Chidaneh.com placeholder image

پارتیشن اداری؛ سازه‌ای کاربردی، مدرن و زیبا به همراه عکس

به قلم: نرگس مهردادیان

یکی از راه‌های تفکیک فضا در فضاهای اداری، پارتیشن‌ بندی است. پارتیشن اداری نوعی سیستم جدا کننده کاذب است که فضاهای اداری را به چند قسمت تقسیم بندی می‌کند. در واقع پارتیشن بندی اداری فعالیت‌ها را تفکیک کرده و برای کارمندان حریم خصوصی ایجاد می‌کند به‌طوری که هر یک فضای شخصی یکسانی داشته باشند. از پارتیشن‌ها برای زیبایی و طراحی دکوراسیون فضاهای اداری نیز استفاده می‌شود. این پارتیشن‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با انواع متریال‌ها چون چوب، آلومینیوم و شیشه طراحی و تولید می‌شوند که متناسب با سبک دکوراسیون در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توان از انواع آن‌ها استفاده کرد. در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد انواع پارتیشتن صحبت شد. 

طرح پردازپایا
طراحی دکوراسیون داخلی اداری مدرن
طرح پردازپایا

اسکای اسکرپر

در این مطلب از چیدانه به کمک شرکت طرح پرداز پایا به معرفی انواع پارتیشن اداری از نظر متریال، طراحی و تعداد جداره‌ها همراه با عکس‌هایی از این سازه کاربردی و زیبا پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید…

پارتیشن اداری متحرک
پارتیشن اداری ترکیبی
پارتیشن اداری ام دی اف

کاربرد پارتیشن در محیط‌های اداری

یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌های اداری مشکل کمبود جاست. پارتیشن بندی این مشکل را به سادگی و زیبایی حل کرده و فضاهای اداری را جداسازی و تقسیم‌بندی می‌کند. در فضاهای اداری وجود فضاهای مختلفی چون اتاق کارمندان، آبدارخانه و اتاق مدیر لازم است که در صورت کمبود فضا می‌توان با پارتیشن‌بندی این مشکل را به سرعت و به بهترین شکل ممکن حل کرد. برخی از موارد کاربرد پارتیشن اداری شامل موارد زیر است؛

پارتیشن اداری ورودی

پارتیشن اداری برای تعریف فضای ورودی

در محیط‌های اداری بخش ورودی نقش زیادی در زیبایی طراحی و دکوراسیون داخلی و دید اولیه مخاطبین فضا دارد در فضاهایی که در پلان فضای ورودی تعریف نشده به‌خصوص برای فضاهایی با متراژ کم می‌توان برای جداسازی و تعریف وررودی از پارتیشن‌بندی اداری استفاده کرد.

طرح پردازپایا
معماری مدرن مطب دندان پزشکی
طرح پردازپایا

ایجاد اتاق‌های مختلف با پارتیشن بندی اداری

یکی دیگر از کاربردهای پارتیشن اداری ایجاد اتاق‌های کوچک و بزرگ برای کارمندان و حتی مدیران در محیط‌های اداری، سازمان‌ها و شرکت‌هاست. به‌خصوص برای فضاهایی که در آن محدودیت متراژ وجود دارد یا دارای پلان باز است استفاده از پارتیشن‌های اداری قابل حمل و جابجایی بسیار کاربردی است.

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

پارتیشن اداری به‌منظور پنهان کردن عیب‌ها

در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دیوارهای کج یا ستون‌های اضافی علاوه بر این که در دکوراسیون محیط تاثیر نامناسبی دارند، مانع از ایجاد اتاق‌های مورد نیاز می‌شوند. با استفاده از پارتیشن‌های اداری می‌توان ستون‌ها را مخفی و عیوب دیوارها را از دید پنهان کرد.

طرح پردازپایا
طراحی دکوراسیون داخلی اداری مدرن
طرح پردازپایا

انواع پارتیشن اداری مدرن از نظر متریال، کارایی و طراحی

به مرور زمان تفاوت زیادی در تولید پارتیشن‌ها به‌وجود آمده است. در گذشته تنها از چوب به‌عنوان متریال اصلی پارتیشن‌ها استفاده می‌شد که وزن بالایی داشت، نور را از خود عبور نمی‌داد و در طول زمان آسیب‌پذیر بود. اما امروزه پارتیشن‌های اداری مدرن با متریال‌هایی چون شیشه، ام‌دی‌اف، آلومینیوم و چوب ساخته می‌شوند. پارتیشن اداری مدرن از نظر کارایی در انواع ثابت و متحرک، یک جداره و چند جداره هم تولید می‌شوند.

پارتیشن اداری متحرک 

پارتیشن اداری متحرک از حول محور ریلی کف یا سقف قابل حرکت و جابه‌جایی است و معمولا برای سالن‌های چند منظوره استفاده می‌شود. این پارتیشن‌ها معمولا از جنس شیشه، چوب یا ام‌دی‌اف و به‌صورت پانل‌های عمودی ساخته می‌شوند. پارتینش اداری متحرک به‌راحتی و بدون نیاز به نیروی متخصص حرکت کرده و به هر نقطه‌ای از محل کار منتقل می‌شود. اما هزینه آن بالاست و با توجه به نوع استفاده، متراژ و متریال مصرفی آن، تعیین و محاسبه می‌شود.

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون کلینیک بهبود
طرح پردازپایا

پارتیشن ثابت اداری

پارتیشن ثابت اداری قابل حرکت دادن نبوده و تنها در صورتی می‌توان محل نصب آن را تغییر داد که نیروهای متخصص این کار را انجام دهند. یکی از مزایای پارتیشن‌های ثابت قیمت پایین‌تر این نوع پارتیشن نسبت به نوع متحرک آن است و بسیاری از شرکت‌هایی که نمی‌توانند بودجه بالایی برای تهیه و خرید پارتیشن اداری در نظر بگیرند، از نوع ثابت آن استفاده می‌کنند.

پارتیشن اداری شیشه‌ای

از ویژگی‌های پارتیشن اداری شیشه‌ای این است که محیط را برای کارمندان و بازدیدکنندگان بسیار جذاب کرده و از نظر اقتصادی به‌صرفه هستند. این نوع پارتیشن اداری انواع متفاوت و نمونه‌های لوکس دارد و بیشتر با شیشه سکوریت ساخته می‌شود. در پارتیشن اداری شیشه‌ای که قابلیت عبور نور داشته و نوعی عایق صوتی محسوب می‌شود از شیشه‌های تک جداره، دو جداره یا منحنی به‌صورت مات یا شفاف استفاده می‌شود. قیمت پارتیشن اداری شیشه‌ای با توجه به نوع، متراژ، ابعاد، ضخامت و رنگ آن محاسبه و تعیین می‌شود و نوع لوکس آن به دلیل ظرافت و دقتی که در ساخت و نصب آن‌ باید در نظر گرفته شود قیمت بالایی دارد.

طرح پردازپایا
صفر تا صد تولید پروژه های دکوراسیون داخلی
طرح پردازپایا

پارتیشن اداری ام دی اف

این پارتیشن اداری با متریال ام‌ دی ‌اف ساخته شده، نمای ظاهری و حتی فریم بندی آن نیز از جنس ام ‌دی ‌اف بوده و به‌دلیل داشتن سطح صاف، قابل روکش‌کاری و رنگ آمیزی است. پارتیشن اداری ام‌ دی ‌اف در برابر تغییر شکل، خمیدگی، رطوبت و خوردگی استحکام بالایی داشته و عایق صوت است. این نوع پارتیشن قیمت پایین‌تری نسبت به نوع شیشه‌ای داشته و مناسب شرکت‌هایی است که بودجه کمتری دارند. از پارتیشن اداری ام دی اف امروزه در دانشگاه‌ها و مدارس نیز استفاده می‌شود.

طرح پردازپایا
صفر تا صد تولید پروژه های دکوراسیون داخلی
طرح پردازپایا

پارتیشن‌های اداری ترکیبی

پارتیشن‌های ترکیبی از ترکیب متریال‌های مرسوم در تولید پارتیشن ساخته می‌شوند. مانند؛

پارتیشن شیشه و ام‌ دی ‌اف که در آن از ام دی اف برای فریم و از شیشه برای پرکردن قاب استفاده می‌شود.

در پارتیشن شیشه‌ای با پروفیل آلومینیومی از آلومینیوم برای فریم‌ و از شیشه برای پرکردن قاب استفاده می‌شود. این پارتیشن طراحی خاص و زیبایی دارد.

در پارتیشن ام دی اف با پروفیل آلومینیومی از آلومینیوم که فلزی سبک و مقاوم است برای فریم و از ام دی اف برای پرکردن فریم استفاده می‌شود. این پارتیشن قابلیت تغییر پذیری و جا‌به‌جایی دارد.

پارتیشن اداری تک‌جداره

پارتیشن اداری تک جداره قاب‌هایی یک تکه است که با حالت ایستاده اجرا می‌شود. پارتیشن تک جداره ظاهری ساده و وزن سبکی داشته که به‌راحتی می‌توان آن‌ را جا به جا کرد. این نوع پارتیشن اداری نسبت به مدل‌های دو جداره تنوع کمتر و قیمت پایین‌تری دارد.

پارتیشن اداری دوجداره

در پارتیشن‌های دوجداره برای نگه داشتن پنل‌ها از ستون استفاده نمی‌شود چراکه به اندازه کافی مقاوم بوده و استحکام بیشتری دارند. در این نوع پارتیشن اداری می‌توان از پرده کرکره بین شیشه‌ها استفاده کرد یا از بین دوجداره پنل‌های آن کابل‌های شبکه و برق را عبور داد. پارتیشن اداری دوجداره به نسبت تک‌جداره‌ها عایق صوتی بهتری هستند، قیمت بالاتر و تنوع و زیبایی بیشتری دارند.

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

مزایای پارتیشن‌بندی اداری

  • آسانی و سرعت اجرا و نصب
  • عایق صوتی و حرارتی
  • قابل جداسازی و جابه‌جایی بعد از نصب
  • قابلیت نصب پرده کرکره، کمد و قفسه بندی
  • قابل تعمیر یا تعویض 
  • تنوع رنگ‌ و طرح
  • ظاهر زیبا و مدرن
  • سازه‌ سبک بدون وارد کردن آسیب به ساختمان
  • اشغال فضای کم و استفاده بهینه از فضا
  • طول عمر بالا و مقرون به‌صرفه

معایب پارتیشن بندی اداری

  • کاهش میزان برقراری ارتباط با همکاران
  • با استفاده بیش از حد از پارتیشن‌بندی، ایجاد محیط شلوغ، خفه و کاهش راندمان
متخصصین پارتیشن اداری

متخصص نصب و اجرای پارتیشن اداری

توجه به اجرای صحیح و اصولی پارتیشن‌بندی در فضاهای اداری با توجه به اهمیت تقسیم صحیح فضاها و جلوگیری از ایجاد فضاهای مرده در محل کار، بسیار مهم و ضروری است. در نتیجه بهتر است این کار توسط متخصص حرفه‌ای انجام شود. برای نصب و اجرای پارتیشن اداری، علاوه بر استفاده از متریال و یراق آلات با کیفیت، شخص نصب کننده نیز باید متخصص و ماهر بوده، تجربه کافی و احاطه کامل بر نقشه اجرایی داشته باشد و مشاوره‌های لازم را قبل از طراحی و اجرا به کارفرما تحویل  داده باشد، سپس شروع به نصب و اجرای پارتیشن‌های اداری کند. شرکت طرح پرداز پایا در خصوص مشاوره و اجرای انواع پارتیشن اداری، می‌تواند صفر تا صد کارها را انجام دهد.

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

نصب پارتیشن اداری

با توجه به تنوع پارتیشن اداری می‌توان آن‌ها را در انواع ثابت، متحرک، تک‌جداره، دو جداره، چوبی، ام دی اف و شیشه‌ای انتخاب و نصب کرد. نحوه نصب هر یک متفاوت بوده و برای این کار نیاز به دقت و توجه بالا و استفاده از نیروی متخصص و ماهر است. برای نصب نیاز به ابزاری چون دریل برقی، شارژی و هملتی، عمود بر، دستگاه پمپ باد، جعبه ابزار و دستگاه پانچ اسکایپ است. برای نمونه روش نصب پارتیشن اداری ترکیبی پنل و شیشه آماده در ادامه شرح داده می‌شود؛

  1. برای ساخت ابتدا پنل‌های برش خورده، قیدهای 10 سانتی‌متری و تیرک‌های بلند PVC  از هم جدا می‌شوند.
  2. تیرک‌های بلند  PVCببه پنل‌های برش خورده از کناره پیچ و به هم متصل شده و با این کار اسکلت اصلی پارتیشن شکل می‌گیرد.
  3. درها و پنل‌ها از قسمت پایین نصب و بسته می‌شود. این کار از پایین انجام می‌شود تا در صورت نیاز شیب زمین توسط پارتیشن گرفته شود.
  4. قاب شیشه‌ها بسته می‌شود، توجه داشته باشید قاب شیشه باید همراه با شیشه‌ای که روی قاب بسته شده روی کار نصب شود.
  5. پس از بستن قاب‌ها پنل بالای قاب را روی شیشه‌ها در نظر گرفته و با پیچ اسکایپ یا از داخل به صورت گونیا پیچ می‌شود
  6. بعد از اینکه نمای بیرونی کار نصب شد پنل‌ها به زمین پیچ شده و محکم بسته می‌شود تا در زمان باز و بسته شدن درها، پارتیشن تکان نخورد.
  7. پس از بسته شدن نمای بیرونی کار، نمای پشت کار به همان روش نمای بیرونی بسته می‌شود.
کارخانه ساخت دکوراسوین چوبی اداری

قیمت پارتیشن اداری

قیمت پارتیشن اداری به عوامل زیادی چون نوع، مدل و متریال و مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت، تک جداره یا دوجداره بودن، ثابت یا متحرک بودن،متراژ،‌ ارتفاع، امکانات جانبی، نوع یراق آلات مصرفی و دستمزد نصب بستگی دارد. از آن‌ جاییکه برای ساخت پارتیشن‌های تک جداره از یک پنل و پارتیشن‌های دوجداره با دو پنل ساخته می‌شوند، قیمت دوجداره‌ها حدودا دو برابر نوع تک‌جداره است. امکانات جانبی پارتیشن چون هوشمند بودن یا تعبیه کمد در فضای خالی بین پنل‌ها قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند. هنگام خرید پارتیشن اداری تمامی موارد باید در نظر گرفته شود تا خریدی آگاهانه و به‌صرفه داشته باشید. توجه داشته باشید که پارتیشن اداری انتخابی شما از متریال با کیفیتی ساخته شده باشد تا شاهد کیفیت، استحکام، طول عمر و زیبایی بیشتری در فضای کار خود باشید.

پارتیشن اداری آلومینیوم و شیشه
انواع پارتیشن اداری
پارتیشن اداری شیشه ای

کلام پایانی

گاه به دلایل تکراری شدن دکور، تغییر کاربری دکوراسیون،‌ نوآوری در دکوراسیون داخلی محل کار و ایجاد انگیزه و تامین آسایش کارمندان نیاز به تغییر نقشه‌ ساختمان در فضاهای اداری حس می‌شود. با پارتیشن اداری به صرفه و شیک می‌توان این کار را بدون صرف زمان و هزینه بالایی که برای تهیه و اجرای نقشه‌ جدید در ساختمان‌سازی نیاز است انجام داد. پارتیشن‌ها سازه‌هایی هستند که به جداسازی و بهینه کردن فضا کمک کرده و محیطی سرشار از آرامش و زیبایی ایجاد می‌کنند. در پارتیشن‌بندی اداری باید علاوه ‌بر جذاب‌تر شدن محیط کار، شاهد نظم بالاتری در فضا باشیم. چیدمان این پارتیشن‌های کاربردی را می‌توان در طول زمان به‌منظور تغییر دکوراسیون فضای داخلی اداری، ایجاد اتاقی جدید یا ادغام چند اتاق، بدون صرف هزینه‌ اضافی تغییر داد. شما هم اگر به استفاده از این سازه‌های مدرن و کاربردی در محل کار خود علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب انتخاب سازه‌ای باکیفیت و متناسب با نیاز فضای خود داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پارتیشن، از پروفایل طرح پرداز پایا در چیدانه دیدن کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه