Chidaneh.com placeholder image

نگهداری بنفشه آفریقایی، ندا به شما می گوید چگونه؟

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: چقدر گل بنفشه آفریقایی را می شناسید؟ با نحوه تکثیر و نگهداری آن آشنا هستید؟ می دانید که روش آبیاری متفاوتی دارد؟ برای اینکه این گیاه آپارتمانی زیبا را به خانه خود بیاورید، تجربه و طرز نگهداری بنفشه آفریقایی از زبان خانم ندا مظفری را بخوانید، خانه سبز به سبک آفریقایی!

گلخانه بنفشه آفریقایی

تابلو فرش ریحان

خانه بنفشه ای در یک نگاه 

  • تعداد گیاهبان های خانه: یک نفر
  • شغل فرد مورد نظر: در حال حاضر به دلیل موقعیت تحصیلی پسرم که در آستانه کنکور هست در خانه هستم و کارم را پیگیری می کنم و مدیر امور بازرگانی شرکت هورسان گرما ساز هستم.
  • موقعیت شهر: تهران/ محله: تهرانپارس
  • محدوده نگهداری گیاهان: کل فضای منزل ۱۳۵ متر مربع هست و از هر فضایی که امکانش باشد برای گیاهانم استفاده می کنم.
  • تعداد گونه های گیاهی: من تا دو سال گذشته شاید حدود ۴۰ نوع گیاه داشتم ولی از وقتی به گیاه بنفشه آفریقایی علاقه مند شدم ناچار شدم آنها را به فضایی که در شمال دارم انتقال بدهم. دلیل این است که نباید در کنار بنفشه گیاه دیگری را نگهداری کنیم و به خاطر شرایط منزل مان دیگر امکان نداشت ولی از رسیدگی آنها و حال و احوال شان هم هیچ زمانی غافل نیستم.
  • مدت زمان حضور گیاهان در خانه: ۲ سال
  • هزینه تهیه گیاهان: شاید من تا به حال ۲ تا گلدان هزینه کردم و در حال حاضر حدود ۲۰ واریته و رنگ دارم که تمامی آنها در پیرو سنت خاص این گیاه که دوستدارانش به همدیگر برگ هدیه می دهند، بالغ بر 100 گلدان کوچک و بزرگ دارم. ولی طور کلی گیاه ارزانی نیست.

گلخانه بنفشه آفریقایی

نگهداری از گل بنفشه آفریقایی به دلیل عشق فراوان به آنها

من تا چند سال پیش در خارج از ایران زندگی می کردم و تا زمان بازگشتم می توانم بگویم که به جز لوبیایی که در دوره ابتدایی همه ما سبز می کنیم دیگر دستم به گیاهی جهت پرورش نخورده بود. وقتی که به ایران برگشتم دوره کوتاهی زمان استراحت داشتم و در این مدت علاقه به گل و گیاه پیدا کردم و چون دوره طراحی هم گذرانده بودم، در فضای پیرامون خودم با گیاهان آپارتمانی و طراحی محیط اطراف سرگرم بودم که در همین مدت در اینترنت و سایت های مختلف گل و گیاه ایران و خارج از ایران با عروس گل های آپارتمان آشنا شدم و الان به آنها علاقه زیادی دارم، سرگرم شان هستم و آرامش خاصی به من می دهند که در زمانهای استرس و ناراحتی حتی از بوی خاک آنها آرامش می گیرم.

گلخانه بنفشه آفریقایی

گلخانه فریدون کنار را به دلیل راهنمایی مهندس مشاور آن انتخاب کردم

من در گروه های زیادی عضو هستم ولی عمده خریدم را از گلخانه پریسا واقع در فریدون کنار جناب مهندس پروین مهر انجام می دهم.

کود و سم: وسایل مورد نیاز برای بنفشه آفریقایی

برای بنفشه آفریقایی کود و سم مخصوص نیاز هست. کود رشد و کود گلدهی و سم هایی که در صورت درگیری گیاه از آنها باید استفاده شود.

گلخانه بنفشه آفریقایی

پرورش بنفشه آفریقایی را به شیوه ندا

من فقط بنفشه آفریقایی پرورش می دهم. این گل لقب عروس گلهای آپارتمان را به خود اختصاص داده و بی ربط هم نیست. بنفشه آفریقایی اگر رسیدگی مطلوبی داشته باشد در هر چهار فصل گل می دهد. نور کافی و مناسب نیاز دارد به شکلی که از طرف پنجره سمت جنوب ۳۰ سانتی متر فاصله داشته و نور هم از پشت تور یا حریر پرده فیلتر شود و مستقیم نتابد.

گلخانه بنفشه آفریقایی

طرز نگهداری بنفشه آفریقایی

تغذیه و کوددهی کود باید از هر دو نوع رشد و گلدهی باشد؛ می توان از برند مرغوب که در ایران کود پریسا و بهار جاوید استفاده کرد. در هر ۳ بار کود رشد یکبار هم باید گلدهی استفاده می کنیم.

باید بدانید که بنفشه آفریقایی بر خلاف دیگر گیاهان آپارتمانی باید از قسمت زیرین گلدان آبیاری شود و همین امر کمی کار را سخت می کند. از آنجایی که خاک این گیاه باید بسیار سبک باشد، اگر از بالا آبیاری شود خاک سفت شده و این امر باعث خفه شدن ریشه می شود.

مطلب مرتبط: آبیاری گیاهان آپارتمانی، زیر گلدانی را غرق در آب کنید!

گلخانه بنفشه آفریقایی

خاک این گیاه با خاک های دیگر متفاوت و ترکیب سبکی از مواد آلی درشت بافت است. پرلیت و پیت ماس به نسبت مساوی و بنا به تجربه شخصی خودم کمی هم کوکوپیت برای این مخلوط نیاز است. در یک جمع بندی باید عرض کنم که گیاهی رطوبت دوست، ولی مقاوم به کم آبی و نور دوست است ولی با نور مصنوعی هم کنار می آید، رشد می کند و گل های زیبایی می دهد. طول روز برایش فرقی ندارد و دمای بین ۱۸ تا 25 درجه سانتی گراد برای بنفشه آفریقایی مطلوب است.

گلخانه بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقابی

از طریق برگ، بذر و کشت بافت تکثیر می شود که در بین افراد بیشتر از طریق قلمه برگ صورت می گیرد؛ چون بذر هزینه زیادی دارد و کشت بافت هم تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارد.

مطلب مرتبط: تکثیر گیاهان آپارتمانی، روش های خانگی!

گلخانه بنفشه آفریقایی

همسر برادرم من را با گل بنفشه آفریقایی آشنا کرد

در حقیقت همسر برادرم من را با این گیاه آشنا کرد و خودم از همه سایت های گل و گیاه و مهندس پروینمهر کمک می گیرم.

توصیه اصلی ندا: عشق به بنفشه ها

عشق داشتن؛ چون کاملا گیاه آن را درک می کند و پاسخ می دهد. نباید از آرامشی که گیاه آپارتمانی به صاحبش می دهد غافل شد، خودمان را از این آفریده زیبا خداوند محروم نکنیم.

گل بنفشه آفریقایی

نحوه نگهداری گل بنفشه آفریقایی African Violet از دیدگاه چیدانه

  • نور: نور کامل غیر مستقیم
  • آبیاری: هفته ای یک تا دوبار در تمام طول سال/ آبیاری زیر گلدانی/ برگ ها اصلا مرطوب نشود.
  • خاک: خاکبرگ
  • کود دهی: کود رقیق حاوی فسفر بالا هر دو هفته یک بار
  • تکثیر: کاشت بذر، قلمه برگ در تابستان و تقسیم بوته

اگر سوالی در مورد گل بنفشه آفریقایی خود دارید می توانید به پروفایل ندا مظفری در چیدانه بروید و با ارسال پیام سوال خود را مطرح کنید. 

برای اینکه از تجربه افراد متخصص در زمینه فضای سبز و طراحی کمک بگیرید گروه مهندسی نرگس سبز دشتستان و گروه معماری فضاسازان بهترین انتخاب هستند. برای طراحی و مشاوره به پروفایل آنها مراجعه کنید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Saman.mohammadian.s_68714 در تاریخ 24 فروردین 1397
سلام ، وقت بخیر، بنده فریدونکنار هستم، یه گلخانه 40 متری ساختم و قصد دارم بنفشه آفریقایی پرورش بدم ، بذر این گل رو باید از کجا تهیه کرد؟؟

ثبت دیدگاه