Chidaneh.com placeholder image

5 مدل پنجره، کدام بهتر است؟!

به قلم: تحریریه چیدانه

درب و پنجره: منظره و هوای سالم و تازه ای که از پنجره خود مشاهده می کنید قطعا تاثیر خیلی زیادی در احساس شما در خانه خواهد داشت. قطعا در زمانی که بخواهید خانه ای نو بسازید و یا آن را بازسازی و محل پنجره های خود را تعیین کنید با گزینه و انتخاب های وسیعی در این زمینه رو به رو خواهید شد. نحوه انتخاب مدل پنجره در محل قرارگیری آن، اندازه، شکل، ساختار، عملکرد و مواد تشکیل دهنده آن قطعا می تواند تاثیر بسزایی در فضای خانه شما داشته باشد. در این مطلب از چیدانه می خواهیم نگاهی بندازیم بر گزینه هایی که در این زمینه پیش روی شماست، مخصوصا با توجه به عملکرد و ساختار پنجره شما.

پنجره های دوقلو یا تکی

قالیشویی ادیب

پنجره های دوقلو یا تکی

پنجره های مدل دوقلویی که در کنار پنجره ای تکی قرار می گیرند جزو رایج ترین انواع هستند. همانطور که اشاره شد دو پنجره به صورت مستقل و با قابی یکسان هستند که یکی از آنها در بالا قرار گرفته و دیگری در پایین و تنها یکی از قاب های آنها می تواند حرکت کرده و به صورت عمودی باز و بسته شود.

چه زمانی از این مدل پنجره استفاده کنیم؟

معمولا این مدل پنجره ها در میان خانه هایی که به سبک قدیمی تر و سنتی تر هستند پرطرفدارتر است. این نوع پنجره های تکی و عمودی می توانند در سبک سنتی دیوارهایی که شیروانی دارند و پنجره ها روی آن به صورت جدا جدا و نه سر هم قرار می گیرند، بسیار کارآمد و مناسب باشند.

علاوه بر تطابق با دکوراسیون سنتی، این نوع پنجره ها دارای نمایی از قاب هایی مجزا هستند. در این حالت شما می توانید به راحتی یکی از آنها را باز و بسته کنید. ویژگی بصری دیگری که این نوع پنجره ها دارند نمای بیرونی مسطح آنهاست به گونه ای که با وجود عدم برجستگی در داخل زیبایی خود را حفظ کرده اند و صفحه ای که در بیرون دیده می شود نیز طرح پنجره را پنهان نگه دارد.

هزینه پنجره های دوقلو یا تکی

هزینه پنجره های دوقلو به عواملی مثل اندازه و مواد سازنده آن بستگی دارد. کم ترین هزینه آن از جنس وینیل و گران ترین آنها از چوب ماهون و یا انواع دیگری از چوب های آکوستیک است.

پنجره های کشویی

پنجره های کشویی

عملکرد پنجره های کشویی نیز مانند پنجره های دوقلو است با این تفاوت که این پنجره ها به صورت افقی باز و بسته می شوند.

چه زمانی از این مدل پنجره استفاده کنیم؟

از آنجا که پنجره های کشویی به صورت افقی باز و بسته می شوند برای خانه های روستایی و یا دیگر خانه هایی که بیشتر به شکل افقی هستند مناسب تر است. قطعا زمانی که بیشتر تکیه خانه شما به صورت افقی باشد می توانید با استفاده از تعداد بیشتری از این نوع پنجره نمای ساختمان خود را روشن و با منظره ای زیباتر نمایید. در این مدل پنجره نیز مانند پنجره های دوقلو با حرکت دادن یک پنجره بر روی سمت دیگر می توانید آن را باز کنید. نتیجه آن هم این است که شما با دو پنجره به طور مجزا و با عملکردهای متمایز رو به رو خواهید شد؛ بنابراین چنین پنجره ای برای زمانی که به دنبال یک ورقه شیشه ای، یکسان و یکدست هستید مناسب نخواهد بود.

هزینه پنجره های کشویی

هزینه این نوع هم مانند پنجره های دوقلو بستگی به نوع مواد تشکیل دهنده آن دارد. کمترین هزینه برای پنجره هایی از جنس وینیل و شیشه صیقلی خواهد بود.

پنجره لولادار

پنجره لولادار

این نوع از پنجره ها بسیار رایج بوده و هم در خانه های سنتی و هم مدرن پرطرفدار است. این نوع پنجره دارای یک قاب است که به دو طرف گشوده می شود. برای اتصال بین پنجره و قاب هم از لولا استفاده گردیده که باعث می شود دقیقا مانند یک در تاب بخورد با این تفاوت که این نوع پنجره فقط به سمت بیرون باز می شود؛ بنابراین بهتر است که این پنجره را در محلی دور از شلوغی بر روی دیوار نصب کنید چرا که ممکن است با باز کردن این پنجره بر کسی ضربه ای وارد شود.

چه زمانی از این مدل پنجره استفاده کنیم؟

از آنجایی که این نوع پنجره دارای یک قاب است می تواند به خوبی در کنار پنجره های دیگری قرار بگیرد. با این کار حتی اگر با سبک و الگویی سنتی پیش رفته باشید می توانید منظره و نمایی مدرن ایجاد کنید. یکی دیگر از ویژگی های بصری مهم این مدل پنجره، جایگاه صفحه آن است که رو به داخل بوده و عنصر مهمی در نمای دکوراسیون شما به حساب می آید. برای مثال اگر بخواهید از فلزات استفاده کنید باید به دنبال سبک و استایلی مناسب برای آن باشید. استفاده از دستگیره پنجره از نظر بصری می تواند عنصر چشمگیری به حساب بیاید. اگر مشاهده دستگیره برایتان آزاردهنده است نیز می توانید از دستگیره های تاشویی استفاده کنید که با دکوراسیون شما همخوانی داشته باشد.
نوع دیگری از پنجره های لولایی نوع فرانسوی آن است. این نوع پنجره فضای باز شدن بیشتری دارد که فاقد هرگونه فاصله و شکافی عمودی است. پنجره های فرانسوی با وجود استواری در سرتاسر خود این امکان را فراهم می کنند که با استانداردهای ساختمانی همخوانی ایجاد شود.

هزینه پنجره لولادار

در مقایسه با پنجره های دوقلو انتظار می رود که هزینه بیشتری در این نوع پنجره صرف شود. علتش هم عملکرد مکانیکی و استفاده از فلزات در آن است. طبیعتا استحکام این مدل پنجره ها به نسبت سایر انواع نیز به دلیل استفاده از همین عملکردهای مکانیکی آن است. امنیت حاصل از پنجره های لولادار به دلیل این است که در زمانی که قفل می شود به سختی باز می شود.

پنجره های حفاظی

پنجره های حفاظی

این نوع پنجره نیز به کمک دستگیره های خود عملکردی مکانیکی دارد. برخلاف پنجره های کشویی این نوع پنجره از بالا باز شده و تاب می خورد.

چه زمانی از این مدل پنجره استفاده کنیم؟

این نوع پنجره ویژگی های طراحی و دکوراسیون موجود در پنجره های کشویی را شامل می شود: سبک و استایل آن مناسب دو نوع مدرن و سنتی است. قاب پنجره و شیشه آن در کنار هم قرار می گیرند. صفحه این نوع پنجره در فضای داخلی خانه قرار گرفته و هم چنین استحکام و استفاده از فلزات نیز در آن دیده می شود. اما از جهتی نیز برخلاف پنجره های کشویی است: شما می توانید در هوای بارانی نیز این نوع پنجره را باز کنید چرا که از بالا و به سمت بیرون باز می شود.
با این حال این نوع پنجره را جز در آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ پیشنهاد نمی کنیم؛ بنابراین پیش از هر چیز حتما با یک معمار مشورت کنید تا به مشکلی در استفاده و باز و بسته کردن آن مواجه نشوید.
پنجره های حفاظی  در بین معماران و طراحان بسیار پرطرفدار است آن هم در ساختمان هایی که سرتاسر دیوارهایش شیشه ای و دارای حداقل قاب و فریم است تا بتواند هوا را به خوبی در جریان گذاشته و تخلیه کند. در خانه های مدرن و کلاسیک سرتاسر دیوار شیشه ای بوده و در پایین آنها از این نوع پنجره استفاده می شود. این کار می تواند تا زمانی که هوای تازه را وارد خانه شما می کند منظره فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

هزینه پنجره های حفاظی

هزینه ای که صرف این نوع پنجره می شود چیزی شبیه به پنجره های لولایی است اما با این حال به اندازه و مواد سازنده آن نیز بستگی دارد.

پنجره های قیفی ( جهشی)

پنجره های قیفی ( جهشی)

این نوع پنجره بسیار شبیه به پنجره های حفاظی است با این تفاوت که سطح پایین آن ثابت بوده و از بالا باز می شود. امروزه از این نوع پنجره استقبال زیادی می شود. همچنین می تواند به کمک اهرم و دسته ای که در آن تعبیه شده است به سمت بالا حرکت کرده و هم تاب بخورد. این نوع از پنجره ها برای ساختمان ها گزینه بسیار مناسبی به حساب می آیند چرا که هم به آسانی قابل شستشو و پاکسازی هستند و هم هوای تازه را به خوبی در فضا به جریان وا می دارند. علاوه بر این در زمانی که چنین پنجره ای دارید می توانید در هنگام باز و بسته کردن آن خیالتان راحت باشد که هیچ برخورد و ضربه ای به لامپ، مبلمان و سایر وسایل شما وارد نخواهد شد.

هزینه پنجره های قیفی ( جهشی)

مدت زیادی نیست که این مدل پنجره وارد بازار شده است اما با این حال در قاره اروپا بسیار رایج و محبوب واقع شده است. از چند سال پیش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تولید این نوع پنجره را افزایش دادند. پس به خاطر داشته باشید که با وجود قطعات مکانیکی و کاربردهای دوگانه این نوع پنجره قطعا بر هزینه آن نیز خواهد افزود.

در قسمت درب و پنجره از زیر مجموعه اهالی فن می توانید با شرکت هایی آشنا شوید که تخصصشان در زمینه تولید  پنجره های متنوع است، شما در آن جا می توانید با نمونه کارهای آن ها آشنا شوید و اطلاعات تماس آن ها را به دست آورید. 

منبع: houzz |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه