Chidaneh.com placeholder image

آموزش نظم به کودک، چطور اتاقش رو خودش تمیز کنه؟

به قلم: گلنار

اسباب بازی هایی که همه جا را پر کرده اند، لباس هایی که بر روی زمین ریخته شده اند، وسایلی که گم شده اند و …. اگر شما یک پدر و مادر هستید، قطعا با این صحنه ها مواجه شده اید. البته این را هم می دانید که جمه کردن و نظم دادن همه این ها توسط کودک کاری دشوار و گاهی ناشدنی است. معمولا روش های زیادی توسط روانشناسان کودک، برای تشوق آن ها به مرتی کردن اتاق شان ارائه می شود که در این مطلب ما نیز به چند مورد برای کمک به فرزندان شما در یادگیری و لذت بردن مرتب کردن اتاق اشاره می کنیم.

سرویس خواب بالسا

آموزش نظم به کودکان

از سنین پایین شروع کنید

یادکیری نظم و ترتیب می تواند از سنین پایین شروع شده و حتی موثر تر واقع شود. گرچه کودک هرچه بزرگ تر می شود آموزش و یادگیری بهتری دارد، اما این نکته را فراموش نکنید که نظم و ترتیب باید با گذر زمان آموزش اده شده تا به یک عادت تبدیل شود. هرچقدر این عادت های خوب از سنین پایین تر وارد زندگی کودک شوندف نتیجه بهتری را به همراه خواهند داشت. به طور مثال زمانی که آن ها را برای خوابیدن و مسواک زدن آموزش می دهید، می توانید مرتب کردن اتاق قبل ازخواب را نیز به عنوان یک عادت و بخشی از زندگی روزمره به آن ها یاد دهید.

مطلب پیشنهادی : 10 ایده خلاقانه برای کتابخانه ای در قلب اتاق کودک!

آموزش نظم به کودک

ابتدا اجازه دهید به شما کمک کنند

بزرگ ترین استباه در این است که در ابتدای راه از کودکتان بخواهید خودش به تنهایی همه کارهار را انجام داده و کل اتاق را مرتب نماید. مسلما این کار موجب بی حوصگی و خستگی زودهنگام کودک شده و نتیجه خوبی نیز به همراه نخواهد داشت. بنابراین برای شروع کار بهتر است خودتان دست به کار شوید و از فرزندتان بخواهید که شما را همراهی کند. با این کار کودک شما در عین حال که همکاری و کمک کردن را آموزش می بیند با تقسیم وظایف نیز آشنا می شود. حتی می توانید این کار را محدود به اتاق خودش نکرده و برای سایر قسمت های منزل نیز از او کمک بخواهید. دستیار مادر یا پدر بودن، می تواند به عنوان یک بازی جذاب از سوی فرزندان تلقی شود.

مطلب پیشنهادی : شش راز طراحی یک اتاق کودک استثنایی!

مرتب کردن اتاق توسط کودک

وسایل مناسب را فراهم نمایید

شما نمی توانید از فرزند خود انتظار داشته باشید که اتاقش را به بهترین شکل و در کم ترین زمان مرتب کند بدون آن که ابزارها و وسایل مورد نیاز را نداشته باشد. برای این که بتوانید انجام این کار را برای فرزندان کوچک خود جذاب تر نمایید بهتر است از وسایل ذخیره سازی متنوع و متناسب با هر یک لوازم استفاده کنید. به طور مثال یک جعبه جدا برای اسباب بازی های بزرگ، قفسه های باز با سبدهای رنگی برای نگه داشتن اسباب بازی های کوچک تر و دم دستی، کمد برای لباس ها و …. نمونه هایی ساده برای عملی شدن این ایده هستند.

مطلب پیشنهادی : طراحی اتاق کودک با تم کارتونی

مرتب کردن اتاق توسط کودک

برچسب ها کار را آسان می کنند

زمانی که کودکان شما کم سن هستند و هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته اند، برچسب های رنگی با شکل های جذاب می تواند کمکی بسیار خوبی برایتان محسوب شود. می توانید به عنوان یک بازی به آن ها آموزش دهید که برای هر قسمت از اتاق یک برچسب با رنگ مشخص در نظر گرفته و آن را در جای خود بچسباند. به طور مثال رنگ زرد برای لباس، قرمز برای جوراب ها، آبی برای کتاب ها و …. . با این کار فرزند شما یک یادآوری دقیق از جای هر وسیله را به کمک رنگ ها در ذهن خود داشته و مرتب کردن و قرار دادن هر وسیله در جای خودش آسان تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : ایده های خلاقانه برای سقف اتاق خواب کودک

مرتب کردن اتاق توسط کودک

کودک خود را بشناسید

هر کودکی شخصیت منحصر به فرد خود را داشته و متناسب با آن رفتار می کند. به همین آموزش یک موضوع مشترک به خواهر و برادرها نیز می تواند با روش های متفاوتی انجام پذیرد. بنابرایت شما باید در ابتدا دستوذالعمل ها و روش های مورد نظرتان را به توجه به شخصیت، سن و توانایی های هر یک از فرزندانتان هماهنگ نمایید. شاید یکی از کودکان تمایل دارد که جمع کردن لباس ها را خدش به تنهایی انجام دهد و برعکس کودک دیگر نیاز به کمک شما داشته باشد. هر دو روش خوب است تا زمانی که نتیجه نهایی یکسان باشد: یک اتاق خواب که منظم و سازمان یافته است.

مطلب پیشنهادی : فنگ شویی اتاق کودک ، چیدمان آرامش بخش

آموزش نظم به کودک

مدل رفتار خوب

این منطقی است که انتظار داشته باشید فرزندتان اتاق خواب خود را تمیز نگه دارد، اما این نکته را فراموش نکنید که کودکان به خصوص آن ها که سن کم تری دارند، اغلب از طریق مشاهده و تقلید یاد می گیرند. بنابراین نمونه ای از عادت هایی را که می خواهید به آن ها آموزشش دهید را اول خودتان انجام دهید. این کار باید به صورت مداوم و پشت سر هم انجام گیرد. مسواک زدن موقع خواب، قرار دادن هر وسیله در جای خود بعد از اتمام کار، جمع کردن ظروف بعد از خوردن صبحانه و … مثال هایی بسیرا ساده اما مهم در این زمینه هستند که اکر از سوی شما انجام شوند، به مرور کودکتان نیز از شما تقلید کرده و آن ها را به عنوان عادت های ساده و روزانه انجام می هد.

مطالب پیشنهادی :

منبع : thespruce

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه