Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی داخلی ساختمان، برای هر فضا چه روشنایی بخریم؟

به قلم: سمیه منوچهری

یکی از دغدغه‌های مهم در خرید لوازم دکوری منزل، انتخاب لوستر مناسب است. زمانی که برای خرید به بازار مراجعه می‌کنید با تنوع زیادی از این محصول مواجه می‌شوید. همین امر انتخاب را برایتان سخت می‌کند. درگذشته از روشنایی زمانی استفاده می‌شد که هوا تاریک بود و نور روز به‌اندازه کافی وجود نداشت؛ اما امروزه علاوه بر تأمین نور محیط، از انواع روشنایی به‌عنوان تزیین در فضاهای مختلف استفاده می‌شود.

اگر شما کاربرد صحیح انواع روشنایی را بدانید، دیگر در هنگام خرید گمراه نمی‌شوید. در این مقاله سعی داریم با اشاره به نکات کلی و معرفی انواع روشنایی، شما را در خرید و انتخاب بهتر آن یاری کنیم.

تابلو فرش ریحان

لوستر ستامنس
لوستر در غذاخوری
لوستر ستامنس

نکات موردتوجه در خرید روشنایی

خوشبختانه امروزه انواع روشنایی با طرح‌های متنوع در بازار موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را مناسب باسلیقه‌تان انتخاب کنید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته قبل از خرید روشنایی، توجه به کاربری فضایی است که قصد دارید آن را نورپردازی کنید. اینکه شما برای کدام‌یک از فضاهایی مانند اتاق‌خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه و نشیمن احتیاج به نورپردازی دارید، اهمیت زیادی دارد.

لوستر ستامنس
لوستر چند شعله ستامنس
لوستر ستامنس
کالانور
لوستر چوبی سری بنیتا - مدل PDR09
کالانور
لوستر روژانو
لوستر
لوستر روژانو

لوستر ستامنس
آباژور سفید
لوستر ستامنس
فروشگاه اینترنتی کالکشن
آباژور تایپو بار
فروشگاه اینترنتی کالکشن
فروشگاه اینترنتی کالکشن
آباژور Crystal Clear
فروشگاه اینترنتی کالکشن

لوستر ستامنس
چراغ دیواری با حباب
لوستر ستامنس
آورده های روشنایی تیسرا
چراغ دیواری تیسرا طرح تورینو
آورده های روشنایی تیسرا
صورت و معنا
مشکات دیواری پنج پا صورت و معنا
صورت و معنا

تعیین نوع روشنایی موضوع مهم دیگری است. شما باید با توجه به سبک مبلمان منزل و میزان فضای موجود خود، اقدام به خرید روشنایی کنید. از بین انواع لوستر (سقفی یا آویز)، آباژور (پایه‌دار یا رومیزی) و دیوارکوب و…، آنکه مناسب سلیقه و بودجه‌تان است را انتخاب کنید.

[[nid:130052]]

تعیین سبک روشنایی

منظور از انتخاب سبک، انتخاب جنس و رنگ روشنایی است. درصورتی‌که شما دکوراسیونی با مبلمان استیل دارید، بهترین انتخاب روشنایی از جنس کریستال، چینی و شیشه است. اگر مبلمانی به‌اصطلاح مدرن و به‌دوراز منبت و سنتی دارید، لوسترهای اس ام دی، کاسه‌ای، چوبی و مدرن می توانند انتخاب خوبی باشند. معمولاً رنگ‌هایی که در این لوسترها بکار می‌روند، سفید، انواع قهوه‌ای، مشکی و در کل رنگ‌هایی مدرن است.

طراحان داخلی آبنوس
طراحی دکوراسیون داخلی
طراحان داخلی آبنوس

میزان نور

نکته بعدی در خرید روشنایی، تعیین میزان نوری است که به آن نیاز دارید. با توجه به نیاز نور در هر فضا، تعداد شاخه‌ها، نوع لامپ مصرفی و نوع تابش نور را انتخاب کنید.

معین صالحی
عکاسی خانه نوید و مرجان در مشهد
معین صالحی

نورپردازی پذیرایی

پذیرایی باید نوری گسترده داشته باشد تا تمام محیط را روشن کند. به همین دلیل در پذیرایی لوستر در مرکز سقف نصب می‌شود و قسمت اصلی تأمین نور را بر عهده دارد. در پذیرایی از لوسترهای سقفی و آویزی استفاده می‌کنند که از بالاترین نقطه، نور را به همه‌جا برساند. ابعاد لوستر و تعداد شاخه‌های آن با توجه به متراژ فضا متفاوت است. اگر سقف منزلتان کوتاه است، لوسترهای سقفی که به سقف می‌چسبند و اگر سقفی بلند دارید، لوسترهای آویزی که توسط زنجیر از سقف آویزان هستند، خریداری کنید. درصورتی‌که فضای پذیرایی به شما اجازه می‌دهد، از آباژور استفاده کنید. آباژور علاوه بر تأمین نور غیرمستقیم، به محیط شما شکوه و جلوه می‌بخشد.

گروه مبلمان یاتاش
سرویس خواب زیبا
گروه مبلمان یاتاش

نورپردازی اتاق خواب

روشنایی مناسب اتاق‌خواب، لوسترهای کلاهک دار پارچه‌ای و یا کاسه‌ای شکل‌اند که به‌صورت غیرمستقیم نور را در محیط پخش می‌کنند. معمولاً در اتاق‌خواب از دیوارکوب و آباژورهای رومیزی استفاده می‌شود تا نور مورد نیاز در قسمت‌های مختلف تامین شود. جنس بیشتر این لوسترها استیل یا چوب است.

دکوراسیون نیایش
اجرای دکوراسیون آشپزخانه
دکوراسیون نیایش

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه به دلیل نوع کاربردی که دارد، باید از نور بسیار خوبی برخوردار باشد. برای آشپزخانه علاوه بر نور اصلی در وسط سقف، از نورهای متمرکز در قسمت‌های مهم استفاده می‌کنند. بالای اجاق‌گاز، بالای سینک ظرف‌شویی و بالای میز کار در آشپزخانه باید نورپردازی مختص به خود را داشته باشد. لوسترهای چوبی یا حبابی با طرح‌های متنوع در بازار وجود دارند که گزینه مناسبی برای ایجاد نور گسترده در آشپزخانه هستند.

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه