Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون کتابخانه منزل، با گیاهان جذاب تر میشه!

به قلم: گلنار

این روزها کتابخانه‌ها چیزی فراتر از یک فضای ذخیره‌سازی برای کتاب‌ها محسوب می‌شوند. تا به حال به چیدمان فضای کتابخانه‌تان توجه کرده اید؟ در حال حاضر علاوه بر کتاب، از چه لوازمی برای دکوراسیون کتابخانه منزلتان استفاده کرده اید؟ تابلو، مجسمه یا گلدان؟ 

گیاهان یکی دیگر از لوازمی هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها کتابخانه‌تان را تزیین کنید. شاید در ابتدا تزیین کتابخانه به کمک گیاه کاری ساده به نظر برسد اما انجام این کار به شیوه‌ای صحیح و فکرشده، چندان هم که به نظر می‌رسد ساده نخواهد بود. از تنوع بالای گیاهان گرفته تا محل قرارگیری صحیح و گلدان‌های گیاهان، همگی مواردی هستند که باید از پیش در موردشان فکر شده باشد. در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور یک کتابخانه‌ معمولی را تبدیل به یک کتابخانه پر از رنگ‌های سبز و زنده کنید.

تابلو فرش ریحان
دکوراسیون کتابخانه

دکوراسیون کتابخانه منزل

اولین نکته در دکوراسیون کتابخانه این است که گیاهان انتخابی همگی به آب کافی و نور مورد نیاز دسترسی داشته باشند تا شاداب و سرحال باقی بمانند.

قدم اول: همه چیز را مد نظر قرار دهید

نقاط و فضای خالی در قفسه‌های کتابخانه را شناسایی کنید؛ فضاهایی که از قابلیت جای‌گیری عناصر جدید برخوردار باشند. اگر فضای خالی پیدا نکردید، خودتان آن را ایجاد کنید. برای مثال اگر کتاب‌های شما پشت‌سرهم در یک خط منظم چیده شده اند، سعی کنید آن‌ها را به گونه‌ای بچینید که تعدادی به صورت عمودی و تعدادی دیگر مثلا سه کتاب یا بیشتر به صورت افقی در کنار کتاب‌های عمودی قرار بگیرند. در این شرایط فضایی جهت قرارگیری یک گیاه هم فراهم می‌شود.

به هنگام تزیین کتابخانه، باید به خود قفسه‌ها و فضای اطراف آن‌ها، میزان نوری که قفسه‌ها دریافت می‌کنند، رنگ‌ها و آیتم‌های موجود در فضا هم توجه ویژه‌ای داشت.
توجه به این نکته الزامی‌ست که برای قفسه‌هایی که به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کنند، بهتر است از گیاهانی که شاخه و برگ‌های تیره‌ای دارند استفاده نکنید، زیرا از نظر بصری موجب بروز یک فضای بسیار تیره می‌شود.

پیش از چیدمان، به تعداد گیاهانی فکر کنید که علاقه دارید در کتابخانه‌تان قرار بگیرند. اگر به دنبال خلق یک فضای ماکسیمال و به سبک بوهو هستید، بهتر است تا حد ممکن از گیاهان بیشتری استفاده کنید. اما برای خلق یک فضای مدرن و مینیمال، وجود 3 گیاه در دکوراسیون کتابخانه کفایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی: مدل کتابخانه مدرن، کدوم برای کتاب هام بهتره؟

دکوراسیون کتابخانه منزل

قدم دوم: موجودی خود را در نظر داشته باشید

همه گیاهانی را که در اختیار دارید، کنار هم قرار دهید تا دید و انتخاب بهتری داشته باشید. در واقع میزان نوری که قفسه‌های کتابخانه شما دریافت می‌کنند هم به نوعی تعیین‌کننده نوع گیاهی هستند که قادر به استفاده آن‌ها در دکوراسیون کتابخانه هستید.

تا زمانی که کتابخانه شما درست کنار یک پنجره یا در معرض یک منبع نور نباشد، قطعا گیاهان شما به آرامی نابود می‌شوند. اگر کتابخانه شما به هیچ عنوان به هیچ منبع نوری دسترسی ندارد، می‌توانید از نورهای ال‌ای‌دی مخصوص رشد گیاه استفاده کنید که به راحتی قابل دسترس و نصب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

راه‌حل دیگر این است که گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به نور زیادی ندارند و با نور کم هم زنده خواهند ماند.

مطلب پیشنهادی: بهترین جای کتابخانه خانگی در دکوراسیون شما کجاست؟

تزیین کتابخانه

اگر کتابخانه شما از مجموعه رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود، شما آزادی عمل بیشتری جهت ترکیب کردن آن با احجام و فرم‌های مختلف دارید اما برای قفسه‌های مدرن و مونوکروم بهتر است که از رنگ‌های خنثی مثل مشکی، سفید و کرم استفاده کنید.

به هنگام انتخاب گلدان برای گیاه خود بهتر است دقت کافی به خرج دهید تا در نهایت یک ترکیب زیبای را برای دکوراسیون کتابخانه خود به وجود آورید. استفاده از گلدان‌هایی با ظاهر نه چندان زیبا، قطعا تاثیر کاملا مخربی بر کلیت ظاهری کتابخانه شما خواهد داشت.

نکته دیگری که به هنگام انتخاب گیاه باید در نظر داشته باشید، میزان رشد آن است. بهتر است نسبت به رشد گیاه خود کاملا آگاهی داشته باشید و بدانید که قرار است به صورت عمودی، به شکل رونده یا هر حالت دیگری رشد کند تا پیش‌بینی کنید و فضایی جهت رشد آن در کتابخانه فراهم کنید. دانستن این مسئله همچنین در انتخاب گلدان مناسب هم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: کتابخانه کنج دیواری، گوشه ها هم حرفی برای گفتن دارند!

تزیین کتابخانه منزل

قدم سوم: قاب‌بندی کنید

برای آغاز کار دکوراسیون کتابخانه یک پیشنهاد جالب وجود دارد. هر قسمت از قفسه‌های کتابخانه را به شکل یک قاب عکاسی ببینید و سعی کنید در آن قاب یک ترکیب‌بندی زیبا ایجاد کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا قاب‌های مختلفی را چیدمان و امتحان کنید تا چشم‌نوازترین قاب به‌دست آید.

مطلب پیشنهادی: کتابخانه یا ویترین! شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

دکوراسیون کتابخانه

قدم چهارم: مقیاس و ابعاد را در نظر بگیرید

گیاهان در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند بنابراین بهتر است گیاهان با ارتفاع‌های مختلف را امتحان کنید تا گیاه مناسب برای قفسه کتابخانه خود را پیدا کنید. کار را در ابتدا با قرار دادن گیاهان بزرگتر در انتهای قفسه‌ها آغاز کنید. گیاهان بلند را در کنار گیاهان کوچک یا چندین کتاب قرار دهید. بهتر است گیاهانی با رشد عمودی را در قسمت سقف کتابخانه قرار دهید تا جهت رشد آن‌ها محدودیتی وجود نداشته باشد.

گیاهان رونده یک گزینه بسیار مناسب برای دیزاین کتابخانه محسوب می‌شوند؛ در طول قفسه‌ها حرکت می‌کند و نمای بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

شاید بتوان گفت این ترکیب، ترکیب بسیار زیبایی برای دکوراسیون کتابخانه محسوب می‌شود: گیاهان بلند برای بالایی‌ترین قسمت کتابخانه، مثل فیلودندرون بالا رونده یا نخل کنتیا کوچک. گیاهان رونده مثل پتوس و فیلودندرون میکانز برای قفسه‌ها و گیاهان کوچکتر برای پر کردن فضاهای خالی در میان کتاب‌ها.

مطلب پیشنهادی: مدل کتابخانه خانگی ساده، 1+10 خانواده کتاب دوست ایرانی

چیدمان کتابخانه

قدم پنجم: به دنبال عناصر متنوع‌تر باشید

جهت افزودن عمق و زیبایی به قفسه‌ها، بهتر است از گیاهانی که برگ‌هایی با رنگ‌های متنوع دارند استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند شامل سینگونیوم گلبول قرمز و کالاته‌آ باشند.

سعی کنید به هنگام دکوراسیون کتابخانه به کمک گیاهان، از انجام این کار نهایت لذت را ببرید. اجازه ندهید هیچ چیزی شما را محدود کند؛ قدرت تخیل و خلاقیت خود را آزاد کنید. در تزیین کتابخانه می‌توانید مواردی مثل عکس‌، یادگاری‌های سفر یا حتی ظرف آب‌پاش را قرار دهید. اجازه دهید لوازم و عناصر، هریک داستانی را در قفسه‌ها تعریف کنند.

“برای سفارش انواع مدل کتابخانه چوبی می توانید با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید:

مطالب مرتبط: 

نویسنده: فرگل سلحشور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه