Chidaneh.com placeholder image

گشتی در باغ فردوس، موزه سینمای ایران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: من ملک بودم و فردوس برین جایم بود. عمارت فردوس به انضمام باغش در گذشته محلی برای سکونت بوده است. عمارتی زیبا به سبک معماری دوره قاجار و یک باغ دوست داشتنی تنها بخشی از همه آن چیزی است که در بازدید از باغ فردوس نصیب شما می‌شود. اگر خیابان ولی‌عصر را به سمت ورودی زعفرانیه بروید، درست آن طرف خیابان یک فضای شهری است که در انتهای این فرورفتگی باغ فردوس قرار دارد. از سمت پل تجریش هم اگر به سمت ولی‌عصر بروید و پمپ بنزین و سرای محله فردوس را رد کنید، فضای شهری باغ فردوس قابل مشاهده است. با گزارشگر چیدانه همراه شوید و در باغ فردوس قدم بزنید.

مبلمان جلاف

تابلو فرش ریحان

البته فضای شهری جلوی باغ فردوس تنها یک آبنمای طویل و بلا استفاده و تعدادی نیمکت دارد! در حال حاضر تنها کاربرد این آب نما یک افق و نقطه گریز خوب برای عکس‌هایی است که از این عمارت می‌گیرید! در دو طرف این فضای شهری نیمکت‌هایی قرار دارد که پاتوق محلی‌های منطقه و یا افرادی است که برای بازدید به موزه سینما می‌روند. اگر به چهره آدم‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید که آدم‌ها اینجا حالشان خوب است…

خانه هنرمندان ، پاتوق اهل هنر یکی دیگر از مکان هایی است که می تواند حال و هوایی خوشایند را برای شما ایجاد کند.

از زمانی که وارد فضای شهری جلوی موزه سینما یا‌‌ همان باغ فردوس می‌شوید تا رسیدن به ورودی اصلی باید کمی پیاده روی کنید. فضای شهری‌ای که بسیاری از معمار‌ان معتقدند خیلی بهتر از این‌ها هم می‌شود از آن استفاده کرد تا به یک فضای شهری استاندارد با مبلمان شهری مناسب تبدیل شود. همانند فضاهای شهری در بسیاری از کشورهای دنیا. مثل میدان‌ها و فضاهای شهری رم که به پاتوقی شهری تبدیل شده‌اند.

از ورودی باغ کمی که به سمت جلو بروید یک تلویزیون بر روی چهارپایه‌ای بلند می‌بینید که بر روی آن نوشته شده: به جاش کتاب بخونین! اینجا کتاب فروشی حوض نقره است. یک کلبه چوبی و دوست داشتنی که داخل آن کتاب، وسایل تزئینی کوچک، کاغذ کادو و… به فروش می‌رسد. همین‌طور در محوطه باغ، غرفه‌های متعددی از صنایع دستی و زیورآلات وجود دارد.

برای بازدید از موزه سینما باید از نگهبان ورودی بلیط تهیه کنید. البته اگر نیت شما از حضور در باغ فردوس فقط بازدید از موزه سینما است حتما قبل از مراجعه به باغ، از باز بودن موزه مطمئن شوید. موزه سینما سالن‌های مختلفی دارد. عمده فضای آن به نمایش تجهیزات قدیمی فیلم سازی و فیلم برداری، جوایز مختلف سینمای ایران، عکس‌ها و خاطره‌هایی قدیمی و عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی اختصاص دارد. المان‌های دوست داشتنی‌ای که نسل دهه شصتی‌ها کلی با آن‌ها خاطره دارند.

در مطلب ۶ باغ موزه در تهران برای گشت و گذار با دیگر باغ موزه ها در ایران بیشتر آشنا شوید.

عمارت باغ فردوس به سبک معماری دوره قاجاری بنا شده است. روایت‌های متفاوتی در مورد باغ فردوس وجود دارد. بسیاری می‌گویند ساختمان باغ فردوس در زمان نظام الدوله وزیر ناصر الدین شاه ساخته شده و منزل معیر الممالک همسر عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه بوده است. در قسمت شمال بنا، آنجایی که در حال حاضر کتابخانه‌ی تخصصی معماری است قبلا استخر بزرگی بوده و اطراف آن درخت‌های کهن سال چنار (که هنوز هم تعدادی از آن‌ها موجود است) وجود داشته است. کل زمین محدوده باغ فردوس پله کانی است. در زمان پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بوده است. سال‌ها بعد ساختمان باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ قرار می‌گیرد. از آن پس مرمت و بازسازی این بنا شروع شده و به شکل امروزی در آمده است. کاربری اصلی این عمارت، موزه سینما است.

موزه گرافیک ایران ، عمارت ارباب هرمز یکی دیگر از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که تبدیل به یک موژه شده است.

در باغ فردوس دو سالن برای نمایش فیلم وجود دارد. می‌توانید فیلم مورد علاقه‌تان را از روی تابلوهایی که در محوطه باغ قرار دارند انتخاب کنید. بعد به سمت سالن سینما در ضلع شرقی عمارت بروید است. به گفته متصدی سینما از مزیت‌های این سالن‌ها این است که خوردن تنقلات و حضور بچه‌های کوچک در  آن ممنوع است و شما می‌توانید در محیطی آرام به تماشای فیلم مورد علاقه‌تان بنشینید.

یکی از شرکت های معماری داخلی و دکوراتور ها در اهالی فن چیدانه پروژه  خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی را با الهام از بناهای تاریخی ارزشمند ایرانی طراحی و  اجرا کرده است.

شاید بتوان گفت بهترین شعبه کافه ویونا در داخل محوطه باغ فردوس قرار دارد. در روز‌هایی که هوا خوب است می‌توانید از فضای خارجی کافه در داخل باغ و روزهای زمستانی هم از فضای داخلی‌ کافه استفاده کنید. ویونا تنها کافه باغ فردوس نیست. در ضلع مخالف کافه ویونا، یک کافی شاپ دیگر هم وجود دارد. اسم این کافه که پاتوق اهالی سینما و هنر دوست‌ها است، کافه سینما است. این کافه هم فضای داخلی و خارجی خوبی دارد.

خانه عامری ها، یک هتل بی نظیر در ایران است که با تغییر کاربری یک بنای قدیمی تبدیل به یک هتل شده است. چیدانه در گذشته شما را با این هتل آشنا کرده است.

عمارت باغ فردوس پر است از گچبری‌های زیبا. ستون‌هایی گرد و قطور که دورتادورش با گچ بری‌هایی هنرمندانه منقوش شده است. در خصوص وجه تسمیه این محل گفته می‌شود که قنات فردوس به دلیل اهمیت و پر آبی آن در زمان گذشته و وجود باغ‌های زیاد اطراف آن دلیل اصلی نام‌گذاری این محله به نام باغ فردوس است.  

سوالات خود را در مورد بناهای تاریخی ایران و طراحی فضای داخلی و دکوراسیون منزل را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.  

اگر مشغول ساخت خانه یا بازسازی و تغییر دکوراسیون آنها هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

مطالب بیشتر: یادگارهای شیخ بهایی به تاریخ
باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان
معماری آرامگاه عطار نیشابوری در گذر زمان

نویسنده : شیرین کرمی | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه