انواع روف گاردن: معرفی 3 روش اصلی اجرای روف گاردن

انواع روف گاردن: معرفی 3 روش اصلی اجرای روف گاردن

به قلم: سمانه زارعی

این روزها در خرید و فروش انواع ساختمان، نام روف ­گاردن در کنار همه امکانات دیگر به عنوان یکی از آپشن­ های بنا به چشم می­ خورد روف­گاردن فضایی سبز و جذاب در بام ساختمان است که امکان گذراندن اوقات فراغت در بام ساختمان را برای ساکنین فراهم می­کند. وجود روف­گاردن یا بام سبز چه مزایا و معایبی دارد؟ انواع روف­ گاردن کدامند؟ آیا برای داشتن روف­گاردن باید هزینه زیادی صرف شود؟ با مطالعه این مطلب به پاسخ این سوالات خواهید رسید.

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
روف گاردن
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

تابلو فرش ریحان

روف گاردن چیست؟

قبل از هر چیزی باید به این موضوع بپردازیم که روف­ گاردن چیست؟. روف گاردن، گرین روف، باغ بام، بام سبز، بام زیستی یا بام گیاهی انواع اسامی است که برای فضای سبز طراحی شده در بام ساختمان استفاده می­ شود. روف گاردن به بامی که بخشی یا همه آن با گیاهان پوشیده شده است گفته می­ شود. ساختار بام سبز باید با ویژگی­ های سازه­ای ساختمان تناسب داشته باشد تا وزن اضافی و یا آسیبی به بنا وارد نشود.

مطلب پیشنهادی: روف گاردن در آپارتمان؛ فضایی جذاب در ساختمان شما!

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
روف گاردن
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

دکوباغ
طراحی روف گاردن اقدسیه
دکوباغ

انواع روف گاردن، کدام مناسب ساختمان شماست؟

بر اساس ساختار و نوع اجرا و تاسیسات مورد نیاز در آن می­توان بام سبز را به چندین نوع دسته ­بندی کرد. برای طراحی روف گاردن می ­توان یکی از انواع روف ­گاردن و یا ترکیبی از آنها را اجرا کرد. به طور کلی سه نوع اصلی روف­گاردن عبارتند از:

  1.  سیستم گسترده  Extensive 
  2.  سیستم متمرکز  Intensive 
  3. سیستم مدولاریا جعبه گیاه  Planter Box

همچنین با توجه به نوع اقلیم منطقه و کارکردهایی که روفگاردن می­ تواند داشته باشد، انواع مختلفی مانند؛ بام سبز آبی (Blue-green roof) و یا بام سبز خورشیدی (Biosolar green roof) را می ­توان به انواع روف گاردن اضافه کرد. البته این نوع از روف­ گاردن­ ها هم ترکیبی از یک کارکرد جدید با یکی از این سه نوع روف­گاردن اصلی هستند.

مطلب پیشنهادی: فضای سبز در پشت بام؛ طراحی روف گاردن و آشتی با طبیعت!

روف گاردن با سیستم گسترده

1. روف گاردن با سیستم گسترده

سیستم گسترده با نام­ های بام­سبز و یا گرین ­روف (Green roof) شناخته می­ شود. در سیستم گسترده لایه­ای از گیاهان با عمق کم در سطح بام کاشته می ­شوند. در این نوع روف­گاردن از گیاهان علفی و وحشی استفاده می ­شود و اغلب تنوع گیاهان زیاد نیست. برای ساختمانی که نباید وزن زیادی به آن اضافه شود؛ روف­گاردن با سیستم گسترده مناسب است.

روف گاردن با سیستم متمرکز یا فشرده

2. روف گاردن با سیستم متمرکز یا فشرده

این سیستم به نام­ های باغ بام، مقطع عمیق و یا روف­گاردن شناخته شده است. برای اجرای این نوع سیستم باید به ویژگی­ های سازه­ای ساختمان توجه شود و اغلب نیازهای سازه ­ای جدیدی را الزام می­ کند. در طراحی رو­ف­گاردن متمرکز؛ امکان طراحی فضایی مانند پارک و همچنین کاشت تعداد بیشتری گیاه و درختچه وجود دارد.

در بعضی از دسته­ بندی انواع روف­گاردن، نوعی از سیستم نیمه فشرده برای طراحی روف­گاردن استفاده می ­شود که ترکیبی از دو نوع سیستم گسترده و متمرکز است.

 

سیستم مدولار یا جعبه گیاه

3. سیستم مدولار یا جعبه گیاه

در این نوع سیستم کاشت گیاهان در جعبه­ های مخصوص و یا فلاورباکس انجام می­شود. این نوع گلدان­ ها می ­توانند تمام و یا بخشی از بام را بپوشاند. همانطور که از اسمش مشخص است می ­توان جعبه­ ها را در این نوع سیستم روف گاردن جابه­ جا کرد. در این نوع سیستم از آلاچیق، آبنما، نیمکت و مبلمان روف گاردن هم استفاده می ­شود.

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

انواع روف­گاردن: کدام در ایران اجرا ­شود؟

راجع به انواع روف­گاردن در بخش قبلی توضیح دادیم. شاید برای شما هم سوال ایجاد شود که کدام نوع از روف­گاردن در ایران بیشتر اجرا می­ شود. با توجه به شرایط اقلیمی و همچنین ساختار ساختمان­ها در ایران دو نوع روف­گاردن فشرده و مدولار در کشور ما بیشتر قابل اجرا هستند. شرایط اقلیمی در انتخاب نوع روف­گاردن تاثیر زیادی دارد، به طور مثال در کشورهای با میزان بارندگی زیاد، روف­گاردن­ های سبز آبی که کارکرد جمع ­آوری آبهای باران را هم بر عهده دارند بیشتر اجرا می ­شوند.

و یا مثالی برای نمونه روف­گاردن در ایران می­ توان به نوع بام سبز خورشیدی اشاره کرد که می­تواند برای کشور ما که منطقه ­ای با نور زیاد است انتخاب شود. یعنی در کنار ایجاد فضایی برای فرغت، بخشی برای قرارگیری صفحات فتوولتائیک ایجاد شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی روف­گاردن در تهران، با 3 اصل مهم!

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
طراحی و اجرای محوطه بام
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

انواع روف­گاردن بر اساس سبک طراحی

همانطور که در طراحی محوطه و یا دکوراسیون داخلی به دنبال طراحی بر اساس سبک خاصی هستیم، در مورد روف گاردن هم می­ توان تا حدی این موضوع را رعایت کرد. برخی از متریال و عناصر و یا گیاهانی با فرم خاص؛ می ­تواند برای سبک مدرن مناسب باشد. به طور مثال برای طراحی روف­گاردن مدرن ، می ­توان در بخش ­هایی از باغچه­ بندی از سنگریزه­ های سفید استفاده کرد. و یا اگر به دنبال روف­ گاردن کلاسیک هستید می­ توانید مبلمان فضای باز به شکل فرفوژه را انتخاب کنید. استفاده از گیاهان علفی و وحشی فضای روف­گاردن را به فرم مینیمال نزدیک می ­کند.

دکوباغ
طراحی و اجرای فضای سبز مدرن منزل
دکوباغ

مزایا و معایب روف­گاردن

هر نوع از روف­گاردن که در ساختمان اجرا می ­شود؛ مزیت ­هایی برای بنا دارد و ممکن است در برخی موارد معایبی برای ساختمان ایجاد کنند. در ادامه مزایا و معایب روف ­گاردن را بیان کرده ­ایم.

مزایای انواع روف­گاردن

تکنولوژی بام سبز دامنه وسیعی از فواید محیطی، اقتصادی و اجتماعی فراهم می ­کند. برای نام بردن برخی از مزایای بام­سبز می­توان به: کاهش اثرات گلخانه ­ای، بهبود و تلطیف هوا، کاهش نفوذ تابش الکترومغناطیس، ایجاد چشم ­اندازهای زیبای شهری، پاکیزگی و کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، ایجاد فضای برای کاشت سبزیجات خانگی و.. اشاره کرد.

معایب انواع روف­گاردن

در کنار همه مزایایی که بام ­های سبز دارند، ممکن است برخی از ویژگی­ ها به عنوان معایب روف­گاردن به شمار بروند. به طور مثال اگر شما طراحی و اجرای روف گاردن ساختمان را به طراحان متخصص در این زمینه نسپارید، ممکن است اجرای آن به صورت اصولی انجام نشود در نتیجه مشکل­ ساز شود. همچنین هنگام طراحی بام سبز، باید میزان وزن وارد شده بر ساختمان محاسبه شود و در صورت نیاز مستحکم سازی سقف قبل از اجرا انجام گیرد در غیر این صورت می­ تواند به ساختمان آسیب وارد شود. و از طرفی گیاهانی که در روف گاردن قرار می ­گیرند اگر از نوع گیاهان حساس باشند نیاز به مراقبت زیادی خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مناسب روف گاردن، با این نکته‌ها بام خانه را سبز نگه دارید

 

فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا
طراحی فضای سبز روف گاردن
فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا

تصاویر روف ­گاردن

برای طراحی و انتخاب نوع روف­گاردن، دیدن نمونه­ تصاویر بام سبز کمک کننده است. همچنین اگر شما به عنوان طراح و مجری قصد اجرای بام سبز برای کارفرما دارید؛ ایده گرفتن از نمونه­ های روف­ گاردن لازم است. در ادامه تصاویری از روف­ گاردن را با هم ببینیم:

روف گاردن دنج و صمیمی
روف گاردن مدرن
سایه¬بان در روف¬گاردن
طراحی روف گاردن
اهمیت گیاهان در روف گاردن
روف¬گاردن ساده

مطلب پیشنهادی: ایده روف گاردن، بام سبز پر طراوت در پروژه شهرک غرب

قیمت روف­گاردن

هیچ­کس نمی­ تواند یک قیمت ثابتی برای روف­گاردنی که هنوز طراحی نشده است بیان کند. طراحی و اجرای بام سبز به عوامل مختلفی مانند؛ نوع سیستم بام سبز، ابعاد و مساحت بام، نوع طراحی، تعداد و نوع گیاهان انتخاب شده برای کاشت، مصالح به کار رفته، سبک طراحی، مستحکم ­سازی و ضدآب کردن سطح بام و… بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: هزینه اجرای بام سبز؛ اجرای یک روف­گاردن زیبا چقدر کار دارد؟

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
فلاور باکس در روف گاردن
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

کلام آخر:

در این مطلب با انواع روف گاردن آشنا شدیم. اگر به فکر طراحی بام سبز در بام ساختمان خود هستید، از متخصصین طراحی و اجرای بام سبز کمک بگیرید و کار را به افراد حرفه­ای بسپارید. با بررسی شرایط ساختمان و شرایط اقلیمی و همچنین میزان بودجه بهترین نوع طراحی به شما ارائه می ­شود.

اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی و اجرای انواع روف­گاردن

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه