Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: اکنون که در فصل زمستان هستیم روزها کوتاه هستند و شب‌ها دراز. تا به خود می‌جنبیم شب می‌شود و خورشید غروب می‌کند. در این زمان از سال ساعات روز به تدریج بلندتر شده و از این به بعد خورشید روزبه‌روز دیرتر غروب می‌کند، اما با این همه ممکن است که پیش از آغاز فصل‌های روشن بهار و تابستان به دنبال نور بیش‌تری در داخل فضاهای مختلف خانه خود باشید و بخواهید کمی خانه شما روشن‌تر و پرنورتر شود. چراغ‌های کوچک مانند TDDها (منابع نوری لوله‌ای که نور روز را شبیه‌سازی می‌کنند) می‌توانند قسمت‌هایی از خانه را که به ویژه در این وقت از سال گرفته و تاریک هستند روشن کنند. این منابع نوری را به راحتی می‌توان بین چارچوب‌های چوبی سقف‌ها یا دیوارهای خانه‌ها نصب کرد و یا به سادگی آن را از سقف‌های رنگ شده آویزان کرد. کمی در خانه خود قدم بزنید و ببینید که کدام فضاها نیاز به روشنایی بیش‌تر دارند و سپس از این منابع نوری در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید تا این زمستان هم در نور و روشنایی به پایان برسد. در این مطلب خواهید دید که چگونه می‌توانید قسمت‌های مختلف خانه خود را با استفاده از این منابع نوری پرنوتر و روشن‌تر کنید.
 

تابلو فرش ریحان

راهروی ورودی خانه.

راهروهای ورودی خانه معمولا به دلیل ملاحظات ایمنی و یا به خاطر نوع معماری ساختمان بدون پنجره یا درهای شیشه‌ای ساخته می‌شوند. این قسمت‌های خانه را به راحتی با استفاده از منابع نوری تولیدکننده نور روز می‌توان روشن کرد. روشنایی این فضاها بسیار مهم است چراکه نه تنها نقطه کانونی خانه هستند، بلکه وقتی وارد خانه می‌شوید روشنایی این قسمت روحیه شما را بهتر می‌کند و تاثیر مثبتی بر روی شما یا هر فرد دیگری می‌گذارد. این نور اضافی هم‌چنین در زمان‌هایی که به دنبال پیدا کردن لباس‌ خود بر روی جالباسی یا چتر هستید کمک زیادی به شما می‌کند.

گزینه‌هایی برای قسمت‌های مختلف خانه.

اگرچه منابع نوری تولیدکننده نور روز در انواع و اقسام مختلفی مانند نوع گرد آن‌ها که منبع نوری داخل یک چارچوب فلزی است و بر روی سقف نصب می‌شود، است، اما شما هم‌چنین می‌توانید از منابع نوری مانند عکس زیر استفاده کنید که این‌ها هم نوری شبیه نور روز تولید می‌کنند. این منابع نوری یک سایه و روشن طبیعی را در فضا ایجاد می‌کنند و حالتی شبیه یک منبع نوری طبیعی در خانه شما به وجود می‌آورند. این منابع نوری هم‌چنین دارای این امکان هستند که وقی نور خورشید غروب می‌کنند روشن شده و نبود نور طبیعی را در خانه جبران می‌کنند. از این رو دیگر نیازی نیست که پس از تاریک شدن هوا به فکر روشن کردن قسمت‌های مختلف خانه خود بیافتید، این منابع نوری این کار را به سرعت و دقت انجام می‌دهند.
 

راهروهای ورودی داخلی.

برخی خانه‌ها دارای راهروهایی هستند که در واقع هم‌چون مجرایی میان ورودی خانه و فضایی بزرگ‌تر عمل می‌کنند. از آن‌جایی که این فضاها معمولا بسته هستند و به فضای مرکزی خانه نزدیکند، دارای نور کافی نیستند و فضایی تاریک دارند. مانند راهروهای ورودی خانه، استفاده از منابع نوری تولیدکننده نور روز فضای شما را روشن‌تر کرده و استفاده از آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. استفاده از منبع نوری تولیدکننده نور روز که در عکس بالا مشاهده می‌کنید باعث شده تا بر این فضای گذر تاکید بیش‌تری شود و اهمیت آن دوچندان شده است.

با این حال، در مورد استفاده از این منابع نوری در اتاق خواب محتاط عمل کنید. اکثر افراد برای داشتن خوابی مناسب نیاز به اتاق خوابی دارند که کاملا تاریک باشد. نوری که از این منابع نوری ساطع می‌شود ممکن است شما را بدخواب کند و نگذارد خواب خوبی داشته باشید.
 

راهروها.

راهروها معمولا در قسمت بسیار تاریک خانه قرار می‌گیرند به ویژه در خانه‌هایی یک طبقه و ویلایی و چون دراز و باریک هستند حتما باید روشن باشند تا بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. نصب کردن یک منبع نوری تولیدکننده نور روز در مرکز یا انتهای راهرو تغییر بسیار مثبتی در راهرو ایجاد می‌کند و باعث می‌شود راهروی خانه شما بزرگ‌تر و عریض‌تر به نظر برسد. اکثر افراد این منابع را در مرکز راهرو نصب می‌کنند که ایده بسیار خوب و کاربردی است. نصب کردن این منابع نوری در نزدیکی دیوار باعث می‌شود نور در فضا پخش شود و سطح دیوارها پرنورتر شده و از این طریق روشنایی بیش‌تری در راهرو فراهم شود. البته دیوارهای راهرو باید به رنگی روشن باشند تا نور را بازتاب بدهند و به پرنورتر شدن فضا کمک کنند.

 

فضای نگهداری و تعویض لباس.

استفاده از منابع نوری تولیدکننده نور روز در فضای نگهداری و تعویض لباس کاملا یک تصمیم شخصی است. اگرچه نور طبیعی باعث بهتر دیدن رنگ لباس‌ها می‌شود، اما ممکن است رنگ لباس‌ها، کمربندها، و کیف‌های دستی را ببرد. اگر شما تصمیم به استفاده از این منابع نوری گرفتید، از نوعی از آن استفاده کنید که نور را پخش می‌کند و از این طریق به لباس‌ها آسیبی نمی‌رسد. از تابیدن نور مستقیم به لباس‌ها جلوگیری کنید تا آن‌ها حالت اصلی خود را از دست ندهند.
 

سرویس بهداشتی.

سرویس‌های بهداشتی یا حمام‌های کوچک معمولا پنجره ندارند و در امتداد قسمت مرکزی خانه‌ها واقع می‌شوند. مانند فضاهای کوچک قبلی، در این مورد هم استفاده از منابع نوری تولیدکننده نور روز باعث می‌شود که در طول روز نیازی به استفاده از منابع نوری دیگر نداشته باشید و هم‌چنین فضای شما بزرگ‌تر و بازتر به نظر برسد. نیازی نیست که حتما منابع نوری تولیدکننده نور روز را در مرکز سقف نصب کنید. سعی کنید این منابع نوری را در نزدیکی دیوار نصب کنید تا نور بر روی دیوارهای سرامیکی، سنگی، یا کاغذ دیواری پخش شود و فضای شما زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد.
 

حمام.

حمام‌های بزرگ‌تر نیز ممکن است دارای پنجره‌های بزرگ نباشند. اگر حمام خانه شما هم این‌گونه است، سعی کنید منابع نوری تولیدکننده نور روز را در جایی نصب کنید که هم فضا را روشن کنند و هم باعث شوند که بزرگ‌تر به نظر برسند. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، منبع نوری تولیدکننده نور روز را به گونه‌ای بر روی سقف نصب کنید که وقتی خود را در درون آینه نگاه می‌کنید بر روی شما سایه ایجاد نشود. یا آن‌ها را در جایی نصب کنید که یکی از عناصر زیبای فضا، مانند یک وان بزرگ، در زیر نور آن‌ها برجسته شود. در برابر وسوسه نصب تعداد زیادی منبع نوری تولیدکننده نور روز مقاومت کنید. نور روز، حتی با گذاشتن فیلتر، نور تند و زننده‌ای بر روی سطوح، لباس‌ها و حوله‌ها ایجاد می‌کند.

 

فضای دوش گرفتن.

اگرچه نکات بالا در مورد فضای دوش گرفتن نیز صدق می‌کند، اما فضای دوش گرفتن به توجه بیش‌تری نیاز دارد. همه ما تجربه‌های ناخوشایندی از دوش گرفتن در فضاهای تاریک و کم‌نور داریم. خیلی مهم است که فضای دوش گرفتن شما دارای روشنایی کافی باشد تا در آن سُر نخورید و بتوانید کارهای خود را به راحتی و بدون دردسر در این فضا انجام دهید. هم‌چنین استفاده از منابع نوری تولیدکننده نور روز باعث می‌شود تا نور کافی در این فضا تامین شود و شما دیگر نگران تاریکی نباشید.
 

رخت شوی‌خانه.

رخت شوی‌خانه‌ها جزء فضاهایی در خانه هستند که معمولا از نور کمی بهره می‌برند. این فضاها معمولا دارای اتاقک‌های کوچک و فضای نگهداری از لباس‌ها هستند و به همین دلیل نور طبیعی معمولا در این فضاها وجود ندارد. استفاده از منابع نوری کافی در این فضاها به شما کمک می‌کند تا جوراب‌هایی را که به طور معمول در این فضا گم می‌شوند گم نکنید و بتوانید کارهای خود را به راحتی و در نور کافی انجام دهید و طبقه‌بندی کردن لباس‌ها راحت‌تر و با دقت بیش‌تری انجام شود. حتی اگر رخت شوی‌خانه شما دارای یک پنجره کوچک است، توازنی که یک منبع نوری دیگر در فضا ایجاد می‌کند باعث جلوگیری از نورهای تند و زننده می‌شود و باعث می‌شود رختشوی‌خانه شما دارای نوری یکنواخت و یکدست باشد.  

 

اتاق غذاخوری

اتاق‌های غذاخوری معمولا دارای نور طبیعی کافی هستند، و اضافه کردن منابع نوری دیگر به نظر ضروری نمی‌رسد، اما یک راه‌حل منحصربه‌فرد در عکس بالا ارائه شده است. در این اتاق غذاخوری استفاده از منبع نوری تولیدکننده نور روز در کنار منبع نوری دیگر باعث شده تا فضای نوری بسیار خوبی در این اتاق ایجاد شود. باید سعی کنید این فضاها دارای نوری یکنواخت و یکدست باشند تا تمام نقاط فضا به خوبی روشن شوند و هیچ مانعی باعث عدم تعادل نوری نشود. بسیاری از این منابع نوری دارای لوله‌های دراز و مدوری هستند که باعث می‌شوند فضا به طور کافی روشن شود و تک‌تک قسمت‌ها دارای نوری یکدست و یکسان باشند.

 

آشپزخانه.

آشپزخانه‌ها معمولا به دلیل داشتن کابینت‌ها و وسایل برقی از داشتن نور طبیعی بی‌بهره هستند. حتی اگر آشپزخانه شما دارای یک پنجره بزرگ است، یک منبع نوری ثانویه باعث می‌شود تا توازن نوری در آشپزخانه شما ایجاد شده و نورهای زننده و تند در فضا کاهش یابند. مانند فضاهای دیگر، منابع نوری تولیدکننده نور روز را در جایی نصب کنید که در نور آن‌ها به طور یکدست و یکنواخت در فضا پخش شوند و بازتاب آن‌ها فضا را پرنورتر کند. نصب یک منبع نوری تولیدکننده نور روز در مرکز یک سقف بزرگ باعث ایجاد نورهای تند و زننده می‌شود و در عین حال ویژگی‌های مثبت این منابع از بین می‌رود.
 

کطالب مرتبط: چگونه شب های طولانی زمستان را روشن تر کنیم؟

5 سوالی که باید در مورد نورپردازی از خود بپرسید

طراحی هوشمندانه یک آپارتمان 60 متر با نور

نور پردازی برای نمایش جلوه ای متفاوت از خانه شما

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه