Chidaneh.com placeholder image

12 افسانه غیر واقعی در دکوراسیون داخلی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پالت های رنگی: مطمئنم همه قوانینی که مربوط انتخاب رنگ برای طراحی داخلی است را شنیده‌اید. این قانون می‌تواند «رنگ‌های زیادی را با هم جفت نکنید یا سعی نکنید که حس اتاق شما سرد باشد» یا «از رنگ بژ در اتاق استفاده نکنید، بژ اتاق را کسل‌کننده می‌کند» باشد، اما همیشه راه‌هایی هم برای اصلاح این قوانین یا بهتر بگویم افسانه‌ها وجود دارد. اگر سعی کرده‌اید که پالت رنگی مناسبی برای فضای داخلی خانه خود انتخاب کنید اما در حین کار احساس کرده‌اید که از قوانین سرپیچی‌ کرده‌اید این مطلب را بخوانید.

در این مطلب 10 راه وجود دارد که افسانه‌های مربوط به انتخاب رنگ را اصلاح می‌کند، یک‌بار برای همیشه. مهم نیست که چقدر این قوانین درست یا غلط هستند، مهم این ست که هنگام طراحی می‌توانید از قوانین طراحی پیروی نکنید.

سرویس خواب بالسا

افسانه 1: برای این‌که فضای شما باز به نظر برسد باید سقف اتاق را سفید کنید

اگرچه این موضوع درست است که رنگ سفید نسبت‌ به رنگ‌های دیگر موجود در طیف رنگی نور را بهتر بازتاب می‌دهد، اما این امر به این معنی نیست که شما حتما باید سقف اتاق خود را به رنگ سفید درآورید. در حقیقت، اضافه کردن رنگ به سقف می‌تواند توجه را به فضای عمودی و فوقانی جلب کند و باعث شود اتاق شما بزرگ‌تر به نظر برسد. آیا سقف شما طاقی، قوس‌دار، و یا دارای یک ویژگی معمارانه است؟ به این «دیوار پنجم» رنگ اضافه کنید تا جلوه‌ای جذاب و زیبا در اتاق ایجاد شود.

افسانه 2: اتاقی که در آن از رنگ‌های تیره استفاده شده است افسرده‌کننده است

به یاد داشته باشید که اکثر قوانین طراحی براساس میزان نور طبیعی موجود در فضای داخلی وضع شده‌اند. وقتی از رنگ‌های تیره در فضاهای کوچک که دارای نور طبیعی کمی هستند استفاده می‌شود، فضا مانند غار می‌شود. برای اصلاح این موضوع از رنگ‌های تیره در فضاهایی استفاده کنید که دارای نور طبیعی زیادی هستند. هم‌چنین مبلمان، کفپوش‌ها، و دیگر وسایل را از رنگ‌های روشن انتخاب کنید تا فضا به تعادل برسد.

افسانه 3: استفاده از رنگ‌های روشن فضا را زنانه می‌کند

از آن‌جایی که رنگ‌ها در ما احساسات و معانی مختلفی ایجاد می‌کنند، رنگ‌های روشن به عنوان رنگ‌های زنانه و رنگ‌های تیره به عنوان رنگ‌هایی مردانه شناخته می‌شوند. این مسئله به این معنی نیست که شما نمی‌توانید برای ایجاد فضایی خاص و زیبا رنگ‌های روشن را با رنگ‌های تیره ترکیب کنید. یک رنگ روشن مورد علاقه‌تان را برای وسایل اصلی اتاق مانند مبلمان انتخاب کنید و در کنار آن‌ها از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید تا فضا هم مردانه و هم زنانه شود.

افسانه 4: آشپزخانه‌های تمام‌سفید خشک و بی‌روح هستند

به نظر می‌رسد در چرخه رنگ، سفید محبوب‌ترین رنگ است، اما اگر این رنگ‌ را با رنگ‌های کرم و یا دیگر رنگ‌های گرم ترکیب نکنید خشک و بی‌روح به نظر می‌رسد. به جای پرهیز از رنگ سفید در آشپزخانه، از این رنگ آزادانه در سطوح پیش‌خان‌ها، کاشی‌ها، و کابینت‌ها استفاده کنید و آن را با سطوح استیل، کفپوش‌های چوبی گرم، و منسوجاتی که به آشپزخانه سفید رنگ گرما می‌بخشند ترکیب کنید.

افسانه 5: برای شخصیت‌بخشی، هر اتاق باید دارای رنگی متمایز باشد

 آیا تا به حال در خانه‌ای قدم زده‌اید که هر کدام از اتاق‌های آن دارای رنگی متفاوت هستند و وقتی وارد آن می‌شود احساس می‌کنید که به سیرک رفته‌اید؟ فردیت در اتاق‌ها به معنی استفاده از رنگ‌های کاملا متفاوت نیست؛ در واقع انتخاب یک پالت هماهنگ رنگی برای کل خانه باعث می‌شود تا یک جریان سیال بصری در فضاها ایجاد شود و کل خانه به نظر یک‌پارچه و یک‌دست برسد.

افسانه 6: رنگ‌های تک‌فام گرم و جذاب نیستند

استفاده از رنگ‌های سیاه و سفید در کنار هم باعث ایجاد کنتراست شده و فضا را خشک و ناخوشایند می‌کند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های تک‌فام استفاده کنید، سعی کنید آن‌ها را در کنار طرح‌های ظریف استفاده کنید و به هیچ‌وجه دیوارها و یا مبلمان را به رنگ تیره انتخاب نکنید. از رنگ‌های خنثی مانند قهوه‌ای یا خاکستری در مقادیر کم استفاده کنید تا پالت تک‌فام شما متعادل شود. این کار باعث می‌شود تا فضای شما خوشایند و آرامش‌بخش شود.

افسانه 7: پیش از انتخاب رنگ‌ها باید از قوانین طراحی پیروی کنید

وقتی نوبت به انتخاب رنگ در فضای داخلی خانه می‌رسد طراحان و گرایش‌های هنری دارای نظرات کاملا متضادی در مورد قوانین طراحی هستند. با خود تصمیم بگیرید که می‌خواهید از رنگ‌هایی استفاده کنید که اتاق را برای زیستن جذاب می‌کنند یا باعث فرار ساکنان آن می‌شوند. اجازه دهید احساسات و سلیقه‌تان شما را در این کار راهنمایی کند. اگر خودتان نمی‌توانید تصمیم بگیرید، از یک طراح حرفه‌ای برای انتخاب رنگ‌ها کمک بگیرید.

افسانه 8: پالت‌های رنگی خنثی بی‌روح و کسل‌کننده هستند

صاحب خانه ها معمولا دارای این تصور غلط هستند که استفاده از پالت‌های رنگی خنثی خانه آن‌ها را سرد و بی‌حالت می‌کند. اتفاقا برعکس، رنگ‌های خنثی حتما نباید از خانواده رنگ‌های بژ و قهوه‌ای باشند. با رنگ طلایی گرم، قهوه‌ای کاراملی غنی، و کرم شاداب شروع کنید. این رنگ‌ها دارای هر ویژگی هستند جز بی‌روح و کسل‌کننده. از این رنگ‌ها در کنار رنگ سیاه، خاکستری روشن، قهوه‌ای شکلاتی استفاده کنید تا جلوه‌ای متفاوت در خانه شما به وجود بیاید.

افسانه 9: انتخاب رنگ‌ها در روز بهتر و مهم‌تر از شب است

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که بیش‌تر ما در روز به رنگ‌فروشی برای انتخاب رنگ می‌رویم؟ ما رنگ‌ها را در روز امتحان می‌کنیم و ما در مورد رنگ‌ها در روز مشورت می‌کنیم. این‌که نور طبیعی و یا نور مصنوعی چه احساسی را در فضا ایجاد می‌کنند کاملا به چیدمان شما بستگی دارد. پیش از خرید رنگ مورد نظر، سعی کنید کمی از آن را روی دیوار اتاق قرار دهید و ظاهر آن را در ساعات مختلف روز بسنجید.

افسانه 10: در اتاق‌خواب کودکان فقط باید از رنگ‌های اصلی استفاده کرد

اتاق‌خواب کودکان تنهایی فضایی در خانه است که انتخاب رنگ در آن هیچ محدودیتی ندارد. در اکثر اتاق‌خواب‌های کودکان از رنگ‌های اصلی یعنی قرمز، زرد، و آبی استفاده می‌شود، اما همه ما صدها رنگ دیگری را که از آن‌ها هم می‌توانیم استفاده کنیم فراموش می‌کنیم. سعی کنید در اتاق‌خواب کودک از رنگ‌های مورد علاقه او استفاده کنید تا فضای اتاق او مطابق سلیقه‌اش طراحی شود.

به ما بگویید: برای انتخاب مناسب رنگ دکوراسیون خانه خود سوالات خود را در قسمت بحث و گفتگو مطرح کنید تا اهالی فن و علاقه مندان به طراحی داخلی به شما پاسخ گویند.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه