Chidaneh.com placeholder image

عناصر چهارگانه در معماری، خانه ای از جنس آب و باد و خاک و آتش

به قلم: گلنار

همیشه رفتن به طبیعت (کوه، جنگل، پارک، حیاط و تراس) از ماندن در خانه برایمان جذاب‌ تر است! تا به‌ حال فکر کرده‌ اید چرا بعد از دو تا سه روز ماندن در خانه خموده و کسل می‌ شوید؟ در واقع انرژی‌ ای که شما را وادار به پویایی و نشاط می‌ کند، گم کرده‌ اید. ارتباط با طبیعت این انرژی را به شما بازمی‌ گرداند. چطور طبیعت را به داخل خانه بیاوریم و از این تبادل انرژی با عناصر چهارگانه طبیعت لذت ببریم؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عنصر باد در دکوراسیون داخلی

چوب و هنر

آوردن طبیعت به خانه، یک آرزوی دیرینه

در سال‌ های اخیر عشق‌ ورزی به طبیعت در بین انسان‌ ها رواج پیدا کرده است. در گذشته بشر احترام خاصی برای طبیعت قائل بود، ولی با پیشرفت صنعت، انسان مدرن بر طبیعت چیره شد. با آگاهی و اطلاع‌ رسانی گسترده در مورد اتمام منابع طبیعی زمین با سرعتی باورنکردنی علاقه مردم نسبت به استفاده از عناصر طبیعت بیشتر شد. انسان مدرن سعی می‌ کند تا دوباره با طبیعت و زمین یکی شود؛ از همین رو شیوه‌ ای در معماری داخلی به وجود آمده که بر اساس استفاده از آب، خاک، آتش، باد در داخل خانه استوار است. این شیوه معماری با فنگ‌ شویی تفاوت دارد، اگرچه در یک سری از مفاهیم اشتراکاتی نیز دارند.

مطلب پیشنهادی : عنصر سال تولد در فنگ شویی، عدد شانس دکوراسیون شما کدام است؟

عناصر طبیعی در دکوراسیون داخلی

عنصر ذاتی شما چیست؟

اولین گام برای آوردن طبیعت و همگام‌ سازی محیط منزل با طبیعت، انتخاب کردن عنصری است که با شخصیت شما خوانایی بیشتری دارد. عنصری را انتخاب کنید که باعث الهام گرفتن و آرامش شما می‌ شود. اگر از نور خورشید لذت می‌ برید، عنصر وجودی شما آتش است. نماد ماه‌ های تولد هم می‌ توانند تا حدودی شما را در شناخت عنصر ذاتی‌ تان راهنمایی کنند.

مطلب پیشنهادی : مبلمان چوبی، طراوت طبیعت در دکوراسیون داخلی!

عنصر نور در دکوراسیون داخلی

عنصر نور در دکوراسیون داخلی

عنصر باد در دکوراسیون داخلی

آفتاب را قرض بگیرید!

آفتاب زیباترین و ارزان‌ترین نمود عنصر آتش است. زیباترین تابش آفتاب در بهار اتفاق می‌افتد. به‌منظور مهمان کردن خورشید به منزلتان در بهار و تابستان از پرده‌های نازک‌تر مانند حریر و الیاف بامبو استفاده کنید. بهتر است در روزهای طولانی بهار و تابستان پرده‌ها را کنار بزنید تا نور خورشید به‌طور کامل وارد منزلتان شود. اگر شیشه پنجره‌ها مات است، در اسرع وقت آنها را تعویض کنید تا تمام نور خورشید را قرض بگیرید. تابش آفتاب باعث سلامتی انسان و گشایش ذهن می‌شود. نور خورشید فضای داخلی شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و باعث درخشش وسایل خانه می‌گردد.

مطلب پیشنهادی : ایده های اقتصادی و طبیعت دوست در خانه

عنصر خاک در دکوراسیون داخلی

عنصر خاک در دکوراسیون داخلی

همه‌ چیز از خاک است!

خاک یا در اصطلاح عام زمین، مقدس‌ ترین عنصر آفرینش در فرهنگ‌ های مختلف است. از خاک است که همه‌ چیز جان می‌ گیرد و گیاهان می‌ رویند. برای آوردن خاک به داخل خانه می‌ توانید از سنگ‌ ها در طراحی داخلی منزلتان استفاده کنید. ایده‌ های خلاقانه‌ تری هم در استفاده از سنگ‌ ها وجود دارد! به‌ جای استفاده از سنگ‌ ها برای پوشاندن و دکور یک دیوار یا شومینه از سنگ‌ های صیقلی و ریزتر برای کف خانه استفاده کنید؛ به‌ عنوان‌ مثال در حاشیه دیوارها یا پله های داخلی از سنگ‌ های رودخانه‌ ای در طراحی بهره ببرید. آجر هم گزینه با اصالت دیگری است که می‌ توانید در دکوراسیون‌ های سنتی، مدرن و روستیک استفاده کنید. خاک سخاوتمندی را به انسان الهام می‌ کند!

مطلب پیشنهادی : ۱۰ راز دکوراسیون منزل که طبیعت به ما می آموزد! (۲)

عنصر آب در دکوراسیون داخلی

عنصر آب در دکوراسیون داخلی

عنصر آب در دکوراسیون داخلی

عنصر آب در دکوراسیون داخلی

آب زندگی می‌ بخشد!

به شیوه‌ های متفاوتی می‌ توانید آب را وارد دکوراسیون خود کنید. آب‌ نماهای مختلف می‌ توانند صدای آب را در فضای منزلتان طنین‌ انداز نمایند و با اضافه کردن چند سنگ کوچک می‌ توانید صدای رودخانه را برای ذهنتان تداعی نمایید. اگر بیشتر از شنیدن صدای آب، دیدن آب را دوست دارید استفاده از آکواریوم می‌ تواند بهترین گزینه برای شما باشد. از آکواریوم برای جدا کردن فضاهای داخلی خانه، کف و دیوار استفاده کنید. در فرهنگ ما ایرانی‌ ها نگاه به آب، غم‌ ها را می‌ زداید و آرامش خاطر را به ذهن بازمی‌ گرداند!

مطلب پیشنهادی : چگونه در طراحی فضای خود از طبیعت الهام بگیرید؟

عنصر باد در دکوراسیون داخلی

عنصر باد در دکوراسیون داخلی

باد زندگی را به جریان می‌ اندازد!

پنجره‌ ها اصلی‌ ترین روزنه‌ های هدایت‌ کننده نسیم طبیعت به داخل خانه هستند. بهتر است چند گلدان آویز یا جعبه گل زیبا برای پنجره هایتان تهیه کنید. درون گلدان‌ ها گل‌ هایی با پخش‌ کنندگی عطر بالا بکارید تا همراه نسیم بهاری منزلتان خوش‌ بو شود. پیچ امین‌ الدوله، یاس، رز (گل محمدی)، گاردنیا و پلومریا از جمله گیاهان خوش عطر هستند. بهترین شیوه برای تهویه طبیعی باز کردن هم‌ زمان یک پنجره جنوبی و یک پنجره شمالی است. 

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون روستیک برای خانه ای به زیبایی طبیعت!

عنصر باد در دکوراسیون داخلی

بین عناصر تعادل برقرار کنید

  • در نظر داشته باشید که عنصر وجودی هر فرد در خانواده متفاوت است، پس نباید در به کار بردن یک عنصر در دکوراسیون افراط کرد. 
  • در برخی فضاها مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه، آب حضوری دائمی دارد. بهتر است به این فضاها عنصر آب را اضافه نکنید. 
  • اتاق‌ خواب محل استراحت است و نباید از عناصری مانند آب و آتش در آن استفاده کرد. آب و آتش دو عنصر پویا هستند و ناخواسته سطح انرژی شما را بالا می‌برند.
  • عنصر خاک را می‌ توانید در فضاهای مختلف استفاده نمایید.

مطالبی که می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند :

منبع : مجله منزل | نویسنده: فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه