Chidaneh.com placeholder image

طراحی پایدار محصول، مبلمانی که به طبیعت صدمه نمی زنند!

به قلم: گلنار

چند راهکار ساده برای رسیدن به خانه‌ ای سبز! برای داشتن یک ‌خانه با طراحی سبز باید تمام تمرکزتان بر این باشد که از لوازم و مبلمانی استفاده کنید که بیشترین سازگاری با محیط‌ زیست را داشته باشند. وقتی ما از لوازمی استفاده می‌ کنیم که از دل طبیعت استخراج ‌شده‌ اند، مشکل جدی در بازیافت آن نداریم. این مبلمان به‌ راحتی به دامن طبیعت باز می‌ گردند و همین موضوع ساده می‌ تواند تأثیر بزرگی بر کیفیت آب‌ و هوای منطقه و درنتیجه زمین داشته باشد.

طراحی داخلی سبز

چوب و هنر

تأثیر طراحی سبز بر اعضای خانواده

مبلمان و لوازمی که سازگار با طبیعت نیستند و از میزان بالایی مواد شیمیایی و صنعتی ساخته‌شده‌ اند، از خود آلودگی‌ هایی را تولید می‌ کنند. با توجه به اینکه اغلب ما مدت‌ زمان زیادی را در شبانه‌ روز در فضاهای بسته به سر می‌ بریم، به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ های ساطع‌ شده از مبلمان، دچار بیماری‌ های گوناگونی ازجمله آلرژی می‌ شویم. باید این نکته را در نظر داشته باشید که آلودگی‌ های نا از مبلمان می‌ شوند به دلیل راه یافتن به بدن از راه تنفس در فضاهای بسته بیشتر از فضاهای باز بر بدن انسان تأثیر می‌ گذارند؛ بنابراین حداقل فایده‌ای که استفاده از مبلمان سبز بر افراد دارد، تضمین سلامت تنفسی آنها است.

مطلب پیشنهادی : معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

طراحی داخلی سبز

لوازم داخلی در طراحی سبز

اولین قدم برای داشتن فضای داخلی سبز از بین بردن لوازمی است که از دو مواد مصنوعی و نفت ساخته ‌شده‌اند. محصولاتی که از پی‌ وی‌ سی یا پلی اورتان فوم ساخته ‌شده‌ اند قابل اشتعال بوده و اغلب با مواد شیمیایی مقاوم در برابر شعله، ترکیب می‌شوند تا بتوانند باعث کاهش اشتعال گردند. باید گفت که این مواد، سمی بوده و مشکلات بهداشتی در افراد ایجاد می‌ کنند که مشکلاتی در باروری، مشکلات رشدی در کودکان و میزان IQ در افراد از این قبیل هستند.

مطلب پیشنهادی : ایده های اقتصادی و طبیعت دوست در خانه

طراحی داخلی سبز

استفاده از صنایع‌ دستی در طراحی پایدار

یکی از راهکارهای مهم برای داشتن زندگی سازگار با طبیعت، استفاده از صنایع‌ دستی بومی هر منطقه است. این لوازم به دلیل اینکه از مواد و مصالح بومی هر منطقه تولید می‌ شوند و از دل طبیعت بیرون می‌ آیند بسیار سالم و ارگانیک هستند. ظروف سفالی یکی از صنایع بومی و ملی کشورمان است که نقش مهمی در نگهداری آب سالم و گوارا برای نوشیدن دارند. وقت آن رسیده است که هر یک از ما حداقل یک پارچ آب سفالی در منزل داشته باشیم و آب نوشیدنی‌ مان را از آن بنوشیم. با این کار شما علاوه بر اینکه ظروفی سالم تهیه می‌ کنید به رونق کسب‌ و کارهای بومی هم کمک بزرگی می‌ کنید. هم‌چنین می‌ توانید از دیگر ظروف سفالی برای صرف غذا هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : آجر و کاربرد آن در معماری و طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی سبز

طراحی سبز با مبلمان سبز

بهترین عنصر در ساخت مبلمان، چوب طبیعی است. گردو، راش و بلوط ازجمله چوب‌ هایی هستند که در صنعت ساختمان به کار می‌ روند. مبلمان با بدنه چوب طبیعی نیاز خیلی کمی به چسب‌ های شیمیایی دارند؛ درنتیجه خیلی سالم‌ تر از انواع چوب‌ های مصنوعی خواهند بود. استفاده از چوب‌ های صنعتی مانند ام دی اف به دلیل استفاده بالا از مواد شیمیایی مانند رزین در ساخت آن، گزینه مناسبی برای استفاده در محیط خانه نیستند.

مطلب پیشنهادی : معماری پایدار در دل معماری ایرانی، از زبان ۳ معمار برجسته!

طراحی داخلی سبز

عناصر سازگار با محیط سبز

یکی از دیگر از راهکارهای زندگی سبز، استفاده از الیاف طبیعی است. پشم یکی از انواع الیاف طبیعی است که برخلاف نمونه‌ های مصنوعی خودش، در برابر حریق مقاوم است و به‌ راحتی آتش نمی‌ گیرد. پشم رطوبت را جذب می‌ کند و به همین دلیل هم می‌ تواند فیلتری برای جذب گرد و غبار یا گرده‌ های آلوده در هوا باشد؛ درنتیجه میزان رطوبت و آلرژی هوا را کاهش می‌ دهد. فرش با الیاف مصنوعی بیشتر از نایلون یا پلی‌ استر تولید می‌ شود. این الیاف در برابر آتش مقاوم نیستند و برای مقاوم کردن آن ها از مواد شیمیایی استفاده می‌ کنند که به‌ مرور زمان ایجاد سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می‌ کند.

آخرین شماره مجله منزل را از دست ندهید :

مجله منزل
شماره 115 اردیبهشت و خرداد 1397
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده: سمیه منوچهری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه