بعد با توجه به تولد نوزادان این جفت تعداد زیادی ماهی رنگ به رنگ در آکواریوم خود خواهید داشت؛ ماهی‌هایی که ساکن آب شیرین هستند و نگهداری از آنها هم برای شما بسیار آسان خواهد بود. نکته جالب دیگر اینکه، آنها چیزخواره هستند؛ بنابراین می‌توانید به آنها غذای گوشتی هم بدهید. 

پیشمهاد می کنیم بخوانید:7 آکواریوم خانگی متفاوت برای فضاهای کوچک!
 

آکواریوم در خانه

اگر آکواریومی بزرگ دارید…

گاهی فضای خانه‌تان آنقدر بزرگ است که ترجیح می‌دهید آکواریومی بزرگ در آن داشته باشید تا بتوانید هم انواع ماهی‌ها را نگهداری کنید و هم جلوه زیباتری به محیط بدهید. به عبارتی اگر فضای کافی در اختیار دارید، سوارترها هم انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. افرادی که از این ماهی‌ها در آکواریوم خود دارند، معتقدند رنگ زیبا و همچنین دم شمشیری‌شکلی که در نوع نر سوارترها وجود دارد، آن ها را به یکی از منحصر به فردترین گونه‌های آبزیان تبدیل کرده است. اگر فضای مخزن آبی شما کوچک است برای نگهداری از آن ها وسوسه نشوید؛ زیرا آن ها عاشق فضاهای بزرگ، فعالیت زیاد و شنا در محیط بزرگ هستند.

آکواریوم ساحل طلایی
آکواریوم
آکواریوم ساحل طلایی

طول عمر ماهی در آکواریوم برای شما مهم است؟

دوستی داشتم که ترجیح می‌داد از ماهی‌هایی نگهداری کند که طول عمرشان زیاد است؛ برای این که هم غصه‌دار از دست دادن ماهی‌ها نشود و هم هزینه خرید ماهی‌های جدید در جیبش بماند. این نگاه باعث شد تا او سراغ ماهی کوری یا گربه‌ماهی‌های کوری برود که هم زیبا هستند و هم طول عمر بالایی دارند. امتیاز دیگر تهیه این نوع از آبزیان حفظ بهداشت ماهی‌های آکواریوم است؛ به عبارتی ساده‌تر آنها موجوداتی تمیز هستند که محیط زندگی خود را نیز پاکیزه نگه می‌دارند. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید متابولیسم بدن ماهی کوری‌ها تحت تاثیر تغییرات نور نیست و به همین دلیل شما کاهش 30درصدی مصرف انرژی در آکواریوم خود را خواهید داشت؛ البته دو نکته ویژه در زمینه خریداری این آبزیان را نباید از یاد ببرید؛ اول اینکه بهترین بستر برای زندگی آنها، ماسه است اما استفاده از بستر شنی که دانه‌های صیقلی و گرد داشته باشد هم مناسب به نظر می‌رسد. همچنین باید این ماهی‌ها را در گروه‌های چهارتایی به بالا خریداری کنید تا در آکواریوم سرحال‌تر و شاداب‌تر باشند و حس بهتری را هم به شما منتقل کنند. 

مطلب پیشنهادی : طراحی و اجرای آکواریوم، تنگ بزرگ خونه رو اینجوری بساز!

آکواریوم در خانه

طرفداران صلح و دوستی‌ بخوانند

بی‌مقدمه بگویم مولی‌ها ماهی‌هایی آرام و صلح‌جو هستند که تنوع  و تعدد رنگی زیادی هم دارند؛ بنابراین درصورتی که از آن ها در کنار انواع دیگری از ماهی‌ها نگهداری می‌کنید، نباید هیچ نگرانی و دغدغه‌ای درباره بروز مشکل و جنگ میان آنها و سایر همسایه‌های آبزی‌شان داشته باشید؛ بنابراین با خاطری آسوده مولی‌ها را برای زندگی در کنار سایر ماهی‌های گیاهخوار به آکواریوم دارای سطح نمک معمولی بیندازید. یادتان باشد سطح نمک را بسنجید و اگر کم بود، مقدار کمی نمک به آب آکواریوم خود اضافه کنید؛ البته اگر مولی‌ها را در کنار سایر آبزیان گیاهخوارشان نگهداری می‌کنید، امکان صرف‌نظر از این کار هم برای شما وجود دارد. به این معنا که بی‌خیال افزودن نمک به آب مخزن محل نگهداری آن ها شوید. اما درباره بحث اشتها‌انگیز غذا باید بگویم از غذاهای گیاهی برای مولی‌ها استفاده کنید. چنین غذاهایی هم رشدشان را تسریع خواهد کرد و هم شادابی‌شان را چند برابر. پس این توصیه طلایی را دست‌کم نگیرید. 

مطلب پیشنهادی:اقیانوس در آشپزخانه شما!

آکواریوم در خانه

شما و ماهی‌های بازیگوش فضول در آکواریوم خانگی

 بارب‌ها گونه‌های مختلفی دارند و زندگی گروهی بیشتر به مذاق‌شان خوش می‌آید؛ زیرا موجب تحرک بیشتر و شادابی‌شان خواهد شد. با این وجود یک هشدار مهم را نباید از یاد ببرید؛ اینکه اگر می‌خواهید در آکواریوم‌تان گونه‌های آبزی دیگری داشته باشید، بهتر است سراغ انواعی بروید که قلدرتر و قوی‌تر از بارب‌ها هستند تا آسیبی نبینند و شاید کشته هم نشوند. دیگر اینکه این گونه ماهی بسیار فضول بوده و دوست دارد به گوشه و کنار محل زندگی خود سرک بکشد و از همه جا سر دربیاورد. امان از روزی که تازه‌واردی را درون مخزن بیندازید، آنقدر سرک می‌کشند و ماهی جدید را بررسی و برانداز می‌کنند که شاید برای‌تان خنده‌دار باشد. با همه این بازیگوشی‌ها اما اینگونه از ماهی‌ها نسبت به شرایط محیط زندگی خود بسیار حساس هستند و اگر در میزان سلامت آب و اکسیژن محیط مشکلی ایجاد شود به سرعت بیمار خواهند شد. نکته تاسف‌بار اینکه احتمال مداوا نشدن آنها بیشتر از بهبود یافتن‌شان است. بارب‌ها همه‌چیز خوار هستند؛ ضمن اینکه تنوع غذایی زیادی نیز دارند؛ بنابراین برای اینکه حس و حال و همچنین شادابی‌شان را حفظ کنید، باید این نکته را از یاد نبرید.

مطلب پیشنهادی : برای یک آکواریوم زیبا به سراغ چه کسی برویم؟

آکواریوم در خانه

آکواریوم خانگی با شش تایی‌های آرام و پرزاد و ولد

اگر در فکر نگهداری از ماهی‌های آرامی هستید که به‌راحتی نیز تکثیر شوند و به زیبایی بصری خانه شما بیفزایند، به گزینه تترانئون هم فکر کنید. داشتن آنها در گوشه دنجی از خانه ضمن اینکه  به شما احساس خوبی به دلیل شنا و بازی‌های گروهی می‌دهد، آکواریوم‌تان را هم زیبا و دوست‌داشتنی خواهد کرد. این را گفتم که تاکید کنم آنها را باید در شکل گروه‌های شش تایی نگهداری کنید. تا از یاد نبرده‌ام به این نکته نیز اشاره کنم که تترانئون ماهی‌های گرمسیری هستند و اگر به آن ها غذاهای گوشتی دهید، سرعت رشد و روند تکثیرشان به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. بحث کلیدی دیگری که باید برای سلامت چنین آبزیانی از آن آگاه باشید این است که دمای آب باید عددی برابر 23 تا 25درجه سانتیگراد بوده و از فیلترهای اسفنجی معمولی هم برای فیلتراسیون استفاده کنید. هنگامی هم که آنها نوزادانی را به دنیا می‌آورند، توصیه می‌کنم تا حد امکان آب را دیرتر عوض کنید؛ زیرا نوزادان تترانئون نسبت به تغییرات آب بسیار حساس بوده و ممکن است ادامه حیات‌شان به مخاطره بیفتد.

مطلب پیشنهادی : گیاهان آکواریوم، اقیانوس کوچک خانه را سبز نگه دار!

آکواریوم در خانه

چند یادآوری‌ مهم در مورد آکواریوم خانگی

حالا که در ذهن خود حساب و کتاب کرده‌اید تا چه نوع ماهی‌ای را به عنوان همسایه‌های جدید خود به خانه بیاورید، مبادا از نکات ویژه مربوط به نگهداری از آکواریوم غافل شوید. مهم‌ترین اصل هنگام تهیه آکواریوم این است که برای خرید این مخزن تا حد امکان به خوبی هزینه کنید. آکواریومی که وسایل و تجهیزات آن کامل نباشد، سلامت ماهی‌های‌تان را به خطر خواهد انداخت؛ زیرا باید در فاصله‌های زمانی کوتاه آب آن را عوض کنید. مراقب تغییر رنگ آب باشید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید رنگ آب سبز شده یا غلظت پیدا کرده، بلافاصله همه جوانب امر را بررسی و مشکل را برطرف کنید. در چنین شرایطی ممکن است گیاهان تک‌سلولی تجزیه شده و عواقبی مانند مرگ ماهی‌ها را به دنبال داشته باشید. فراموش نکنید اگر آکواریوم شما نو است و برای اولین‌بار درون آن را شن ریخته یا گیاهان را وارد آن کرده‌اید، احتمال کدرشدن یا تغییر رنگ آب وجود دارد. برای همین بسیاری از افراد معتقدند بهتر است ابتدا همه وسایل را درون مخزن جانمایی کرد و بعد از گذشت یک هفته و آب‌بندی شدن آکواریوم ماهی‌ها را به درون آن ریخت.

مطلب پیشنهادی : گلدان آکواریومی، هدیه ای برای تمام فصول!

آکواریوم اوراندا
آکواریوم
آکواریوم اوراندا

علاوه بر این، باید به ماهی‌ها به اندازه شکم‌شان غذا دهید. این یک شوخی یا مزاح نیست بلکه عین واقعیت است؛ زیرا اضافه‌ غذاهای خورده شده به‌سادگی می‌تواند موجب رشد و نمو میکروب‌ها و فیتوپلانکتون‌ها شود و علاوه بر این، رشد قارچ‌ها و انواع آلودگی‌ها را نیز به دنبال دارد. موضوع دیگری که باید بدانید این است که بسیاری از فلزات در داخل آب اثر سمی دارند که پیامد آن بیماری و حتی مرگ ماهی‌های دوست‌داشتنی شما خواهد بود. پس تا جایی که امکان دارد از قرار دادن وسایلی که در آن ها فلزات بدون روکش وجود دارد، در داخل آکواریوم خانگی خودداری کنید. همچنین بهتر است از ابزاری که در آن مس به کار برده شده در آکواریوم استفاده نکنید؛ زیرا اثر سمی مس بیشتر از دیگر فلزات است. در مقابل آهن گالوانیزه و معمولی اثرات سمی کمتری دارد و بالطبع می‌توان به استفاده از آنها در صورت لزوم فکر کرد. 

آکواریوم در خانه

اصول ویژه جانمایی آکواریوم در خانه

اکنون که از فوت و فن‌های ویژه خرید و نگهداری از ماهی‌های آکواریومی مطلع شدید، اصل مهم دیگر در این زمینه، بهترین مکانی است که برای قرار دادن آکواریوم در خانه باید انتخاب کنید.

اندازه آکواریوم به طور قطع به فضای خانه شما بستگی دارد و اینکه چه ابعادی داشته باشد؛ البته همیشه قرار نیست آکواریوم در گوشه‌ای از اتاق طبیعت را به تصویر بکشد بلکه می‌تواند در سطح روی میز ناهارخوری، کف شیشه‌ای اتاق یا بخشی روی دیوار به عنوان نمونه دیوار راهروها هم از آن برای زیبا شدن خانه کمک گرفت؛ البته همه این ها به امکانات و ذوق و سلیقه شما بستگی دارد. همه این مقدمه‌ها را چیدم تا بگویم که باید این چهاردیواری محل زندگی آبزیان خود را جایی نصب کنید که در معرض تغییرات شدید نور یا دما، در مجاورت شومینه یا رادیاتور نباشند؛ بنابراین فضای موجود در مجاورت پنجره به‌ویژه اگر در معرض نور مستقیم قرار داد را فراموش کنید.

در کنار این توصیه‌ها به یاد داشته باشید خانه جدید ماهی‌های خود را در محلی پرتردد که ممکن است هر فردی ضربه‌ای به سطح مخزن وارد کند، قرار ندهید. همچنین آکواریوم خانگی را نزدیک در نگذارید؛ زیرا هر ضربه ناشی از باز و بسته شدن آن، شوک و استرس زیادی را به ماهی‌ها وارد کرده و سلامت‌شان به مخاطره می‌اندازد.

آکواریوم پلانکتون
آکواریوم
آکواریوم پلانکتون

اما با وجود چنین بایدها و نبایدهایی بهترین مکان‌ها برای جانمایی آکواریوم خانگی فضاهای باز خانه خواهد بود؛ مانند سالن پذیرایی  که افراد خانواده و ‌مهمانان بیشتر در آنجا جمع می‌شوند و به‌راحتی رو‌به‌روی آن می‎توانند بنشینید و بازی ماهی‌ها را تماشا کنند. سخت نبودن دسترسی به آب و دوری از اسپیکرهای وسایل صوتی هم موارد دیگری است که باید به آنها توجه داشته باشید.

برایان حتما جذاب است کهآکواریوم های آرامش بخش در ایران را بشناسید!

حال به چند توصیه مهم در این باره و در ارتباط با فنگ‌ شویی هم توجه کنید. هیچ‌وقت این مخزن پر از ماهی را درون اتاق خواب خود قرار ندهید؛ زیرا انرژی اتاق خواب سرد بوده و حس خوشایندی به شما نخواهد داد. اما اینکه بهترین مکان کجا خواهد بود، سوالی اساسی است که در جواب آن باید گفت براساس اصول فنگ‌شویی جنوب شرقی خانه از مناسب‌ترین فضاها برای قرار‌گیری آکواریوم شماست. تعجب نکنید زیرا گفته می‌شود چون این قسمت مربوط به ثروت بوده؛ بنابراین آب، با جذب انرژی باعث افزایش ثروت و برکت در خانه خواهد شد یا قسمت شمالی خانه که دارای عنصر بوده و با کار و حرفه در ارتباط است. همچنین شرق و جنوب‌شرق که مربوط به بخش خانواده است از فضاهای مناسب برای جانمایی آکواریوم به شمار می‌رود.

 

برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود می توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید

بیش تر بخوانید :

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ابوالفضل امیری مهر در تاریخ 16 خرداد 1402
بسم الله رحمان الرحیم-سلام من اکواریوم رو بازی در آشپز خونه دارم آیا پخت و پز غذا آسیبی به ماهی من نمیزند؟

ثبت دیدگاه