Chidaneh.com placeholder image

طراحی باغ سنتی، همین قدر ساده همین قدر ایرانی!

به قلم: گلنار

حیاط و باغ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خانه‌ی دوست داشتنی ایرانی از گذشته تا به امروز بوده است. علاوه‌ بر آن به دلیل علاقه‌ی بسیار ایرانی‌ها به بناهای سنتی و با توجه به تاثیرات آرامش بخش این سبک، می‌توان گفت که در این روزهای پر هیاهو بازار طراحی باغ سنتی داغ است. در این مطلب از چیدانه ترفندهایی برای این سبک از طراحی باغ را به شما معرفی می‌کنیم. 

فیروز فیروز
محوطه سازی پروژه باغ دماوند
فیروز فیروز

سرویس خواب بالسا

امروزه با توجه به گسترش زندگی ماشینی و نیاز به مکان‌هایی برای بازیابی آرامش و سرزندگی، ایده طراحی باغ سنتی به ایده‌ای کارآمد تبدیل شده است. این سبک می‌تواند با الهام از زیبایی شناسی معماری سنتی و با استفاده از اشکال هندسی به‌ صورت‌های متفاوت، ایجاد تقارن و گنجاندن الگوهای اقلیمی و قدیمی اجرا شود. اما باید بدانید که برای ایجاد یک فضای دلنشین لازم است سلیقه‌ی خود را با چارچوب‌های سنتی ترکیب کنید و مطمئن باشید که نتیجه، فضایی سرسبز، دلنشین و با زمینه‌ی فرهنگ و سنت خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز

طراحی محوطه باغ سنتی

دفتر معماری اکسپوز
فضای سبز ویلا
دفتر معماری اکسپوز

کدام فضاها را تغییر دهیم؟

پیش از هرچیز به یاد داشته باشید که نمای کلی باغ باید حسی آمیخته با سنت و زیبایی را در شما ایجاد کند. این چشم‌انداز می‌تواند به سلیقه‌ی شما تغییر کند، اما برای آن‌که جلوه‌ای از طراحی سنتی را به خود بگیرد بهتر است از ابتدای کار در محوطه‌سازی آن دقت کنید. یک باغ زیبای سنتی با توجه به موارد زیر اصالت و هویت خود را بیشتر نشان می‌دهد:

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

پس زمینه‌ای از جنس سنت

برای آن‌که باغ شکلی کاملا سنتی داشته باشد، بهتر است از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب استفاده کنید. این مصالح که اصطلاحا به آن‌ها مصالح بومی می‌گویند به دلیل رنگ‌های گرم و تداعی معماری سنتی در قدم یک برگ برنده برای شما به حساب می‌آید. اما اگر امکان ایجاد یک سازه‌ی آجری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سطل رنگ را بردارید و دست به کار شوید. رنگ‌آمیزی دیوارها می‌تواند شما را به همان مقصد نهایی سنت نزدیک کند. رنگ‌های آجری، عنابی و رنگ‌هایی که ردی از قرمزی در آن‌ها دیده می‌شود، می‌تواند به شما فضایی منحصر به فرد ارائه کند.

مطلب پیشنهادی : انواع سنگ فرش حیاط، طراحی فضای سبز رویایی!

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

حوض، شناسه اصلی یک باغ ایرانی

حوض را می‌توان بخش مهمی از هویت معماری ایرانی دانست. در گذشته نه تنها عمارت‌ها و باغ‌های بزرگ، بلکه خانه‌های کوچک با حیاط‌های نقلی نیز فضایی هرچند کوچک را برای ایجاد یک حوض در نظر می‌گرفتند. حوض‌ها در گذشته برای نگهداری و انبار کردن آب و همچنین خنک شدن فضای حیاط استفاده می‌شدند؛ اما امروزه نیز وجود آن در طراحی باغ سنتی نمادی از معماری ایرانی به شمار می‌آید. می‌توانید حوض را به تناسب اندازه‌ی باغ و به شکل‌های هندسی متفاوتی بسازید. همچنین می‌توانید برای آن آبنمای کوچکی در نظر بگیرید تا هم زیبایی بیشتری به باغ ببخشد و هم سهمی در ایجاد هوای خنک آن داشته باشد.

بهتر است برای حوض باغ، رنگ فیروزه‌ای را انتخاب کنید. به‌علاوه اگر می‌خواهید فضای منحصر به فردتری داشته باشید، می‌توانید زمینه‌ی آن را با کاشی‌های مربعی کوچک بپوشانید. این کار هم به زیباتر نشان دادن حوض کمک می‌کند و هم فرآیند نظافت آن را ساده‌تر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی : باغ ایرانی، شاعرِ بهشت و آرامش!

طراحی باغ ایرانی

مبلمان ویلایی و خانگی آلاچیق
مبلمان و لوازم فضای بیرونی
diamondمبلمان ویلایی و خانگی آلاچیق

باغ‌نشینی با طعم اصالت

حتما مهم‌ترین دلیل شما برای طراحی باغ سنتی، نشستن و وقت گذرانی در آن است؛ فضایی که بتوانید با آرامش در آن چند ساعتی را خلوت کنید و یا به تفریح بپردازید. تخت‌های چوبی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک عمارت قدیمی بوده است. این تخت‌ها در اغلب حیاط‌ها و باغ‌های ایرانی وجود داشته و محلی برای دورهمی‌ها و گپ و گفت‌های عصرگاهی بود. 
تخت‌های چوبی را در انواع مختلفی از قیمت، اندازه و کاربرد می‌توان خریداری کرد. اما اگر به ساختن سازه‌های چوبی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با چند تکه الوار نمونه‌ی ساده‌ای از این تخت‌ها را در باغ خود بسازید. 

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که ترکیب سنت و مدرنیته را نیز می‌پسندید، می‌توانید از مبلمان حصیری در این فضا استفاده کنید. در این‌صورت هم مبلمان راحتی را در باغ خود خواهید داشت و هم با استفاده از حصیر بخش دیگری از سنت را در طراحی باغ سنتی خود زنده خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی : طراحی باغ سنتی و همه چیزهایی که باید از آن بدانید

فیروز فیروز
نمای بیرونی پروژه باغ دماوند
فیروز فیروز

جزئیات ایرانی را فراموش نکنید!

هرچند که رنگ مصالح به کار رفته در زمینه‌ی اغلب فضاهای سنتی به خوبی دیده می‌شود، اما فراموش نکنید که جزئیات همیشه رنگ‌های ملایم‌تری در این فضاها بوده‌اند؛ پس از دقت به جزئیات غافل نشوید. استفاده از گلدان‌ها و کوزه‌های سفالی می‌تواند بخشی از زیبایی باغ شما باشد. سعی کنید از کوزه‌های لعابی با رنگ‌های معمول آبی و سبز استفاده کنید.
استفاده از پشتی‌های سنتی، گلیم‌هایی با طرح‌های قدیمی و پارچه‌های بومی منحصربه‌فرد بخشی از کارهایی است که به زیباتر شدن یک فضای سنتی کمک بسیاری خواهد کرد. فراموش نکنید که تقابل رنگ‌ها و طرح‌ها در دنیای سنت بخشی از زیبایی آن خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : 6 باغ موزه در تهران برای گشت و گذار در تعطیلات!

گروه معماران مدام
طراحی حیاط خانه ایرانی
گروه معماران مدام

جایگاه اختصاصی برای گیاهان!

حتما بخش مهمی از باغ ایرانی شما به گیاهان و درختان خاص باغ اختصاص دارند. برای طراحی باغچه‌ها می‌توانید از فضاسازی مورد علاقه‌ی خود استفاده کنید؛ اما بهتر است اصل تقارن را رعایت کنید. باغچه‌های مستطیلی می‌تواند فضاسازی منظم‌تر و دقیق‌تری را به شما ارائه دهد. اگر پلان مربعی را برای باغچه‌ها در نظر دارید، بهتر است پیش از اجرای طرح خود محورهای تقارن به درستی مشخص کنید.
این فضای خاص را می‌توانید با حصارهای چوبی هم‌اندازه بپوشانید. این کار چند مزیت به همراه دارد: گیاهانتان را از آسیب حفظ می‌کند، نمای زیبایی به باغ می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد یک فضاسازی منحصر به فرد خواهد شد.

طراحی باغ ایرانی

دورریزها را دست کم نگیرید!

حتما در هنگام رسیدگی به باغچه‌ها و حرص درختان، با بخش بسیاری از تنه درختان و خرده ریز چوب‌ها مواجه خواهید شد. این دورریزها می‌تواند عنصر خلاقیت را در شما زنده کند و جلوه‌ای زیبا در طراحی باغ سنتی به وجود آورد. می‌توانید از این خرده چوب‌ها برای ایجاد یک راه باریک به ورودی استفاده کنید.

طراحی سنتی باغ بیش از هرچیز به سلیقه‌ی شما در استفاده از رنگ‌ها و طرح‌ها وابسته است. انتخاب نمادهای سنتی و استفاده تراکم استفاده از آن‌ها، می‌تواند فضایی شخصی‌سازی شده با رنگ و بوی ایرانی و سنتی برای روزهای فراغت و آسایش فراهم آورد.

اگر دوست دارید حیاط یا باغ خود را به شکل سنتی ایرانی طراحی کنید، اهالی فن چیدانه را هم در نظر بگیرید.

مطالب پیشنهادی :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه