Chidaneh.com placeholder image

پرفروش‌ترین کتری قرن بیستم، آثار ناشناخته طراحان معروف جهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

در اطراف ما، کمتر چیزی پیدا می‌شود که بدون هیچ‌گونه طراحی‌ای ساخته ‌شده باشد، اما طراحی یا همان دیزاین چیست و چه تعریفی دارد؟ اکثرا آن را نوعی راه‌حل خلاقانه‌ می‌دانند که بشر برای حل مسایل و یا رسیدن به اهداف خود به کار می‌برد؛ درواقع می‌توان گفت که دیزاین؛ اتفاقی است که شرایط معمول را بهبود می‌بخشد. در دیزاین و طراحی، طراح به شکل مستقیمی با کاربر در تماس است و باید ایده‌هایی را به کار بگیرد که بتواند زندگی روزمره اطراف را تغییر دهد.

پرفروش ترین کتری قرن بیستم

قالیشویی ادیب

پست‌مدرنیته با طعم چای

در دهه هشتاد میلادی با رواج سبک پست‌مدرن، معمارانی مطرح همچون “میشل گریوز" شروع به طراحی لوازم‌خانگی به شیوه پست‌مدرن برای شرکت‌های بزرگ لوازم‌خانگی همچون آلسی و سویید پاول کردند.
نشریات و نمایشگاه‌های بین‌المللی هم طرح‌های پست‌مدرن را که در آن زمان محصولاتی عجیب و بیگانه به نظر می‌رسیدند به نمایش عموم قرار می‌دادند.

طراحی لوازم خانگی

مایکل گریوز در سال 1980 دعوت‌نامه‌ای از شرکت طراحی آلسی را برای شرکت در یک پروژه تبلیغاتی به نام «قهوه و چای» دریافت کرد. طراحی او از بهترین‌های مجموعه بود. این پروژه به ارتباطات مفید و ادامه‌داری تبدیل شد و به گریوز اجازه داد تا طیف وسیع و متنوعی از طراحی‌های ارزان‌قیمت را به بازار ارائه دهد که برای مردم عادی قابل خرید و استفاده باشد که بیش از 150 محصول با طراحی این معمار پس از آن تولید شد.

مطلب پیشنهادی: نمکدان دو قلو ین و یانگ، نمک و فلفل به مقدار لازم!

طراحی کتری

دگرگونی با خلق یک محصول بی نظیر

در سال 1985، گریوز، کتری 9093 را برای کمپانی ایتالیایی مبلمان خانگی آلِسی طراحی کرد .کتری از جنس فولاد ضدزنگ است و شکل مخروطی و پایه پهن آن باعث سرعت بخشیدن به جوشیدن آب می‌شود. برخلاف یک کتری معمولی که به‌سادگی نشان می‌دهد که آب جوشیده است در این محصول پرنده‌ای که در لبه آن تعبیه‌شده سوت می‌زند تا به کاربران لذتی هدیه کند.

طراحی کتری

این کتری کوچک خیلی زود، توجه عموم را به خود جلب کرد که همین امر باعث شد تا در طول 30 سال گذشته، بیش از 1.5 میلیون دستگاه فروخته شده و تبدیل به محبوب‌ترین محصول سازنده گردد؛ درواقع این محصول، الگویی برای طراحی تمام قهوه‌جوش‌ها و وسایل آشپزخانه شد.

مایکل گریوز

بیوگرافی طراح

مایکل گریوز، معماری آمریکایی است که به‌عنوان یکی از پنج معمار نئو مدرن که به معماران سفید مشهورند شناخته می‌شود. گریوز با طراحی‌های داخلی و محصولات خانگی‌اش در مغازه‌ها در نزد عام شهرت دارد.
او مدرک خود را از دانشگاه هاروارد اخذ نمود. طراحی‌های خانگی و بومی او بسیار محبوب بوده و باعث به شهرت رسیدن شرکت او شد. هم‌چنین ساختمان‌های بسیاری را برای کمپانی دیزنی طراحی کرده است.

مطلب پیشنهادی: آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان!

طراحی کتری

خلق محصول؛ خلق تغییر

گریوز در طول حرفه‌ خود جوایز بسیاری را دریافت کرد. او نماینده موسسه آمریکایی معماران در سال 1979، برنده جایزه مدال طلای اِی.آی.اِی در سال 2001 و جایزه معماری دِریهاس در سال 2012 بود. او یکی از طرفداران جدی در خلق طراحی‌های خوب ِقابل‌دسترس برای عموم مردم به‌حساب می‌آید.
«با وجود تمامی دستاوردهای او، گریوز می‌گوید که می‌خواهد به‌وسیله خلق راه‌حل‌های منحصربه‌فرد در طراحی، زندگی مردم را دگرگون کند».

سری مطالب “آثار ناشناخته طراحان مشهور جهان" را می توانید در مجله منزل دنبال کنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: فرشته امیرخانی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه