Chidaneh.com placeholder image

اتاق نشیمن ایرانی، خانه ای که با کمترین هزینه دکور شد!

به قلم: تحریریه چیدانه

تور تک فضا. دیدن خانه های قدیمی با دکوراسیون سنتی همیشه جذابیت خاص خود را دارد. با یاد گذشته ها، اغلب ما ایرانی ها سبک دکوراسیون سنتی را دوست داریم. در داستان نشیمن این هفته به خانه پر مهر مستوره و مهدی در اهواز رفتیم که سعی کردند با کمترین هزینه ها طراحی داخلی خانه را تکمیل کنند:

دکوراسیون خانه

تابلو فرش ریحان

نشیمن هفته در یک نگاه

  • شغل خانم خانه: سال 93 (زمان طراحی داخلی خانه) کارمند بخش خصوصی و دانشجوی ارشد، در چند ماه اخیر خانه دار
  • موقعیت شهر: اهواز/ محله: کیانپارس
  • متراژ فضا: 96 متر مربع
  • سال ساخت: 1381
  • ملک شخصی
  • سبک دکوراسیون: ایرانی/ سنتی
  • رنگ های غالب: سبز، زرشکی
  • ویژگی برجسته طراحی: استفاده از عناصر طبیعی و حتی گاها دور ریختنی در ظاهر مثل چوب و کنده های درخت، گل و میوه های خشک مثل کاج، انار، صدف، سنگ، سبدهای دستباف، صنایع دستی ایران به خصوص اصفهان/ استفاده از رنگ های زرشکی و سبز که رنگ غالب دکوراسیون خانه های سنتی بوده و حس نوستالژیک به بیننده القا می کند (اولین موردی که هر فرد در ورود به خانه ما تحت تاثیر آن قرار می گیرد، رنگ سبز دیوار مقابل و رنگ زرشکی پرده ها و سبک قدیمی فرش هاست)/ اغلب وسایل دکوری یا توسط خودمان ساخته یا رنگ شده یا از وسایل غیر قابل استفاده منزل خانواده هایمان که بدون استفاده بودند، آورده شده و شاید فقط حدود 20 درصد وسایل تزئینی خریداری شده است.
  • طراح: خانم مستوره معین موسوی و همسر
  • مدت زمان طراحی داخلی: کلیت آن حدود دو هفته، البته برخی جزئیات در دو سال بعد از ازدواج به تدریج اضافه شده است
  • نوسازی شده (فقط رنگ آمیزی و تعویض کابینت ها)
  • هزینه دکوراسیون منزل: با تعویض کابینت و رنگ آمیزی حدود 20 میلیون تومان در سال 93

تعریف هر سبک دکوراسیون داخلی، بر اساس منابع مختلف، متفاوت است."

دکوراسیون خانه

فرار از چیدمان خانه های تکراری

فرار از تکرار در چیدمان مرسوم خانه ها و به خصوص رنگ های کاربردی رایج در منازل، باعث شد به این سبک دکوراسیون رو بیاوریم. علاقه هر دوی ما به خانه های قدیمی، سبک سنتی و حس نوستالژیک موجود در این خانه ها هم ما را به سمت این طراحی کشاند.

مطلب مرتبط: دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی، ۲۰ ترفند ساده!

دکوراسیون خانه

دکوراسیون خانه اهواز با کمترین هزینه ها

رنگ های موجود در طراحی سنتی و بیشتر از آن همان طور که در بالا گفته شد، علاقه هر دوی ما به خانه های قدیمی، سبک سنتی و حس نوستالژیک موجود در این خانه ها این سبک دکوراسیون و طراحی را پدید آورد. ما تمام تلاشمان را کردیم که با توجه به امکانات موجود هرچه بیشتر این حس خوب اول از همه به خودمان و در وهله دوم به هر کسی که مهمان خانه ماست القا شود.

دکوراسیون خانه

حصیری که پشت تلویزیون وجود دارد، جزو دکوراسیون به شمار می آید و در واقع آنجا پنجره ای نیست. من دوست داشتم پشت تلویزیون چوب بامبو به صورت افقی قرار بگیرد، اما چون هزینه زیادی داشت و مصر بودیم که چیزی که به کار برده می شود طبیعی باشد از حصیر استفاده کردیم، البته سایز مدنظرمان با وقت کمی که در اختیار داشتیم پیدا نشد؛ به همین دلیل از این سایز استفاده کردیم. نکته دوم اینکه میز یا در واقع پایه ای که زیر گلدان ها قرار دارد، جعبه مهمات باقی مانده از جنگ است که در انبار خانه همسرم نگهداری می شد. هم چنان چون در نظر داشتیم کمترین هزینه را داشته باشیم از آن جعبه به عنوان میز استفاده کردیم، وسایل باغبانی هم داخلش نگه داری می شود تا فضای اضافی نگیرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ایده حصیری برای طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون خانه

تمام فضای خانه را دوست داریم

گوشه گوشه خانه ما حقیقتا با عشق چیده شده و شاید این همان حسی باشد که تقریبا هر کسی مهمان ما بوده به شکل های مختلف بیان کرده است، هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند…

اما از نظر شخصی من بخش هایی که هزینه کمتری داشته و خودمان با ایده خودمان درست کرده ایم، بهترین بخش های خانه ما هستند؛ به خصوص چوب لباسی درختی که همسرم با امکانات کم درست کرد، تابلوی ویترای من به دیوار، انارهای خشک رنگ شده همه و همه حاصل تلاش های شیرینی است که هنوز مزه آن فراموش نشده و انرژی مثبت زیادی به فضا تزریق می کند.

مطلب مرتبط: ۵ رخت آویز خلاقانه که می توانید خودتان بسازید!

دکوراسیون خانه

وسایل و مبلمان خانه سوغات شهرهای مختلف

  • مبلمان و سرویس ناهارخوری و ساعت ایستاده : مبلمان چوبشار کرج به قیمت 11 میلیون تومان
  • فرش ها: فرش ابریشمی کرامتیان به مبلغ 1،600،000 تومان، خرید اینترنتی از سایت فرش آنلاین
  • آینه (700،000تومان) و تابلوهای کاشی و رومیزی قلمکاری همگی از شهر اصفهان
  • لوسترها و جاکفشی از گوهردشت کرج (مجموع لوسترها 550،000 تومان و جاکفشی 300،000 تومان)
  • گل های مصنوعی از برند هارمونی (200هزار تومان، البته تعدادی هدیه هستند که آنها هم از برند هارمونی هستند)
  • پرده ها به قیمت 1.100 میلیون تومان

“همه مبالغ مربوط به اواسط سال 93 هستند".

دکوراسیون خانه

توصیه مستوره و مهدی برای طراحی فضای داخلی خانه

برای داشتن خانه زیبا اول از همه به علایق خودمان توجه کنیم نه چیزی که اکثریت یا به عبارتی مد جامعه می گوید. این ما هستیم که اوقات آرامشمان را می خواهیم در این خانه بگذرانیم نه اکثریت جامعه! همیشه با صرف هزینه زیاد خانه زیبا نمی شود! می توان از وسایل در ظاهر دور ریختنی زیباترین لوازم را ساخت، فقط کافی است خوب نگاه کنیم و بخواهیم که تکرار نکنیم.

باور کنیم که خدا زیباست، زیبایی را دوست دارد و زیباترین ها را در طبیعت قرار داده… از آفریده های خدا الهام بگیریم و تا حد ممکن از عناصر طبیعی در خانه استفاده کنیم. باور ما بر این است که همین چیزهای به ظاهر کوچک و حتی بی هزینه انرژی های منفی را از خانه دور می کند.

دکوراسیون خانه

گیاهان آپارتمانی، منبع انرژی خانه اهواز

گوشه سبز خانه ما با گیاهان آپارتمانی منبع انرژی است، باور داریم که آنها هم مثل ما زنده هستند، نفس می کشند و مثل هر موجود زنده ای قادر به تولید انرژی هستند. سعی کردیم در هر گوشه ای که نور باشد و امکان رشد داشته باشند، گلدان کوچک سبزی داشته باشیم، امیدوارم این کوچولوهای خانه ما از گرمای اهواز جون سالم ببرند!!!

اگر سوالی در مورد نحوه ساخت وسایل یا چیدمان این خانه اهوازی دارید، به پروفایل مستوره معین موسوی بروید و با ارسال پیام از او راهنمایی بخواهید. هم چنین تصاویر بیشتری از خانه در دسترس شما قرار می گیرد.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مائده در تاریخ 10 اسفند 1396
آفرین به این دیزاین رنگ سبز صدری همخوانی شادی با زرشکی ایجاد کرده و گل های درون کیف حصیری جلوه ی بی نظیری داره در ضمن قاب های لوزی در کنار هم طرح هندسی کاشی ها رو از دور نیز نمایان تر می کنه مرسی به این سلیقه

ثبت دیدگاه