Chidaneh.com placeholder image

انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

به قلم: لاله داورپناه

نورپردازی: یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی است. امروزه نورپردازی نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی هر ساختمانی ایفا می کند. نورپردازی مناسب می تواند فضایی بسیار چشم نواز و رویایی خلق کند و طراحی نامناسب آن نیز امکان دارد فضایی هراس انگیز و خسته کننده را به وجود بیاورد. دکوراسیون بیشتر خانه ها ترکیبی از رنگ های گرم و سرد است. بنابراین نورپردازی باید به گونه ای باشد که تمام رنگ ها به زیبایی خودنمایی کند. بنابراین شناخت انواع نورپردازی و استفاده ترکیبی از انواع لامپ ها امری بسیار مهم است. چیدانه در این مطلب به صورت خلاصه شما را با این دو موضوع آشنا خواهد کرد.

تابلو فرش ریحان

انواع لامپ ها در نورپردازی فضاهای داخلی

لامپ هالوژن: هالوژن ها لامپ هایی با رنگ نور سفید و روشن هستند که بسیار کم مصرفند. شاید بتوان گفت که تنها معایب آنها گران بودن و تولید گرمای بالای است.

لامپ فلورسنت: از لامپ های فلورسنت در نورپردازی منازل بسیار استفاده می شود. این لامپ ها کم مصرف بوده و نوع امروزی آنها نسبت به نسل قدیمی بهتر و با رنگ نور روشن تری کار می کنند. از معایب لامپ های فلوروسنت این است که هر چه کمتر مورد استفاده قرار بگیرند، عمر آن ها کوتاه تر خواهد شد. بنابراین برای فضاهایی که به نورپردازی در ساعات کمتری نیاز دارند مناسب نخواند بود.

مطلب پیشنهادی: فضای مدرن را با چراغ‌های حباب شکل رویایی کنید

فیبرهای نوری: سیستم فیبر نوری از لامپی پر قدرت و پر نور تشکیل شده است که نور را به چند رشته فیبر منتشر می کند و برای نور پردازی های تاکیدی بسیار مناسبند.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی برای نمایش جلوه ای متفاوت از خانه شما

لامپ های سیمانی: این لامپ ها رنگ صورت را زیبا تر و بشاش تر نشان می دهندو طیف پیوسته ای از نور را منتشر می کنند. معایب این لامپ ها پر مصرف بودن، تولید گرمای فراوان و عمر کوتاه است. این لامپ ها برای مکان هایی که استفاده کمتری از آن ها می شوند مناسب تر هستند.

لامپ های ال ای دی: لامپ های LED بسیار کم مصرف هستند و در واقع مجموعه ای از چند ال ای دی هستند که در فضای خانه به کار برده می شوند. طول عمر آنها بسیار زیاد و همراه با بازده نوری بسیار بالایی هستند که می توان نور این لامپ ها را در زاویه های دلخواه تنظیم کرد و به عنوان لامپ های دکوراتیو از آن استفاده نمود. انواع چراغ های LED، نسل جدید روشنایی ها را در مطالب گذشته چیدانه بیشتر و بهتر بشناسید.

انواع نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

شما به راحتی می توانید با کسب اطلاعات لازم درخشش دکوراسیون داخلی منزل با نورپردازی اصولی را بچشم ببینید. اگر از دانشجویان و یا اهالی فن فعال در حوزه برق کشی ساختمان و یا نورپردازی هستید، چیدانه در گذشته معرفی کتاب های نورپردازی در طراحی داخلی زا به شما معرفی کرده است. اما در این جا سعی داریم نگاهی بسیار کلی به روش های نورپردازی در فضای داخلی داشته باشیم. تا شاید نگاهی کلی به نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه داشته باشید.

نورپردازی کلی یا عمومی: این نور پردازی جایگزین مناسبی برای نور روز می باشد. روشنایی حاصل از نورپردازی عمومی توسط چراغ های سقفی، لوستر ها و… به وجود می آید. از این نوع نورپردازی می توان در فضایی که امکان استفاده از نور طبیعی را ندارند کمک گرفت. نمونه کار طراحی دکوراسیون و نورپزدازی گروه معماری اسپادانا را در یک سالن زیبایی در تصویر بالا می تواند نمونه خوبی از این نوع نورپردازی باشد.

مطلب پیشنهادی: ۵ سوالی که باید در مورد نورپردازی از خود بپرسید

نورپردازی کاربردی: در این نورپردازی می توانیم بر روی قسمت هایی که بیشترین کار روزمره صورت می گیرد یا برای ایجاد فضایی دراماتیک و زیبا از آن بهره ببریم. شدت و ضعف نور در نورپردازی کاربردی به کاربری فضای مورد نظرتان وابسته است. در تصویر بالا نمونه کار نورپردازی در فضای آشپزخانه از شرکت طراحی و اجرای دکوراسیون خونه سازی را می بینید.

مطلب پیشنهادی: ۱۵ پیشنهاد کاربردی برای داشتن فضایی پر نور وزیبا

نورپردازی دکوراتیو: این نورپردازی جنبه زیبایی بصری دارد. اصلا میزان نور در این نور پردازی مهم نیست و بیشتر برای تعیین سبک دکوراسیون به کار برده می شود. نورپردازی دکوراتیو می تواند به زیبایی و تاکید کردن به جزئیات و حتی وسایل تزئینی در خانه شما نیز کمک کند. نورپردازی دکوراتیو در فضای نشیمن را می توانید در تصویر بالا ببینید که طراحان شرکت طراحی دکوراسیون پاپسای مسئولیت آن را بر عهده داشته اند.

نورپردازی منطقه ای: هدف از این نورپردازی برجسته کردن قسمت ها و یا فضاهای مورد نظر در خانه است. هنگامی که به هر دلیلی تصمیم می گیرید دید را به گوشه ای خانه معطوف کنید بهتر است از نورپردازی منطقه ای بهره بگیرید. در تصویر بالا نمونه ای از کار نورپردازی شرکت طراحی و اجرای دکوراسیون خونه سازی را می بینید.

به بخش های برق کشی ساختمان و نورپردازی در اهالی فن چیدانه بروید و با فعالین در این حوزه آشنا شوید. اطلاعات لازم برای برقراری ارتباط، اطلاعات تماس و نمونه پروژه های آنها را می توانید در پروفایل تخصصی آنها ببینید.

مطالب بیشتر: طراحی هوشمندانه یک آپارتمان ۶۰ متر با نور!
چگونه شب های طولانی زمستان را روشن تر کنیم؟
نورپردازی نمای بیرونی ساختمان برای یک خوشامد گویی نورانی
انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل

منبع: کتاب هنر دکوراسیون | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
bet.mt در تاریخ 12 خرداد 1397
نورپردازی یکی از عواملی است که نقشی کلیدی در زیبایی فضای خانه بازی می کند به عنوان مثال در بخش هایی از آشپزخانه که محل کار محسوب می شود نیاز به نور و لوستر کافی داریم.

ثبت دیدگاه