Chidaneh.com placeholder image

آبیاری گیاهان خانگی اینگونه خستگی را از روزگار شما به در می‌کند!

به قلم: ساناز بهبودی*

همه ما می‌دانیم که نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیازمند توجه و دقت است. برای آن که بتوانید گل و گیاه آپارتمانی خود را در سلامت و طراوت کامل نگه دارید باید اصول و نکاتی را رعایت کند. نور مناسب، خاک خوب، آب و هوای ایده آل و البته آبیاری درست برخی از معیارهای اصلی برای داشتن گیاهان آپارتمانی هستند. در این میان تقریبا می‌توان گفت که نقش آبیاری بسیار پررنگ‌تر عمل می‌کند. برای آن که آبیاری گیاهان آپارتمانی به درستی صورت بگیرد شما باید اطلاعاتی کافی در این زمینه به دست آورید، به همین دلیل هم در این مطلب، با شما هستیم تا به طور مشخص به موضوع آبیاری گیاهان آپارتمانی بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را از دست ندهید.

درباره آبیاری

چه زمانی باید گیاهان را آبیاری کنیم؟  

تقریبا همه ما می‌دانیم که آبیاری گیاهان آپارتمانی و درست آب دادن به آن‌ها تا چه میزانی می‌تواند اهمیت داشته باشد. قطعا در بسیاری از مواقع مرز باریکی میان خشک شدن، تشنه شدن، خاک خیس و البته اشباع گیاه وجود دارد. بسیاری از گیاهان آپارتمانی با کمی افراط و تفریط در آبیاری‌شان به راحتی از بین می‌روند و می‌میرند.

چوب و هنر
گیاهان آپارتمانی

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در رابطه با آبیاری گیاهان آپارتمانی وجود دارد، بهترین زمان آبیاری است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که دقیقا چه زمانی از روز باید به سراغ گیاهشان بروند و به همین دلیل نیز هر وقت که فرصت کردند به آبیاری گیاهان می‌پردازند. در این رابطه باید بگوییم که بهتر است برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود در ساعات اوایل صبح و یا اوایل شب اقدام کنید، چرا که در این صورت، گیاه شما فرصت کافی و خوبی دارد تا قبل از تبخیر شدن آب از آن استفاده کند. آبیاری گیاهان آپارتمانی در خارج از این ساعت ها به دلیل گرمای بیشتر هوا می‌تواند موجب تبخیر شدن سریع آب شده و گیاه را در معرض خشکی قرار دهد.

گیاهان آپارتمانی

علامت‌های خشکی گیاهان و نیاز به آبیاری 

علاوه بر موارد بالا، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که با کمک آن شما می‌توانید متوجه شوید که چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کنید. برای مثال وقتی خاک گلدان شما تقریبا تا انتها خشک شده بود باید سریعا به گیاه خود آب برسانید، حتی ممکن است تا به حال برای آبیاری گیاه دیر هم شده باشد. البته این موضوع به نوع گیاه شما و حساسیت آن به رطوبت خاک نیز بستگی دارد. معمولا به طور متوسط گفته می‌شود زمانی که خاک گلدان شما تا عمق 2 و نیم سانتی متر خشک شده است نیز زمان ایده‌آلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خواهد بود.

مطلب مرتبط: آبیاری گیاهان آپارتمانی، زیر گلدانی را غرق در آب کنید!

میزان آبیاری

چه مقدار برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کافیست؟

حالا وقت آن است که موضوع را به صورت جزئی‌تر بررسی کنیم. میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی در وهله اول به نوع گیاه و نیازهای آن بستگی دارد، بنابراین بهتر است که در ابتدا اطلاعاتی کافی در زمینه نیازهای آبی گیاهان آپارتمانی‌تان به دست آورید و آنها را بهتر بشناسید.

معمولا در رابطه با بیشتر گیاهان بهتر است که فرآیند آبیاری را به آهستگی، اما کامل و پرحجم انجام دهید. این کار باعث می‌شود که آب به تمامی بخش‌های خاک و ریشه نفوذ کرده و نیاز گیاه شما برای آبیاری را بر آورده کند. در مقابل، اگر برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود از آبیاری کم حجم و سبک استفاده کنید باعث می‌شود که قبل از نفوذ آب به گیاه و جذب خاک، این آب از طریق سوراخ‌های گلدان خارج شود.

آبیاری گلدان

 لازم به ذکر است که بهتر است قبل از آبیاری پرحجم از باز بودن سوراخ زهکشی گلدان خود اطمینان خاطر حاصل کنید. در نهایت نیز بعد از خروج آب اضافه از گلدان، حتما زیر گلدانی را خالی کنید تا تجمع آب مانع از تنفس ریشه گیاه نشده و آن را از بین نبرد.

مطلب مرتبط: آبیاری قطره ای، قطره قطره جمع گردد وانگهی باغ شود!

روش آبیاری

روش درست آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی از طریق روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که می‌تواند در سلامت و طراوت گیاه و یا حتی نابودی آن تاثیرگذار باشد. اگر بخواهیم در رابطه با روش درست آبیاری گیاهان آپارتمانی بپردازیم باید بگوییم که برای آب دهی به گیاه فقط از آب ولرم استفاده کنید و هیچگاه آب سرد را به خورد گیاه خود ندهید. برای سلامت بیشتر آب بهتر است که بعد از ریختن آب در ظرف، چند دقیقه بایستید تا مواد موجود در آب مثل کلر از آن بپرد. برای سلامت بیشتر آبی که برای آبیاری گیاه خود در نظر می‌گیرید می‌توانید به سراغ آب جوشانده شده‌ای بروید و که حالا دمای ولرمی دارد.

آبیاری گیاهان خانگی

آبیاری گیاهان آپارتمانی با توجه به فصل

قطعا می‌دانید که میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی رابطه مستقیمی با شرایط آب و هوایی دارد، این یعنی انتظار می‌رود که آبیاری گیاهان شما در تابستان و زمستان تفاوت زیادی داشته باشد. بهتر است که در فصل تابستان در طول ساعت‌های گرم روز و زمانی که گیاه شما در معرض مستقیم نور خورشید است از آبیاری آن به طور کامل بپرهیزید. توصیه ما این است که برای آبیاری صحیح گیاه خود از اسپری آب ولرم در روزهای گرم سال، آن هم حداقل روزی یک بار استفاده کنید.

آبیاری گیاه

در فصل پاییز که هوا به مرور رو به سردی می رود معمولا بیشتر گیاهان به خواب می‌روند. در این زمان گیاهان آپارتمانی کمترین میزان رشد را دارند و سوخت و سازشان کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل هم میزان تبخیر آنها کمتر خواهد شد، بنابراین شما می‌توانید در فصول سرد سال میزان آبیاری را کاهش داده و فاصله هر آبیاری با آبیاری بعدی گیاهان را بیشتر کنید.

باید بدانید که آبیاری زیاد گیاه می‌تواند باعث کمبود اکسیژن موجود در خاک، رنگ پریدگی گیاه، زرد شدن برگ ها و هم چنین ریزش آنها شود. این در صورتی است که آبیاری کم گیاهان آپارتمانی باعث سوختگی نوک برگ‌ها و به خطر افتادن سلامت آنها می‌شود. بهتر است که سطح خاک گلدان خود را به صورت یکنواخت مرطوب کنید و از آبیاری نقطه‌ای آن بپرهیزید. استفاده از یک اسفنج نمدار برای رو و زیر برگ ها نیز گزینه ایده آلی به شمار می‌آید.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه