Chidaneh.com placeholder image

شست و شوی مبلمان، با این روش ها از پسش برمیای!

به قلم: تحریریه چیدانه

مبلمان در دکوراسیون منزل نقش ویژه و مهمی دارند و همه ما به نوعی سعی می کنیم در زمان خرید و طراحی آنها نهایت سلیقه و توانایی خود را به کار بگیریم. معمولا یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب یک مبلمان خود راحت بودن آن است و وقتی مبل مورد نظر خود را به خانه می آوریم و آن را چیدمان می کنیم می توانیم طراحی دکوراسیون مورد نظر خود را به دست آوریم. تا اینجای ماجرا همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه کم و به مرور زمان مبلمان ما به هر دلیلی کثیف شده و به شست و شو احتیاج پیدا می کند! همین مسئله هم برای تبدیل به یک کابوس می شود و نمی دانند چگونه از شست و شوی مبلمان خود سربلند بیرون بیایند!

در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم موضوع شست و شوی مبلمان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و آن را به خوبی شفاف سازی نماییم. پس اگر شما هم با مسئله شست و شوی مبلمان رو به رو هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تابلو فرش ریحان

شستشوی مبلمان در خانه

باید اعتراف کرد که شست و شوی مبلمان در منزل به خصوص برای مبلمان پارچه ای کار چندان ساده ای نیست و اگر آن را به درستی انجام ندهید ممکن است وضع بدتر از چیزی که هست بشود! به همین دلیل هم خیلی از افراد ترجیح می دهند که این کار را به متخصصان آن بسپارند تا خیالشان راحت شود. ولی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید خودتان از پس این کار برآیید باید آستین هایتان را بالا بزنید و شروع کنید!

شست و شوی مبلمان در منزل

شست و شوی مبلمان با روش های طبیعی

برخی از افراد معتقدند که برای شست و شوی مبلمان باید به دنبال راه های طبیعی تر بود تا به الیاف پارچه آسیبی وارد نشود. در ادامه چند راه برای شست و شوی مبلمان با روش های طبیعی را به شما معرفی می کنیم:

  • اگر بر روی سطح مبلمانتان اثری از سوختگی و یا زردی سیگار وجود دارد می توانید از مقداری قند استفاده کنید و آن را بر روی لکه بمالید. اگر الیافت مبلمان شما مصنوعی باشد می توانید از آبلیمو نیز کمک بگیرید.
  • اگر مبلمان شما کرکدار است می توانید با کمی شیر آن را مرطوب کنید و با کمک یک پنبه آن را پاک کنید. در نهایت هم با کمک آب و صابون لکه شیر را پاک کنید.
  • لکه چربی که بر روی مبلمان ایجاد شده است را می توانید با کمک محلولی از نمک و الکل پاک کنید. البته اگر جنس مبل شما از جنس ابریشم باشد می توانید به دنبال روش های دیگری نیز باشید.

شست و شوی مبلمان با مواد شوینده

شست و شوی مبلمان با مواد شوینده شیمیایی

قبل از هرچیز باید علائم را دنبال کنید! معمولا بسیاری از مبلمان دارای علائمی هستند که بر روی برچسب هایی نوشته شده اند. بر روی این برچسب ها اطلاعاتی از قبیل جنس پارچه، نوع مواد شوینده مناسب و… نوشته شده است. باید بگوییم حالا بهترین زمان برای چک کردن این برچسب و علائم است! اطلاعات برچسب ها به طور عام اینگونه خواهند بود:

  • W: این نشانه به آن معناست که شما می توانید برای شست و شوی مبلمان خود از مواید شونده مایع به همراه بخارشوی استفاده کنید.
  • WS: این علامت نشان می دهد که شما می توانید هم از شوینده های مایع به همراه بخارشوی استفاده کنید هم از شوینده های خشک کمک بگیرید.
  • S: این نشانه یعنی برای شست و شوی مبلمان خود فقط باید به سراغ شوینده های خشک بروید.
  • O: این علامت یعنی برای ساخت مبلمان شما از مواد ارگانیک استفاده شده است و این موضوع هم کار شما را کمی سخت تر می کند! باید به فکر شست و شوی مبلمان خود آن هم فقط با آب سرد باشید.
  • X: این علامت حاکی از آن است که شما نباید برای شست و شوی مبلمان خود از هیج مواد شوینده ای کمک بگیرید. پس فقط به سراغ جارو و یا برس بروید و یا از شامپوهای ویژه و مخصوص کمک بگیرید.

حالا با توجه به نوع مبلمان خود این قدم ها را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: چگونه مبل چرم را تمیز کنیم؟

شست و شوی سطحی مبلمان

قدم اول: یک نظافت سطحی

اول از همه بهتر است که به نظافت سطحی مبلمانتان بپردازد. این یعنی یک جارو بردارید و هرگونه گرد و غبار و خرده ریزهایی که بر روی مبلمانتان هست را به خوبی پاک کنید. یادتان باشد که به تمامی شیارهای مبل نیز دقت کنید و حتی بالشتک ها را بردارید و زیر آنها را هم به خوبی جارو کنید.

مطلب مرتبط: جادوی جوش شیرین در خانه داری!

قدم دوم: استفاده از غلتک

در قدم دوم بهتر است که به سراغ یک غلتک بروید و با کمک آن تمامی موها و کرک هایی را که بر روی مبلمان شما چسبیده به خوبی پاک کنید. طبیعتا این مرحله برای خانه هایی که دارای حیوانات خانگی هستند واجب تر خواهد بود. بعضی از جاروبرقی هایی که امروزه در بازار وجود دارند به خودی خود دارای چنین غلتک هایی هستند، پس اگر شما هم یکی از این نوع جاروبرقی ها دارید کارتان ساده تر خواهد شد. پس سر تا سر مبل خود را با همین روش تمیز کنید.

شست و شوی سطوح غیر پارچه ای مبل

قدم سوم: سطوح غیر پارچه ای چه؟!

احتمال دارد که مبلمان شما از آن مدل مبل هایی نباشد که سر تا سر آن را پارچه گرفته باشد. به همین دلیل باید به حال قسمت های غیر پارچه ای آن هم فکری بکنید! پیشنهاد ما این است که از یک اسپری پاک کننده استفاده کنید و سطوح غیر پارچه ای را به خوبی تمیز کنید.

نکته: حواستان باشد که اسپری را دقیقا روی سطوح غیر پارچه ای بزنید، چراکه ممکن است به پارچه مبلمان شما آسیب وارد کند و مواد شیمیایی موجود در اسپری، باعث تغییر رنگ پارچه شود. برای آنکه این احتمال را به حداقل برسانید بهتر است مقداری از این اسپری را بر روی یک حوله بزنید و بعد قسمت هایی که مدنظرتان است را تمیز کنید. به همین راحتی!

مطلب مرتبط: ساده ترین راه شستن پرده برای آغاز خانه تکانی

شست و شوی سطوح پارچه ای مبل

قدم چهارم: تمیز کردن سطج پارچه ای مبل

در این مرحله بنا به توضیحاتی که بر روی برچسب مبلمان شما نوشته شده است راه های مختلفی پیش گرفته می شود که ما در ادامه به آنها می پردازیم.

شست و شوی مبلمان با شوینده های مایع و بخارشوی: برای شروع بهتر است مقداری از این شوینده را در قسمتی از مبلمانتان که قابل مشاهده نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن آسیبی وارد نمی کند. برای این کار 10 دقیقه زمان لازم دارید تا از واکنش بی شوینده و مبل خود باخبر شوید. در صورتی که مشکلی نبود می توانید کار خود را شروع کنید. ابتدا مایع شوینده را با مقداری آب ترکیب کنید و بعد بخارشوی خود را آماده نمایید.

استفاده از بخارشوی در شست و شوی مبلمان

مخلوط آب و شوینده را درون مخزن بریزید و آماده شروع به کار شوید. حالا با کمک بخارشوی، محلول را به خوبی بر روی سطح مبل پخش کنید و سطح مبل را به خوبی تمیز کنید. سعی کنید مایع شست و شویی که اضافه مانده است را از روی مبل پاک کنید، چراکه ممکن است به مرور زمان باعث تغییر رنگ پارچه شما شود. اگر حس کردید که هنوز مبل شما تمیز نشده است باز هم این کار را تکرار کنید. توصیه ما این است که برای خشک کردن مبل خود از هیچ وسیله ای استفاده نکنید و اجازه دهید به مرور زمان این اتفاق بیفتد.

مبلمان در خانه

شست و شوی مبلمان با شوینده های خشک: قبل از آنکه کار خود را شروع کنید سیستم تهویه خانه را راه بیندازید، چراکه این نوع مواد شوینده بسیار قوی هستند و ممکن است شما را اذیت کنند. برای شروع پارچه تمیزی را بردارید و مقداری از شوینده را بر روی آن بریزید و بعد با کمک همان پارچه قسمت هایی که لک دارند را به خوبی پاک و تمیز کنید. در این میان دستورالعملی که بر روی مواد شوینده نوشته شده است را فراموش نکنید.

حواستان باشد که شوینده را بر روی مبل نکشید و فقط پارچه را بر روی سطح مبل بگذارید و بردارید. شاید مجبور شوید به نسبت عمق و قدیمی بودن لکه این کار را چند بار تکرار کنید. بعد از تمام شدن کارتان پارچه ای کمی مرطوب را بردارید و سطح مبل را تمیز کنید و این کار را چند بار انجام دهید. در این روش نیز بهتر است اجازه دهید که مبل به مرور زمان خشک شود.

مطلب مرتبط: فرش و موکت تان را به همین آسانی برق بیاندازید!

در نهایت توصیه ما این است که بر اساس مدل و جنس مبلمان خود به دنبال بهترین روش برای شست و شوی آن باشید و اگر تجربه های مشابهی نیز دارید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید!

نویسنده: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه