Chidaneh.com placeholder image

ایده های خلاقانه برای نظم بخشیدن به کمد و قفسه ها

به قلم: لاله داورپناه

کمد و اتاق لباس : اگر کمد لباس‌هاس شما پر شده و لباس‌هایتان روی هم تنلبار شده یا به دلیل حجم زیاد وسایل داخل کمد، این فضا دچار شلوغی و بی‌نظمی شده است، لازم است برای سر و سامان بخشیدن به این اوضاع نابسامان تدبیری بیاندیشید. برای تقسیم‌بندی و نظم بخشیدن به لباس‌های داخل کمد (حوله‌ها داخل کمد حمام و ملافه‌ها داخل کمد اتاق خواب) و غلبه یافتن بر این شلوغی و آشفتگی، چیدانه چند راهکار هوشمندانه در این مطلب ارائه کرده است.

ایده طراحی و چیدمان: کمد رخت و لباس فضایی که دسترسی به آن سخت شده است
 

تابلو فرش ریحان

موضوع مورد چالش: نگهداری و قرار دادن کلیه ملافه‌ها، پتوها، حوله‌ها، بالش‌های اضافی، رواندازها و رومیزی‌ها در یک کمد کوچک مسئله‌ای است که در اینجا به آن پرداخته می‌شود. فرار دادن و انباشتن این وسایل روی هم یک توده‌ای کوه مانند متزلزل را ایجاد می‌کند که به راحتی فرومی‌ریزد و فضای درونی کمد را آشفته و شلوغ می‌سازد. در هنگام جاسازی وسایل در کمد باید به این اندیشید که کدام وسیله را بیشتر نیاز دارید و کدام را کمتر؛ بدین ترتیب وسایلی که بیشتر مورد استفاده هستند را کجا قرار دهیم که هم در دسترس باشند و هم موقع برداشتن و استفاده از آن‌ها نظم و ترتیب سایر وسایل به هم نخورد.

بهتر است بدانید: در هنگام جاسازی وسایل در یک کمد و فضای جدید باید ابتدا تمام وسایل و فضای موجود را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و سپس اقدام به گذاشتن و چیدن وسایل نمود. باید تعداد حوله‌‌ها، ملافه‌ها و پتوها را شمرد تا مقدار فضای مورد نیاز برای جا دادن آن‌ها را محاسبه کرد و فهمید.

ایده طراحی و چیدمان: گنجه مخصوص دستمال و دستگیره‌های آشپزخانه
 

اهمیت موضوع: گذاشتن و جاسازی مناسب وسایل و در دسترس بودن آن‌ها زندگی را آسان‌تر می‌کند. مثلا رومیزی‌ها را برای جلوگیری از چروک شدن می‌توان به چوب رختی آویزان کرد و دستمال سفره و دستگیره‌ها را می‌توان در کشو قرار داد.

چگونه: اگر شما قصد انجام تغییرات در فضای آشپزخانه‌ خود را دارید، می‌توانید در مورد جزئیاتی که در مورد فضای آشپزخانه برایتان اهمیت دارد با طراح مسئول این کار صحبت کنید و در مورد ایده‌‌ها و حتی حجم و نوع وسایلی که قرار است در آشپزخانه جاسازی نمایید بحث و تبادل نظر کنید. شما می‌توانید کشو یا محل قرارگیری رومیزی‌ها را خودتان به صورت آماده تهیه کنید و در کابینت خود نصب نمایید یا این که به کابینت‌ساز مراجعه کنید و از او بخواهید تا به شما برای تهیه و نصب آن کمک کند. 

شما می توانید برای تغییر دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل خود به بخش اهالی فن چیدانه سری بزنید، با متخصصان این حوزه آشنا شوید و طراحی و اجرا را به آنها بسپارید.

ایده طراحی و چیدمان: بهینه‌سازی و تجهیز کمد رخت و لباس با تجهیزات سازمان‌دهنده

اهمیت موضوع: چیزی‌هایی که نیازشان ندارید را پر و حجیم نگه ندارید. برای مثال می‌توانید بالش‌های مسافرتی خود را خالی کنید و در صورت نیاز مجددا بادشان کنید. بنابراین بی‌جهت فضای داخل کمد را با تجهیزات جداسازنده شلوغ نکنید و در صورت نیاز از آن‌ها بهره ببرید.

چگونه: از فضای داخل کمد برای آویزان کرد چوب رختی و آویز لباس استفاده کنید تا برخی از حوله‌هایی که بیشتر به آن‌‌ها نیاز دارید را آن‌جا آویزان کنید. هم‌چنین استفاده از امکانات و وسایل جدا کننده مانند سبد و کارتن می‌تواند به شما در استفاده هر چه بیش‌تر و منظم‌تر شدن فضای داخل کمد کمک کند. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه‌های مخصوص فروش این‌گونه تجهیزات بروید و آن‌ها را تهیه نمایید و یا از یک طراح و کابینت‌ساز کمک بگیرید.

نکات طراحی: درباره نوع و تعداد وسایل پارچه‌ای و لباس‌هایی که قرار است در کمد جاسازی کنید خوب فکر کنید و قبل از خرید وسایل اضافی را حذف کنید. کمی دقت در مورد آنچه که باید در کمد قرار داده شود و آنچه نیازی به قرار گرفتن در کمد ندارد موجب می‌شود تا شما به خرید وسایل و تجهیزات اضافی مجبور نشوید.

صرفه‌جویی در فضا: از قفسه‌های قابل تنظیم استفاده کنید. بلند و کوتاه کردن قفسه‌ها یا قابلیت جابه‌جایی قفسه‌ها باعث می‌شود که در صورت نیاز از این تجهیزات در جای دیگری یا برای گذاشتن نوع دیگری از وسایل استفاده کنید مثلا فرض کنید پتوی بزرگی که در فصل زمستان از آن استفاده می‌کنید در سایر فصول سال باید در جایی قرار گیرد؛ استفاده از قفسه‌های قابل تنظیم این معضل را به راحتی مرتفع می‌سازد؛ بدین نحو که در فصل زمستان می‌توان قفسه بزرگ را به چند قفسه کوچک تقسیم کرد و از آن استفاده بیشتری نمود و بعد از این که دیگر به آن نیازی نبود قفسه را برای جدا دادن یک پتوی بزرگ تنظیم و حجیم کرد. 

ایده طراحی و چیدمان: مناسب‌سازی کابینت‌های حمام

اهمیت موضوع: قرار دادن حوله‌ها در حمام و تهیه و تعیین مکانی برای قرار دادن لباس‌ها و حوله‌های کثیف داخل حمام نیز به نوعی استفاده بهینه از فضای موجود در ساختمان است.

چگونه: تهیه و تعبیه یک سطل یا سبد برای قرار دادن لباس‌های کثیف، استفاده از قفسه‌های کوچکی که داخل کابینت‌‌ها جای می‌گیرند و بهره‌گیری از قفسه‌های قابل تنظیم همگی می‌توانند راهکارهای مناسبی برای سر و سامان و نظم بخشیدن به فضای داخلی حمام و کمدها و کابینت‌های آن باشند. اگر قصد تغییر و تحول در فضای داخلی حمام را دارید می‌توانید از یک طراح و دکوراتیو کمک بگیرید.   

نکات مهمی که باید به آن توجه شود:

  • روی محفظه‌ها و سبدهای داخل کابینت برچسب بچسبانید و روی برچسب وسایلی که درون آن‌ها قرار می‌دهید یادداشت کنید، این کار خصوصا در مورد خرده‌ریزها ضرورت دارد و باعث می‌شود در وقت صرفه‌جویی شود و در ضمن شما مجبور نیستید برای پیدا کردن یک وسیله همه کمد را به هم بریزید.

  • ست کامل وسایل مانند یک ست کامل ملافه، روبالشتی، روانداز و … را داخل یک سبد یا داخل یک کیسه قرار دهید تا در صورت لزوم به راحتی به کل مجموعه دسترسی پیدا کنید.

  • یک چهارپایه یا نردبان تاشو در کمد قرار دهید تا به راحتی بتوانید به قفسه‌های بالایی دسترسی پیدا کنید.

ایده طراحی و چیدمان: چیدمان کابینت یا کمدهای شیشه‌ای در اتاق خواب
 

اهمیت موضوع: در خانه‌هایی که کمد دیواری یا کابینت کافی برای قرارگیری اشیاء و وسایل ندارند استفاده از یک کمد جدا می‌تواند مثمر ثمر باشد، به خصوص در اتاق خواب. این کمدها را می‌توانید در اتاق خواب یا هر جای دیگری استفاده کنید اما بهتر است در اتاق خواب و برای قرار دادن سرویس‌های خواب از آن‌‌ها بهره ببرید.

نکته: اگر می‌خواهید از این کمدها به نحو شایسته‌ای استفاده کنید و در ضمن نگران ظاهر آن نیز هستید می‌توانید وسایل را به ویژه وسایل کوچک‌تر را داخل یک سبد یا محفظه قرار دهید و روی آن را برچسب بچسبانید و محتویات داخل آن را روی برچسب بنویسید تا پیدا کردنشان آسان شود و در ضمن ظاهر منظم‌تری نیز داشته باشند.

ایده طراحی و چیدمان: قفسه‌های باز و بدون در
 

اهمیت موضوع: داشتن قفسه‌های بدون در، در منزل به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید، به همین دلیل این نوع قفسه‌ها برای خانه‌های شلوغ و پر اثاثیه مناسب هستند.

این قفسه‌ها چه وقت به کار می‌آیند: این قفسه‌ها در خانه‌هایی که حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب‌ها که در طبقات بالا و دور از چشم سایر افراد هستند مناسب است. با توجه به این که این قفسه‌ها در و یا حفاظی ندارند تمام آنچه داخل آن‌ها است قابل رویت است و گاهی ممکن است در برداشتن یا گذاشتن وسایل دقت کافی صورت نگیرد و در نتیجه ظاهر نامرتب و ناخوشایندی داشته باشند. از این رو این نگرانی برای صاحب‌خانه پیش می‌آید که دیدن ظاهر نامرتب قفسه‌ها توسط مهمانان و افرادی که به منزل‌ آن‌ها مراجعه می‌کنند موجب شرمندگی صاحب‌خانه شود. اما این مشکل در چنین منازلی که سرویس‌های بهداشتی در طبقات بالاتر قرار گرفته‌‌اند وجود ندارد.

نکته ایمنی: اگر قفسه‌های شما سنگین و بزرگ هستند (به ویژه اگر در خانه عضو کوچکی زندگی می‌کند) بهتر است آن را به دیوار وصل کنید تا این کمد به روی شما یا عضو کوچک خانه شما برنگردد و خطرآفرین نشود.

به ما بگویید: آیا شما ایده‌ مناسبی برای نظم بخشی و استفاده بهینه از کمدهای لباس دارید؟ لطفا نظرات خود را در بخش بحث و گفتگوی چیدانه با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط: معجزه نظم در زندگی شما

استفاده هوشمندانه از نظم دهنده ها در خانه

بهترین کابینت برای آشپزخانه شما کدام است؟

ایده جالب کمدی به شکل ستون

منبع: houzz |  ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه