Chidaneh.com placeholder image

طراحی هوشمندانه یک آپارتمان 60 متر با نور!

نورپردازی: در یک آپارتمان در فرانسه که حدود 60 متر مساحت دارد شاید چیزی غیر از یک خانه کسل‌کننده و ملال‌آور را نتوان تصور کرد. اما در همین جاست که خلاقیت بروز می‌کند و در یک فضا عمق و پیچیدگی اضافه می‌شود. در این مورد خاص، خلاقیت در مورد استفاده از نور است.

فیلم نت

معماران این خانه امکانات مختلف آن را بررسی کردند و نوع و کیفیت نوری طبیعی را که می‌توان در فضاهای مختلف این خانه استفاده کرد را ارزیابی کردند و در نهایت به یک طرح مناسب رسیدند.

یک دیوار ساده به این فضا اضافه شد و فضای اتاق‌خواب اصلی را از قسمت فعالیت‌های روزانه مانند آشپزخانه جدا کرد. اما این دیوار یک مانع بصری نبود، بلکه به این دلیل طراحی شد تا زمینه‌ای برای دو نوع نور باشد.

نور اول در شب: یک چراغ نارنجی منتشر که یادآور ساعت‌های خلوتی خیابان‌های شهر است که به صورت تک‌رنگ دیوارها را روشن می‌کند و مناسب خوابیدن و حمام کردن است.

نور دوم در روز: یک چراغ با نور سفید رنگ که معمولا در ادارات می‌بینیم که باعث نورانی شدن فضا و دیده شدن جزئیات می‌شود و مناسب آشپزی و مهمانی است.

البته نور شب را می‌توان خاموش کرد (و یا نور روز را بیش‌تر کرد) و از این طریق فضای خانه را بازتر و نورانی‌تر کرد.

نکته‌ای که در این طراحی می‌توان آموخت این است که اشیای فیزیکی تنها عناصری نیستند که به ماهیت فضا شکل می‌دهند. بلکه عناصری مانند نور می‌تواند به اندازه اشیای فیزیکی در تعریف فضا تعیین‌کننده باشد؛ به ویژه در فضاهایی که مساحت اندکی دارند.

منبع: weburbanist | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران
aysal در تاریخ 22 مرداد 1393
چه طراحی خلاقانه ای عالیه.
پرستو در تاریخ 22 مرداد 1393
خدایا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من عاشقشم

ثبت دیدگاه