Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی خانه تان بازتابی از شخصیت شماست!

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیونمعمولا وقتی در مورد طراحی داخلی حرف می‌زنیم، به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آن توجه می‌کنیم و به چگونگی دستیابی به یک ظاهر خاص در طراحی، انتخاب سبک طراحی مناسب خانه ما، موضوع مهمی است که در طراحی که باید به آن‌ها توجه کنیم. اما یک قطعه از این پازل همیشه بدون توجه رها می‌شود. عرصه‌ای که همیشه به آن توجهی نمی‌شود تاثیر واضح روانشناسی طراحی داخلی  روی ناخودآگاه ما است. انتخاب‌هایی که شما هنگام تصمیم‌گیری در مورد ظاهر خانه خود انجام می‌دهید تاثیری مشخص بر روی احساسات و ادراکات شما می‌گذارد. رنگ دیوارها در آشپزخانه خانه شما ممکن است بر روی استرس شما تاثیر مثبت با منفی بگذارد و تخت‌خوابی که انتخاب می‌کنید باعث می‌شود تا دیگران بتوانند نوع شخصیت شما را حدس بزنند. 

چوب و هنر

آیا می‌خواهید که خانه شما نمایانگر شخصیت واقعی شما باشد؟ سعی کنید مطالعات بیش‌تری بر روی طراحی داخلی انجام دهید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید خانه خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مناسب حس و حال شما باشد. 12 سوال کلیدی که برای طراحی داخلی خانه خود باید به آنها جواب دهید! این مطلب جالب می تواند شما را برای طراحی زیبا و درست راهنمایی کند.
 

1) انتخاب رنگ طراحی داخلی منزل بر روی حس و حال شما تاثیر می‌گذارد

تعجبی ندارد که رنگ مهم‌ترین بخش از چگونگی ادراک ما از جهان پیرامون است. اما، چیزی که ممکن است برای شما جالب توجه باشد این حقیقت است که رنگ‌ها در محیط‌های متفاوت می‌توانند تاثیرات متمایزی بر روی عواطف و حس و حال ما بگذارند. وقتی شروع به تصویر کردن طراحی داخلی خانه خود می‌کنید، مطمئن شوید که از رنگ‌ها به گونه‌ای استفاده خواهید کرد که مناسب حس و حال شما و هماهنگ با شخصیت شما باشند.

طراحان داخلی، و متخصصان بازاریابی در مورد رنگ ها در طراحی داخلی اصول مشخصی توافق دارند:

·        رنگ قرمز: بیانگر قدرت و اشتیاق است. از این رنگ می‌توان برای گرم کردن فضا و ایجاد فضایی صمیمی استفاده کرد.

·        رنگ نارنجی: بیانگر انرژی و نوآوری است. بهترین حالت استفاده از این رنگ به کارگیری آن در مقادیر اندک است. زیرا استفاده بیش از حد از آن باعث کسلی و خستگی چشم می‌شود.

·        رنگ زرد: این رنگ تداعی‌کننده شادی، خلاقیت، و آفرینش است. این رنگ در ترکیب با رنگ‌های خنثی ملایم و در اتاق‌هایی با نور طبیعی فراوان جلوه زیبایی پیدا می‌کند و فضایی آرام و امن را خلق می‌کند.

·        رنگ سبز: این رنگ به داشتن کیفیات ملایم و آرامش‌بخش معروف است. رنگ سبز برای راهرو‌ها بسیار مناسب است زیرا گذر از فضای بیرون به درون را راحت می‌کند.

·        رنگ آبی: این رنگ، رنگ واقعی آرامش، سکون، و سرزندگی است. این رنگ بسیار مناسب فضاهای پر رفت‌وآمد مانند آشپزخانه‌ و سرویس بهداشتی است.

·        رنگ بنفش: این رنگ تداعی‌کننده جلال و بزرگی است. رنگ بنفش انتخاب بسیار خوبی برای اتاق‌های نشیمن رسمی یا اتاق‌خواب‌های اصلی است، زیرا فضایی مجلل و لوکس را خلق می‌کند.

·        رنگ خاکستری: این رنگ حسی از آسودگی و آرامش را در ما ایجاد می‌کند. از رنگ خاکستری در فضاهایی مانند اتاق کار یا حمام استفاده کنید.

·        رنگ قهوه‌ای: مانند رنگ سبز، رنگ‌های قهوه‌ای طبیعی بیان‌گر آرامش و آسودگی هستند. این رنگ را برای فضاهایی انتخاب کنید که در آن‌ها خانواده دور هم جمع می‌شوند و یا فضاهایی که در آن‌ها چندین مبل برای نشستن و گفتگو کردن وجود دارد.

·        رنگ سیاه: رنگ سیاه بیان‌گر قدرت است. از رنگ سیاه در وسایلی استفاده کنید که می‌خواهید توجه همه را به خود جلب کند.

·        رنگ سفید: این رنگ با حسی از پاکیزگی و خلوص در ارتباط است. این رنگ بسیار مناسب تعریف کردن یک فضا است، اما استفاده بیش از حد از رنگ سفید و ترکیب نادرست آن با دیگر رنگ‌ها فضایی خنثی و بی‌ثمر را به وجود می‌آورد. 

به یاد داشته باشید که هنگامی که می‌خواهید رنگی را برای فضای داخلی خانه خود انتخاب کنید، انتخاب سه رنگ بسیار بهتر و مناسب‌تر از انتخاب یک رنگ است. یک رنگ خنثی برای قسمت‌های وسیع مانند دیوارها و کفپوش‌ها و یک رنگ آرام برای مبلمان و وسایل درشت دیگر انتخاب کنید. سپس، رنگ سوم را برای وسایلی خاص و متفاوت که قرار است در فضا تنوع ایجاد کنند انتخاب کنید. 

2) نحوه قرار گرفتن وسایل در طراحی داخلی منزل شخصیت شما را آشکار می‌کند

وقتی دیوارها را رنگ کردید، اکنون نوبت آن رسیده که در مورد نحوه قرار گرفتن وسایل در فضا تصمیم بگیرید. هر شی‌‌ای که برای قرار گرفتن در فضا انتخاب می‌شود به ایجاد آگاهی در مورد کارکرد آن کمک می‌کند. اما، فراتر از این موضوع، ترکیب هر وسیله که فضا را پر می‌کند- از چیدمان نشیمن‌ها گرفته تا وسایلی که به دیوار نصب می‌شود- همگی بیان‌گر شخصیت‌ها و خواسته‌های افراد هستند. 

وقتی ما مهمانان را به خانه‌های خود دعوت می‌کنیم، آن‌ها از روی غریزه شروع به ارزیابی فضای داخلی ما براساس چهار ارزش متمایز و نیز چگونگی ظاهر خانه ما می‌کنند:

·        کارکردی: آیا این وسیله نیازهای شما را برطرف می‌کند؟ آیا میز آشپزخانه به قدر کافی بزرگ است که همه خانواده بتوانند دور آن بنشینند؟ آیا این کفپوش تمام فضای اتاق را پوشش می‌دهد؟

·        اقتصادی: آیا این وسیله به قیمتش می‌ارزد؟ یا سرویس خواب این اتاق‌خواب چقدر ممکن است قیمت داشته باشد؟

·        نمادین: آیا این وسیله دارای حسی عاطفی است؟ آیا شما از مجموعه عکس‌های خانوادگی برای طراحی خانه خود استفاده کرده‌اید یا یک تابلوی نقاشی به دیوار نصب کرده‌اید؟

·        نشانه‌ای: آیا این وسیله دارای نشانه‌ای در خود است؟ آیا این نام یک برند یا نام اصلی وسیله است؟ 

با استفاده از این معیارها افراد شخصیت ما را حدس می‌زنند. فردی که یک میز را برای خانه خود انتخاب کرده است و دارای فضای کافی برای همه اعضای خانواده است به عنوان فردی در نظر گرفته می‌شود که به ظاهر وسایل و نشانه اجتماعی آن‌ها اهمیت می‌دهد. بر عکس، فردی که در یخچال آشپزخانه‌اش مملو از نقاشی‌های کودکان و کارت‌های تبریک دوستان است نسبت به فردی که یک آشپزخانه ساده دارد به عنوان فردی صمیمی‌تر و احساساتی‌تر شناخته می‌شود.

هنگام خرید وسایل خانه خود مطمئن شوید که وسایلی که می‌خرید بیان‌گر شخصیت و احساسات شما هستند و می توانند در خانه شما را شاد نگهدارند.
 

3) درک فضا به ایجاد توهم فضای بزرگ‌تر کمک می‌کند

آیا این جمله را شنیده‌اید: «برای شغلی که خواهان آن هستید لباس بپوشید، نه شغلی که اکنون دارید»؟ اگرچه این جمله معمولا برای مصاحبه‌های شغلی استفاده می‌شود اما می‌توان آن را به راحتی در طراحی اتاق‌های خانه نیز به کار برد.

طراحان داخلی برای دهه‌هاست که از مفهومی به نام درک فضا برای خلق خانه‌‌هایی استفاده می‌کنند که بزرگ به نظر برسند و اتاق‌های آن امکانات مناسب و راحتی برای فرد داشته باشد. این مفهوم در واقع به این مسئله اشاره دارد: استفاده از تکنیک‌های بصری که بر روی ادارک دیگران از فضای زندگی ما اثر می‌گذارند.

اگر می‌خواهید خانه شما از اندازه واقعی بزرگ‌تر به نظر برسد، از مبلمانی متناسب با فضا و باریک استفاده کنید، یک آینه بزرگ را بر روی دیوار پشتی قرار دهید، و با استفاده از وسایل تزئینی  و وسایلی که به دیوار نصب می‌شود به فضای خود عمق دهید. افرادی که می‌خواهند فضای خانه آن‌ها جذاب باشد باید از پالت رنگی گرم استفاده کنند، مبلمان را به صورت گروهی در کنار هم بچینند تا فضایی صمیمی به وجود بیاید، و از نورهای فضاساز به قدر کفایت استفاده کنند.
 

4) از فنگ‌شویی برای ایجاد انرژی مثبت در  طراحی داخل خانه خود استفاده کنید

اگر می‌خواهید تغییری در زندگی خود ایجاد کنید، چرا از تغییر در فضای داخلی خانه خود شروع نمی‌کنید؟ فنگ‌شویی، هنر باستانی چینی، برای 3000 سال در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌ است و کارشناسان معتقدند که استفاده از اصول آن باعث ایجاد انرژی‌های مثبت، خوش‌شانسی، عشق، و موفقیت در خانه می‌شود.

به کارگیری درست فنگ‌شویی نیاز به متخصصانی دارد که نقشه انرژی هر فضا را تحلیل کنند، و سپس براساس این تحلیل‌ها تصمیم بگیرند که از کدام جنبه‌های طراحی داخلی مانند رنگ‌ها و یا مواد مختلف استفاده کنند. با این وجود، اگر نمی‌خواهید چنین هزینه‌ای را انجام دهید، نکاتی اندکی وجود دارند که به کارگیری آن‌ها باعث ارتقای انرژی‌های یک خانه می‌شود.

مطمئن شوید که فضای ورودی خانه شما تمیز، رنگارنگ، و جذاب است. تمام مبلمان خانه خود را به گونه‌ای در فضا بچینید که بتوانید به راحتی در ورودی خانه را ببینید و به مهمانان خوش‌آمد بگویید. با عناصر طبیعی مانند گل‌ها و سنگ‌ها خانه خود را تزئین کنید. سعی کنید همیشه خانه خود را در وضعیتی خوب و حالتی منظم نگه دارید. 

برای آشنایی بیشتر می توانید به قسمت فنگ شویی در چیدانه مراجعه کنید.
 

شیوه‌ای که در آن طراحی داخلی خانه شما به چشم می‌آید تنها بخش کوچکی از تاثیرات آن است. پشت رنگ‌هایی که برای دیوارهای خانه خود انتخاب می‌کنید و یا شیوه‌ای که با استفاده از آن مبل‌های خانه خود را می‌چینید لایه‌ای از معنا نهفته است. هر انتخابی که در طراحی داخلی خانه خود انجام می‌دهید دارای تاثیری خاص بر روی ناخودآگاه شماست. مطالبی که ذکر شد را به دقت بخوانید و هنگام طراحی خانه خود از آن‌ها استفاده کنید.

اگر مشغول تغییر دکوراسیون خانه خود هستید مطلب 12 افسانه غیر واقعی در طراحی داخلی را به شما پیشنهاد می کنیم.

به ما بگویید: آیا تا به حال به جنبه‌های روان‌شناختی طراحی داخلی خانه خود فکر کرده‌اید؟ اگر اخیرا خانه خود را طراحی کرده‌اید، چگونه این کار را انجام داده اید؟ در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه سوالات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
پوریا در تاریخ 26 شهریور 1393
]چه نکات قابل توجه ومفیدی خیلی استفاده کردم.
الی در تاریخ 06 خرداد 1397
چرا اینقدر سایت شما خوبه ؟؟؟؟ میشه بگین ؟ شما عالی هستید من که هر روز میام اینجا کلی انرژی میگیرم ،ممنون از عوامل چیدانه

ثبت دیدگاه