نگهداری از گیاهان خانگی در نوروز با خیال آسوده

نگهداری از گیاهان خانگی در نوروز با خیال آسوده

به قلم: تحریریه چیدانه

روزهای عید برای بسیاری از افراد با سفر و ترک خانه همراه است. داشتن لحظاتی خوش و شاد در طبیعت و مسافرت، روح همه را تازه می‌کند ولی همین سفر می‌تواند برای گیاهان آپارتمانی که در خانه می‌مانند، مرگ‌آور باشد. بهتر است قبل از رفتن به سفر اقداماتی را که در این مطلب برای نگهداری از گیاهان خانگی و آبیاری آنها در عید نوروز گفتیم، انجام دهید تا موقع بازگشت به خانه با صحنه دلخراش گیاهان پژمرده خود، مواجه نشوید. این اقدامات کاربردی را در ادامه بخوانید.

سرویس خواب بالسا

1. نگهداری گیاهان آپارتمانی با فرد معتمد

ساده‌ترین روش آبیاری گیاهان خانگی این است که آنها را به فرد مطمئنی بسپارید. کلید خانه خود را به همسایه یا یکی از اعضای خانواده بدهید تا در روزهای مشخصی برای نگهداری گلدان‌ها به خانه شما بیایند.

2. نوارهای پارچه‌ای برای آبرسانی به گلدان‌ها

گیاهان آپارتمانی خود را در فضای مشخصی مانند آشپزخانه، حمام یا بالکن جمع کنید. ظرف بزرگی را پر از آب کنید و آن را روی سطح بلندی قرار دهید. از پارچه‌هایی که در خانه دارید، نوارهای باریکی برش دهید و به شکل فیتیله‌ای دربیاورید و یا از کناف و طناب استفاده کنید. یک سمت آن را درون ظرف پر آب و سمت دیگرش را روی خاک گلدان قرار دهید. با این روش، آب از طریق ظرف و فیتیله‌های پارچه‌ای به گلدان منتقل می‌شود و رطوبت موردنیاز گیاهان آپارتمانی تامین می‌شود. فراموش نکنید که در این روش چراغ را روشن بگذارید تا فتوسنتز انجام شود.

اگر نمی‌توانید گیاهانتان را به فضای دیگری منتقل کنید، ظرف آبی کنار گلدان قرار دهید و نوارهای پارچه‌ای را به‌صورت تک‌تک درون هر گلدان قرار دهید.

3. پوشش پلاستیکی برای گیاهان آپارتمانی در خانه

روش دیگر نگهداری گیاهان خانگی، قرار دادن کیسه پلاستیکی روی گلدان است. دقایق آخر که منزل را ترک می‌کنید، گیاهان خود را خوب سیراب کنید و یک کیسه پلاستیکی روی هرکدام قرار دهید. با این روش، تعریق و تعرق صورت می‌گیرد و تبخیر به حداقل می‌رسد. توجه داشته باشید که نور خورشید به‌طور مستقیم به گلدان و پلاستیک نتابد، زیرا مانند گلخانه عمل می‌کند و گرمای ایجادشده، آسیب می‌زند. با این روش نگهداری، گیاهان آپارتمانی حداقل 15 روز می‌توانند با سلامت زندگی کنند. سعی کنید در این روش کیسه پلاستیکی تا اندازه‌ای به گیاه نچسبد که راه تنفس را بگیرد.

این گیاهان را به خانه بیاور: گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان، این ۱۰ تا گیاه و به خونه بیار!

4. مواد جاذب آب را از فروشگاه‌ها بخرید

یکی از لوازم باغبانی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، سوپر جاذب‌ها و ژل‌های نگهدارنده آب هستند. می‌توانید این ژل‌های مخصوص را روی سطح خاک بریزید و کم‌کم آنها را آبیاری کنید تا اشباع شوند و ژل‌ها دیگر آبی جذب نکنند. در این حالت می‌توانید مقدار کمی خاک نیز روی آنها بریزید. با وجود ژل‌های نگهدارنده گیاهان، تا چند روز آب موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

5. وان حمام را پر از آب کنید

اگر در حمام خانه خود وان دارید؛ راه آب آن را ببندید و تعدادی آجر درون وان قرار دهید. آب را درون وان بریزید تا حدی که کمی روی آجرها را بگیرد. گیاهان آپارتمانی خود را روی آجرها قرار دهید. در این روش به‌دلیل خاصیت تراوایی آجرها، رطوبت می‌تواند از طریق آنها به گیاهان منتقل شده و آنها را از تشنگی نجات دهد. گیاهان خانگی را مستقیما درون آب قرار ندهید، چراکه ریشه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

6. نگهداری گیاهان آپارتمانی در فضای خنک خانه

گیاهان را در معرض گرما رها نکنید و آنها را در قسمتی از فضای خانه قرار دهید که خنک باشد. در این حالت است که هم از آسیب گرما در امان می‌مانند و هم آب خود را دیرتر از دست می‌دهند. در نظر داشته باشید فضای خنک خانه، حتما باید نور موردنیاز گیاهان آپارتمانی را هم تامین کند.

مطلب پیشنهادی: نقاط مرگبار منزل برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

7. مالچ برای حفظ رطوبت گیاهان خانگی

با استفاده از مالچ، می‌توانید رطوبت گل‌ها و گیاهان را تا چند روز تامین کنید. مالچ؛ متشکل از برگ، خاشاک، سنگریزه، پوکه معدنی و حتی براده‌چوب و خاک‌اره است که روی سطح گلدان را می‌پوشاند و از تبخیر و از دست رفتن رطوبت، جلوگیری می‌کند. این مواد را آماده کنید. قبل از ترک خانه، آبیاری را به‌طور کامل انجام داده و سطح خاک را با مالچ به قطر حدود 5 سانتی‌متر بپوشانید.

8. بطری آب، درون سطح خاک گلدان

روش دیگر برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمان سفر، این است که از یک بطری آب پلاستیکی استفاده کنید. بطری را از آب، پر و تعدادی سوراخ کوچک درون بطری یا درب آن ایجاد کنید تا حکم آبیاری قطره‌ای را در طول دوران سفر انجام دهد. دقت داشته باشید که اگر سوراخ‌ها بزرگ یا تعداد آن زیاد باشد؛ ورودی آب به گلدان، زیاد می‌شود و نتیجه معکوس در شادابی و سلامت گیاه می‌گذارد.

مطلب خواندنی: گلدان کوکداما: روشی زیبا و شیک برای نگهداری از گیاهان خانگی

در انتها

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمان سفر، دغدغه‌ای‌ست که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند. ما در این مطلب از چیدانه، راه‌کارهایی برای نگهداری و آبیاری گیاهان آپارتمانی در نبود شما، ارائه داده‌ایم. با به‌کاربردن این 8 ترفند، می‌توانید شادابی و طراوت گیاهان خود را حفظ کنید. همچنین در ایام سفر نوروزی یا دیگر سفرها، خیالتان از بابت گیاهان خانگی خود، آسوده‌ باشد.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه