Chidaneh.com placeholder image

پیشرفته ترین سیستم BMS تخصصی هتل در دنیا

به قلم: تحریریه چیدانه

BMS چیست؟ سیستم BMS مخفف سه کلمه Building Management System می باشد که به معنای سیستم سامانه مدیریت ساختمان است، اما چنانچه این سیستم در هتل به صورت تخصصی استفاده شود بهتر است که به آن HMS بگوییم که مخفف سه کلمه Hotel Management System می باشد و تعریف واقعی آن سامانه کنترل کننده نرم افزاری و سخت افزاری است که مبنی بر تعریف اولیه تمام نقاط و یا برخی از نقاط هتل را کنترل یا مدیریت می کند. سیستم BMS  هتلی و یا HMS فقط به این معنی نمی باشد که بتوان چند عدد از چراغهای داخل اتاق مهمان را از سر تخت روشن یا خاموش نمود. این ساده ترین و کم اهمیت ترین جزئی از سیستم BMS است که قبلا به صورت سنتی با کلیدهای تبدیل انجام می شد و الان ظاهر لوکس تری دارد. متأسفانه این موضوع در کشور ما مخصوصا در جامعه هتل داران به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته که اسم آن را BMS گذاشته اند معرفی شده است. اما تعریف ما از سیستم BMS  هتل (HMS)  این است که به نوعی از آن استفاده شود که بتواند سیستم گردش کار هتل، کم شدن نیروی انسانی، از بین بردن اشتباهات پرسنل و یا تخلفات، صرفه جویی در مصرف انرژی، توجیه اقتصادی یا درآمدزایی هتل، رفاه مهمان و انجام خدمات مدرن به ما کمک می کند که در برنامه ریزی و تحلیل آن باید توسط یک تفکر کارشناس هتلداری که بتواند تمام جوانب را در نظر داشته باشد انجام شوند و ساختارهای نرم افزاری و سخت افزاری بر این اساس چیده شود.

ما یک سیستم BMS هتل (HMS) که اکنون کاملترین ساختار در دنیا می باشد را به شما معرفی می کنیم و چگونگی برنامه ریزی بر اساس سفارشات کارشناس هتلداری را به شما توضیح خواهیم داد:

تابلو فرش ریحان

1- نیازهای سیستم گردش کار هتل شامل

FROUNT OFFICE – MINDING – LANDRY – وضعیت اتاق (DO NOT DISTURB – (CLEAN THE ROOM

این بخش مهمترین موضوع این سیستم است که شامل نمایش حضور هر فرد داخل اتاق است مانند:

مهمان، خانه دار، تأسیسات، مهمان ویژه (VIP) پشت در اتاق که گزارش کامل آن که باید در سیستم نرم افزار هتل نمایش داده شود و امکان گزارش گیری در آینده وجود داشته باشد.

2- نمایش مهمترین درخواست های مهمان به ساده ترین شکل به خانه دار پشت در اتاق مانند درخواست نظافت اتاق Clean Room  مزاحم نشوید Do Not Disturb

3- اعلام زمان چک اوت به مهمان به طوری که مزاحمت یا تماس مستقیم برای مهمان وجود نداشته باشد.

4- امکان نوشتن یا ارائه کردن هر پیغامی به مهمان به ساده ترین شکل و غیر مستقیم.

5- زمانی که مهمان درخواست مزاحم نشوید داشته باشد زنگ اتاق او طبق درخواست مهمان قطع شود.

6- چنانچه مهمان پیغامی از خارج هتل داشته باشد بتوان به او اعلام کرد.

7- دستگاه پاور سوئیچ و یا انرژی سیور باید مجهز به 2 عدد جهت قطع و وصل برق اضطراری و نرمال را به صورت جداگانه داشته باشد.

8- اعلام گزارشات بدون نیاز به نیروی انسانی و دخالت هیچگونه عامل دیگری توسط سیستم انجام شود. مثلا مهمان درخواست نظافت می کند، زمان آن ثبت شده است. خانه دار وارد اتاق می شود زمان آن ثبت می شود.

9- امکانی فراهم داده شود که زنگ زدن در اتاق توسط پرسنل از سایر افراد تشخیص داده شود و گزارش آن ثبت شود. همچنین داخل اتاق نمایش داده شود که کدام گروه پرسنل پشت در است و قابلیت گزارش گیری امکان پذیر باشد.

10- سیستم اعلام حریق به BMS مرتبط شود، به طوری که اگر اعلام حریق در اتاق رخ دهد پشت در علامت آتش و راه خروج به مهمان نشان داده شود و در داخل اتاق هم این سرویس ارئه شود و تمام گزارشات اعلام حریق توسط این سیستم باید در نرم افزار ثبت شود.

11- در سیستم پاورسوئیچ باید رله ای اضافه شود که در زمانی که اتاق خالی است یا در واقع مهمان پذیرش شده است برق یخچال و تهویه را کاملا قطع کند و در زمان چک این، این رله باید وصل شود و در زمان چک اوت این رله باید قطع شود.

12- هزینه برق اتاق توسط سیستم محاسبه شود و در نرم افزار هتل ثبت شود که در صورت تمایل مدیر هتل بتوان این هزینه را از مهمان دریافت کند.

13- هزینه برق اتاق در زمان نظافت محاسبه شود.

شرح کارکرد سیستم BMS

این سیستم که اکنون کاملترین BMS هتلی جهان می باشد از سال 2006 میلادی – 1358 هجری توسط امیر رشتی اولین ودل آن طراحی و ساخته شد و در طی این سالها تاکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی، مبنی بر نیازهای هتل مانند سیستم گردش کار صرفه جویی در انرژی به کانل ترین سیستم BMS یا مدیریت ساختمانی در دنیا درآمده است و اکنون در بزرگترین و پر ستاره ترین هتلهای ایران نصب می گردد و پیش زمینه ای برای فروش خارجی نیز بوجود آمده است.

این سیستم همزمان با پیشرفت تکنولوژی و نیاز هتل تحلیل و ارتقاء پیدا می کند. به طور مثال از فروردین سال 1389 تا نیمه مرداد سال 1389 سه قابلیت به آن اضافه شده است.

معرفی سیستم BMS

این سیستم شامل چند جزء مهم می باشد.

پنل های مختلف در سیستم BMS

1- پنل خارج اتاق که خود متشکل از:

  • LCD  گرافیکی 64*128
  • زنگ
  • ریموت اندیکاتور

2- پنل داخل اتاق متشکل از:

  • پاورسوئیچ
  • شستی درخواست مهمان
  • TEXT LCD 2*16      

مشخصات LCD سر تخت:

دارای یک LCD 240*128 با یک لایت آبی رنگ می توان روی هر شستی اسم کلید مربوطه را روی LCD  نوشت. تمام چراغهای لازم را می توان از روی سر تخت روشن یا خاموش کرد. وضعیت چراغها روی LCD  نمایش داده می شود. همچنین روشن یا خاموش کردن چراغها از کلید موضعی نیز میسر است.

در این سیستم این امکان وجود دارد که وضعیت های مختلف را به صورت پیش فرض تعریف کرد. مثل حالت خواب، حالت نمایش فیلم و غیره.

روی پنل سر تخت کلیدهای نظافت (CLEAN ROOM) و مزاحم نشوید (DO NOT DISTURB) تعبیه شده است که با کلیدهای درخواست نزدیک به در موازی شده است. تمام فرمانها اتصال با پنل نزدیک به در و پاورسوئیچ از طریق یک ماژول که در تابلوی مدار فرمان نصب شده است انجام می شود. این سیستم تحت پورتکل KNX کار می کند.

قابلیتهای مهم سیستم BMS

1- نمایش درخواست مهمان در بیرون از اتاق، درخواست نظافت و مزاحم نشوید و ارسال به شبکه هتل

درخواست ها در سیستم BMS

2- زنگ هوشمند

پرسنل هتل در زمان زنگ زدن کارت خود را به دستگاه بیرون اتاق نزدیک کنند، در این موقع زنگ به صدا در میآید و روی LCD داخل اتاق نوشته می شود که چه کسی بیرون اتاق است: خانه دار، تأسیسات، روم سرویس و …

چنانچه مهمان درخواست مزاحم نشوید داشته باشد زنگ اتاق قطع می شود.

زنگ هوشمند

3- تشخیص نوع کارت در دستگاه پاورسوئیچ و نمایش روی LCD بیرون از اتاق و شیکه هتل مانند کارت مهمان _ خانه دار _ تأسیسات و اشخاص مهم VIP

کارت ها در سیستم BMS

4- اعلام زمان چک اوت در داخل اتاق روی LCD

5- تبدیل اعلام حریق متعارف به آدرس پذیر و نمایش اعلام حریق روی  LCD  (ریموت اندیکاتور)

سیستم اعلام حریق هوشمند

6- قطع کامل برق اتاق در زمانی که اتاق مهمان ندارد یا پذیرش نشده (یخچال و تهویه)

7- مجهز به 2 رله جهت برق اضطراری و نرمال

8- قابلیت اتصال با تمام تجهیزات BMS

9- قابلیت محاسبه هزینه برق اتاق در زمانی اتاق پر است

این سیستم می تواند با اتصال به دتکتور اعلام حریق اتاق به عنوان ریموت اندیکاتور (چراغ سر در) سیستم اعلام زمان چک اوت (check out time) یا اعلام جمله FIRE ALARM

پرسنل هتل موظفند در زمان زنگ زدن کارت خود را به بستگان بیرون اتاق نزدیک کنند، در این موقع زنگ به صدا در می آید و روی LCD داخل اتاق نوشته می شود که چه کسی بیرون اتاق است: خانه دار- تأسیسات – روم سرویس و …

از همه مهمتر اینکه رله قطعه ای روی دستگاه تعبیه شده که فقط زمانی که اتاق خالی است هیچ مصرف انرژی انجام نمیشود. مثلا اگر دو طبقه از هتل مسافر نداشته باشد یعنی پذیرش نشده باشد، این دو طبقه هیچ مصرفی ندارد.

گزارش گیری سیستم BMS

جهت هر گونه گزارش گیری و یا پیگیری شکایات مهمان میتوان از اطلاعات ثبت شده در نرم افزار کمک گرفت. این اطلاعات می تواند برای ما مشخص کند که:

  • چه ساعتی مهمان درخواست نظافت کرده
  • چه ساعتی مهمان اتاق را ترک کرده
  • کدام خانه دار زنگ اتاق را زده
  • چه ساعتی خانه دار وارد اتاق شده
  • چه مدت نظافت اتاق زمان برده
  • چه ساعتی خانه دار اتاق را ترک کرده
  • چه ساعتی تأسیسات وارد اتاق شده
  • چه کسی در این لحظه در اتاق است
  • مهمان چه درخواستی در این لحظه دارد

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیستم می توانید به کلینیک ساختمانی سانا مراجعه نمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه