Chidaneh.com placeholder image

طرز فکرتان را به کاناپه تغییر دهید!

به قلم: تحریریه چیدانه

مبلمان: بیشتر ما وقتی کلمه «مبل» یا «کاناپه» را می‌شنویم بلافاصله به یک قطعه اثاثیه منزل کشیده و صاف فکر می‌کنیم که چند کوسن هم روی آن قرار گرفته است. انواع مختلفی هم در ذهنمان وجود دارد: دسته‌های زاویه‌دار یا منحنی، پشتی صاف یا کوهان‌دار، پایه‌های لخت یا دامن‌دار و امثال این. اما در نهایت معمولا یک وسیله کشیده و صاف مدنظر ما است.

بیایید یک تغییر در طرز فکرمان ایجاد کنیم: به جای اینکه کاناپه را چیزی خطی تصور کنید، آن‌ها را اثاثیه‌ای ببینید که می‌توانند گرد هم باشند.

سرویس خواب بالسا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گذشته می‌تواند در بسیاری از موارد در طراحی داخلی برای ما الهام‌بخش باشد و این موضوع به خصوص در مورد مبلمان صدق می‌کند. فرانسویان در قرن نوزدهم، در طراحی مبلمان خلاقیت منحصر به فردی داشتند. بودیوز (boudeuse) یک مدل کاناپه پشت به پشت بود، دو-به-دو مبلی بود که شامل دو صندلی متصل به هم می‌شد که روبه‌روی هم قرار گرفته بودند و برای گفتگوهای نزدیک مناسب بود، و اندیسکره، یا بی‌ملاحظه، یک کاناپه دایره‌ای شکل بود که به سه قسمت تقسیم می‌شد و یک پشتی بلند مشترک در مرکز خود داشت.

این مدل در اصل برای کار زشتی طراحی شده بود: محلی مناسب برای غیبت‌های بی‌ملاحظه‌ای که مردم پشت سر هم در سالن‌های فرانسه قرن نوزدهم انجام می‌دادند. به همین دلیل هم طراحی شکل این مبلمان به صورتی بود که این رفتار خاص را تشویق کند.

امروز استفاده از این اثاثیه آنتیک در این اتاق نشیمن با سبک سنتی، باعث ایجاد جذابیت و حالتی رمانتیک در آن شده است. به نظر می‌رسد هنوز هم جای خوبی برای کمی غیبت کردن باشد.

وقتی تاریخچه این مبل را بفهمید خواهید دید که چرا قرار دادن آن در ورودی اتاق خواب کاری جذاب است. در اینجا از این مبل استفاده‌ای بسیار مناسب و زیبا شده و فضای اصلی در زیر یک چلچلراغ شیک را به خود اختصاص داده است.

در سالن بزرگ یک نمایشگاه زیبا در نیویورک که در تصویر دیده می‌شود، یک نمونه مدرن از اندیسکره، فضا را به شکلی زیبا کامل می‌کند. شیب مدرن ایجاد شده در این وسیله کاملا سنتی، به زیبایی با آینه‌های معاصری که بر بالای کنسول‌های سبک روکوکو آویخته شده‌اند هماهنگی دارد.

در سالن ورودی این پنت‌هاوس در مینیاپولیس این کاناپه کلاسیک گرد تاثیر بسیار شگفت‌انگیزی دارد. در حالت معمول انتظار می‌رود که یک میز جلوی کاناپه قرار بگیرد ولی گرد نشستن بسیار جذاب‌تر و خلاقانه‌تر است.

این اتاق نشیمن در شیکاگو برداشتی معاصر از یک فرم قرن نوزدهمی را به نمایش می‌گذارد. دیگر لازم نیست غیبت‌کردن‌ها به صورت پشت به پشت و بدون نگاه به همدیگر اتفاق بیافتد. یک کاناپه مدور می‌تواند گفتگوهای رودرروی دوستانه را بیشتر کند. این تصویر من را به یاد حفره گفتگو که در دهه 70 وجود داشت می‌اندازد.

 

با اینکه این کاناپه بسیار مدرن تنها بخشی از یک دایره را شکل می‌دهد، ولی با قرار گیری چند صندلی دیگر در کنار آن دایره کامل شده است. 

 

در اینجا هم فرم مشابهی در سقف، فرش، میز، میزعسلی و حتی شکل خود اتاق مورد استفاده و تاکید قرار گرفته است. باز هم دایره با استفاده از صندلی‌هایی رو به هم کامل شده که نشان می‌دهد گرد نشستن می‌تواند برای ایجاد گفتگو بسیار مفید باشد.

 

یک مبل گرد و چند بخشی در یک اتاق نشیمن بسیار جذاب در واشنگتن در میان ترکیب شوخ و شنگ عناصر مدرن، آنتیک و حتی کارتونی، توجه اصلی را به خود جلب می‌کند.

مبل‌های گرد و صاف را می‌توان با میزهای غذاخوری گرد و صاف مقایسه کرد. هر دو آن‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و زیبا هم هستند ولی اگر تعامل اجتماعی مسئله اصلی مورد نظر ما باشد، آنگاه اشکال گرد همیشه بهتر جواب خواهند داد. در این اشکال هیچ‌کس به گوشه رانده نمی‌شود و هیچ‌کس هم مورد تاکید خاصی قرار نمی‌گیرد.

 

یکی از چیزهای مورد علاقه من در این مبل چند‌بخشی انعطاف‌پذیری موجود در آن است. قطعات این مبل را می‌توان حرکت داد و بر اساس نیاز از هر یک به صورت جداگانه استفاده کرد. دو نفر می‌توانند روی یک قطعه گفتگوی آرامی با هم داشته باشند و گروهی پرتعدادتر می‌توانند روی یک قطعه دیگر جمع شوند. 

 

در اینجا یک مثال دیگر از یک مبل چندقطعه‌ای گرد می‌بینیم. باز هم شاهد انعطاف‌پذیری بالا هستیم. در اینجا می‌توان یک قطعه مرکزی را با قطعات دیگر به عنوان میز عسلی یا فضای نشستن ترکیب کرد.

 

در این اتاق نشیمن در نیویورک، یک مبل گرد با استفاده از دو قطعه منحنی روبه‌روی هم ساخته شده است. ترکیب‌بندی اثاثیه در اینجا هماهنگی بسیار زیبایی با معماری دایره‌ای اتاق دارد.

 

در این نمونه می‌توان دید که چگونه این مبل منحنی در یک اتاق مربع شکل مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مزایای طراحی مبل‌های گرد یا منحنی در این است که باعث ایجاد نرمی خاصی در فضا، فارغ از شکل اتاق می‌شوند.

 

و در اینجا به جای اولمان نسبت به مبل‌های گرد برمی‌گردیم (ممکن است؟). همانطور که در این اتاق نشیمن بزرگ دیده می‌شود، نمونه آنتیک یک مبل گرد به دلیل این که فرم در آن هماهنگ با کارکرد است، بسیار خوب عمل می‌کند. این اتاق سه یا چهار نقطه بالقوه برای ایجاد گفتگو در خود دارد و اندیسکره، بهترین مکان در میان آن‌ها است چرا که اجازه می‌دهد فرد به هر نقطه‌ای از اتاق که می‌خواهد رو کرده و با آن گفتگو کند.

شاید لازم باشد طرز فکر خود را کمی تغییر دهید، ولی اگر به دنبال یک مبل متفاوت و جالب‌توجه هستید، گرد نشستن را در نظر داشته باشید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه