Chidaneh.com placeholder image

روف گاردن مدولار، از بام سبز پیش ساخته چه می دانید؟

به قلم: سمانه زارعی

زندگی در شهرهای بزرگ و کلا­نشهرها همیشه با مسئله کمبود فضای سبز و مسافت زیاد تا فضاهایی برای گذراندن اوقات فراغت روبرو بوده است. روف ­گاردن یکی از راه­ حل ­های موثر برای بهبود فضای زندگی در ساختمان­ های امروزی است؛ فضایی سبز و در دسترس که می ­تواند پارک کوچکی را به خانه شما بیاورد. در این مطلب از چیدانه با شرکت چکادبام شهر سبز همراه هستیم تا راجع به روف ­گاردن مدولار، یکی از انواع روف­گاردن صحبت کنیم.

 

سرویس خواب بالسا
بام سبز مدولار

روف گاردن مدولار

پشت ­بام­ سبز چیست؟

روف ­گاردن، گرین ­روف، باغ ­بام، بام­ سبز یا پشت بام سبز نام ­هایی است که به فضای سبز اجرا شده در بام و یا سطوح بالای ساختمان­ ها گفته می ­شود. روف­گاردن را می­ توان در انواع ساختمان­ های مسکونی، اداری، صنعتی و یا تجاری اجرا کرد. مزایای فراوان روف­گاردن باعث شده است، اجرای این فضا در بام طرفداران زیادی پیدا کند. 

 

بام سبز مدولار

بام سبز مدولار

 بام سبز ساختمان

 بام­ سبز ساختمان

انواع بام­ سبز ساختمان

طبق تقسیم ­بندی­ های جهانی، بام سبز در انواع مختلفی قابل طراحی و اجراست که با توجه به نوع سیستم بام سبز و جزئیات اجرایی می­ توان آن را به سه دسته؛ گسترده (Extensive)، متمرکز (Intensive) و مدولار(Planter box) تقسیم­ بندی کرد. در ادامه راجع به یکی از روش­ های متداول اجرای بام­ سبز یعنی؛ روف­گاردن مدولار خواهیم گفت.

 

روفگاردن پیش ساخته

روفگاردن پیش ساخته

روف­گاردن مدولار یا پیش­ ساخته

در روف­گاردن مدولار از انواع عناصر پیش­ ساخته با پوشش گیاهی متنوع شامل گیاهان پوششی تا انواع درختچه استفاده می ­شود. در ابتدا همه اجزا ساخته می­ شوند و سپس در محل پروژه نصب و اجرا انجام می­ گیرد. اجزای تشکیل­ دهنده بام­ سبز مدولار؛ می ­تواند به صورت روف­گاردن پرتابل و یا ثابت اجرا شود. در انواع روفگاردن پرتابل و مدولار قابلیت جابه ­جایی اقلام وجود دارد. 

 

بام سبزپرتابل مدولار

بام سبز پرتابل مدولار

مزایای روف گاردن مدولار

مزایای روف گاردن مدولار

مزایای بام سبز مدولار پرتابل

به طول کلی روف­گاردن­ ها مزیت­ های زیادی دارند که طراحی و اجرای آن را برای کارفرما مقرون به صرفه می ­کند. ایجاد فضای سبز در ساختمان، کاهش اثر جزیره حرارتی شهری، تولید اکسیژن توسط گیاهان بام سبز، افزایش ارزش ساختمان و.. برخی از مزیت­ های انواع بام ­های سبز هستند. حالا سوال این است که روفگاردن مدولار نسبت به انواع دیگر چه مزیت ­هایی دارند؟ برخی از مزایای روفگاردن مدولار عبارتند از:

  • طراحی و اجرای روفگاردن مدولار به اجرای زیرساخت پیچیده ­ای نیاز ندارد.
  • سرعت اجرای آن نسبت به روفگاردن­ های دیگر بالاتر است.
  • به دلیل اجرای روف گاردن به شکل پرتابل، بار اضافی بر ساختمان وارد نمی­ شود.
  • اجرای روفگاردن پرتابل مدولار آسیبی به سطح بام و ایزولاسیون نمی ­زند.
  • روف گاردن مدولار برای ساختمان­ های نوساز و یا قدیمی قابل اجرا است.

 

دیوار سبز در بام سبز مدولار

دیوار سبز در بام سبز مدولار

اجرای روف گاردن

اجرای روف­ گاردن 

مراحل اجرای روف­گاردن مدولار

روف­گاردن مدولار نیاز به تجهیزات زیرساخت پیچیده ­ای ندارد در نتیجه در اغلب بام، تراس و بالکن قابل اجراست. اجرای روف­گاردن مدولار مراحل مختلفی دارد که هریک اهمیت خاص خودش را دارند. مراحل اجرای بام سبز مدولار عبارتند از:

بازدید از محل و برداشت:

در اولین مرحله نیاز به بازدید از محل وجود دارد. کارشناسان متخصص با دیدن فضای بام ساختمان، امکانات و محدودیت­ های موجود را بررسی می­کنند و همچنین ابعاد و اندازه فضا برداشت می­ شود. یکی از مهم ­ترین موارد تاثیرگذار در نوع طراحی شرایط محیط بام است.

طراحی روف­گاردن:

طراحی روف­گاردن با توجه به نیازها و خواسته ­های کارفرما انجام می ­شود. طراحی توسط نرم ­افزارهای تخصصی به صورت دو یا سه بعدی انجام می ­شود و یک دید کامل از فضای طراحی شده به کارفرما ارائه می­ دهد. در این مرحله با توجه به نظر کارفرما می ­توان تغییراتی در طراحی ایجاد کرد. طراحی روف­گاردن با توجه به نیاز و سلیقه کارفرما، مساحت فضا و میزان بودجه صورت می­ گیرد.

ایزولاسیون پشت­ بام:

پس از توافق در طراحی بام سبز، نوبت به اجرا می ­رسد. اولین قدم اطمینان از ایزولاسیون پشت بام است. در روش اجرای روفگاردن مدولار نیازی به زیرسازی پیچیده ­ای وجود ندارد. با استفاده از لایه سه سانتی­متری ملات ماسه سیمان و یا موزاییک به راحتی می­توان نگرانی راجع به رطوبت و نم را از بین برد.

تولید و حمل اقلام بام ­سبز:

از مهم ­ترین مزایا و ویژگی­ های سیستم روفگاردن مدولار پرتابل چکاد­بام، تولید بخش زیادی از اجزای روفگاردن در کارگاه است و این موضوع باعث صرفه­ جویی در زمان می­ شود. همه عناصری که در طراحی برای روفگاردن در نظر گرفته شده است، در کارگاه تولید می ­شوند و به محل اجرای پروژه منتقل می­ شود.

اجرای روفگاردن مدولار:

پس از انتقال اقلام و عناصر روفگاردن، اجرای بام سبز انجام می ­شود. با توجه به پرتابل و مدولار بودن اقلام، اجرای بخش ­های مختلف روفگاردن مانند؛ کف سازی، آلاچیق، فلاورباکس، چمن مصنوعی، آتریوم و.. در کمترین زمان ممکن و بر اساس طرح ارائه شده اجرا می­ شود. در حین اجرای روفگاردن علاوه بر نصب و اجرای اجزای مختلف بام ­سبز، تجهیزات لازم برای سیستم آبیاری و یا نورپردازی نصب می­ شوند.

کاشت گیاهان:

یکی از مهم ­ترین اصول طراحی بام ­سبز، طراحی کاشت و انتخاب گیاهان برای بام است. لازم است با توجه به ویژگی ­های آب­ و هوایی منطقه بهترین گونه­ های گیاهی که می ­توانند به راحتی در فضای بام و با وجود سرما و گرما و یا باد شدید، رشد کنند، انتخاب شوند. کاشت انواع گیاهان از جمله گیاهان پوششی، درختچه و بوته در روفگاردن مدولار امکان­پذیر است. گیاهان، داخل فلاورباکس و یا پلنتر­باکس کاشته می­ شوند.

 

سایه بان در روف گاردن مدولار

سایه بار در روف گاردن مدولار

آلاچیق در روف گاردن مدولار

آلاچیق در بام سبز مدولار

روف­گاردن مدولار، چه بخش ­هایی دارد؟

طراحی روف­گاردن با هدف ایجاد فضایی برای فراغت، استراحت اعضای خانواده و یا کارمندان یک سازمان، فضایی برای بازی کودکان، برگزاری دورهمی خانوادگی در فضای باز و.. طراحی و اجرا می­ شود. در نتیجه با توجه به نوع نیاز لازم است بخش­ های مختلفی طراحی شود. در اجرای روف گاردن مدولار پرتابل از عناصر و اجزای مختلفی مانند: فلاورباکس، پلنتر باکس، آلاچیق، آبنما، آتریوم، شن­ های تزیینی، انواع گیاهان، کفسازی با چوب پلاست و یا ترموود، پرگولا، مبلمان فضای باز، سایه­ بان استفاده می ­شود.

 

بام سبز پرتابل در ساختمان

بام سبز پرتابل در ساختمان

قیمت روفگاردن مدولار

اجزای روف گاردن مدولار

قیمت روفگاردن مدولار 

شاید از اولین سوالاتی که برای کارفرماها، در مورد طراحی و اجرای بام سبز ایجاد می ­شود، میزان قیمت و نحوه محاسبه آن باشد.. به طور کلی عوامل موثری مانند؛ مساحت و ابعاد بام، تعداد و نوع اقلام به کار رفته، تعداد و نوع گیاهان و…. بر قیمت طراحی و اجرای روف گاردن مدولار موثرند. برای اطلاع از قیمت ­ها و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت چکادبام تماس بگیرید .

 

گیاهان در بام سبز مدولار

گیاهان در بام سبز مدولار

طرح روفگاردن مدولار

طراح روف گاردن مدولار

روفگاردن مدولار

نورپردازی روفگاردن

کلام آخر:

روف­ گاردن مدولار یکی از انواع بام­ سبز استاندارد است که در کشورهای مختلفی در حال اجرا است. و در طی سال­های اخیر طراحی و اجرای آن در ایران گسترش یافته است. روفگاردن مدولار می ­تواند بهترین انتخاب برای انواع ساختمان ­ها باشد. در این مطلب با شرکت چکاد بام همراه بودیم و راجع به مزایا و مراحل اجرای روفگاردن مدولار صحبت کردیم. 

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه