Chidaneh.com placeholder image

کاشت درخت، چرا بکاریم؟ کی بکاریم؟ چگونه بکاریم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

وجود درختان و گیاهان در طراحی فضای سبز خانه اهمیت بسیاری دارد. آنها می توانند چشم اندازی دلنشین و سایه ای لذت بخش ایجاد کرده و در کنار آن محیط زیست سالم تر و تمیزتری نیز برایمان فراهم آورند. حالا تصور کنید که در این میان، انتخاب شما درختانی باشد که میوه های خوشمزه و گل های رنگارنگ نیز به ارمغان می آورند!

با توجه به مزایای بسیاری که درختان دارند بهترین فرصت است که آستین هایتان را بالا زده و چشم انداز زیبایی را با کمک آنها فراهم آورید. بنابراین لازم است که پیش از هر اقدامی از بهترین زمان کاشت درخت باخبر شده و فرایند رشد و پرورش آن را بهتر بشناسید. در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا در رابطه با کاشت درخت در طراحی فضای سبز منزل بیشتر صحبت کنیم.

چوب و هنر

چرا باید درخت بکاریم؟

چرا باید درخت بکاریم؟

کاشت و افزودن یک درخت در فضای سبز منزل شما تصمیم بزرگی است که باید در رابطه با آن به اطمینان نظر رسیده و دقیقا بدانید که برای چه چنین کاری می کنید؟

همه ما می دانیم که وجود درختان در کنار سایر گیاهان می تواند هوای سالم تر و تمیزتری را برای ما فراهم کند، اما این موضوع به همینجا ختم نمی شود. درختان می توانند در بعد از ظهرهای لذت بخش شما سایه ای افکنده، بهترین فرصت برای تماشای طبیعت و لذت بردن از هوای تمیز را مهیا نموده و شما را از سر و صداهای شهر شلوغ در امان نگه دارند. شما می توانید به سراغ درخت هایی بروید که گل های رنگی و زیبا و یا میوه های خوشمزه دارند تا با این کار چشم انداز و زیبایی محیط را چندین برابر کنید.

مزایای زیست محیطی درختان

مزایای زیست محیطی درختان

با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که درختان می توانند مصرف منابع گرمایشی و سرمایشی خانه ها را تا 25 درصد کاهش دهند. در کنار این می توان به مزایای دیگری از وجود درختان در طراحی فضای سبز اشاره کرد؛ برای مثال درختان در عین حال که به تولید اکسیژن می پردازند، آلودگی را جذب و هوا را تمیزتر می کنند. به علاوه آنکه درختان پناه و در عین حال غذایی را برای پرندگان و سایر حیوانات فراهم می آورند.

چشم انداز محیط با درختان

چشم انداز محیط با کمک درختان

علاوه بر آنکه درختان می توانند رنگ، ارتفاع و بافت بنا را شکل دهند باعث زیباتر شدن آنها و ایجاد نمایی لذت بخش نیز می گردند. به همین دلیل است که بر اساس آمار و بررسی های انجام شده وجود فضای سبز و درختان در طراحی فضای بیرونی منزل، ارزش آن را تا 20 درصد افزایش خواهد داد.

انتخاب درخت مناسب

انتخاب درخت مناسب برای فضای بیرونی منزل

وقتی برای کاشت درخت در فضای سبز منزل خود تصمیم قطعی می گیرید، وقت آن می رسد که به انتخاب درخت مورد نظر خود بپردازید. در چنین شرایطی شما باید بدانید که خواستار چه ویژگی هایی در درخت خود هستید؟

  • ذخیره انرژی: سعی کنید درختی را انتخاب کنید که برگریزان داشته باشد. در چنین شرایطی در فصل زمستان نور خورشید می تواند تابش و درخشش خود را در میان آن نمایان کرده و در فصل بهار نیز رشد و نمو زیبایی داشته باشد.
  • سایه: به دنبال درختی باشید که بتواند در اوج گرما و آفتاب، سایه لذت بخشی برایتان بیفکند. پس اگر می خواهید درختتان همیشه و در تمام فصل های سال سایه داشته باشد باید به دنبال نمونه های همیشه سبز باشید.
  • رنگ: بهتر است درختی انتخاب کنید که رنگ های زیبایی داشته باشد؛ برای مثال گل های رنگارنگ و یا برگ های بنفش داشته باشد. با این حال درختان سبز و زیبا نیز به نوبه خود رنگ های باطراوتی دارند.
  • میوه: اگر درخت شما میوه بدهد باید بگوییم که بهترین انتخاب را داشته اید. این نوع از درختان در فصل بهار شکوفه های زیبایی نیز از خود به جا می گذارند که خیره کننده خواهند بود.

کاشت درخت کنار استخر

اگر تصمیم به کاشت درختی در کنار آب و یا استخر دارید توصیه ما انتخاب درختان همیشه سبزی است که میوه هم نمی دهند. در چنین شرایطی فرایند تمیز کردن آب برایتان آسان تر خواهد شد.

محل مناسب کاشت درختان

انتخاب محل کاشت درخت

قبل از کاشت درخت باید موارد بسیاری را مورد توجه قرار داد تا در نهایت بتوان محل مناسبی را برای قرارگیری آن انتخاب نمود.

  • چقدر فضا دارید؟ اگر فضای کافی برای رشد درخت دارید می توانید به دنبال درختان بزرگ تر باشید و در غیر این صورت نیز می توانید به داشتن درختی کوچک اکتفا کنید.
  • آیا موانعی برایتان وجود دارد؟ برای کاشت درخت باید از خطوط برق، سازه های مجاور و خطوط کاری زیر زمینی دوری کنید و فاصله لازم با آنها را مدنظر قرار دهید.
  • امکان آبیاری فراهم هست؟ اطمینان خاطر حاصل کنید که منبع مناسبی برای آبیاری درخت در نزدیکی آن وجود داشته باشد. این منبع می تواند از طریق سیستم آبیاری و یا یک شیلنگ تامین شود.

بهترین زمان کاشت درختان

بهترین زمان خرید و کاشت درخت

بهترین زمان برای کاشت یک درخت زمانی است که خوابیده و آرام هستند. این زمان می تواند در پاییز بعد از ریزش برگ ها و یا در اواخر زمستان و اوایل بهار باشد. فقط یادتان باشد که قبل از جوانه زدن نهال اقدام به کاشت کنید. در این صورت درخت و نهال شما ریشه دوانده و با گرم شدن هوا رشد خوبی پیدا خواهد کرد.

ناگفته نماند که شما می توانید درخت خود از در هر زمانی از سال بکارید، ولی کاشت درخت در زمان هایی غیر از چیزی که گفته شد به نگهداری و توجه بیشتری نیاز خواهد داشت.

نگهداری از نهال در محفظه چوبی

ممکن است زمانی که به گلخانه می روید تا نهال خود را انتخاب کنید با نهال هایی رو به رو شوید که در گلدان هایی چوبی یا پلاستیکی هستند. شاید در نظر اول جذب آنها شوید، ولی باید بدانید که درخت شما به گلدان و هیچ ظرفی نیاز ندارد و باید مستقیما در خاک زمین کاشته شود.

ایجاد حفره کاشت نهال

چگونگی کاشت درخت

حفره کاشت درخت: اندازه حفره ای که بر روی زمین و خاک ایجاد می کنید اهمیت بسیاری بر رشد درخت شما خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت که حفره شما باید چیزی حدود سه برابر توپ ریشه درخت باشد. در چنین حالتی ریشه امکان رشد بهتر و کامل تری پیدا خواهد کرد. عمق حفره نیز باید با توپ ریشه برابر و یا حتی کمتر از آن باشد.

جایگیری نهال در خاک

جایگیری درخت: شما باید به آرامی خاک های اضافه اطراف توپ ریشه را حذف کرده و شرایط رشد آن را فراهم آورید. این به معنی حذف کامل خاک نیست، بهتر است کمی خاک بر روی آن باقی بماند تا میزان اکسیژنی که گیاه به آن نیاز دارد فراهم شود.

خارج کردن نهال از محفظه چوبی

شما می توانید درخت و نهال خود را با جعبه ای که دارد در خاک قرار داده و بعد جعبه را از اطراف آن بردارید. در چنین حالتی نهال شما مستحکم شده و جای خود را پیدا می کند.

پر کردن حفره: این مرحله ساده ترین قسمت کار است. تمامی فضای اطراف و درون سوراخ را پر کنید و دقت نمایید تا قطعات بزرگ خاک و گل را از آن جدا کنید. بعد از پر کردن حفره، سوراخی در اطراف آن ایجاد کنید تا در نگهداری آب و آبیاری درخت کمکتان کند. شاید بهتر باشد بگوییم که لازم نیست مواد خاصی را به خاک خود اضافه کنید. درختانی که با خاک اصلاح شده رشد می کنند تمایل بیشتری برای حفظ و نگهداری آب دارند.

آبیاری و مالچ: درختان جدید در اوایل سال نیاز به آبیاری بیشتری دارند. این شرایط در چند هفته اول کاشت وجود دارد و عدم توجه به آن نیز باعث زرد شدن و افتادن برگ های آنها می شود. طبیعی است که میزان آبیاری با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم محل زندگی شما متفاوت است.

ناگفته نماند که مالچ پاشی می تواند به کاهش درجه حرارت خاک، جلوگیری از رشد علف هرز و حفظ رطوبت خاک کمک بسیاری کند. یادتان باشد که برای سال اول هیچ کودی به درخت اضافه نکنید، چرا که باعث سوختن جوانه ها شده و رشد برگ ها را بیش از حد تحریک می نماید.

برای بهبود فضای سبز خود، از طراحی گرفته تا کاشت گیاهان و درختان می توانید به اهالی فن چیدانه مراجعه نمایید.

منبع: houzz

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه