Chidaneh.com placeholder image

مبل و صندلی استاندارد اداری؛ اندازه ها و نکته ها!

به قلم: سمانه زارعی

تصور کنید در طی چندین ساعتی که سرکار هستید؛ بخواهید روی صندلی بنشینید که استاندارد نیست و روی آن احساس راحتی ندارید؛ مطمئنا بعد از چند روز از کار زده می ­شوید! استاندارد بودن مبل و صندلی اداری یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در طراحی دکوراسیون فضای اداری به آن توجه شود. در این مطلب از چیدانه با گروه رپورتاژ طرح پردازپایا همراه هستیم تا راجع به مبل و صندلی استاندارد اداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

مبل و صندلی استاندارد اداری؛ به فکر کارمندان خود باشید!

در فضای کار ایده ­آل برای کارمندان علاوه بر تقسیم ­بندی فضاها، نورپردازی، روابط بین کارمندان و.. مبل و صندلی استاندارد یکی از عوامل بسیار مهم در رضایت کارمندان است. میز و صندلی استاندارد بر روی سلامت افراد موثر است و همچنین راندمان کاری را بالا می­برد. اگر مبلمان و صندلی فضای کار استاندارد و ایمن نباشد کارمندان پس از مدتی با درد کمر، مچ، دست و یا گردن مواجه می ­شوند.

 

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

استانداردهای صندلی و مبلمان اداری

استانداردهای میز و صندلی اداری، بر اساس ارگونومی بدن انسان و همچنین رعایت ایمنی و شرایط سلامت انسان تعیین می ­شود؛ به طوری که در هنگام استفاده از میز و صندلی اداری افراد نباید احساس خستگی و یا فشار بر روی بخشی از بدن داشته باشند. در ادامه به استانداردهای صندلی و مبلمان اداری اشاره شده است.

 

طرح پردازپایا
اجرای دکوراسیون داخلی پروژه علی بابا
طرح پردازپایا

استانداردهای صندلی اداری

صندلی اداری بر اساس کاربرد و فضای قرارگیری به انواع مختلف؛ صندلی مدیریت، کارمندی، اپراتور، صندلی کنفرانس و… تقسیم می ­شود. ولی در هر حال صندلی اداری استاندارد باید طوری طراحی شود که از ستون فقرات حمایت کند به طوری که هیچ فشاری بر روی گردن، پشت، کمر و دنبالچه وارد نشود. کارمندان یک اداره ممکن است با کامپیوتر کار کنند و یا کارشان نوشتن برخی از اسناد و مدارک باشد؛ در این صورت ممکن است در ابعاد و استانداردهای میز و صندلی کمی تفاوت داشته باشد.

 

طرح پردازپایا
اجرای دکوراسیون داخلی پروژه علی بابا
طرح پردازپایا

انتخاب صندلی اداری استاندارد؛ این نکته ­های مهم!

 به طور کلی در انتخاب یک صندلی استاندارد و ایمن باید به موارد زیر توجه کرد:

  • بهتر است صندلی اداری دسته داشته باشد و دسته ­ی آن قابل تنظیم باشد.
  • داشتن صندلی نرم برای کار خیلی خوب است ولی توجه کنید که وقتی روی صندلی می­ نشینید کف صندلی فرو نرود.
  • صندلی اداری با قابلیت تنظیم ارتفاع انتخاب بسیار بهتری است؛ زیرا ارتفاع صندلی باید بر اساس جثه­ی افراد تنظیم شود و ارتفاع صندلی باید حدود یک سوم قد فرد باشد. ارتفاع صندلی اداری استاندارد باید بین 40 تا 53 سانتیمتر باشد.
  •  بهترین زاویه برای تکیه­ گاه صندلی استاندارد اداری، 110 درجه است. با این نوع نشستن کمترین فشار به کمر وارد می شود.
  • وجود انحنای S شکل در تکیه ­گاه صندلی به پرشدن گودی کمر در هنگام نشستن کمک می­کند و در نتیجه فشار کمتری وارد می ­شود.
  • ارتفاع صندلی باید طوری باشد که پای شخص به زمین برسد.
  • چرخدار بودن صندلی به حرکت شما کمک می ­کند و لازم نیست برای یک حرکت کوچک از روی صندلی بلند شوید. با این کار از وارد شدن بار اضافی بر روی زانوها جلوگیری می­ شود. ولی باید حواستان باشد که چرخدار بودن باعث نشود که مدت بسیار طولانی بر روی صندلی بنشینید.

 

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای سالن کنفرانس
طرح پردازپایا

انتخاب میز اداری استاندارد

میز اداری، جزو مهم ­ترین وسایل در هر شرکت و یا اداره­ است. ابعاد و اندازه میز اداری استاندارد بر اساس نیاز و فضای قرارگیری متفاوت است. به طور مثال میز مدیریت ابعادی بزرگتر از میز یک کارمند معمولی دارد. یک میز اداری استاندارد باید فضای کافی برای همه وسایل مورد نیاز ما داشته باشد. کامپیوتر، برگه ­ها و اسنادی که هر روز با آنها کار می­ کنیم، دستگاه پرینتر و یا هر وسیله ­ی دیگری که مورد نیاز ما است جایی بر روی میز خواهند داشت. میز و صندلی اداری باید با ابعاد متناسبی نسبت به هم انتخاب شوند. زیرا میز و صندلی در کنار همدیگر فضای اصلی برای انجام کار را می­ سازند.

 

طرح پردازپایا
اجرای دکوراسیون داخلی پروژه علی بابا
طرح پردازپایا

ابعاد استاندارد میز اداری؛ درست انتخاب کنید!

  • طول، عرض و ارتفاع سه مشخصه اصلی از میز اداری است که اندازه استاندارد آن به راحتی کارمندان کمک می­ کند. 
  • ابعاد انواع میز؛ مانند میز منشی، مدیریت، کارمندان و… ممکن است چند سانتیمتر تفاوت داشته باشند. ولی به طور کلی ارتفاع میز استاندارد اداری حدودا 75 سانتیمتر است.
  • طول میز اداری بر اساس نوع کار و نیاز کارمندان می­تواند طولی بین 70 تا 200 سانتیمتر داشته باشد.
  • اندازه عرض یا عمق میز هم بستگی به شرایط کار دارد. به طور مثال برای میز کارمندان عرض 60 الی 75 سانتیمتر در نظر گرفته می ­شود.
  • اگر شرایط کار طوری باشد که فرد به طور ایستاده کار انجام دهد؛ ارتفاع میز باید به صورتی باشد که فرد با قرار دادن دستش بر روی میز؛ زاویه ساق و بازو 90 درج باشد.
  • ارتفاع میز باید به صورتی طراحی شود که هنگام مطالعه سر و گردن فرد بیش از 20 درجه به سمت پایین خم نشود.

 

طرح پردازپایا
اجرای دکوراسیون داخلی پروژه علی بابا
طرح پردازپایا

صندلی و مبلمان اداری، نیاز کارمندان را در نظر بگیرید!

استانداردهای صندلی و مبلمان اداری بر اساس اندازه­ هایی که باعث آسایش افراد است مشخص می ­شود. با وجود اینکه استانداردهای مشخصی برای میز و صندلی اداری وجود دارد؛ لازم است به نیازهای افراد هم توجه شود. زیرا ممکن است اندازه فضای کار و یا نوع کار باعث شود مبل و صندلی اداری با ابعادی متفاوت سفارش دهید. 

 

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای سالن کنفرانس
طرح پردازپایا

مبل و صندلی استاندارد اداری در اتاق کنفرانس!

اتاق جلسات و یا کنفرانس بخش مهمی از یک فضای اداری است. مهمانانی که در یک جلسه و یا کنفرانس شرکت می­ کنند باید راحت باشند تا بتوانند یک جلسه چند ساعتی را به راحتی بگذرانند. با توجه به تعداد صندلی­ هایی که در اتاق کنفرانس قرار می­ گیرند، میز مناسبی با آنها تهیه شود. در قرارگیری صندلی ­ها دور میز کنفرانس، باید فضای کافی برای نشستن و برخاستن افراد بدون ایجاد مزاحمت برای بقیه وجود داشته باشد. بهتر است صندلی­ ها با فاصله حدود 10 سانتیمتر از همدیگر قرار بگیرند.

 

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای سالن کنفرانس
طرح پردازپایا

مبل و صندلی استاندارد اداری

کلام آخر:

با تهیه مبلمان و صندلی اداری استاندارد؛ شما نشان می­ دهید که برای کارمندان خود ارزش قائل هستید. علاوه بر آن شاید استاندارد بود در ظاهر دکوراسیون دیده نشود، ولی مهم­تر از آن بر روی سلامت کارمندان اثر مثبتی خواهد داشت.

مجموعه طرح پرداز پایا در زمینه صنعت طراحی و دکوراسیون، با هدف مدیریت درست کار، مشتری مداری و خدمت فعالیت می­ کند. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این گروه به پروفایل گروه طرح پردازپایا سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه