Chidaneh.com placeholder image

تندیس مفاخر ایرانی در مقر اصلی سازمان ملل در وین اتریش

به قلم: مژگان احمدی

در بین مناسبت های ماه شهریور، چند تاریخ مهم وجود دارند که نه تنها برای ایران بلکه برای تمام دنیا ارزشمند هستند. روزهایی به نام ابوعلی سینا، زکریای رازی و ابوریحان بیرونی. امروز یکم شهریور و مصادف با روز پزشک تصمیم گرفتیم تا تنها تندیس های ایرانی از این چهره های جهانی را بررسی کنیم.  این چهار تندیس در مقابل ساختمان سازمان ملل در شهر وین قرار گرفته اند و می توان گفت که هر کدام نماینده دنیایی از علوم مختلف هستند. البته در این زمینه می توانید مطالب هتل محل مذاکرات در لوزان و معماری آن و معماری هتل محل مذاکرات هسته ای، قصر زیبای کوبورگ وین را نیز مطالعه نمایید.

نمایی از 4 تندیس مشاهیر ایران در سردر سازمان ملل، وین اتریش

این چهار دانشمند در زیر چهار طاقی بزرگ ایران تربیت یافتند و دانش خویش را به چهار سوی جهان پراکنده اند، که یادآور مشارکت مردم ایران در دانش و علوم نوع بشر می باشد. جالب است بدانید معماری این طاق همانند معماری پارسه بنا شده است. با چیدانه همراه باشید تا با هم نگاهی به این تندیس های زیبا بیاندازیم.
 

سرویس خواب بالسا
تندیس ابوعلی سینا در سردر سازمان ملل، وین، اتریش

1- تندیس حکیم ابو علی سینا :

ابو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام(Avicenna) و با لقب “امیر پزشکان" شناخته شده است، در ماه صفر از سال 370 هجری قمری در شهر بخارا به دنیا آمد. این فیلسوف و دانشمند ایرانی ، نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

مطلب پیشنهادی : طراحی باشکوه آرامگاه ابن سینا یکی از بزرگترین پزشکان تاریخ

تندیس ابوریحان بیرونی در سر در سازمان ملل

2- تندیس ابوریحان بیرونی :

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ 14 شهریور 352، کاث، خوارزم – درگذشتهٔ 22 آذر 427، غزنین)، دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی سده چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی و همه اعصار می‌دانند. همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند.

مطلب پیشنهادی : معماری مقبره ی کوروش، بنایی ماندگار در پاسارگاد

تندیس حکیم عمر خیام نیشابوری در سر در سازمان ملل وین، اتریش

3- حکیم عمر خیام نیشابوری:

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به “خیام" فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال 439 هجری قمری در نیشابور زاده شد. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. وی اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتابهایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. وی به سال 526 هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

مطلب پیشنهادی : آرامگاه صائب تبریزی الهام گرفته از معماری دوره صفوی

تندیس زکریای رازی در سر در سازمان ملل، وین، اتریش

4- زکریای رازی :

ابوبکر محمّد زَکَریای رازی (251 ه. ق. ـ 313 ه. ق) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی است. رازی آثار ماندگاری در زمینه پزشکی، شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است. به‌ گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان قرون وسطی بود.»به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (27 اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده‌است.
 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه