Chidaneh.com placeholder image

اکسسوری زنانه، مد ایرانی در دستان دو بانوی کارآفرین!

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی سخن از جواهر می‌شود ناخودآگاه نوعی ظرافت و تلالو در اذهان نقش می‌بندد و چه بهشتی می‌شود اگر در این میان، اصالت و هندسه معماری ایرانی نیز با این هنر آمیخته شود، آن زمان است که می‌توان گفت: جواهری در بهشت معماری ایرانی!

ساقدوش بار

جواهر بهشت
گردنبند با نقوش ایرانی
جواهر بهشت
 

شیرآلات کسری

اکسسوری زنانه بهشت 

بانو مهناز صدری فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان بوده و در حال حاضر نیز در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات در شهر اصفهان مشغول به فعالیت است. او در خلال سال‌های تحصیل در دانشگاه به دنبال علایق خود، گرایش طراحی جواهرات را انتخاب نمود و درنهایت هم کار بر روی پایان‌نامه با عنوان طراحی زیورآلات با الهام از نقوش و فرش‌های ایرانی، نقطه آغازی برای شروع فعالیت حرفه‌ای او در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات با رنگ و بوی ایران‌ زمین شد.

جواهر بهشت
انگشتر با نقوش ایرانی
جواهر بهشت
 
 

از آنجایی‌که تقریباً فرم کلی کارهایش درخت سرو، باغ‌های ایرانی و به‌نوعی تداعی‌گر بهشت بود نام بهشت را برای مجموعه خود برگزید. در چند سال اخیر، رنگ، نقش مهمی در طراحی زیورآلات و اکسسوری های زنانه ایفا کرده و ماهیت هیجان‌انگیز و امکاناتی که در اجراهای نوین در اختیار طراح قرار می‌دهد سبب شده تا به‌عنوان یکی از عناصر اصلی در کار طراحان جواهر تبدیل شود. این جریان به‌صورت ناخود آگاه در طراحی‌های او نیز نمود پیدا کرده و کاملاً مشهود است.

جواهر بهشت
پلاک گردنبند با نقوش معماری
جواهر بهشت
 

به‌طورکلی محصولات از جنس نقره و برنز ساخته شده و به دو دسته تقسیم می‌گردند، محصولاتی که در قالب مجموعه و با الهام از موضوع مشترکی طراحی می‌شوند و دسته دیگر کارهایی که به‌صورت تک‌محصول طراحی و ارائه می‌گردند.
آخرین مجموعه از آثار این بانو با الهام از بناهای تاریخی و کاشی‌کاری‌های مساجد اصفهان طراحی شده است. از آغاز سعی بر این شده که در طراحی‌ها از معماری ایرانی و به‌خصوص کاشی‌کاری‌های آن که از نظر هارمونی و رنگ‌بندی در میان بناهای تاریخی دنیا شناخته‌شده، استفاده شود؛ به‌طور مثال در بعضی از کارها از فرم مینیمال شده بناهای تاریخی در قالب گردنبند و انگشتر استفاده شده است.

جواهر بهشت
گوشواره با نقوش معماری
جواهر بهشت
جواهر بهشت
گردنبند با نقوش معماری
جواهر بهشت
جواهر بهشت
گردنبند با نقوش معماری
جواهر بهشت

در حال حاضر، فروش آنلاین اکسسوری ها و محصولات از راه شبکه‌های اجتماعی و همچنین خرید حضوری در چند گالری در تهران، اصفهان و خارج از کشور صورت می گیرد.

کیف و دست سازه های لیرو
کیف دوشی
کیف و دست سازه های لیرو
 

کیف و دست سازه های لیرو 

این بار در بخش مد و معماری با چیدانه به دیار سرسبز و حاصل‌خیز گیلان سفر کردیم؛ جایی که سبزینگی و طراوت، چشم‌ها را به اسارت می‌برد. لیرو نیز نام گلی در این خطه است که بانوی کارآفرین؛ آتوسا مرآتی برای حفظ اصالت و پیشینه‌اش برای برند خود برگزید. از آنجایی‌که این روزها بیشتر مردم به دنبال محصولات جدید و دست‌ساز هستند، تفاوت این آثار نسبت به محصولات مشابه خارجی برایشان عیان است.

کیف و دست سازه های لیرو
کیف و شال ست
کیف و دست سازه های لیرو
 

خانم مرآتی که در رشته گرافیک تحصیل ‌کرده است تصمیم گرفت تا در کارگاه تولیدی خود به تولید کیف، شال و بند ساعتی متفاوت از آنچه در بازار وجود دارد، مشغول شود و با آثار و اکسسوری زنانه و مردانه خاص و متفاوت خود به افراد شیک‌پوشی که به آراستگی ظاهرشان اهمیت می‌دهند هم‌قدم گردد.

کیف و دست سازه های لیرو
کیف و شال ست سبز آبی
کیف و دست سازه های لیرو
 

سبک کیف دست دوز لیرو، سنتی بوده و آثاری که از جنس پارچه، چرم، کتان و حتی ترکیبی دوخته می‌شوند با نقوش کاشی‌کاری بناهای سنتی و مساجد ایرانی، منقش شده اند. در این آثار، سعی شده تا با استفاده از پارچه و طرح‌ کاشی‌کاری‌های سنتی مساجد ایران، بته‎ جقه و طرح‌های مخصوص ایرانی، تمدن و فرهنگ آن حتی در ایران هم به‌ شکل پررنگ‌تری در دید مردم قرار گیرد که مورد استقبال خوبی هم واقع شده است.

کیف و دست سازه های لیرو
کیف وشال و ساعت ست
کیف و دست سازه های لیرو
کیف و دست سازه های لیرو
کیف وشال و ساعت ست
کیف و دست سازه های لیرو
کیف و دست سازه های لیرو
کیف و شال ست
کیف و دست سازه های لیرو

از سوی دیگر، خوشبختانه در فراسوی مرزها نیز نقوش سنتی ایرانی بسیار موردتوجه و استقبال قرار می‌گیرد؛ بنابراین او نیز سعی کرده است تا علاوه بر تولیدات داخلی با صادر کردن محصولات به خارج از کشور در نمایش فرهنگ غنی ایرانی سهیم باشد. هم‌چنین محصولات از راه شبکه‌های اجتماعی و شعبه‌ها در شهرهای مختلف ایران به فروش می‌رسد. هدف این بانوی بزرگوار، ارائه محصولاتی باکیفیت و جلب هر چه بیشتر رضایت مشتری بوده و  او امیدوار است که روزی خرید محصولاتی با برند ایرانی در اولویت توجه مردم قرار گیرد.

برای برقراری ارتباط و دیدن عکسهای بیشتر این دو هنرمند به پروفایل جواهر بهشت و کیف و دست سازه های لیرو در وبسایت چیدانه سری بزنید. اگر شما هم محصولات خلاقانه ای می سازید آن را به شماره تلگرام ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰ ارسال کنید. 

منبع: مجله منزل | نویسنده: بهاره قدیر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه