Chidaneh.com placeholder image

کمپوست خانگی، با زباله های آشپزخانه کود درست کنید!

به قلم: کیمیا مرادی

تا به حال به مقدار زباله تری که هر روز تولید می کنید فکر کرده اید؟ انهدام زباله ها یا دفن آن ها قطعا باعث تخریب بیش تر محیط زیست می شود. برای کم کردن این آسیب تولید کمپوست در خانه را به شما پیشنهاد می کنیم تا از این پس گیاهان داخل حیاط یا باغچه را با کود طبیعی تغذیه کنید! با چیدانه همراه باشید.

فواید تهیه کمپوست خانگی

اسکای اسکرپر

چرا باید کمپوست خانگی بسازیم؟

ساخت کمپوست در خانه بسیار راحت است. کمپوست خانگی بیش تر از پوست میوه ها درست می شود و هیچ هزینه ای برای شما ندارد. تنها کمی صبر و حوصله می خواهد که شما دارید! برخی از مزایای تولید کمپوست را مرور می کنیم:

  • تولید زباله کم تر
  • استفاده از کود طبیعی به جای کودهای شیمیایی
  • حفاظت از محیط زیست

تولید کمپوست خانگی

برای تولید کمپوست خانگی چه موادی استفاده کنیم؟

‏برای تولید کمپوست خانگی نیازی به خرید مواد اضافی ندارید.

  • از میوه ها و سبزیجات شامل:

سیب (پوست و مغز)، کلم، هویج، کرفس، تفاله چای و قهوه، پوسته تخم مرغ، پوست مرکبات، کاهو، پوست پیاز، گلابی، آناناس، پوست خربزه، سیب زمینی، کدو، خیار، گوجه فرنگی، شلغم و مواد گیاهی مشابه استفاده کنید.

  • کاغذ و روزنامه

از کاغذ و روزنامه هم می توانید استفاده کنید ولی عکس های رنگ روغن را با مواد کمپوست قاطی نکنید. استفاده از آب شستشو در آشپزخانه هم بلامانع است به شرط آنکه مواد شیمیایی مانند ماده ظرف شویی نداشته باشد. مو ها هم به کمپوست تبدیل می شوند به شرط آنکه یکجا گلوله شان نکنید.

     کمپوست خانگی

    برای تولید کمپوست خانگی چه موادی را نباید استفاده کنیم؟

    از فرآورده های لبنی شامل: کره، پنیر، شیر، ماست و فرآورده های گوشتی مانند: استخوان، مرغ، گوشت و ماهی؛ مواد چرب مانند بادام زمینی، کره، سس سالاد، روغن و ذغال در ساخت کمپوست خانگی استفاده نکنید. این مواد جانوران موذی را جذب کرده و باعث ایجاد بوی تعفن می شوند. همچنین از فضولات سگ و گربه یا گیاهان آفت زده استفاده نکنید. این مواد ممکن است ناقل بیماری باشند.

    تولید کمپوست خانگی

    تهیه کمپوست در خانه به دو شیوه انجام می شود!

    1. دفن در زمین: د ر گوشه ای از باغ یا حیاطتان چاله ای بکنید و موادی که می خواهید از آن ها کمپوست تهیه کنید؛ درونش بریزید. مرحله بعد اضافه کردن خاک است. روی مواد حدود 20 سانتی متر خاک بریزید. صبر کنید تا کود طبیعی شما آماده شود. یک سال زمان می برد تا به یک کود عالی تبدیل شود!
    2. درون سطل پلاستیکی یا فلزی: این سطل را باید بیرون از منزل در تراس یا حیاط نگهداری کنید.این شیوه مشابه شیوه دفن در زمین است با این تفاوت که می توانید هر دفعه مواد جدید کمپوست را به آن اضافه کنید. یادتان باشد بعد از هر بار ریختن مواد کمپوست به درون سطل باید 20 سانتی متر خاک رویشان بریزید.

    تهیه کود از پوست میوه ها

    هیچگاه مستقیما روی مواد در حال کمپوست شدن آب نریزید. اگر در منطقه گرمسیری قرار دارید، سطل کمپوست را در سایه قرار دهید. آب درون مواد نباید زود تبخیر شود. کمپوست شما برای کود شدن نیاز به آب دارد. اگر در مناطق سردسیر قرار دارید، سطل کمپوست را در آفتاب قرار دهید؛ چرا که فرآیند تبدیل نیاز به مقداری گرما هم دارد.

    اگر همین الان دست به کار شوید، بهار سال بعد کود ارگانیک به گیاهانتان خواهید داد! 

    اگر علاقه مند به بازیافت و تولید کود و کپموست هستید مطالب زیر را از دست ندهید: 

    واتس‌اپ تلگرام
    
    دیدگاه کاربران
    
    ثبت دیدگاه