Chidaneh.com placeholder image

جمعه بازار پر طرفدار تهران در پارکینگ پروانه

به قلم: تحریریه چیدانه

راهنمای خرید : پارکینگ پروانه، جمعه بازاری پر از عتیقه‌های گران قیمت و پوشاکی ارزان قیمت است. با چیدانه همراه شوید تا گشتی در این جمعه بازار پر طرفدار بزنیم.

مراقب پول‌های داخل کیف‌تان باشید!

ساعت ۹ صبح جمعه است که از قطار ایستگاه سعدی پیاده می‌شوم و به سمت پارکینگ پروانه می‌روم. اگر تنها از دور و بری‌هایتان اسم پاساژ پروانه را شنیده‌اید و یا جزو‌‌‌‌ همان معدود تهرانی‌هایی هستید که به پارکینگ پروانه نرفته‌اید، در نگاه اول به دنبال یک پاساژ نباشید بلکه چشم بچرخانید تا ورودی یک پارکینگ قدیمی را ببینید. جمعه بازار‌ها در تمامی دنیا پر از رنگ و پر از آدم‌هایی با رنج سنی مختلف است. حتی جایی است پر از اجناس متفاوت و قیمت‌هایی متفاوت‌تر! این روز‌ها کمتر کسی پیدا می‌شود که نشانی پارکینگ پروانه یا به عبارت امروزی‌تر‌ها پاساژ پروانه را نداند.از شیب تند سر بالایی پارکینگ بالا می‌روم. مسلما مثل همیشه تا به هوای این فضا عادت کنم زمان لازم است. هوا در پارکینگ پروانه زیادی سنگین است. سنگین، تاریک و با اکسیژن کم. در راهروی اصلی پارکینگ یک آمبولانس برای مواقع اضطراری قرار دارد.

تابلو فرش ریحان

خرید دست سازهای نقره از پارکینگ پروانه

از کنار آمبولانس عبور می‌کنم و به بساط عتیقه فروشی‌های طبقه اول نگاهی می‌اندازم. خرید از بساط‌های طبقه اول پارکینگ مناسب برای کسانی است که عاشق عتیقه، میز و صندلی‌های لهستانی، ظروف قدیمی و اتگشترهای نقره هستند. فروشنده‌های زیورآلات نقره طبقه پایین اغلب کسانی هستند که در قهوه خانه‌ها به خرید و فروش مشغول هستند و یک روز جمعه و پارکینگ را هم از دست نمی‌دهند.

وسایل عتیقه موجود در پارکینگ پروانه

تعدادی از غرفه‌های طبقه عتیقه فروش‌ها هم معمولا توسط فروشندگان خیابان منوچهری اجاره می‌شود. در پارکینگ با دقت هر چه تمام‌تر و با شش دانگ حواستان خرید کنید چرا که ممکن است فروشنده مورد نظر شما به علاوه اجناسش هر هفته در پارکینگ حضور نداشته باشد!

عتیقه فروش های پارکینگ پروانه

البته عمده فروشنده‌های پارکینگ جایگاهی ثابت دارند. آن‌ها را براساس شماره قرمز رنگی که بالای دیوار نوشته، پیدا کنید. از لوازم قدیمی گرفته تا صنایع دستی و لباس‌های کارشده را می‌توانید در این جمعه بازار پیدا کنید. جمعه بازاری که تنها یک روز در هفته آن هم برای چند ساعت برپا می‌شود. البته فراموش نکنید که جمعه بازار مثل مراکز خرید تمیز و مدرن نیست. از گرامافون‌ و صفحات موسیقی قدیمی گرفته تا ظرف و ظروف عتیقه مثل سماور و سینی، کلکسیون‌های گران قیمت سکه، لاله و صندلی‌های لهستانی و… را هم در این طبقه می‌توانید پیدا کنید.

نحوه خرید از پارکینگ پروانه

یک طبقه بالا‌تر می‌روم. عمده غرفه‌های این طبقه برای پوشاک و زیورآلات هنری است. برای خرید از اینجا باید اجناس را از روی زیراندازهای پهن شده روی زمین، میزهایی قدیمی که جلوی هر غرفه قرار دارد و یا رگال‌های فلزی لباس، خریداری کنید.

غرفه یک پیرزن در پارکینگ پروانه

در جمعه بازار تعداد زیادی از دختر‌ها و پسرهای جوان را می‌بینید که صنایع دستی خودشان را می‌فروشند و یا حتی خانم‌های میانسالی که لباس‌های دست دوز خودشان را به فروش می‌رسانند. حواستان باشد که در پارکینگ اکثر غرفه‌ها دستگاه پوز ندارند. یا باید پول را نقد بپردازید و یا از کارت خوان غرفه همسایه استفاده کنید که در اغلب موارد هزار تومان از شما کارمزد دریافت می‌کنند! بیشتر فروشنده‌های جمعه بازار خوش اخلاق و خوش صحبت هستند و به خوبی شما را راهنمایی می‌کنند. یکی از مشکلاتی که زمان خریدن لباس‌های جمعه بازار وجود دارد این است که اتاق پروی وجود ندارد. از آنجا که امکان تعویض خرید‌هایتان هم وجود ندارد مجبورید لباس‌ها را بر روی لباس‌های خودتان پرو کنید.

عتیقه فروش های پارکینگ پروانه

در کنار پارچه پهن شده دخترکی که تل‌های سر دست‌ساز می‌فروشد ایستاده‌ام. توریستی در کنارم ایستاده و سعی دارد از فروشنده غرفه کناری‌ در رابطه با قدمت یک لاله شاه عباسی سوال بپرسد! از کنار آن‌ها عبور می‌کنم و یک طبقه بالا می‌روم.

فروش فرش در پارکینگ پروانه

در جمعه بازار انقدر حواستان پرت محیط می‌شود و چیزهایی با قیمت ارزان پیدا می‌کنید که اگر از موجودی کیفتان غافل شوید، به یک باره متوجه می‌شوید که همه پول داخل کیف‌تان را خرج کرده‌اید! افرادی که پای ثابت جمعه بازار هستند را به‌خوبی از نوع ارتباط صمیمی که با فروشنده‌ها دارند و وسواس کمتری که در انتخاب دارند می‌توانید تشخیص دهید. در پارکینگ پروانه‌ای که فقط و فقط جمعه‌ها باز است از تمامی قشر‌ها و گروه‌های سنی حضور دارند. از افرادی که به دنبال عتیقه‌های تک و گران قیمت می‌گردند گرفته تا کسانی که به دنبال مانتوهایی با قیمت مناسب هستند. نکته جالب اینکه پارکینگ و پاساژ پروانه مجاور هم قرار دارند. در واقع پاساژ پروانه، ساختمان کناری پارکینگ است که البته برخی به اشتباه از پارکینگ پروانه با نام پاساژ پروانه یاد می‌کنند. در حال حاضر هزینه اجاره هر غرفه در پارکینگ (البته به غیر از ایامی که نزدیک نوروز است) ۲۰ هزار تومان است. خیلی از مواقع خرید از پارکینگ شانسی است! یعنی ممکن است یک بار پوشاک و وسایلی بسیار مناسب و متنوع پیدا کنید و زمانی دیگر کالاهایی با تنوع بسیار پایین. داخل پارکینگ هوا تاریک است، خفه است، هواکشی وجود ندارد، اما حال همه خوب است!

مطالب پیشنهادی: ۱۰ پاتوق قدیمی در تهران برای شکموها

۱۰ پاتوق در تهران برای قرارهای دوستانه

رستوران های منحصر به فرد در تهران

۵ پردیس سینمایی زیبا در تهران برای عاشقان سینما

نویسنده : شیرین کرمی | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ماجده در تاریخ 03 تیر 1394
این جمعه بازار تکی ماه رمضونم هست؟؟؟؟ینی پس فردا هستن؟؟؟؟
علی در تاریخ 03 فروردین 1395
با سلام و تبریک سال جدید ، میخواستم بدونم چطوری میشه غرفه گرفت در پارکینگ پروانه ?با تشکر فراوان .
یوسف در تاریخ 09 فروردین 1395
سلام دوستان اگه از نحوه گرفتن غرفه در این بازار اطلاعی دارین لطفا اطلاع رسانی کنید.در ضمن جنس ترک هم در این بازار میشه فروخت

ثبت دیدگاه