Chidaneh.com placeholder image

فضاهای پرت خانه، یک سانتی متر را هم از دست ندهید!

به قلم: تحریریه چیدانه

در هرخانه‌ای گوشه‌های پرت و بلا استفاده‌ای وجود دارد؛ فرورفتگی‌هایی در کنج‌ها یا در برخی فضاها مثل ورودی و راهروها که نمی‌دانیم چگونه از آنها بهره ببریم. فضاهای زیر راه‌ پله در خانه‌های ویلایی نیز از این دست هستند. با کمی تدبیر و تفکر می‌توانیم به بهترین روش از این فضاها استفاده کنیم. اولین قدم این است که در خانه‌تان باید از هر سانتی‌متر مربع استفاده بهینه کنید؛ بنابراین باید به دنبال گوشه‌ ها بگردید. گوشه‌ ها می‌توانند به‌طور هوشمندانه‌ای اشغال شوند و مورداستفاده قرار گیرد. فضاهای بلا استفاده را تخمین بزنید و مطمئن شوید بهترین استفاده را از آنها خواهید کرد. در این مطلب تلاش می‌کنیم راهکارهایی برای استفاده بهینه از فضاهای پرت خانه را مطرح کنیم تا اگر در خانه‌تان با چنین معضلی درگیر هستید آن را به فرصتی برای استفاده مفید از فضا تبدیل کنید.

عرفان شریف نژاد: عکاس
مبل ال در دکوراسیون پذیرایی
عرفان شریف نژاد: عکاس

قالیشویی ادیب

طراحی فضاهای پرت نشیمن

دکوراسیون کنج دیوار با مبل ال شکل 

یکی از راهکارهای دکوراسیون کنج دیوار استفاده از مبل‌های ال شکلی است که برای فضاهای گوشه ساخته ‌شده‌اند. نقاط گوشه معمولاً راحت هستند، حس تملک می‌دهند و نقاط مناسبی برای لم دادن به حساب می‌آیند. معمولا در یک اتاق کوچک، گوشه‌ها دنج، گرم و راحت هستند. امتیاز دیگر این چیدمان این است که شما می‌توانید چراغ‌های مطالعه را به دیوار بالای سر مبل متصل کنید که فضای کف با چراغ‌های زمینی و میزهایی برای چراغ‌های رومیزی اشغال نشوند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
شومینه آجری دکوراسیون
عرفان شریف نژاد: عکاس

دکور گوشه دیوار با شومینه 

شما می‌توانید برای دکور گوشه دیوار از یک شومینه استفاده کنید. شومینه‌ها برای اتاق‌هایی که منظره‌ای به بیرون ندارند مناسب‌ هستند. کارهای هنری و نورپردازی بر بالای شومینه، آن را به عنصر اصلی اتاق تبدیل می‌کند. با کمک گوشه‌ها می‌توانید فضایی دنج و راحت برای مطالعه ایجاد کنید و آن را با قفسه و کتابخانه تکمیل نمایید.

معین صالحی
طراحی دیوار پشت تلویزیون
معین صالحی

قرار دادن تلویزیون در گوشه دیوار

پیشنهاد می‌کنیم که تلویزیون را با زیرکی در گوشه دیوار قرار دهید، چراکه این نوع چیدمان، راه‌حل مناسبی برای آنهایی‌ است که نمی‌خواهند تلویزیون در اتاق حکم‌فرما شود و بر کل فضا تسلط داشته باشد. آثار هنری ارزشمند هستند، اما ممکن است در گوشه اتاق نادیده گرفته شوند. می‌توانید با افزودن ارتفاع، ابعاد، بافت و تغییر شکل هندسی اثر هنری، گوشه اتاق را به نقطه توجه اصلی (پرده نمایش) تبدیل نمایید.

فروزان رحمانی
مبل سبز در نشیمن
فروزان رحمانی

پوشاندن گوشه های پرت خانه با گل و گیاه

خانه‌های آپارتمانی اغلب در گوشه‌ها ستون‌هایی دارند که می‌توانند فضاهای آن قسمت را غیرکاربردی‌تر نمایند. در چنین خانه‌هایی یک گیاه بلند، شکلی طبیعی و جنگلی و شاخه‌های بلند و بزرگ سبز آن، خط‌هایی مدرن و رنگ‌هایی طبیعی را به فضا می‌افزایند. همین‌طور می‌توانید از گیاهان کوچک بر روی یک قفسه نیز استفاده کنید.

در چیدانه بیشتر بخوانید: ۶ ترفند پوشاندن فضاهای پرت دکوراسیون منزل

آسمانه
میز و صندلی فضای کار
آسمانه

استفاده از فضاهای کوچک برای مطالعه 

یک صندلی راحت، یک میز کناری و چراغ مطالعه همه آن چیزی است که شما برای ایجاد یک نقطه مطلوب و موردعلاقه نیاز دارید. نقطه‌ای ایجاد کنید که شما را به گفتگویی صمیمی دعوت نماید. دو صندلی در طرفین و یک میز مدور یا هشت‌ضلعی فضایی مفید برای گفتگویی صمیمانه ایجاد می‌کند. در اتاق‌هایی که کمی بزرگ‌تر هستند گوشه‌ها فرصتی برای استفاده از فضاهای کوچک درون یک اتاق را فراهم می‌آورند. می‌توانید با قرار دادن یک نیمکت، فضایی هم برای نشستن یا غذا خوردن ایجاد کنید که برای دور هم چای خوردن یا انجام بازی‌هایی چون شطرنج مفید و الهام‌بخش مناسب است.

دکوراسیون کنج دیوار با آینه

یک آینه بر روی میز کنسولی در یک‌گوشه بیاویزید. از این راه، استفاده‌ای برازنده و زیبا از گوشه‌ای کوچک خواهید داشت. آیینه به فضا عمق و ژرفا می‌بخشد، موجب گسترش آن می‌شود و با بازتاب خود، نور فضا را روشن‌تر جلوه می‌دهد.

زهرا مهدیان
شلف نشیمن
زهرا مهدیان

تزیین گوشه پذیرایی با قفسه‌ای ال شکل

اگر شما عاشق کتاب هستید و یا یک کلکسیونر به حساب می‌آیید و می‌خواهید یک مجموعه را به نمایش بگذارید، باید بدانید که استفاده از یک قفسه ال شکل که کل فضای گوشه را پر کند بسیار مناسب است و مانع به‌هم‌ریختگی و انباشتگی بیش‌ازحد می‌گردد. اگر نزدیک در ورودی، گوشه‌ای بلااستفاده دارید از یک قفسه یا کمد کمک بگیرید تا با آویختن لباس، پنهان کردن کفش‌ و سایر ملزومات در آن از بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی آنها جلوگیری نمایید و توجه را از فضای ورودی دور کنید.

در چیدانه بیشتر بخوانید: تزیین گوشه پذیرایی، چطور با هزینه کم دکور کنم؟

شیما خراسانی
طراحی دیوار نشیمن با قاب عکس
شیما خراسانی

استفاده از گوشه دیوار برای ایجاد گالری 

می‌توانید در گوشه‌ای از فضای داخلی تان بر روی دیوار یک گالری از تصاویر هنری، نقاشی‌ها، آثار خط‌نویس و عکس‌ها برای خودتان ایجاد کرده و یا دیواری خانوادگی با عکس‌هایی از دوره‌های مختلف زندگی خودتان و خانواده‌تان بسازید. این دیوار بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

سینا عزیزی
شلف آشپزخانه
سینا عزیزی

طراحی فضاهای پرت آشپزخانه

استفاده آگاهانه و توأم با زیرکی از گوشه‌ها و فضاهای پرت در آشپزخانه منجر به آزاد ماندن بخش‌های میانی و زیبایی بیشتر فضا می‌گردد. یک میز آشپزخانه کوچک و نیمکت ال شکل در گوشه‌ای از آشپزخانه می‌تواند فضایی برای غذاخوری داخل آشپزخانه را فراهم آورد و امکان نشستن در آشپزخانه‌ای تنگ و کوچک را افزایش دهد.

استفاده از قفسه و شلف در آشپزخانه

می‌توانید از قفسه‌های معلق براق یا شفاف برای گوشه‌ها استفاده کنید، چراکه این قفسه ظرافت بصری را به فضای کوچکتان اعطا می‌کند. در ضمن شما این گزینه و فرصت را هم دارید که قفسه‌ها را به صفحه‌ نمایش پرشده از بهترین ظروف چینی، کریستال و تزئینی‌تان تبدیل گردانید.

طراحی سوپر مارکت در کابینت آشپزخانه

استفاده از فرورفتگی های روی دیوار 

اگر در گوشه آشپزخانه، فرورفتگی عمیق و عریضی دارید که کاربرد و استفاده از آن سخت است می‌توانید آن را به یک پنتری (انباری کوچک برای ذخیره مواد غذایی و ظروف مورداستفاده قرار می‌گیرد) تبدیل کنید. این راحت‌ترین راهی است که با کمک آن می‌توانید به این فضای فراموش‌شده ارزش بخشید. اگر این فضا بسته نباشد رنگ‌های متعددی را به آشپزخانه اضافه می‌کند؛ بنابراین حتماً مطمئن شوید که نورپردازی مناسبی برای روشن و زیباتر شدن به آن افزوده شود.

در چیدانه بیشتر بخوانید: چگونه فرورفتگی روی دیوار را بپوشانیم؟

معین صالحی
دکوراسیون اتاق خواب سفید
معین صالحی

طراحی فضاهای پرت اتاق‌خواب

تخت، نقطه کانونی (تأکید) اتاق‌خواب به حساب می‌آید، البته نیازی نیست که حتماً در جلو یا مرکز قرار گیرد. بد نیست بدانید که تمایل به تخت‌های گوشه، رو به افزایش است. این نوع تخت‌ها نه‌تنها فضای ارزشمندی را برایتان حفظ می‌کند، بلکه فضاهای پرت خانه را به نقاطی مفید تبدیل می‌نماید و به اتاق‌خواب شما ظاهری جادار و وسیع می‌بخشد.

زمانی که در اتاق‌خواب فرزندان دو تخت داریم، مشکل اساسی، فاصله بین دو سر تخت است که منجر به اتلاف فضا در گوشه می‌شود. یکی از راهکارها جایگزینی دو تخت با تخت‌هایی است که به‌صورت دو طبقه بر روی هم قرار می‌گیرند و باهم یک یونیت را می‌سازند. از ناحیه مشترک بین دو تخت می‌توان برای نورهای دیوارکوب، فضای ذخیره‌سازی و یا فضایی برای نمایش استفاده کرد.

علیرضا نعمتی/studio bazi
طراحی اتاق کار
علیرضا نعمتی/studio bazi

ایجاد فضای کار در گوشه دنج اتاق خواب

اگر علاقه دارید زمانی را در خانه با لپ‌تاب خود، کار کنید گوشه‌ای از اتاق‌خوابتان را به فضایی مناسب و ارگونومیک برای کار اختصاص دهید. برای این منظور به یک میز کار که به دیوار نصب‌ شده باشد به همراه یک صندلی نیاز دارید. با گسترش عمودی این فضا به‌طور کامل هیچ کمبودی برای فضای ذخیره در اتاق نخواهیم داشت.

متخصصان طراحی و دکوراسیون داخلی در چیدانه: گروه معماری آبجکت | گروه معماری سیمونی | آتلیه معماری آرتین | آتلیه معماری آفرینش

 برای اینکه منزل خود را به متحصصان حرفه ای بسپارید کافی است روی نام برند هر شرکت کلیک کنید و به سادگی با متخصصان طراحی و دکوراسیون داخلی در چیدانه ارتباط بگیرید. 

منبع: مجله منزل | نویسنده: پرهام شکوهی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه