روف گاردن کلاسیک؛ 23 ایده برای داشتن بام سبز نوستالژیک و سنتی

روف گاردن کلاسیک؛ 23 ایده برای داشتن بام سبز نوستالژیک و سنتی

به قلم: نادیا مهردادیان

یکی از مواردی که باعث جدابیت خانه‌ها و در گذشته می‌شد، وجود حیاط بود که امروزه دیگر به آن معنی در خانه‌هایمان وجود ندارد. اما خوشبختانه با مطرح شدن ایده روف گاردن و استفاده‌ی بهینه از فضای پشت بام تا حدی نیاز به فضای باز در خانه‌های امروزی برطرف شده است. انواع روف گاردن به روش‌های مختلفی بسته به سلیقه و سبک خانه‌ی شما قابل طراحی و اجرا است. یکی از این طراحی‌های جذاب، ایده روف گاردن سنتی است که می‌تواند در طبیعتی سبز و کوچک، لحظات خوب و آرامی را برایتان به وجود بیاورد. طراحی روف گاردن سنتی به دلیل نوستالژیک بودن برای افراد جالب و جذاب است. با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا باهم بررسی کنیم که چه ویژگی‌هایی موجب به وجود آمدن این حس در روف گاردن با طراحی سنتی خواهد شد.

روف گاردن سنتی

سرویس خواب بالسا

ایده روف گاردن سنتی از کجا نشات می‌گیرد؟

همانطور که گفته شدن ایده روف گاردن سنتی تا حدی یادآور حیاط‌های خانه‌های قدیمی است. در طراحی بام سبز به روش سنتی استفاده از المان‌های خانه‌های سنتی و حیاط‌های قدیمی در الویت است. برای داشتن روف گاردن سنتی بهترین پیشنهاد، استفاده از متریال طبیعی و عناصر دست ساز است.

با خواندن مطلب بام سبز، آنچه برای اجرای آن لازم است را بدانید!

طراحی بام سبز سنتی

طراحی بام سبز سنتی

در طراحی روف گاردن سنتی توجه داشته باشید که هرچه حالت باغچه‌ها طبیعی‌تر و شبیه‌تر به باغچه‌های حیاط‌های معمولی باشد، روف گاردن سنتی فضای خوشایندتری خواهد داشت. پس بهتر است برای اینکه حس بهتری به شما منتقل شود، به‌جای استفاده از گلدان‌ها و باکس‌های بزرگ‌ و کوچک، از باغچه‌های واقعی با حالت طبیعی بهره بگیرید. همچنین کاشتن و پرورش انواع سبزیجات و صیفی‌جات روی بام یکی از بهترین ایده‌های برای بام سبز به روش سنتی است.

حوض یا حوضچه در روف گاردن طراحی سنتی

نقش حوض یا حوضچه در روف گاردن با طراحی سنتی

در حیاط‌های خانه‌های قدیمی آب نقش اصلی را برای تلطیف فضا داشت. به همین ترتیب در روف گاردن با طراحی سنتی نیز می‌توان با ایجاد حوض‌ و حوضچه‌هایی روی بام، از این عنصر اصلی بهره گرفت و به جذابیت روف گاردن سنتی افزود. البته فراموش نکنید که اجرای آن نیاز به نیروی متخصص دارد.

چمن، عنصری مهم در طراحی روف گاردن سنتی

چمن، عنصری مهم در طراحی روف گاردن سنتی

در طراحی روف گاردن سنتی، تجهیزات روف گاردن و چمن‌کاری روی بام با ایجاد فضای سبزی کوچک، تداعی‌گر پارک‌ها و باغ‌ها خواهد بود و حس شادی و نشاط را در افراد به وجود می‌آورد. داشتن فضای سبزی که امکان نشستن روی چمن‌ها و درازکشیدن روی آنها را داشته باشد نیز در بام سبز سنتی بسیار جذاب خواهد بود. اجازه دهید که گل ‌و گیاهان بدون برنامه و شبیه روال طبیعت کنار هم رشد کنند و حال خوب باغ‌های واقعی را در فضای سبز روی بام به وجود آوردند.

مبلمان بام سبز با طراحی سنتی

مبلمان بام سبز با طراحی سنتی

با طراحی روف گاردن سنتی می‌توانید فضای امن و آرامی برای استراحت و حتی کارکردن روی بام داشته باشید. در روف گاردن با طراحی سنتی بهتر است از وسایل کلیشه‌ای مانند میز و صندلی‌های پلاستیکی دوری کنید و به‌جای آنها بااستفاده از مبلمان جذاب و ایجاد سکوها و طراحی فضایی سنتی، محیط دلچسب و متفاوتی را به وجود آورید. استفاده از پشتی، تشکچه‌هایی برای نشستن روی بام، کوسن‌ها و همچنین زیراندازهایی با طرح‌های سنتی، بهترین ایده روف گاردن سنتی است.

گلدان‌های مناسب برای روف گاردن با طراحی سنتی

گلدان‌های مناسب برای روف گاردن با طراحی سنتی

اگر می‌خواهید در گوشه و کنار بام و در طراحی بام سبز سنتی از گلدان استفاده کنید، بهتر است گلدان‌های گلی و سفالی که از متریال طبیعی ساخته شده را انتخاب کنید.

باربیکیو در بام سبز سنتی

باربیکیو در بام سبز سنتی

روف گاردن سنتی مناسب مهمانی‌هاست و می‌تواند با ایجاد خاطراتی ماندگار برای کاربران، خلا وجود حیاط‌های قدیمی و شب نشینی‌های آن را از بین ببرد. برای داشتن چنین فضایی، می‌توانید از منقل و باربیکیو در پشت بام استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که متریال مورد استفاده در ساخت منقل یا باربیکیو، سنگ یا آجر باشد تا با طراحی بام سبز سنتی همخوانی داشته باشد.

کاربرد چوب در بام سبز با طراحی سنتی

کاربرد چوب در بام سبز با طراحی سنتی

چوب نمادی از طبیعت است و باعث ایجاد فضایی دوست‌داشتنی و سنتی خواهد شد. اگرچه این متریال در طراحی روف گاردن مدرن هم کاربرد دارد ولی برای روف گاردن سنتی هم انتخاب مناسبی است. ایجاد زیرساختی چوبی در کف بام، آلاچیق چوبی و مبلمان یا تخت‌های چوبی از موارد کاربرد چوب در بام سبز با طراحی سنتی است.

نورپردازی بام سبز سنتی

نورپردازی بام سبز سنتی

قسمتی از زیبایی و شکوه یک بام سبز بستگی به روشنایی آن در شب دارد و نورپردازی مهم‌ترین مورد در ایده طراحی روف گاردن سنتی و جذاب است. نورپردازی و تامین نور بام سبز در شب موردی است که نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی است و باید به بهترین نحو اجرا شود. استفاده از لوستر و آویزهایی که با متریال طبیعی مانند چوب و حصیر ساخته شده و همچنین بکارگیری فانوس‌های زیبا و نورپردازی با شمع، ایده‌های مناسبی برای نورپردازی بام سبز سنتی است که در ایجاد آرامش و حس رمانتیک در فضا بسیار موثر است.

روف گاردن سنتی

حفظ حریم خصوصی در طراحی روف گاردن سنتی

حفظ حریم خصوصی در طراحی روف گاردن سنتی

در جوامع ایرانی همواره موضع حفظ حریم خصوصی حائز اهمیت بوده و بعضی‌ها معتقدند که دید روف‌گاردن از بیرون، حریم خصوصی‌ آنها را مخدوش می‌کند. برای رفع چنین مشکلی یکی از روش‌ها، ایجاد فضای سبز دور بام است. پوشاندن لبه‌های بام با گل‌ و گیاهان انبوه و بوته‌ای باعث می‌شود که حریم خصوصی‌تان در آنجا چندان از بیرون مشخص باشد. همچنین استفاده از پارچه‌های ساده از جنس حریر یا کتان و یا پوشاندن سقف آلاچیق با چوب طبیعی یا حصیر، علاوه بر جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب می‌تواند حریم شما را حفظ کند.

گیاهان بام سبز کلاسیک

روف گاردن کلاسیک

روف گاردن کلاسیک و شیک

روف گاردن کلاسیک و سنتی

بام سبز کلاسیک

بام سبز کلاسیک و سنتی

طراحی بام سبز کلاسیک

طراحی روف گاردن سنتی

طراحی بام سبز سنتی

گیاهان بام سبز سنتی

حوضچه روف گاردن سنتی

گلدان‌های روف‌گاردن سنتی

کلام آخر

در گذشته تمام منازل مسکونی دارای فضای باز سبزی بودند که ساکنین اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذراندند. اما در جامعه امروزی، آپارتمان نشینی باعث حذف حیاط‌ها و باغچه‌های زیبای خانگی شده است. اگرچه با روی کار آمدن انواع روف گاردن و طراحی روف گاردن سنتی، تاحدی آن فضای سبز زیبا و آرام بخش دوباره جای خود را در زندگی مردم پیدا کرده است. با توجه به اینکه طراحی و اجرای هر نوع روف گاردن، نیازمند تخصص رعایت اصول و ویژگی‌های خاصی است، متخصصین معماری و دکوراسیون ما در چیدانه حضور دارند تا به شما برای داشتن یک روف گاردن سنتی زیبا و رویایی کمک کنند.

بروزرسانی: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه