Chidaneh.com placeholder image

ده راه برای پنهان کردن اسپیلت های بدترکیب

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: دستگاه‌های مینی‌اسپلیت تهویه هوا که دیگر از مجراهای داخلی خانه استفاده نمی‌کنند به عنوان جایگزینی بهینه برای سیستم‌های تهویه هوای مرکزی در همه جا دیده می‌شوند. چرا؟ چون با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید دمای هر بخش از خانه خودتان را به طور جداگانه تنظیم کنید و بدین ترتیب دیگر انرژی را برای خنک کردن اتاقی که در آن حضور ندارید هدر نمی‌دهید.

از نقطه نظر طراحی داخلی، این دستگاه‌ها چالش‌های متفاوتی نسبت به سیستم‌های مجرایی ایجاد می‌کنند. دلیل این امر این است که بر خلاف مجراها و دریچه‌های داخلی که معمولا در طراحی معماری خانه ادغام شده‌اند، مینی‌اسپلیت‌ها به عنوان چیزی پس از ساخت خانه به آن اضافه می‌شوند.

چوب و هنر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه‌های تکی تهویه هوای مینی‌اسپلیت معمولا حدود 18 سانتیمتر از دیوار بیرون می‌آیند و عرضی معادل 90 سانتی‌متر دارند که البته این ابعاد به مدلشان هم بستگی دارد. این دستگاه‌ها به وسیله یک کنترل از راه دور کار می‌کنند و دریچه‌هایی دارند که در هنگام استفاده بر روی دستگاه باز می‌شوند. برای کارایی بهینه آن‌ها باید در ارتفاعی بالا قرار داده شوند و مانعی جلویشان نباشد تا هوای سرد بتواند با پایین آمدن به کف، بیشترین تاثیر را بگذارد.

برای این که این دستگاه مثل یک زگیل از دیوارتان بیرون نزند، باید راهی برای ادغام آن در دکور و طراحی اتاق پیدا کنید. در اینجا چند مکان مناسب برای دستگاه‌های تهویه هوا و نکاتی در مورد آن‌ها آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. فرورفته در یک دیوار یا روی یک تیر کاذب. اگر این توانایی را دارید که در معماری فضا تغییر ایجاد کنید (این نکته شاید مناسب اجاره‌نشین‌ها نباشد)، می‌توانید مینی‌اسپلیت خود را در یک حفره فرورفته در دیوار یا بر روی یک تیر کاذب قرار دهید تا برآمدگی آن نسبت به دیوار کم شود.

مشابه چیزی که در این نمونه دیده می‌شود شاید فرصت خوبی باشد که بتوان از همان تیرچه کاذب برای اضافه کردن نورپردازی ادغام شده در معماری یا اثاثیه متصل به دیوار استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. بالای یک پنجره. بخصوص در محل‌های تنگ با فضای محدود روی دیوارها، فضای بلااستفاده میان پنجره و سقف می‌تواند یکی از معدود مکان‌های مناسب برای قرارگیری دستگاه تهویه شما باشد. فقط به خاطر داشته باشید که پنجره معمولا ضعیف‌ترین نقطه از نظر از دست دادن انرژی است و به همین دلیل شاید اگر دستگاه تهویه خود را دور از پنجره‌ها، یعنی جایی که هوای سرد به راحتی می‌تواند از آن‌ها به بیرون بگریزد، قرار دهید کارایی بهتری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. بالای چارچوب در. یکی دیگر از نقاطی که در حالت عادی استفاده چندانی نمی‌توان از آن کرد ولی می‌تواند محل مناسبی برای یک مینی‌اسپلیت باشد، بالای چارچوب در است. این نمونه و همچنین نمونه پیشین بالای پنجره، اجازه می‌دهد فضای دیواری بیشتری برای استفاده از اثاثیه بلند و قدی در اختیار داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. بالای تخت. برای آن‌هایی که گرمایی هستند و می‌خواهند هوای سرد را هنگام خواب روی بدنشان حس کنند، بالای تخت می‌تواند محل مناسبی برای قرار دادن دستگاه تهویه باشد. اگر سرمای قطبی شرایط دلخواه شما برای خواب نیست، دیوار روبروی تخت را انتخاب کنید. بدین ترتیب لحافی که روی خودتان کشیده‌اید جلوی باد را می‌گیرد.

5. بالای کمد دیواری. یکی دیگر از جاهایی که معمولا به سختی می‌توان از آن استفاده کرد (و بیشتر خاک می‌گیرد تا هر چیز دیگر) بالای کمد دیواری یا قفسه‌های دیواری است. در این صورت از پایین با تصویری مشابه دیوار فرورفته یا تیرچه کاذب روبرو خواهید بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ده راه برای پنهان کردن اسپیات های بدترکیب

6. بالای کتابخانه.در این نمونه دستگاه بالای یک کتابخانه قرار گرفته که تقریبا عرضی مشابه دستگاه دارد. همانطور که در نمونه‌های مربوط به در و پنجره دیدیم، هماهنگی ابعاد دستگاه با چیزی که در زیر آن قرار دارد از نظر بصری بسیار کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود که ما شاهد مجموعه‌ای یک دست باشیم و نه یک جعبه که بالای یک دیوار لخت قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. داخل یک کتابخانه باز یا قفسه تلویزیون. اگر بخواهیم یک قدم جلوتر برویم، چرا کتابخانه را در اطراف دستگاه تهویه نسازیم؟ دستگاه تهویه در اینجا با یک قفسه تلویزیون ادغام شده و تلویزیون در زیر آن قرار گرفته و یک قفسه باز هم برای جای دستگاه تهویه در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. یک درپوش خاص ایجاد کنید که با اثاثیه شما ادغام شود. با کمی طراحی می‌توانید یک درپوش به قفسه اضافه کنید تا دستگاه تهویه بیشتر از پیش از نظرها پنهان شود (اطمینان حاصل کنید که جریان هوای کافی در اطراف دستگاه وجود دارد).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این نمونه درپوش دارای شبکه‌هایی چوبی است که اجازه می‌دهند هوا از میانشان بگذرد. ستون‌های تیره در تصویر محو می‌شوند و ردیف‌های روشن‌تر با بقیه قفسه هماهنگی دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. دیوارهایتان را به گونه‌ای رنگ کنید که با مینی‌اسپلیت شما هماهنگ باشند. گاهی فقط یک رنگ ساده کافی است تا دیوارهایتان با رنگ دستگاه تهویه هماهنگ شوند و باعث بشوند دستگاه در نگاه اول تقریبا محو شود. پیشنهاد نمی‌کنم که خود دستگاه را رنگ کنید، به جای این کار مدلی پیدا کنید که رنگش را دوست داشته باشید و بعد دیوارها را هماهنگ با آن رنگ کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. دستگاه را میان تزیینات دیواری دیگر پنهان کنید. در این مثال به جای این که دستگاه پنهان شود، ساکنان خانه همچون دیگر تزییناتشان روی دیوار یک قفسه به آن اختصاص داده‌اند. این کار باعث شده تا دستگاه کمتر دیده شود و در ترکیب‌بندی تزیینات روی دیوار محو شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به یاد داشته باشید که دستگاه‌هایی که در هر اتاق قرار می‌گیرند تنها بخشی از سیستم هستند. دستگاه بیرونی (یا دستگاه‌های بیرونی، بسته به شرایط شما) هم ممکن است تصویر نامناسبی در حیاط شما ایجاد کنند).

نوبت شما: شما چطور محل مینی‌اسپلیت خود را طراحی می‌کنید؟

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه