Chidaneh.com placeholder image

از شهر کتاب الف، رنگی ترین شهر کتاب تهران چه خبر؟

به قلم: مژگان احمدی

اگر اهل کتاب خوندن و گذران وقت در فضاهای فرهنگی و هنری هستید بهترین پیشنهاد برای شما شهر کتاب است. شهر کتاب ها تبدیل به پاتوق های فرهنگی منحصر به فردی در بافت شهری شده اند و به خوبی در سطح شهری مثل تهران پراکنده شده اند به صورتی که شما در هر منطقه ای که باشید به راحتی می تونید به این پاتوق های فرهنگی دسترسی پیدا کنید و ساعات خوبی را در این مجموعه ها سپری کنید. شهرکتاب یک مجموعه‌ است که تنها بخشی از این مجموعه به کتاب اختصاص دارد، و در دیگر بخش های آن می توانید علاقه مندی های دیگر خود را مثل موسیقی و لوازم تحریر و وسائل دکوری زیبا و جذابی را پیدا کنید. دکوراسیون داخلی هیچ کدام از این شهر کتاب ها شبیه به هم نیست و هر شعبه این شهر کتاب ها دکوراسیون داخلی مختص خود را دارند. با چیدانه در این گزارش همراه باشید تا با هم قدمی در شهر کتاب الف بزنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

شهر کتاب میدان الف

وقتی شوق رسیدن به شهرکتاب را داری مسیر سربالایی خیابان الف اذیتت نمی کند، مخصوصا این که درخت های سرسبز کنار خیابان و ساختمان هایی که نماهای کار شده زیبایی دارند، بیشتر به تو کمک می کنند تا از مسیر لذت ببری. نرم نرمک که مسیر را بالا بیایی و ساختمان ها را از نظر بگذرانی متوجه ساختمانی خواهی شد که با سنگ های سفید و پنجره های سرتاسری در میان درختان کنار خیابان خود نمایی می کند. به سرعت متوجه خواهی شد که این همان ساختمانی است که به دنبالش می گشتی.

چوب و هنر

از کنار ویترین تمام شیشه ای که با گلدان های زیبای بهاری و کتاب های جذاب پشت آن تزئین شده عبور می کنی تا به در ورودی برسی، داخل که می شوی با لبخند گرم مسئول بخش کتاب ها تاریخی مواجه می شوی که بهترین خوش آمد گویی است. اینجا تصمیم با توست که اول به سمت چپ و بخش کتاب های تاریخی بروی و گشتی میان قفسه های آن بزنی و کتاب ها را از نظر بگذرانی یا این که نه مسیر سمت راست را انتخاب کنی و بعد از خواندن تیتر روزنامه ها به سمت دیگر گنجینه های کتاب هدایت شوی.

بعد از این که تمام قفسه های کتاب را از نظر گذراندی و به انتهای مسیر رسیدی جلوی پایت پلکان چوبی را میبینی که به تو این حق انتخاب را می دهد که برای خرید موسیقی های مورد علاقه ات و یا وسائل و لوازم دکوری زیبا به طبقه پایین بروی یا نه ترجیح بدهی که برای آرام کردن کودک پر جنب و جوش درونت به طبقه بالا بروی و چند دقیقه ای را میان اسباب بازی ها و لوازم التحریرهای زیبا سپری کنی.به هر حال من تصمیم می گیرم که اول به طبقه بالا بروم، پله های چوبی را یک به یک بالا می روم تا به طبقه مورد نظر می رسم، و باز هم با کارمندی که با لبخند روی لب و جمله خوش آمدید به استقبال من آمده است مواجه می شوم و چقدر خوب است که لبخند عادت کارکنان این مجموعه است.

قفسه های کتاب و کتابخانه هایی که در این طبقه وجود دارند رنگ های شاد و طراحی های جالبی دارند که حتی من بزرگسال را هم به خود جذب می کنند. با دیدن کتاب ها و اساب بازی های رنگی ناخودآگاه به وجد می آیم و دلم می خواد بیشترمیان قفسه ها و سالن بزرگی که به وسایل و لوازم کودکان اختصاص داده شده است وقت بگذرانم، کودک درونم مرا مجاب می کند تا چند خودکاررنگی از میان قفسه های رنگارنگ خودکارها بردارم ، به سراغ صندوق که در کنار ورودی طبقه تعبیه شده است می روم و به سراغ همان کارمندی می روم که با لبخند به استقبال من آمده بود، بعد از این که کارم در قسممت صندوق تمام شد به جای آن که به سمت آسانسور بروم تصمیم می گیرم که به سمت همان پله های چوبی بروم.

هنوز نیمی از پله را هم طی نکرده ام که صدای موسیقی سنتی در فضا طنین انداز می شود، سرعتم رابرای رسیدن به آخرین پله کمی بیشتر می کنم تا زودتر به طبقه مورد نظرم برسم. وقتی آخرین پله راطی می کنم با فضایی بزرگ که با قفسه های چوبی قهوه ای دکور شده است مواجه می شوم، پشت این قفسه ها حوض بزرگ و تزئینی وجود دارد که فضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

دور تا دور این حوض بزرگ را وسائل و لوازم دکوری چیده شده است. و آن قدر چیدمان این فضا جذاب و زیبا است که اصلا متوجه گذر زمان نمی شوی. از این طبقه هم چند وسیله کوچک تزئینی می خرم و دوباره از همان پله های چوبی به سمت بالا می آیم. و دوباره همان مسیری را که آمده بودم برگشتم، اما دیگر همان آدمی که چند ساعت پیش از این در وارد شد نبودم حس تفاوت خوش آیندی سراسر وجودم را در بر گرفته. وقتی از در خارج می شوم، هوا تقریبا تاریک است، اما خوشحالم که توانسته ام وقتم را به بهترین شکل ممکن سپری کنم و یکی از هیجان انگیز تری روز های زندگیم را تجربه کنم.

اگر اهل پیگیری صفحات فرهنگی اینستاگرام هستید، می توانید سری هم به صفحه شهر کتاب الف بزنید. عکس های این متن از همین صفحه برداشت شده است.

نویسنده : شمیم آقازاده | گرداوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مژگان محمدیان در تاریخ 12 اسفند 1396
سلام خسته نباشید میخواستم بگم تمام عکسهایی که از شهرکتاب الف تو گزارش گذاشتین ماله من هست چرا نه اسمی هست و نه اجازه ای؟!
fatemeafsharian در تاریخ 12 اسفند 1396
سلام و وقت بخیر در بند آخر مطلب اشاره شده که تصاویر از صفحه اینستاگرام شهر کتاب الف برداشته شده اند و به این صفحه لینک داده شده است. پیروز باشید

ثبت دیدگاه