Chidaneh.com placeholder image

6 ویژگی یک آشپزخانه معاصر و امروزی

به قلم: لاله داورپناه

آشپزخانه: از نقطه نظر زبان‌شناسی قایل شدن تفاوت بین واژه مدرن و معاصر اندکی دشوار است. برخلاف تصور عموم مدرن و معاصر کاملا متفاوت هستند، زمانی‌که واژه معاصر استفاده می‌شود منظور زمان حال است، یعنی آنچه دقیقا در این لحظه اتفاق می‌افتد. پس بر اساس این تعریف طراحی معاصر می‌شود طراحی همین لحظه؛ الان. طراحی که به اکنون و آن‌چه در حال روی دادن است می‌پردازد.

آشپزخانه‌های معاصر می‌توانند مدرن نیز باشند، اما در عین حال می‌توانند عناصری از دیگر سبک‌ها را نیز در خود جای دهند. وقتی‌که فکر کنید چه مشخصاتی باعث معاصر شدن آشپزخانه می‌شود، بیش از همه طراحی‌های جسورانه، استفاده از فناوری و استفاده از مواد جدید نظر را به خود جلب می‌کند.

اسکای اسکرپر

1.  استفاده از ملزومات با طراحی جسورانه

درست از زمانی‌که بشر پا بر روی ماه گذاشت، رقابتی در حوزه فناوری شکل گرفت که تاثیرش را در همه جا می‌توان دید؛ از فضاپیماها گرفته تا لوازم اتومبیل. مهندسان طراح در پی رسیدن به کارایی بهتر در عین داشتن مواد سبک‌تر، دوام و ویژگی‌های بیشتر هستند. دیگر دوره اجاق گازهای صورتی دهه پنجاه و یا لوازم سبز و طلایی (ملهم از میوه آووکادو) دهه هفتاد به پایان رسیده است. امروز دوره استفاده از لوازم صیقلی، باب روز و کارآمد است. در دنیای پر زرق و برق امروزی قهوه‌ساز مدرن، هودهایی با سرعت جذب هوای بالا و قابلمه‌هایی با اندازه‌های متفاوت مورد نیاز است. دوران به امکانات خود نیاز دارد و در پی گسترش و تغییر زندگی انسان ملزومات پیرامون زندگی او نیز باید تغییر کند.

ملزومات آشپزخانه‌ها فقط کارایی بهتری ندارند، بلکه صیقلی‌تر نیز شده‌اند و عناصر زیبایی‌شناسانه زیادی به آن‌ها اضافه شده‌اند، به گونه‌ای که فقط نگاه کردن به آن‌ها نیز لذت‌بخش است.

2.   استفاده از مواد و مصالح قدیمی در شکلی جدید

طراحی معاصر برای فرارفتن از مرزهایی است که تا امروز می‌شناختیم، استفاده از مواد قدیمی در شکلی جدید. همه ما با پیاده‌روهای بتنی و پنجره‌های شیشه‌ای آشنا هستیم، اما راجع به پیش‌خان بتنی آشپزخانه که با شیشه تزئین شده ‌است چه نظری داریم؟ هر روز مواد و مصالح جدید و پیشرفته‌ای در بازار تجهیزات آشپزخانه ارائه می‌شود. از بتن و شیشه گرفته تا سطوح سخت‌تری مانند سنگ‌های کوارتز. همه این مواد جدید در پی رسیدن به شکل و نمایی طبیعی از سنگ هستند تا محل زندگی را به جایی طبیعی‌تر تبدیل کنند. فضایی که فارغ از مواد ساختگی از اجزای طبیعت در آن استفاده شده‌است. امروز رسیدن به این هدف با داشتن حق انتخاب‌های فراوانی که در بازار وجود دارد دیگر کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد. تنها نکته در این‌جاست که بتوان مواد و مصالح قدیمی را در قالبی متفاوت به کار گرفت.

پیش‌خان‌های بتنی آشپزخانه از رنگ‌های معمول خاکستری، بژ و خاکی شروع شد و امروز در مجموعه متنوعی از رنگ‌های مختلف و شکل و بافت ارائه می‌شود. این پیش‌خان‌های بتنی نسبت به نمونه‌های اولیه خود، سبک‌تر، بادوام‌تر و شیک‌تر هستند و حتی بافت آن‌ها نسبت به بتن‌های اولیه بهتر و کارآمدتر شده است. آنچه در مورد بتن مهم است و به نوعی ویژگی خاص و منحصربه‌فرد آن به حساب می‌آید این است که بافت بتن علاوه بر این‌که مدرن و گرم است، حسی از طبیعت را نیز زنده می‌کند. این پیش‌خان‌ها همان کارآیی و توانایی را که در آشپزخانه یک آشپز حرفه‌ای و سختگیر دارند که در آشپزخانه یک هنرمند. هر دو به یک اندازه اما به شیوه خودشان از داشتن چنین پیش‌خانی لذت می‌برند.

3.   حق انتخاب فراوان برای کاشی‌ها یا دیوارپوش‌ها

در آشپزخانه‌های مدرن، دیوار‌پوش‌ها سطوحی بزرگ از مرمر و یا دیواهای بتنی با تزئینات کوچک هستند، اما در آشپزخانه‌های معاصر غالبا از بافت‌های متنوعی استفاده می‌شود. کاشی‌های شیشه‌ای به اندازه کاشی‌های موزاییک، کاشی‌های سنگ و کاشی‌های سرامیک چشم‌نواز هستند و مورد اقبال نیز قرار گرفته‌اند. آشپزخانه‌های معاصر غالبا نشان‌دهنده شخصیت مالک خانه است و این امکان را در اختیار مالک قرار می‌دهد تا از طریق انتخاب مواد و مصالح مختلف، شخصیت و نوع استفاده از آشپزخانه را به نمایش بگذارد. و البته دیوارپوش‌ها بهترین بخش آشپزخانه برای نشان‌دادن شخصیت و روحیه مالک است. دیوارپوش‌ها مستقیما بر اساس سلیقه و ذائقه مالک انتخاب می‌شود و به راحتی از روی این انتخاب می‌توان به روحیه و سلیقه او پی برد.

چه بخواهید کاشی‌ها را افقی بچینید چه عمودی، چه بخواهید از کاشی‌های مربع، مستطیل و دایره استفاده کنید، یا اصلا بخواهید طرحی نو دراندازید، نگران نباشید؛ چون برای هر سلیقه و روحیه‌ای کاشی طراحی شده‌است. امروزه کاشی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند و هر فردی با هر توان مالی و هر سلیقه‌ای می‌تواند کاشی مورد نظر خود را پیدا کند.

امروزه؛ به همان اندازه که کاشی‌های کوچک مستطیل شکل می‌بینیم، کاشی‌های بزرگ مربع شکل هم تولید می‌شوند، حتی موزاییک‌های آجدار بسیار بزرگ؛ درست مانند آنچه در عکس بالا مشاهده می‌کنید.

کاشی‌های سرامیکی کار شده در این آشپزخانه کاملا غیر‌معمول است. از آنجایی‌که دیوار کاملا مستطیل شکل است، کاشی‌ها کل دیوار را پوشانده‌اند. قابی که این کاشی‌ها در اطراف گاز و هود شکل داده‌اند به گونه‌ای‌ست که گویا این کاشی‌ها را تنها برای پوشاندن این آشپزخانه ساخته شده‌اند.

4.  ملزومات و وسایل به‌روز

از ظروف آلومینیومی گرفته تا ابزارهای پنهانی، کابینت‌های شیشه‌دار و روشنایی‌های مخفی، در طراحی آشپزخانه معاصر از همه ابزار و امکانات موجود برای کارکرد راحت و سریع استفاده می‌شود. امروزه آشپزخانه‌ها دارای امکانات فوق‌العاده زیادی هستند و دیگر افراد نگران انجام کارهای مربوط به پخت و پز نیستند.

کابینت‌های مخفی و یا ابزار مخفی رومیزی بهترین راه‌حل برای آشپزخانه‌هایی با طراحی جزیره مانند هستند.

کابینت‌های جدید با قابلیت‌های متنوع در تمامی کابینت‌فروشی‌ها یافت می‌شوند و شما می‌توانید بر اسا سلیقه، توان مالی، و تناسبات آشپزخانه خانه خود از بین هزاران طرح و رنگ یکی را انتخاب کنید.

نمونه‌ای از طراحی نور و فضای دراماتیک و درعین حال کارآمد را می‌توان در این آشپزخانه دید.

5.   ترکیب مواد، اشکال و اندازه‌های مختلف

یکی از سرآمدترین نشانه‌های آشپزخانه با طراحی معاصر، استفاده از مواد مختلف با رنگ‌ها، بافت‌ها و اشکال گوناگون است، در حالی‌که در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر از سادگی و عدم استفاده از تزئینات سود می‌جستند. اینجا در طراحی معاصر، اشکال مختلفی از چوب وسنگ، پیش‌خان‌ دو طبقه، روشنایی‌های دایره شکل که با شکل کلی فضا متضاد است استفاده شده، حتی در طراحی روکش صندلی‌ها نیز این موارد اعمال شده است.

شکل سقف در این آشپزخانه به گونه‌ای که ارتفاع سقف به عمد با آویزان کردن روشنایی‌ها پایین آمده است در نمایش دادن طراحی جزیره‌ای شکل آن تاثیر به سزایی داشته، از طرفی ترکیب مواد و مصالح مختلف برای ساخت کابینت‌ها و پیش‌خان‌ موجب شده که طراحی معاصر این آشپزخانه کاملا مشهود باشد. این آشپزخانه نمونه بارزی از یک آشپزخانه با طراحی معاصر است.

در این آشپزخانه معاصر، همه اشکال موجود به چشم می‌خورد: از سقف و پنجره‌های زاویه‌دار گرفته تا هود و پیش‌خان‌ مدور، کابینت‌های دیواری با ارتفاع و اندازه‌های متنوع، که یادآور مربع و مستطیل هستند. علاوه بر عناصری در اشکال و اندازه‌های متفاوت، از گونه‌های مختلف مواد نیز مانند چوب‌های طبیعی یا رنگ شده، کاشی‌های سنگی، پیش‌خان‌ شیشه‌ای و فلزی، استفاده شده است تا روح معاصری به این آشپزخانه دهد. این ترکیب مواد و مصالح، با تفاوت اندازه و شکل عناصر اصلی یک طراحی معاصر برای آشپزخانه است.

ترکیب مواد مختلف مثل، چوب ، فلز و سنگ در این‌جا، شکلی مدرن، لوکس و در عین حال کلاسیک را به این آشپزخانه داده است.

6.  صندلی‌های پیش‌خان‌ و روشنایی‌های تزئینی آشپزخانه

وقتی یک آشپزخانه مدرن، با نور، بافت و اشکال مختلف تزئین شود، آن آشپزخانه معاصر خواهد بود! کاشی‌های شیشه‌ای، پیش‌خان‌ بتنی، نورپردازی سرخوشانه و صندلی‌های متنوع، لایه دیگری به تنوع آشپزخانه اضافه می‌کنند. این همان عنصر بازیگوشانه‌ای است که یک فضا را تبدیل به فضایی معاصر می‌کند.

طراحی معاصر می‌تواند نرم، زمینی و الکتریکی نیز باشد. نورهای فانتزی و مدرن در تقابل با دیوارپوش‌های این آشپزخانه جزیره‌ای و جنس سخت و سرد سنگ پیش‌خان‌، ترکیبی کاملا معاصر را به ارمغان آورده است.

 

مطالب مرتبط: 10 سبک کابینت برای آشپزخانه مدرن

بهترین مکان برای وسایل برقی کوچک در آشپزخانه

9 سبک مطرح برای طراحی فضای آشپزخانه

 

منبع: houzz | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه