Chidaneh.com placeholder image

ویژگی های معماری ایرانی در دنیای مد هم همراه ماست!

به قلم: تحریریه چیدانه

مد و معماری: همیشه برایم دلنشین بود تا از هنر بگویم و آن را لمس کنم. دوست داشتم از تمام وجودم استفاده کنم تا دست به خلق چیزی بزنم که از جنس آرامشِ هنر باشد و سبزیِ روح. اینکه بتوانم حرف دلم را در نقطه‌به‌نقطه اثر هنری خویش بازگو کنم، روحم را قلقلک می‌دهد، اینکه بتوانم با دستان خویش، هوش و ذهن خود را به کار بگیرم و به‌پاس حرمت هنر به سراغ آن چیزی بروم که بر ارزش و احترام آن نتوان نازک‌تر از گل گفت، اینکه چشمان ستایش‌گر مردمانی بر هنرم بنشیند که از تبار تمدن هنر هستند و تعالی فرهنگ، بر همه و همه سر تعظیم فرو می‌آورم و به احترام هنر این مرز و بوم کلاه از سر برمی‌دارم.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

چوب و هنر

ویژگی های معماری ایرانی در طلا و جواهرات

مونس جزی بانوی 25 ساله‌ای ساکن تهران است که به طراحی طلا و جواهر می‌پردازد. وی در سال 89 وارد رشته طراحی صنعتی در دانشگاه الزهرا شد. در حین تحصیل طراحی به‌عنوان طراح جواهر در یک شرکت طراحی جواهرات مشغول به کار شد. همین زمینه کاری باعث انتخاب طراحی جواهرات به شکل حرفه‌ای‌تر شد. بعد از یک سال، مونس تصمیم گرفت تا فعالیت هنری خود را به‌عنوان یک طراح مستقل شروع کند تا بتواند به‌راحتی و به‌دور از هرگونه محدودیت سلیقه‌ای، تمام ایده‌ها و تخیلات خود را اجرا نماید. درنهایت در اردیبهشت‌ماه سال 94 «گالری را» متولد شد. در انتخاب اسم، لوگو و هویت برند، دقت زیادی به کار رفت، چراکه از نظر این بانوی هنرمند، این هنر، فقط یک کسب‌وکار نیست! شروع کاری که با مجموعه اول با نام « ایمان من در حلقه هندسه اندام توست…» همراه بود و با این دقت پیش می‌رفت و طلاهایی که گوشه‌هایی تا این حد تمیز و مرتب داشتند در دنیای مد امروزی به‌نوعی غیرمتعارف و حتی قانون‌شکن به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند که «را» در ابتدا با همکاری مونس و یکی از دوستانش شروع شد که بعد از گذشت زمانی این همکاری به دلیل تفاوت نگرش در ارتباط هنر و کسب و کار، ادامه پیدا نکرد.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

یک سال از فعالیت «را» می‌گذشت و زمان ارائه مجموعه دوم طرح‌ها بود. درست همین زمان بود که ایده اجرای فرم‌های ساده و مینیمال و پیاده‌سازی شهرهای ایران و جهان در قالب آنها که از دو سال قبل در ذهن طراح بود شکل گرفت. نباید از این مسئله نیز غافل شد که این طرح‌های خارق‌العاده، به دلیل تمام ظرافتی که داشتند نوعی ریسک به‌حساب می‌آمدند، اما بااین‌حال به دلیل علاقه این بانوی هنرمند به بهترین شکل خود، پیش رفت. از نظر این هنرمند خلاق، شهرها جزئی از ما هستند و رابطه دوطرفه‌ای با انسان‌ها دارند. گاهی آنها به انسان‌ها معنا می‌دهند و گاهی هم برعکس. به دلیل همین مسائل بود که عنوان« شهر من گم‌شده است…» از اشعار سهراب سپهری برای این مجموعه در نظر گرفته شد. از توضیحات گسترده طراح از شهر و احساساتی که از ان دریافت می‌کند به این بخش اکتفا می‌کنیم: «هرکدام از ما روی این کره خاکی شهری داریم! شهری که چراغ‌هایش پرنورترند… آدم‌هایش خودمانی‌ترند، خیابان‌هایش خاطره‌انگیزترند، شهری که تکه‌ای از قلب ماست»!

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

کار کردن بر روی چنین ایده‌ای و تبدیل تمام این احساسات به یک محصول قابل‌ارائه، کمی سخت و پیچیده بود. قطعا انتخاب بناها، بررسی فرم بنا، کشیدن نقشه تک‌تک بناها و انتخاب اندک جزئیاتی از میان تمام آنچه یک معمار برای تعریف هویت و شخصیت آن بنا به‌کاربرده بود، احتیاج به همت و دقتی بسیار داشت.شاید این همان مسئله باشد که در نقش معماری ایرانی در طراحی جواهرات به چشم می خورد.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

بعد از انتشار اولین عکس‌ها از طرح‌های این مجموعه استقبال زیادی از طرفداران در فضای مجازی صورت گرفت. ناگفته نماند که محصولات این گالری در حال حاضر از راه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد و علاقمندان می‌توانند از این راه با این بانوی هنرمند در ارتباط باشند. به گفته مونس به دنبال استقبالی که از طرح‌ها شد، گالری‌ها و طلافروشی‌های زیادی درخواست همکاری دادند، اما او هنوز هم بُعد هنری برایش در الویت بود و تصمیم داشت این هنر را تبدیل به تجارت کند، البته از میان تمام این پیشنهاد‌ها تنها یک پیشنهاد بود که بر اساس هویت «را» و با اهداف بلندمدت آن هم‌خوانی داشت که در حال حاضر هم در حال همکاری با یکدیگر هستیم و درواقع به‌جز خود «را» تنها گالری‌ای است که طرح‌های «را» با حفظ نام در آن ارائه می‌شود.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

ویژگی های معماری ایرانی در تن پوش ایرانی

مادر و دختر هنردوست و کارآفرین، بانو فریبا قاسمی تبریزی و دخترشان عطرین ضاد به ترتیب مؤسس و مدیر داخلی پاتوق گالری هستند. گالری‌ای که در خیابان دربند تهران قرار دارد فضای دلنشینی برای جمع‌آوری برندهای دست‌ساز و دست سازه های خلاقانه و یا تماما تولید ایران به‌حساب می‌آید. خانم قاسمی تبریزی که حرفه اصلی خود را شمع‌سازی می‌دانند حدود یک سال پیش تصمیم گرفتند تا کار خود را گسترش دهند به همین دلیل به دنبال کسب جواز مشاغل خانگی رفتند و به این شکل «پاتوق گالری» به شکل رسمی شروع به کار کرد.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

از نظر ایشان هدف پاتوق گالری در ابتدای راه، حمایت از تولیدات داخلی بود و هم‌چنین تشویق و ترغیب بانوان هنرمند ایرانی نیز از الویت های آنها به شمار می‌رفت. ناگفته نماند که خانم قاسمی تبریزی تصمیم دارند که به حمایت هرچه بیشتر از هنر و هنرمند ایرانی در جهت رشد تولید داخلی بپردازند.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

دختر خانواده، خانم عطرین ضاد نیز کارشناس مدیریت اطلاعات هستند و دوره طراحی دکوراسیون داخلی را نیز پشت سر گذاشته‌اند. این بانوی هنرمند، هنر را زندگی خود می‌دانند و کارهای پاتوق گالری را به‌شخصه انجام می‌دهند. ایشان در ادامه صحبت‌های مادر به این نکته اشاره می‌کنند که از ابتدا ایده آنها گرد هم آوردن چند برند در قالب یک مجموعه بود. برای این منظور، مدتی محصولات چند تولیدکننده را به‌دقت بررسی کردند و بعد از مصاحبه با تعدادی از آنها قرارداد همکاری بسته شد. الویت آنها در انتخاب کارها، به‌روز و باکیفیت بودن محصولات بود.

معماری ایرانی در دست سازه های خلاقانه

محصولات پاتوق گالری در زمینه پوشاک (انواع کیف، روسری، مانتو و…) و لوازم دکوراتیو(شمع، سفال و …) بوده و سبک آنها ترکیبی از فرهنگ معماری ایرانی و مدرنیته به‌حساب می‌آید. جنس و مواد محصولات با توجه به نوع محصولات متنوع است. ویژگی برجسته محصولات که آنها را از بقیه متمایز کرده است نیز کیفیت عالی و قیمت مناسب آنهاست.

پاتوق گالری
کیف کوله و روسری وستای
پاتوق گالری
پاتوق گالری
کیف ترنج و شال وستای
پاتوق گالری
پاتوق گالری
روسری هماباشامه و کیف گلستان وستای
پاتوق گالری

پاتوق گالری
کیف رودوشی و کفش وستای
پاتوق گالری
پاتوق گالری
کیف رودوشی وستای
پاتوق گالری
پاتوق گالری
کیف گلستان وستای
پاتوق گالری

پاتوق گالری علاوه بر فروش اینترنتی و از راه فضای مجازی هم اکنون در دوره‌های زمانی مشخص برای معرفی محصولاتش اقدام به برگزاری شو تایم‌های حضوری می‌کند. از طرفی برای همراهی با عزیزانی که در شهر تهران نیستند اقدام به ارسال کالاها نیز می‌نماید. عطرین ضاد؛ این بانوی هنرمند اضافه می‌کند: «خوشحالم که سهم کوچکی در پیوند دادن پوشش بانوان، با رنگ و نقوش ایرانی داشتم. تنها زنگ تفریح من در این دنیای شلوغ هنر و رنگ است».

اگر شما هم از هنر این دو گالری زیبا شگفت زده شده اید با آنها همراه باشید:

منبع: مجله منزل | نویسنده: طلوع حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه