Chidaneh.com placeholder image

اتاق خوابی پر از انرژی مثبت!

به قلم: تحریریه چیدانه

اتاق خواب: ما 30 تا 40 درصد عمر خود را در تخت‌خواب به سر می‌بریم. تخت‌خواب جایی است که بدن و ذهن ما در آن استراحت می‌کند و تازه می شود و از عوامل استرس‌زا دنیای بیرون رها می‌شود. متاسفانه امروزه انسان ها یک ساعت و نیم کم‌تر نسبت به اجداد خود در 150 سال پیش می‌خوابند و درصد کمی از مردم 7 الی 8 ساعتی که متخصصان توصیه می‌کنند می‌خوابند و بیاری از اختلالات مربوط به خواب که از استرس ناشی می‌شود رنج می‌برند.
با توجه به موانعی که در سر راه یک خواب خوب در شب وجود دارد، ضروری است که اتاق خواب خود را به خوبی طراحی کنیم تا بتوانیم این موانع را به حداقل برسانیم. در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان یک اتاق‌خواب سالم و بانشاط ایجاد کرد.

چوب و هنر

بسیاری از کالاهای خواب دارای مواد بازدارنده شیمیایی با نام PBDEs هستند که استفاده از آن‌ها ممنوع شده است. این مواد شیمیایی بر روی سیستم عصبی تاثیر مخرب می‌گذارند و مشکلاتی را در حافظه و تمرکز به وجود می‌آورند با توجه به این مسئله دوری از PBDEs امری ضروری و واجب به نظر می‌رسد. 

چند نکته قابل توجه

· از کالاهای خوابی استفاده کنید که از مواد طبیعی مانند پنبه و پشم ساخته شده‌اند و به راحتی آتش نمی‌گیرند.

· سعی کنید با تحقیق از منابعی کالای خواب بخرید که محصولات آن‌ها عاری از هر گونه PBDEs است.

· تمام محصولات شرکت ایکیا عاری از هر گونه PBDEs است.
 

وقتی به مقدار زمانی که در تخت‌خواب به سر می‌بریم و فعالیت مهمی که بدن در طول خواب برای بازیابی خود انجام می‌دهد فکر می‌کنیم، آن‌گاه تخت‌خواب تبدیل به مهم‌ترین وسیله موجود در خانه می‌شود. خریدن تخت‌خواب و کالاهای خوابی که از مواد شیمیایی عاری هستند می‌تواند تاثیر جسمانی و روانی مهمی روی زندگی ما بگذارد.
به نکات زیر هنگام خریدن تخت‌خواب و کالای خواب دقت کنید:

· اکثر تخت‌خواب‌ها و تشک‌ها از فوم‌ها، پلاستیک‌ها، و مواد شیمیایی نفت-بنیان ساخته می‌شوند که در هوا تبخیر می‌شوند. وقتی شما می‌خوابید این ترکیبات را نفس می‌کشید. ادامه این روند منجر به بیماری می‌شود. مواد شیمیایی نفت‌-بنیان باعث تضعیف یا آسیب‌دیدگی سیستم عصبی و ایمنی بدن می‌شود و ادامه این روند منجر به التهاب مفاصل، اختلال در ایمنی بدن، و آسیب‌دیدن بافت‌های بدن می‌شود. متاسفانه قوانین موجود اجباری بر سر راه شرکت‌ها در تست‌کردن مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید محصولات  نمی‌گذارند.

· اگر پس از خرید یک تخت‌خواب یا کالای خواب جدید مشکلی مانند تنگی نفس، سردرد، یا گلودرد در شما به وجود آمد، این محصول را از خانه خود خارج کنید تا مشکل شما حل شود.

· از تخت‌خواب و کالاهای خوابی استفاده کنید که از مواد طبیعی و دوستدار محیط زیست ساخته شده‌اند. پنبه، پشم، و لاتکس طبیعی از این مواد هستند.
 

حدود 25 درصد از آفت‌کش‌هایی که در زمین‌های پرورش پنبه استفاده می‌شوند سرطان‌زا هستند. از این نوع محصولات استفاده نکنید. از پارچه پنبه‌ای ارگانیک استفاده کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.
به نکات زیر هنگام خریدن تخت‌خواب و کالای خواب دقت کنید:
· پنبه ارگانیک بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی، کودهای شیمیایی، پرتوافکنی، آب‌های کثیف، یا مهندسی ژنتیک پرورش می‌یابد.
· اگرچه سازمان استاندارد کشورهای مختلف استاندارد چگونگی پرورش پنبه را مشخص می‌کنند اما استانداردی برای فرانید تولید نهایی آن وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است فرایند پرورش پنبه ارگانیک باشد اما فرایند نهایی تولید آن ارگانیک نباشد. به همین دلیل لازم است هنگام خریدن محصولات پنبه‌ای از این مسئله آگاه شوید.
· روکش‌هایی در بازار وجود دارند که کل مراحل تولید آن‌ها ارگانیک و طبیعی است. اگر از بالش یا تشک خود اطمینان ندارید از این روکش‌ها استفاده کنید.
 

آلودگی نوری در اتاق خواب شما می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و توانایی جسم شما را در تنظیم چرخه خواب کاهش دهد. نورپردازی مصنوعی در ریتم طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کنند و بدن ما را گیج می‌کنند چراکه بدن پیش از طلوع آفتاب فکر می‌کند که باید از خواب بیدار شود. این مسئله باعث اختلال در خواب، افسردگی، افزایش وزن، و افزایش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. خوابیدن در اتاقی که دارای منابع نوری مصنوعی است منجر به منقطع شدن خواب و اختلال در ترشح هورمون ملاتونین می‌‌شود، هورمونی که چرخه‌های خواب و فعالیت‌های جنسی را تنظیم می‌کند و حتی در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است.
چند نکته قابل توجه در نورپردازی

· هر چه اتاق تاریک‌تر باشد کیفیت خواب افزایش می‌یابد. پس از خاموش کردن چراغ اتاق نباید حتی قادر به دیدن دست خود باشید.
· به منابع آلودگی نوری مانند چراغ‌های خیابان، چراغ‌های شبانه، چراغ‌هایی که در دیگر قسمت‌های خانه روشن هستند، ساعت‌ها، تلفن‌های همراه، و غیره توجه کنید. روی منابع نوری داخل اتاق را بپوشایند و پرده اتاق را برای جلوگیری از ورود نور بیرون بکشید.
· حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کنید. این منابع نوری ساعت بیولوژیک بدن شما را از کار می‌اندازند و به خواب رفتن را دشوار می‌کنند. اگر می‌توانید تلویزیون و کامپیوتر را در بیرون از اتاق خواب بگذارید.
· به نور پردازی به صورت لایه‌های مختلف نگاه کنید. نور عمومی باید نور کافی برای کارهای عمومی را فراهم کند. نور کاربردی باید در میزهای کناری، میز تحریر، و یا در نزدیکی صندلی مطالعه قرار بگیرد.  و نور موضعی باید آثار هنری، مبلمان، و یا قسمتی از دیوار را روشن کند.
 

در تحقیقی که توسط مرکز اکولوژی بر روی بیش از 2300 نمونه کاغذ دیواری انجام شد مشخص شد که اکثر آن‌ها – 96 درصد- دارای پوشش‌های پلی‌وینیل کلراید (PVC) هستند، و 53 درصد از کاغذدیواری‌های با پوشش PVC دارای یک یا بیش از یک ماده شیمیایی مضر و خطرناک مانند سرب، کادمیوم، کرومیوم، قلع، و آنتیمون هستن.
بیش‌تر نمونه‌ها دارای فتالات است. فتالات یک نوع  نرم‌کننده است که استفاده از آن در محصولات مربوط به کودکان قدغن شده است.
چند نکته قابل توجه در مورد کاغذ دیواری

· سطوح طبیعی مانند گچ و رنگ‌های طبیعی جایگزین‌های خوبی برای کاغذ دیواری هستند.

· حتی برای افزایش دوام پوشش‌های دیواری که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند از PVC استفاده می‌شود. اگر برایتان روشن نیست که پوشش دیواری شما دارای PVC هست یا نه، بهتر است از گزینه دیگری استفاده کنید.

· اگر می‌خواهید از کاغذ دیواری استفاده کنید، از کاغذ دیوارهایی که با چاپ آن‌ها با استفاده از جوهرهای آبی انجام شده است استفاده کنید.

· الیاف طبیعی مانند کنف، چوب‌پنبه، و غیره بسیار بادوام و قابل لمس هستند.
 

عدم استفاده از فرش‌ها و قالیچه‌های مصنوعی که در ساخت آن‌ها از موادشیمیایی استفاده شده است راهی سالم و ایمن است که شما می‌توانید در اتاق خواب خود انجام دهید. چوب‌های جنگلی، لینولئوم طبیعی، و چوب‌پنبه جایگزین‌های بسیار خوبی هستند.

چند نکته قابل توجه در مورد کفپوش‌ها

· اگر انتخاب شما بامبو است در خرید آن دقت کنید. برخی از کفپوش‌های بامبویی دارای مواد شیمیایی خطرناک هستند.

· از انتخاب شما چوب جنگلی است از چوب‌های جنگلی که در فرایندی طبیعی ساخته شده‌اند استفاده کنید.

· اگر انتخاب شما فرش است از فرش‌های دست‌باف استفاده کنید.
 

وسایلی را که در ساخت آن‌ها از فرمالید استفاده شده است از اتاق خواب خارج کنید. این ماده باعث سردرد، اشک چشم، افسردگی، و حتی سرطان می‌شود. چسبی که این مواد را به هم متصل کرده است به مرور زمان فرمالید تولید می‌کند و بهتر است آن‌ها را دور از فضای خواب خود نگه‌داری کنید.
 

برای شروع بهتر است از مبلمان و پارچه‌های غیرسمی و ارگانیک استفاده کنید. البته برای داشتن اتاقی سالم نگه‌داری از وسایل نیز مهم است.
چند نکته قابل توجه در مورد نگه‌داری از اتاق خواب

· بسیاری از مردم به گرد و غباری که در اتاق خواب، کفپوش‌ها، و پرده‌ها وجود دارد حساسیت دارند. مطالعات نشان می‌دهد بیش‌تر گرد و غبار موجود در خانه در اتاق خواب وجود دارد. برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار، هفته‌ای یک‌بار وسایل تخت‌خواب و دو هفته یک‌بار پرده‌ها را بشویید، و روکش‌ها، تشک‌ها، و فرش‌ها را جاروبرقی بکشید.

· کل اتاق خواب را جاروبرقی بکشید تا مواد آلرژی‌زا از سطوح مختلف اتاق خوب جدا شوند و وسایل پارچه‌ای موجود در اتاق خواب را با ماشین لباس‌شویی بشویید.

· تشک‌ها و بالش‌ها را با روکش‌هایی که گرد و غبار نمی‌گیرند روکش کنید.

· روتختی‌ها را هر هفته در آب 150 درجه بشویید تا هر گونه گرد و غبار از آن جدا شود.

· پنجره‌ها را باز کنید. این کار باعث ورود هوای تازه و خارج شدن مواد سمی می‌شود.

پاسخ سوالات خود را در بحث و گفتگوی چیدانه می توانید بیابید.

منبع: houzz | گرد آوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه