کتابخانه یا ویترین! شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

کتابخانه یا ویترین! شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

به قلم: مژگان احمدی

بعضی‌ها دوست دارند کتابخانه بخشی از دکوراسیون پذیرایی باشد، بعضی‌ها نیز بوفه و ویترین را برای دیزاین پذیرایی، ترجیح می‌دهند. انتخاب کتابخانه یا ویترین وقتی بحث‌برانگیز است که جای کافی برای داشتن هر دو باهم وجود نداشته باشد. بنابراین مجبورید با توجه به سلیقه‌ی شخصی، سلیقه‌ی خانواده، وسایل ویترینی و کتاب‌هایی که دارید، یکی را انتخاب کنید. ما نیز با اشاره به چند نکته‌ی کاربردی در کنار شما هستیم که راحت‌تر تصمیم بگیرید.

کتابخانه یا ویترین- راهنمای خرید

قالیشویی ادیب

کتاب‌هایتان بیشتر است یا وسایل دکوری ویترین؟

این اولین قدم برای تصمیم‌گیری است. خوشبختانه برای استفاده از کتابخانه یا ویترین در دکوراسیون منزل هیچ محدودیتی از نظر سبک‌ دکوراسیون ندارید. چه کلاسیک‌پسند باشید چه مدرن و امروزی، می‌توانید متناسب با سبک مورد نظرتان کتابخانه یا ویترین‌تان را بسازید.

مطلب پیشنهادی: کتابخانه چوبی مدرن؛ قطعه گمشده دکوراسیون خانه

البته معمولا ویترین‌های منبت‌کاری شده با ظروف گران‌قیمت تزئینی در دکوراسیون کلاسیک نسبت به کتابخانه پرطرفدارتر است. در مقابل برای دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال که زرق و برق جایگاه چندانی ندارد، کتابخانه می‌تواند گزینه بهتری باشد.

حسین گلیار
عکاسی دکوراسیون داخلی
حسین گلیار

فروزان رحمانی
خانه خانم مریم ابطحی
فروزان رحمانی

گالری تحسین
بوفه چوبی
گالری تحسین

اما بهترین کار این است که ببینید چه چیزی دارید و چه چیزی ندارید؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیر را درباره قفسه کتابخانه یا ویترین دکوری‌ها در نظر داشته باشید:

  • اگر هنوز کتاب‌های زیادی ندارید، پس احتمالا یا خیلی اهل مطالعه نیستید و یا عادت به خواندن کتاب‌های الکترونیک و گوش دادن به کتاب‌های صوتی دارید. بنابراین بهتر است که طراحی کتابخانه را برای مکان دیگری مثل اتاق خواب، راهرو یا تراس لحاظ کنید.
  • اما اگر خیلی اهل مطالعه هستید و کتاب‌های ارزشمند زیادی دارید، خوب است که به وجود یک کتابخانه در پذیرایی فکر کنید. چون واقعا زیبا و باجبروت است.

مبلمان خانگی چوب و هنر
ویترین چوب و هنر مدل جیوا Jiva
مبلمان خانگی چوب و هنر

این در مورد وسایل هم صدق می‌کند. ممکن است لوازم و ظروف ارزشمندی داشته باشید که هرگز برای ماندن داخل کمدها، مناسب نباشند! زیبایی و درخشش ویترین خانگی با وسایل ارزشمند درونش بدون شک تاثیر چشمگیری بر دکوراسیون منزل‌تان دارد.

پیشنهاد ما این است که اگر سر دوراهی هستید و کتابخانه یا ویترین را به یک اندازه دوست دارید، بهتر است که با توجه به داشته‌هایتان تصمیم بگیرید. یعنی ویترین را انتخاب نکنید. درحالیکه باید تازه به فکر خرید لوازم درونش باشید با بالعکس! یک قدم فاصله از مصرف‌گرا بودن.

مطلب خواندنی دیگر: 7 قفسه و کتابخانه مدرن، برترین ها در ویترین کالای چیدانه!

معین صالحی
کتابخانه چوبی پذیرایی
معین صالحی

فکر نظافت و نگهداری کتابخانه یا ویترین هم باشید!

هر وسیله‌ای که برای دکوراسیون خانه استفاده می‌کنیم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. از فرش و پرده گرفته تا گل و گلدان. این در مورد کتابخانه یا ویترین هم صدق می‌کند. بنابراین اگر وظیفه‌ی نگهداری از لوازم به عهده‌ی شماست، شغل، مشغله، وقت خالی و حوصله‌ خود را لحاظ کنید.

معین صالحی
منزل صمیمی و شاد رها و محسن
معین صالحی

برای مثال اگر خیلی نمی‌توانید برای تمیزکاری خانه، وقت صرف کنید و تمیز بودن وسایل برای‌تان اهمیت دارد، ویترین گزینه چندان خوبی برای شما نیست. چون به نظافت و تمیزکاری بیشتری از کتابخانه نیاز دارد. یا بهتر است بگوییم پاک کردن کتابخانه نسبت به پاک‌کردن یک ویترین با وسایل حساس درونش، آسان‌تر و سریع‌تر قابل انجام است.

بنابراین بهتر است که شرایط زندگی و اولویت‌هایتان را در انتخاب جزئی‌ترین وسایل منزل از جمله کتابخانه یا ویترین، لحاظ کنید. وگرنه زمان و انرژی ارزشمندتان خیلی راحت، دزدیده خواهد شد.

کتابخانه یا ویترین

کتابخانه یا ویترین؟ هر دو را با هم داشته باشید

درنهایت؛ بنا به دلایلی مثل اختلاف نظر با سایر اعضای خانواده، علاقه‌ی بسیار زیاد خودتان به کتابخانه و ویترین و حتی داشتن تعداد زیادی از هر دو وسایل دکوری و کتاب، می‌توانید از بوفه‌ها یا شلف‌هایی استفاده کنید که هم کتاب‌خانه‌اند و هم ویترین. یک کتابخانه دکوراتیو! اتفاقا ایده‌های زیادی برای چیدمان کتاب در کتابخانه و وسایل دکوراتیو در کنار هم وجود دارد که حتما برای‌تان جالب خواهد بود. به تصاویر زیر دقت کنید.

نگین کیانی
طراحی کتابخانه کوچک خانگی با قفسه چوبی
نگین کیانی

نگین کیانی
عکاسی خانه خانم سعیده نظری در ساری
نگین کیانی

شیما خراسانی
طراحی کتابخانه چوبی
شیما خراسانی

مبلمان خانگی چوب و هنر
کتابخانه چوبی
مبلمان خانگی چوب و هنر

شیما خراسانی
آرامش آبی رنگ در خانه هدیه و بهزاد
شیما خراسانی

محسن رشیدی
منزل خانم فتحی
محسن رشیدی

حرف آخر

امروز؛ روز کتابخانه سیار است و چه بهتر که در مورد انتخاب انواع کتابخانه یا ویترین منزل خود، تصمیم بگیرید. فقط کافیست که کمی عمیق‌تر به خودتان نگاه کنید. خانه هرکسی در نهایت شبیه صاحبانش می‌شود.

شما نیز می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در مورد انتخاب ویترین یا کتابخانه در دکواسیون منزل با ما به اشتراک بگذارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه