Chidaneh.com placeholder image

آکواریوم تونلی، قدم زدن در اعماق دریا با تکنولوژی روز دنیا

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری: یکی از زیباترین جذابیت های آفرینش، زیستن در اعماق آب هاست. دنیایی که آب معنای زندگی است و موجودات موجود در آن، دلیل زیبایی این دنیا. امروز می خواهیم در سفری کوتاه، پا به این دنیای عظیم و هیجان انگیز بگذاریم و بدون غواصی و شنا کردن، در اعماق اقیانوس قدم بزنیم و با آرامش به دیدار انواع ماهی ها و کوسه ها و مرجان ها و … برویم. برای این سفر هیجان انگیز و به ظاهر خطرناک، به دیدار تکنولوژی های مدرن رفتیم و در آنجا با آکواریوم تونلی برخوردیم. در این مطلب خاص می خواهیم با این مدل از آکواریوم های بزرگ آشنا شویم و با کمک تکنولوژی روز دنیا، به عمق دریا برویم! پس تا انتهای این مطلب کنار ما بمانید تا با چیدانه در این سفر هیجان انگیز همراه شویم.

تابلو فرش ریحان

آکواریوم تونلی چیست؟

آکواریوم تونلی یکی از محبوب ترین انواع آکواریوم ها در دنیا است که در مقیاس های نسبتا بزرگ ساخته می شوند و ما می توانیم از طریق نمای شفاف و شیشه ای آن، انواع آبزیان و گیاهان دریایی موجود در آن را به راحتی ببینیم. این آکواریوم ها درون یک تونل ساخته می شوند که ما می توانیم با قدم زدن در این تونل، دریا را در اطراف و بالای سر خود داشته باشیم.

چگونگی ساخت آکواریوم تونلی

برای ساخت این آکواریوم ها بسته به طول تونل و حجم آب موجود در مخزن آن، یا از متریال شیشه و یا اکریلیک استفاده می کنند. از آن جایی که شیشه توانایی خم شدن و ایجاد قوس را ندارد و همچنین مقاومت آن کمتر است، معمولا در ساخت آکواریوم ها تونلی از اکریلیک استفاده می کنند.

اکریلیک نوعی پلاستیک شفاف است که بسیاری آن را با نام تجاری پلکسی گلاس می شناسند. این ماده به راحتی فرم گرفته و شکل داده می شود و می تواند به صورت چندین لایه روی هم قرار بگیرد و با ضخامت زیاد، مانع نفوذپذیری آب شود. همچنین نسبت به شیشه دارای مقاومت بیشتری در برابر شکنندگی است.

مراحل دقیق ساخت آکواریوم تونلی خارج از این بحث است و در مطلبی جداگانه به طور مفصل و کامل به آن خواهیم پرداخت.

آکواریوم تونلی؛ آزمایشگاهی تحقیقاتی و کارگاهی آموزشی

یکی از استفاده های آکواریوم های بزرگ، استفاده ی تحقیقاتی از آن هاست. به طوری که در این آکواریوم ها به طور نسبی اعماق دریاها و اقیانوس ها بازسازی شده و زندگی آبزیان مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد. یعنی محلی برای تحقیقات و شناخت دنیای زیر آب و موجودات آن.

علاوه بر این، امروزه در اکثر کشورهای دنیا که دارای آکواریوم تونلی هستند، کودکان را برای آشنایی و شناخت دنیای آب ها و اقیانوس ها، به این کارگاه های آموزشی برده و با دنیای شگفت انگیز زیر آب آشنا می کنند.

شنا با کوسه ها در آکواریوم تونلی

در بیشتر آکواریوم های تونلی بزرگ دنیا، ما نظاره گر شنای کوسه ها هستیم. کوسه هایی که در فاصله ای کمتر از یک متر از ما در حال حرکت در آب هستند. حتی در برخی از این آکواریوم ها کوسه های بی خطر را جدا کرده و امکان غواصی در کنار این موجودات را برای ما فراهم کرده اند.

آکواریوم تونلی، موزه ای مناسب برای جذب گردشگر

بدون هیچ اغراقی باید اعتراف کنیم که امروزه گردشگران زیادی در دنیا مشتاق دیدن آکواریوم های تونلی، این جذابیت بزرگ، هستند. شاید ما هم یکی از همین مشتاقان باشیم. یکی از اولین دلایل ساخت این مدل از آکواریوم ها در دنیا هم این بود که کارکردی موزه ای داشته باشد و گردشگران و مشتاقان را برای بازدید و آشنایی با دنیای عظیم اقیانوس ها، به خود جلب کند. کاری که به طور کامل در آن موفق بود و اکنون در دنیا شاهد صدها آکواریوم تونلی در ابعاد مختلف هستیم. یکی از این نوع آکواریوم ها در ایران قرار دارد.

تزیینات داخلی آکواریوم تونلی

از جذاب ترین و حتی الزامی ترین بخش های آکواریوم، تزیینات داخلی آن است. این تزیینات قبل از آن که محیطی زیبا و خاص را برای ما به وجود آورَد، باید زیستن برای ماهی ها و موجودات درون آب را تسهیل کند. چرا که قبل از دیده شدن آن موجودات توسط ما انسان ها، محیط زیست مناسب و زنده ماندن آن ها اهمیت دارد. در آکواریوم های تونلی این تزیینات دارای اهمیت زیادی هستند و باعث جذب بیشتر بازدیدکنندگان و گردشگران می شوند.

برای تزیینات آکواریوم های بزرگ اکثرا از مواد سخت و مستحکم استفاده می کنند. چرا که ماهی های موجود در این آکواریوم های تونلی بزرگ انواع مختلفی هستند که از اعماق اقیانوس ها آمده اند و باید فضای زیستنی که برایشان ایجاد می شود، مشابه فضای زندگی واقعی آن ها باشد.

نوع نورپردازی این آکواریوم ها هم بستگی به نوع موجودات موجود در آن دارد. مثلا برای کوسه ها معمولا فضایی با نور کم را ایجاد می کنند و یا برای برخی دیگر از ماهی ها، از نور طبیعی خورشید استفاده می کنند.

ساخت اولین آکواریوم تونلی در ایران

باید به این امر اشاره کرد که در ایران نیز برای اولین بار مجموعه آکواریومی بزرگ با مساحتی بالغ بر سه هزار و 500 متر مربع و در عمق هفت متری زیر زمین احداث شده است. این آکواریوم در پارک جنگلی ناژوان در اصفهان ساخته شده است و تونل آکواریوم آن 35 متر طول دارد.

آبزیان آکواریوم اصفهان حدود 5000 موجود زنده می باشد که بالغ بر 300 تا 350 گونه از ماهی های پنج قاره جهان را در خود جای داده است که حدود 100 قطعه از این آبزیان جزء خطرناکترین، نادرترین و عجیب ترین گونه از ماهیان می باشد. همچنین 6 نوع کوسه در تونل آکواریوم اصفهان زندگی می کنند.

اکنون می توانید برای دیدن عکس های سایر نقاط دنیا به گالری عکس چیدانه رفته و به تماشای عکس های بناهای دیدنی ایران و جهان بپردازید. همچنین در انتهای همین صفحه مشتاق خواندن دیدگاه ها و نظرات زیبای شما عزیزان هستیم.

نویسنده: معین قوی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه