Chidaneh.com placeholder image

گیاهان سمی، علائم خطرناک این 13 گیاه را بشناسید!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان سمی چیست؟ آیا می توان بدون دغدغه فکری هرکدام از انواع گیاهان را در فضای سبز و یا فضای داخلی خانه استفاده کرد؟ با شناخت از گیاهان سمی نمی خواهیم شما را دچار ترس کنیم و بگوییم که نمی توانید از این گیاهان استفاده کنید، ولی کودکان و حیوانات خانگی را از این گیاهان دور نگه دارید تا دچار بیماری نشوند. در این مطلب با انواع گیاهان سمی آشنا شوید:

انگشتانه

تابلو فرش ریحان

گیاه انگشتانه

نگذارید گل های رنگی گیاه انگشتانه شما را فریب بدهند. گل های زنگوله ای شکل و دانه های این گیاه گلدار برای کودکان جذاب است. این گیاه دارای ترکیباتی است که برای درمان بیماری ناتوانی قلبی استفاده می شود و خوردن آنها مثل این است که دز زیادی از داروهای قلبی را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

ریواس

ریواس

گیاه ریواس دارای ساقه های خوراکی خوشمزه ای است که در باغچه کاشته می شود. باید این نکته را به شما بگوییم که سعی نکنید برگ های گیاه ریواس را بخورید. خوردن زیاد آن کلیه را دچار مشکل می کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

پیچ گلیسین

پیچ گلیسین

خوشبختانه پیچ گلیسین به عنوان یکی از گیاهان بالارونده به ندرت ما انسان ها را آسیب می زند، ولی غلاف یا نیام بذری آنها برای سگ، گربه و اسب سمی است. اگر دیدید حیوان خانگی شما علائمی مانند استفراغ و اسهال دارد، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا به عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی شناخته شده است، ولی همین گیاه آپارتمانی اگر خورده شود، خطرناک و کشنده خواهد بود و منجر به تورم و بسته شدن راه هایی تنفسی بدن می شود. حتی مسواک زدن در مقابل دیفن باخیا موجب سوزش و خارش می شود.

مطلب مرتبط: نگهداری دیفن باخیا در خانه، این گیاه سمی را بیشتر بشناسید!

لیلیوم

لیلیوم

این روزها به جرات می توان گفت که در همه گلفروشی ها گل لیلیوم را به وفور و در رنگ های متنوع می توان دید. خوب است بدانید که این گیاه گلدار زیبا حتی بعد از بهار که گرده افشانی پایان یافته، برای گربه ها خطرناک است. خوردن مقدار بسیار کوچکی از لیلیوم موجب آسیب شدید کلیه و یا مرگ می شود.

نرگس

گل نرگس

پیاز گل نرگس سمی ترین بخش این گیاه گلدار است، پس اگر به فکر کاشت دوباره این گیاه بعد از دوره گلدهی آن هستید، به سگ یا گربه خود فکر کنید که دوست دارد باغچه حیاط را بکند. خوردن این گیاه موجب استفراغ، اسهال، تشنج، رعشه و مشکل قلبی می شود.

ادریسی یا هورتانسیا

ادریسی یا هورتانسیا

گل های زیبای ادریسی سمی هستند آن هم از نوع سیانید! نیازی نیست همین حالا به فکر جدا کردن و نابودی این گیاه گلدار خود باشید. مراقب باشید کودکان و حیوانات خانگی این گیاه گلدار زیبا را نخورند که بسیار خطرناک است.

خر زهره

خر زهره

گیاه خرزهره دارای گلهایی به رنگ سفید، صورتی و قرمز است. اگر تنها مقدار کوچکی از گیاه خرزهره خورده شود، می تواند منجر به مرگ شود. باید این نکته را بدانید که حتی یک برگ کوچک این گیاه هم می تواند فرزند شما را آسیب بزند. علائم مسمومیت با خرزهره خواب آلودگی، کاهش ریتم ضربان قلب و لرزش است.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی سمی، برای حیوانات خانگی چی خطرناکه؟

آزالیا

آزالیا

گیاه آزالیا با گل های زیبا فوق العاده چشمگر است و ممکن است شما را ترغیب کند که به فکر چیدن بیفتید، ولی باید گفت تمام این گیاه گلدار سمی است. خوردن گل، ساقه و شاخه یا برگ آزالیا موجب دل درد، تنفس سخت، بی حالی و خواب رفتگی، کما و حتی مرگ می شود.

شوکران آبی

شوکران آبی

ممکن این این گیاه کوچک سفید را در حیاط و باغچه خانه خود به عنوان علف هرز ببینید. اگر حیوان خانگی کنجکاو و بازیگوشی دارید، حتما این گیاه را از باغچه خود حذف کنید. سم گیاه شوکران آبی که دارای عطری مشابه هویج است به سیستم عصبی حمله می کند و می تواند آسیب های جدی به انسان و حیوان بزند.

سرخدار

سرخدار

همه قسمت های گیاه سرخدار سمی بوده، ولی دانه و بذر این گیاه سمی ترین بخش آن است. آلکالوئیدهای سرخدار موجب تشنج، بی حالی و خواب رفتگی و در بدترین حالت موجب نارسایی و سکته قلبی می شود.

فیلودندرون

فیلودندرون

شیره فیلودندرون، این گیاه آپارتمانی موجب تحریک و خارش پوست و دهان می شود و به دنبال آن تورم گلو، مشکل تنفسی، سوزش و درد و هم چنین مشکلات معده رخ می دهد. عکس العمل های بیشتر به فیلودرندرون به ندرت اتفاق می افتد ولی بهتر است که این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی به دور نگه دارید.

دارواش

دارواش

دارواش از گیاهان انگلی است و با تغذیه از گیاه دیگری رشد می کند. مرگ آور بودن این گیاه جای بحث و گفتگو دارد، ولی می تواند مشکلات جدی به دنبال داشته باشد: بیماری گوارشی، کاهش ضربان قلب و اثرات هالوژنیک از عواقبی هستند که در دز بالا برای انسان پدید می آید، ولی برای حیوانات خانگی خطرناک تر است.

در بخش باغبانی می توانید با طیف وسیعی از مطالب در مورد گل و گیاه و نگهداری از گیاهان آشنا شوید. شما می توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت افزودن دیدگاه در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: housebeautiful | مترجم: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه