Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون رسمی یا غیر رسمی، مسئله این است!

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی از سر کار به خانه می‌رسید احتمالا دوست دارید در همان نزدیکی روی مبل نشیمن سقوط کنید و یک نفس راحت بکشید اما یادتان می‌آید که این مبل خشک و اتوکشیده بیشتر بدن شما را به درد می‌آورد تا اینکه آن را تسکین بخشد. ترجیح می‌دهید به اتاق‌خواب‌تان بروید و اندکی روی تخت بیاسایید اما ای ‌دل‌ غافل، می‌بینید روتختی و بالش‌ها آن‌چنان شسته‌رفته روی تخت جاگرفته‌اند که حیف‌تان می‌آید ذره‌ای به آنها نزدیک شوید. در نهایت خیلی شیک و مؤدبانه لباس‌های خود را عوض می‌کنید، آبی به سر و روی‌تان می‌زنید و بر مسند خانگی‌تان تکیه می‌زنید.
این توصیف اندکی بود از یک زندگی رسمی که در دل خود غیررسمی بودن را نیز بیان می‌کرد. در این مطلب می‌خواهم برای کسانی که می‌خواهند دکوراسیون رسمی یا برعکس آن غیررسمی یا هر دو را داشته باشند، پیشنهادهایی ارائه دهم. با من همراه باشید…

محسن رشیدی
فرش ایرانی در خانه مدرن روشنک امیریان
محسن رشیدی

تابلو فرش ریحان

1. رنگ

دکوراسیون رسمی: بهتر است از رنگ‌های پخته و غلیظ استفاده شود تا حسی از سنگینی و وقار را در فضا به وجود آورد. رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای، زرشکی و سرمه‌ای یا رنگ‌های لوکس مانند طلایی و نقره‌ای می‌توانند انتخاب خوبی برای یک دکوراسیون رسمی باشند.

پیشنهاد چیدانه: رنگ ساختمانی نیوکالر

استودیو پر
گلیم در دکوراسیون
استودیو پر

دکوراسیون غیررسمی: در این دکوراسیون رنگ‌های پاستلی و شاد پادشاهی می‌کنند. یکی از خصیصه‌های اصلی یک فضای راحت و غیررسمی، شادی‌آور بودن آن است که رنگ می‌تواند در این زمینه تأثیر بسزایی داشته باشد. رنگ‌ها باید طوری انتخاب شوند که به این فضا احساس سبکی دهند.

پیشنهاد چیدانه: شرکت رنگ سازی نیلی فام

استودیو معماری نبیکو
دکوراسیون منزل مسکونی سعادت آباد
استودیو معماری نبیکو

2. مصالح

دکوراسیون رسمی: مصالح بیشتر باید به سمت مصالح طبیعی و با ظاهری محکم و منسجم بروند. انواع سنگ‌ها مخصوصا مرمر و گرانیت، چوب‌های طبیعی مرغوب با برش‌های دقیق و تمیز، بتن و فلز می‌توانند گزینه‌های انتخابی مناسب برای یک فضای رسمی باشند.

پیشنهاد چیدانه: سنگ آروین

ثمین موسوی
آباژور در دکوراسیون داخلی
ثمین موسوی

دکوراسیون غیررسمی: مصالح در این فضا به‌هیچ‌وجه نباید حس سنگینی، خشونت و محکم بودن را القا کنند. به همین دلیل مواد جدید مانند انواع پلاستیک‌ها در قالب‌های مختلف، چوب‌های معمولی، کاشی و سرامیک در یک دکوراسیون غیررسمی مناسب‌تر هستند.

پیشنهاد چیدانه: کاشی و سرامیک آپامه

امیر صادقی
مبلمان فیروزه ای
امیر صادقی

3. مبلمان

دکوراسیون رسمی: مبل‌ها در این نوع دکوراسیون دارای دسته‌ها و پایه‌هایی غیر مبله بوده و پشتی‌ها و نشیمن‌ها سفت و محکم هستند. مبل‌ها به‌گونه‌ای هستند که خودبه‌خود ما را وادار به مرتب و صاف نشستن می‌کنند. اثری از کوسن‌ها دیده نمی‌شود یا تعداد آنها بسیار محدود است.

پیشنهاد چیدانه: مبلمان خانگی چوب و هنر

سینا عزیزی
مبل ال نشیمن
سینا عزیزی

دکوراسیون غیررسمی: مبل‌های راحتی که اگر بخواهیم می‌توانیم روی آنها دراز بکشیم، با پشتی‌ها و نشیمن‌های شل و نرم، مطمئنا یکی از خصیصه‌های اصلی دکوراسیون غیررسمی هستند. کوسن‌های زیاد و با ابعاد متفاوت حس راحتی بیشتری به این مبل‌ها می‌دهند.

پیشنهاد چیدانه: مبلمان نیلپر

عرفان شریف نژاد: عکاس
دراور آینه دار چوبی
عرفان شریف نژاد: عکاس

4. لوازم دکوری

دکوراسیون رسمی: در این فضاها معمولا از دکوری‌های جدی‌تر و کمتر استفاده می‌شود؛ زیرا به میزانی که به تزیینات فضا افزوده می‌شود، از رسمی بودن آن کاسته می‌شود. تنوع شکلی و رنگی کمی در دکوری‌ها به چشم می‌خورد.

پیشنهاد چیدانه: خانه درسا

محمد محسنی
کاغذ دیواری زرد
محمد محسنی

دکوراسیون غیررسمی: دکوری‌ها در یک دکوراسیون غیررسمی باید به شادتر و بیشتر کردن حس راحتی آن کمک کنند؛ مثلا در فضایی که کلکسیونی از نقاشی‌های ساده صاحبخانه روی دیوار نصب‌شده، بیشتر می‌توانیم خودمان را ابراز کنیم، چون می‌دانیم آنجا فضایی است راحت و بی‌پروا.

پیشنهاد چیدانه: خانه رویایی ایکیا

نگین کیانی
مبلمان پذیرایی
نگین کیانی

5. فرش

دکوراسیون رسمی: فرش‌های دستبافت ایرانی با طرح و رنگ‌های سنگین به فضا وقار و جدیت می‌دهند. فرش‌های پوست نیز انتخاب خوبی برای دکوراسیون رسمی هستند. فرش ابریشم نیز به لحاظ ارزشمندی بالایی که دارد، از راحتی فضا کاسته و بر رسمی بودن آن تأکید می‌کند.

پیشنهاد چیدانه: قالیکده

فرش ابریشمی کرامتیان
فرش مدرن در دکوراسیون منزل
فرش ابریشمی کرامتیان

دکوراسیون غیررسمی: فرش‌های مدرن فانتزی بهترین انتخاب برای یک دکوراسیون غیررسمی و راحت هستند. اگر هم به طرح‌های مدرن علاقه‌ای ندارید، گلیم‌ها می‌توانند انتخاب شما باشند. راستی فراموش نکنید هرچه پرز فرش‌ها بلندتر می‌شود، رسمی بودن فضا کمتر می‌شود.

پیشنهاد چیدانه: مدنو

گروه معماری آرتیما
آینه دکوراتیو بزرگ
گروه معماری آرتیما

6. پرده

دکوراسیون رسمی: به میزانی که مقدار پارچه، ضخامت پارچه و لایه‌های آن بیشتر می‌شود، فضا نیز رسمی‌تر می‌شود. ضمنا شکل پرده نیز تأثیر زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال پرده‌های والان‌دار، پرده‌های کرکره‌ای و شیدهای رومن به فضا حالت خشک‌تر و جدی‌تری می‌دهند.

پیشنهاد چیدانه: پرده کرکره سان وی ایران

معین صالحی
دکوراسیون منزل ایرانی
معین صالحی

دکوراسیون غیررسمی: هرچه پرده سبک‌تر، نازک‌تر و دارای طرح و رنگ‌های شادتری باشد، از رسمیت فضا می‌کاهد. پرده‌های حریر بهترین انتخاب برای فضایی است که می‌خواهید کاملا راحت و غیررسمی باشد. رول شیدهای ساده و نیم‌پرده‌ها نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای این منظور باشند.

پیشنهاد چیدانه: تزئینات پوششگران

کابینت هیمان
دکوراسیون مدرن آشپزخانه
کابینت هیمان

7. لوازم‌خانگی

دکوراسیون رسمی: شاید در انتخاب این‌گونه وسایل دست‌مان زیاد باز نباشد اما در همین بازه محدود هم می‌توانیم اندکی تفاوت قائل شویم. برای مثال لوازم‌خانگی تمام‌استیل حالت رسمی‌تری به آشپزخانه می‌دهند؛ مخصوصا وقتی به‌صورت توکار طراحی ‌شوند. ضمنا خطوط صاف و زوایای تیز آنها نیز تأثیر زیادی ایجاد می‌کند.

پیشنهاد چیدانه: دوو الکترونیک

خانه زیبای من
دکوراسیون آشپزخانه کوچک
خانه زیبای من

دکوراسیون غیررسمی: لوازم‌خانگی رنگی بهترین انتخاب برای یک دکوراسیون غیررسمی است. همچنین لبه‌های خمیده، خطوط و زوایای نرم به فضا حس راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری می‌بخشد. جنس‌های پلاستیکی انتخاب‌های بهتری برای فضاهای غیررسمی است.

پیشنهاد چیدانه: لوازم خانگی یورولایت

معماران هفت سنگ
دکوراسیون نشیمن ویلا
معماران هفت سنگ

8. گیاهان

دکوراسیون رسمی: در این فضا گیاهانی ایستاده و محکم مثل درختچه‌های خانگی ازجمله بامبوها و بونسای‌ها به‌خوبی یادآور رسمی بودن خانه است. گیاهانی با برگ‌ها و گل‌های بزرگ‌تر بر رسمی بودن خانه می‌افزاید. اگر می‌خواهید از شاخه گل‌ها برای تزیین میز استفاده کنید، بهتر است در چیدن مرتب آنها در گلدان دقت کنید. فراموش نکنید تعداد گلدان‌ها زیاد نباشد.

پیشنهاد چیدانه: گلخانه کونیکا

شیما خراسانی
دکوراسیون خانه خانم محقق
شیما خراسانی

دکوراسیون غیررسمی: گیاهان آبشاری و رونده برای فضاهای غیررسمی مناسب‌تر است. ایجاد گوشه‌ای پر از گلدان‌های رنگارنگ و گیاهان کوچک و بزرگ اتفاقی است که می‌تواند فضای شما را از جدی و خشک بودن خارج کند. در فضای غیررسمی خود می‌توانید گیاهان را از زمین تا سقف در هر ارتفاعی قرار دهید.

پیشنهاد چیدانه: خانه گل نیلوفر

چینی زرین ایران
سرویس چینی سفید سری شهرزاد
چینی زرین ایران

9. ظروف

دکوراسیون رسمی: چینی‌های مرغوب، سیلورها و کریستال‌ها بهترین گزینه‌ها برای یک دکوراسیون رسمی است. شکل ظروف نیز مهم است، اشکال هندسی‌تر با خطوط صاف و مستقیم، حس رسمیت بیشتری القا می‌کند.

پیشنهاد چیدانه: چینی زرین ایران

دست ساخته های چوبی پادما
لوازم پذیرایی چوبی
دست ساخته های چوبی پادما

دکوراسیون غیررسمی: طرح‌های گل‌گلی سنتی یا سفال‌هایی که این روزها دوباره مد شده‌، کاملا مناسب برای دکوراسیون غیررسمی است. ظرف‌های چوبی، بامبو، پلاستیک‌های فشرده و محافظ زیست نیز در این نوع دکوراسیون به چشم می‌خورد. همچنین فرم‌های دایره‌ای و بی‌شکل حس راحتی بیشتری ایجاد می‌کند.

پیشنهاد چیدانه: دست ساخته های چوبی پادما

استودیو پر
دکوراسیون داخلی پذیرایی
استودیو پر

10. لوازم روشنایی

دکوراسیون رسمی: در یک فضای رسمی از نورهای رنگی استفاده نمی‌شود. لوازم روشنایی نیز معمولا از میان لوسترهای کریستال یا روشنایی‌های مدرن با اشکال مشخص و تعریف‌شده انتخاب می‌شوند. آباژورهای پایه‌بلند برای این فضاها مناسب‌ترند. استفاده از شمع‌ها بیشتر به شکل و نوع جاشمعی آنها بستگی دارد اما شمع‌های بلند و لاغر برای این‌گونه فضاها مناسب‌ترند.

پیشنهاد چیدانه: آورده های روشنایی تیسرا

امیر صادقی
اتاق خواب مدرن
امیر صادقی

دکوراسیون غیررسمی: در یک فضای غیررسمی علاوه بر لامپ‌های معمولی، ریسه‌های نوری و آباژورهای فانتزی می‌توانند حس راحتی بیشتری به فضا دهند. شمع‌ها برای دکوراسیون غیررسمی نیز جذاب به نظر می‌رسند اما باید از استفاده از آنها با جاشمعی‌های پایه‌بلند که حالت رسمی دارند، اجتناب کرد.

پیشنهاد چیدانه: آباژورهای دکوراتیو سوآرت

مجله منزل
شماره 104 اردیبهشت 1396
مجله منزل

در مجله منزل می توانید تصاویری دکوراسیونی جذاب از خانه های ایرانی متفاوت را ببینید و از خواندن داستان آن ها لذت ببرید.
دکوراسیون منزل با طعم اردیبهشت در شماره ۱۰۴ مجله منزل: این شماره اکنون در کیوسک های روزنامه فروشی موجود است.

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه